{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.876 visninger | Oprettet:

AMT
AMT
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703

hund: sele eller halsbånd? {{forumTopicSubject}}

hvad bruger i, og hvorfor?

jeg har denne skønne labrador/sankt bernhard blanding på lige knap 5 måneder, den er god til at gå i snor, men der kommer dage hvor dens indrehvalp er større end andre, og derfor (som man ikke kan undgå) er der dage hvor den også er en røv i snor..

indtil nu har vi udelukkende haft den i halsbånd, simpelthen fordi der ikke har været nogle seler som har siddet godt nok på ham.
dog har vi fundet en sele igår som han kan passe, men der går ikke mange uger før han er vokset ud af den smiley

har egentligt gerne ville have haft en sele for længe siden da jeg tænker at det er ''sundere'', og rare for hunden at gå med - især de dage hvor den er døv og kæmpe hvalp, og derfor godt kan finde på at trække.

jeg tænker at en sele lægger et bedre tryk, end et tyndt halsbånd, og at det derfor er mindre skadeligt.
(og nej, hunden trækker ikke så meget at det er skadeligt, men at trykket på forpart er bedre end at tryk på hals).

Men hvad er jeres holdning, og hvad bruge i selv, og hvorfor??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hund: sele eller halsbånd?
  • #1   6. jan 2014 Hvad med en ysele?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#2   6. jan 2014 kailie: den passer heller ikke, men som skrevet fandt vi en igår, som passer et par uger smiley

• #3   6. jan 2014 Vis jeg var jer ville jeg nok finde billige seler eller bruge halsbånd til den er udvokset smiley

• #4   6. jan 2014 Ej, en nuttet lille hvalp du har dig smiley
    Vi bruger sele, udelukkende fordi at hunden er så stærk, at det vil lægge et pres på luftrøret, der ikke er sundt. Min holdning er bare sådan, at hvis hunden er oppe at være mellemstor, så er det sele. Medmindre den selvfølgelig er super dygtig til at gå i snor smiley Jeg ser egentlig også mange små hunde, der bare lægger sig i halsbåndet og løber på stedet, og der ville jeg også mene at en sele var bedst smiley

• #5   6. jan 2014 Vil altså lige sige at hvis du får en sele til din lille hvalp der vil den nok trække endnu mere. Da seler tit og ofte ser ud som dem slædehunde løber med og det gør altså at de kan trække meget bedre uden det er til gene for dem. Så ved ikke om det vil hjælpe på dens trække problemnår den har sine rigtigt hvalpe dage smiley

• #6   6. jan 2014 Lige nu bruger jeg halsbånd, men har faktisk tænkt mig at smutte ned i en butik på vej hvem og kigge på seler.. Jeg har altid haft med hunde at gøre som bare har fungeret super godt i snor + halsbånd, men nu har jeg taget en omplaceringshund til mig.. Han er 10 måneder gammel schæfer og har ALDRIG prøvet at have snor på, før han kom til mig.. Han er dygtig nok, så længe der ikke er nogen distraherende elementer, men hvis der fx. kommer høje lyde, spændende forbipasserende, en kat eller lign. så trækker han alt hvad han overhovedet kan.. Jeg forventer at starte hundetræning med ham her i løbet af januar og så tænker jeg at en sele er bedst indtil han er så miljøtrænet at hans hjerne ikke kortslutter hver gang han ser noget nyt..

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#7   6. jan 2014 kailie: det nytter jo intet bare at købe en sele, hvis den ikke sidder korrekt på hunden?

fünke: jeg tænker også lidt at han skal gå med sele, også fordi han (forhåbentligt), bliver en stor hund. - for man kan jo ikke undgå at der kommer dage hvor hunden måske er lidt ukoncentreret, eller andet og derfor trækker.

• #8   6. jan 2014 Nej nemlig, det er jo også umuligt at opdrage hundens instinkter væk smiley Jeg føler også bare at jeg har bedre kontrol over hunden ved at bruge en sele, føler at halsbåndet nemt kan ryge over hovedet. Men håber du får fundet en sele der passer! smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#10   6. jan 2014 fünke: vi fandt heldigvis en igår, men den er str. L, og passer perfekt nu, så der går ikke længe før han er ude af den også smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#11   6. jan 2014 hoppedullen: han får en k9 sele når han er udvokset, vil ikke invistere i så dyre seler hele tiden, det er pengepungen ikke til smiley
    men nej, dem kan han heller ikke passe pt.

• #12   6. jan 2014 Jeg ville helt sikkert købe en sele - også selvom han blot kan bruge den nogle uger. For som du skriver ligger den trykket et helt andet (og meget mere behageligt) sted smiley
    Derudover er det meget nemmere at vænne dem til at gå i sele når de ikke er så gamle smiley

• #14   6. jan 2014 En sele er klart det sundeste valg uanset størrelsen på hunden. En hun der trækker (meget) i halsbåndet får nogle uhensigtsmæssige spændinger i nakken. Og ja, som du selv skriver fordeler selen bedre trykket end halsbåndet.
    Træn den evt med godbidder smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#15   6. jan 2014 ida: vil gerne købe seler, bare ikke dyre k9 seler.

for som han vokser pt. skal de skiftes ofte, og det er der bare ikke oenge til smiley

men håber at den vi har købt kan bruges bare et par uger, og at vi så kan bruge samme sele i XL smiley

hoppedullen: han kan sagtens passe den, men den sidder ikke korrekt på ham, så det nytter jo intet smiley
    - vil til hver en tid vælge en k9, og et bliver også sådan en han få når han er færdig med at vokse, da det er de lækreste seler på markedet.

• #16   6. jan 2014 Halsbånd. Halsbåndet er til hunde der IKKE kan gå ordentligt, da det ikke er rart for dem og derfor kan de ikke trække optimalt. Hvis du har en hund i en sele, letter det presset, og ser en stor hund, med sele, et dyr der løber og dens indre jagtinstikt kommer frem, kan du godt vinke farvel til den. Så er den nærmest umulig at stoppe. Tro mig, jeg snakker af erfaring og har trænet hunde i alle aldre og størrelser. smiley Aldrig sele på en hund der trækker smiley og så bare en masse træning i af gå pænt. Ellers put en hundegrime på, så går den ved siden af dig hele tiden smiley Når den har lært at gå pænt kan du derefter proppe en sele på den smiley Held og lykke!

• #17   6. jan 2014 Ej gud jeg læste også at i fandt en, det glemte jeg bare fuldstændig igen.. Men som Ida & Chanel siger, så er det jo bedre at finde en, han kan passe nu, og så må man opgradere senere smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#18   6. jan 2014 jannie: det er også min tanke.

Men han er egentligt ufattelig godt opdraget, hvis man tænker på at han er de der knap 5 måneder, og der kan man jo ikke undgå at der er andet der er mere spændene (som f.eks. katte, eller fremmede) smiley

• #19   6. jan 2014 Hvis i altså har råd til at opgradere selerne "ofte". Ved godt at de kan være rigtig dyre smiley

• #20   6. jan 2014 Christina: En hund kan gså løbe ad helvede til med et halsbånd

Min gamle hund har slæbt mig gennem asfaldt et par gange MED halsbånd

• #21   6. jan 2014 Jeg har selv en hund der trækker, og jeg har prøvet lidt af hvert.
    Det ødelægger hundens nakke at trække i halsbånd, så det vil jeg fraråde.
    En sele om bringen (eller div.) er ikke ligeså "stærk" som et halsbånd.
    Jeg bruger selv en grime til min hund, som spænder om munden når den trækker. Jeg har aldrig haft en nemmere hund i snor! Og nej det er ikke synd. Tænk på det som et skarpt bid. Der skal færre kræfter til, inden man får respons, så hunden skal ikke hives voldsomt i.

• #22   6. jan 2014 En sele !
    En hund er en dyr udgift, i har valgt en hund der vokser meget som hvalp og bliver stor, det bliver en halvdyr udgift med seler men det er så meget bedre

• #23   6. jan 2014 Kailie: ja, men chancen er ikke så stor som med en sele. Det er ubehageligt for hunden at have halsbånd og det er ikke ubehageligt at have sele på.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#24   6. jan 2014 christina: men man kan jo ikke forlange et at 5 måneder gammel 5 går pænt konstant? den er stadig ung, og da vi fik den havde den aldrig gået i snor.

eller jeg forlanger ihvertfald ikke at han skal gå pænt konstant, for det er en hund, og den er stadig ''en lille baby''.

Men vil egentligt bare hører folks erfaringer med henholdsvis sele og halsbånd - og fordele ulemper.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#25   6. jan 2014 brunetten: åh stop dog.
    hvis du læser hvad jeg skriver, så skriver jeg, at vi ikke har råd til konstant at købe nye k9 seler, men ''normal'' seler er intet problem - der er kæmpe forskel på prisen.

• #27   6. jan 2014 Nej nej, jeg ved godt at de skal have lov til at tosse rundt i snor! Har selv haft mange babyhunde i mit korte liv smiley
    Men jeg siger det bare smiley En stor hund der ser noget spændene, kan man ikke holde tilbage i en sele smiley

• #28   6. jan 2014 TS:
    Selvfølgelig er der ting der er mere spændende end dig - det skal der være, og især for en hund i den alder smiley Men det kan måske holde fokus nogle af de gange, det ellers ikke ville smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#29   6. jan 2014 christina: nej det er måske rigtigt. smiley tak for inputs!

jannie: korrekt, det er heller ikke fordi det er slemt, eller at den er svær at holde, og når man siger sit, så sidder den. men vil gerne undgå de ryk der til tider kommer på halsen ved et halsbånd smiley

men nu må vi se hvad han siger til at gå i sele smiley

• #30   6. jan 2014 Det kan kræve tid at vænne den til sele, men så start med at have begge dele på, og lær den stille og roligt at pressen kommer på selen frem for halsbåndet.

Din hund lyder utrolig velopdragen, dejligt smiley Hvis så den trak meget ville jeg slet ikke anvende halsbånd på den, det mener jeg kun er til hunde som er yderst opdragne og ikke til unghunde. Og dette fordi jeg har set flere eksempler med hunde, der netop har muskelspændinger i nakken eller forstrækkede nakkebånd. En hund der trækker voldsomt bør i stedet have få en grime på, da hunden er lettere at dreje af med denne og ikke ødelægger nakken på dyret.

• #31   6. jan 2014 Sikke en lækker hvalp! smiley
    Vi bruger måde sele og halsbånd.
    Halsbånd når vi går ture i byen, hjemme og til hunde træning..
    Sele bruger vi kun når hunden har fri(komando), stranden, i vanden og i skoven.. så han kan føle sig mere fri selvfølgelig.. smiley

• #33   6. jan 2014 Vores hund kunne ikke lide at have sele på, så vi gik altid med hende i halsbånd smiley
    Men det er forskelligt fra hund til hund - nogle fungere bedst med sele, andre gør med halsbånd smiley

• #34   7. jan 2014
    Min lille pige har altid gået med sele.. Men hun er så heller ikke større, end at jeg kan samle hende op, hvis hun bliver en r*v med ører smiley
    Og godt valg med K9 selen. Jeg har selv en, og selvom de er dyre, så får man hvad man betaler for i kvalitet smiley

• #35   8. jan 2014 Hvor er den bare smuk og lækker smiley . Vi bruger halsbånd på vores Bernard

• #36   8. jan 2014 Vi har lært Beah at I halsbånd betyder modstand stop, i selen betyder modstand ikke noget smiley Det har vi gjort fordi hun somme tider skal gå spor på jagt, og så er det upraktisk hvis hunden stopper når vi ikke kan komme lige hurtigt gennem skoven smiley

Jeg vil mene at om det er halsbånd eller sele nok ikke har den store betydning når hunden lærer at man altså ikke må trække smiley

• #39   15. jan 2014 Vi bruger sele til den store omplaceringshund. Han har forbedret sig MEGET i snor (periodevist lidt mindre hvis vi har fokus på andet i træningen eller f.eks. går i skoven i fleks). Ham kunne man også flyve bagefter i et halsbånd, og jeg synes sku også det er synd når hun nu går af helvede til, ikke at fordele trykket lidt. Det har også været nemmere for mig at hive til engang i mellem når det har været nødvendigt, hvis den har sele frem for halsbånd. Han var 5½ år da vi fik ham.

Så har vi passet en lille cocker også. Hun fik også en sele, og hun gik fra at man vitterligt ikke kunne nyde en tur med hende fordi hun trak SÅ voldsomt, til at gå ligeså pænt ved siden af en på tur, og være lydhør når hun var løs også.
    Med hende var selen så også til at hun kunne få en bil-dims til, så hun kunne være spændt fast når vi kørte.

Så kun gode erfaringer med seler herfra. Begge hunde blev, da vi havde cockeren, totalt overgearede, glade og hoppende ved synet af deres seler, for så skulle vi jo på en god lang tur og ikke bare lege i haven.

• #40   15. jan 2014 Nogen der også kan hjælpe mig så smiley
    Min hund hende har jeg gået med sele på i et stykke tid men pludselig ikke hun ikke have den på? Lige så snart jeg fandt den frem så gik hun (hun elsker at komme ud og gå så det kan ikke være derfor)
    Nogen der har en ide fordi jeg vil rigtig gerne gå med hende i sele smiley

• #41   15. jan 2014 Jeg går ikke med sele, fordi min hund laaangt nemmere kan trække mig omkuld. Min har altid halsbånd på. Tidligere har hun gået med "grime", når vi har gået tur, men hun trivedes ikke med den, så vi gik tilbage til halsbånd. Grunden til at jeg ikke vil gå med sele er, at hun ikke er ret vild med andre hunde, hun kan finde på at "hoppe frem" (dog uden at ville noget med det) mod andre hunde, men er nemmere at holde styr på i halsbånd. Jeg vil hellere have hende 100% under kontrol og bruge halsbånd (hvor hun iøvrigt går pænt), end at have hende 80% under kontrol (ikke vide hvor jeg har hende) og bruge sele smiley

Så jeg foretrækker personligt halsbånd eller grime. Det gode ved grimen er, at du konstant har styr på hunden. Jeg mener selvfølgelig ikke en mundkurv, men en ganske almindleig hundegrime. Og hvis man parkerer sin hund ude foran netto, så går folk heller ikke hen og klapper/giver godbider til ens hund. Ej den sidste linje var en spøg, men folk holder sig som regel fra hunde med grime på ^_^

• #42   15. jan 2014 Rynke:
    Skal jeg forstå det på den måde, at du kan finde på at lufte din hund i bil? Altså at du kører, og den løber ved siden af?

Line:
    Hvis den ikke kan lide selen, så kan den bare ikke lide den, og så synes jeg ærlig talt, at du skal lade vær. Ikke alle hunde trives med seler smiley
    Den kan dog også godt være, at selen trygger, sidder forkert eller er for lille. Så hvis du absolut VIL gå med sele, så tjek ovenstående ting.

• #43   15. jan 2014 Nej hæhæ, Rynkedellen mener da, så hunden kan være spændt forsvarligt fast i bilen smiley

• #44   15. jan 2014 Min hund bryder sig heller ikke om at få selen på, men på det kommer den. Ikke med tvang eller andet, det eneste hun gør er bare at trykke sig lidt indtil selen kommer på - og så kan hun springe rundt igen. Bare fordi min hund ikke gider at få tørret poter, er det jo ikke lig med, at jeg bare skal lade hende gå rundt med mudder inde i stuen smiley
    Men der er selvfølgelig også forskel på hunde - hvis din hund, Line, heller ikke kan lide at have selen på når i går tur, så ville jeg også tjekke, hvad der er i vejen.

• #45   15. jan 2014 Ja Hippie, jeg lufter altid min hund på den måde. Det er nemlig superforsvarligt og en nem måde at få den kørt dejlig træt på. Så længe hastigheden holdes under 20 km/t kan den saaaagtens følge med.

Ej, spøg til side, som Fünke siger er den sådan at man kan spænde dens sele fast i dem til sikkerhedsselen. smiley

• #46   15. jan 2014 Fünke: Når på den måde smiley
    Men jeg har valgt halsbåndet, fordi det er mere forsvarligt i mit tilfælde.

• #47   15. jan 2014 Altså når den er kommet på så er der ingen ting? Ved ikke om det er fordi den skal over hovedet fordi når den er kommet det så er der ingen ting smiley

• #48   15. jan 2014 Ja, selvfølgelig, har heller intet imod hundeejere der bruger halsbånd - blot hunden så ikke halser afsted og nærmest hænger en halv meter over jorden smiley men det lyder det jo heller ikke til at din hund gør overhovedet! smiley

• #49   15. jan 2014 Line: sådan er vores hund nemlig også. Hun bliver forståeligt nok helt glad når der bliver sagt "skal vi ud at gå tur?", men så snart hun ser selen, så løber hun, men mere på en "du skal rende efter mig"-måde. Har du lagt mærke til, om din hund løber for at "drille-lege" (i mangel på bedre ord haha), ligesom når hunde gerne vil have, at man løber efter dem og prøver at fange deres pind? eller løber hun væk, fordi hun er decideret utryg? Min hund løber væk med logrende hale og vil egentlig bare "drille". Når hun får selen på trykker hun meget sit hoved, hun er ikke vild med at få selen over ørerne eller få den spændt om maven. Men lige så snart selen klikker, så logrer halen igen og selen generer hende slet ikke. Er det noget, du kan genkende? Vi har både prøvet at irettesætte hende, at hun selv tager hovedet igennem selen, være tålmodige, være hhv. langsomme og hurtige med at få selen på, men intet ændrer sig rigtig. Når det egentlig ikke er noget problem i hverdagen, så har jeg accepteret, at hun bare ikke bryder sig om at få selen over hovedet smiley

• #50   15. jan 2014 Sele, jeg bryder mig ikke om, at min hund laver "kvælningslyde," hvis hun pludselig trækker mod en kat, og jeg bliver nødt til at holde igen. Derudover har jeg også set eksempler på hunde, der har fået svære skader på strubehovedet pga halsbånd.

• #51   16. jan 2014 Altså hvis min hund begynder at tonse af sted, så får hun besked på at gå plads, indtil hun kan gå pænt igen smiley

• #52   16. jan 2014 Fünke
    Altså hun løber ikke væk men går væk, hvis jeg så bukker mig så kommer hun også kan jeg give hende den på, der er slet ingen ting når den er kommet over hovedet så logre halen lige så meget igen smiley
    Og hun reagere eller ikke på den når vi så går smiley

• #53   16. jan 2014 Det jeg har valgt er så bare at ignorere det. Så må du jo afgøre om du hellere vil skifte til halsbånd eller evt. en anden sele, men jeg ville bare acceptere at det var sådan, når det nok bare er fordi at hun ikke bryder sig om at få den over hovedet/kroppen smiley

• #54   16. jan 2014 Ja smiley
    Altså jeg går så med hende i halsbånd smiley
    Hvilke seler er gode? smiley

• #55   17. jan 2014 nåå ja okay, jamen hvis hun går pænt i halsbånd er det jo intet problem smiley K9 seler er jo gode, men de er hamrende dyre, så vi har bare købt en helt almindelig sele

• #56   17. jan 2014 Okay smiley
    Ja de er virkelig dyre smiley

Kommentér på:
hund: sele eller halsbånd?

Annonce