Respekt for holdninger - hvorfor? {{forumTopicSubject}}
Beklager den lidt upræcise overskrift.
Sagen er den, at jeg ville elske at høre jeres holdninger til følgende - affødt af nogle debatter herinde, hvor jeg synes fænomenet går igen.
Det drejer sig om denne her kollektive mening omkring, at vi som mennesker "altid skal respektere hinandens holdninger, selvom vi er uenige". Det har jeg længe studset over.
For hvad ligger der i at respektere en holdning? Hvad indebærer det? Og er der ingen grænser for, hvilke slags holdninger vi skal respektere og tolerere?
For at illustrere med et eksempel fra mit eget liv, som forekom så sent som idag: Min kæreste og jeg havde nogle middagsgæster på besøg - en mand og en kvinde. Kvinden var min barndomsveninde, som jeg forleden dag tilfældigvis mødte efter mange års adskillelse. Så jeg inviterende hende hjem og spise hos os, sammen kæresten som jeg aldrig før havde mødt.
Middagen forløb også fint og hyggeligt i starten - indtil min gamle venindes kæreste pludselig udfoldede den nyhed, at han er praktiserende nazist. Herefter fulgte nogle meget grumme udtalelser fra hans side - eksempelvis mente han, at "der er så mange jøder i landet, at man kunne fodre svin med dem", "det var en skam, at vi ikke fik gjort en ende på det løgnagtige folkefærd i 2. verdenskrig" og at "Hitler har gjort verden til at bedre sted at være." Se, her blev jeg vældig meget i tvivl om, hvordan fortalerne for tolerance og gensidig respekt for holdninger ville reagere. Ikke desto mindre endte jeg med at sige, at han måtte stoppe disse umenneskelige udtalelser øjeblikkeligt eller forlade mit hus.
Pointen er, at jeg er nået til den erkendelse, at der er visse holdninger her i verden, som jeg hverken kan eller vil respektere.
Så til jer, der snakker om respekt for hinandens holdninger - hvad mener I? Hvad indebærer det - og hvor går grænsen? Bliver verden ikke netop et bedre sted at være, hvis vi tør kritisere, diskutere og modargumentere, når vi finder en holdning ubehagelig? Hvad havde I selv gjort i min situation?
jan 2011
Følger: 82 Følgere: 76 Heste: 1 Emner: 162 Svar: 764
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
Men når vi når over i den holdning som den nazistiske gut du havde "fornøjelsen" at være i selskab med, så er det en anden sag og mennesker med sådanne meninger og holdninger om at det er okay at skade andre pga. deres hudfarve og etnicitet, kan og vil jeg simpelthen ikke have noget med at gøre.
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
altså som du gjorde bad ham holde mund eller forlade dit hjem.
at respektere andres holdning er i min verden at man ikke bliver nedladende eller dømmer folk ud fra en given holdning. at man ikke bliver personlig og ond
aug 2011
Følger: 61 Følgere: 59 Heste: 1 Emner: 47 Svar: 1.037
Lige med racisme vil jeg nok ikke respektere. Der er nemlig ingen grund til at mene at alle sorte, hvide, jøder, muslimer og så videre alle sammen gør noget galt. Ikke med mindre man kender dem alle sammen personligt.
Så har man et godt argument (gerne flere) har man også min respekt.
God aften, spænende emne.
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Man skal respektere hinandens holdninger, men ikke hvis holdningen er til skade for andre. Jeg kan heller ikke respektere folk der mener det er i orden, at mishandle dyr, eller fx træne på en meget hård måde - uanset dyr. Jeg har også svært ved at respektere en holdning, der går imod fakta/forskning.
jan 2009
Følger: 74 Følgere: 59 Heste: 2 Emner: 151 Svar: 3.093
Men nu hvor man tænker vores HG-debatter, så er det måske lidt mere harmløst, hvor jeg synes det er fint og debattere, og komme med lidt skarpe kommentarer, så længe man til sidst, går fra debatrummet med en respekt for TS holdning.
sep 2008
Følger: 294 Følgere: 316 Heste: 20 Emner: 240 Svar: 1.392
okt 2008
Følger: 143 Følgere: 78 Heste: 2 Emner: 340 Svar: 3.097
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.584
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
Så hvis nazimanden der, har argumenter og ikke bare hader jøder, er hans holdning vel ikke mere forkert end andres? Og så alligevel, for det handler om andre menneskers liv og ødelæggelse .. Ja, synes dælme det er svært at forholde sig til, faktisk.. Hmm .. Får nok lige brug for at tænke lidt over hvad jeg egentlig mener ;o)
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.584
Han har selvfølgelig lov til at have sin holdning - så længe han ikke ytrer den.
Vi er et samfund der skal fungere sammen, så naturligvis er der forskelle, og det skal der også være plads til, men at opfordre til folkemord og glorificere vold og Hitlers "endlösung", så har man sat sig så langt udenfor samfundet at samfundet har ret til at dømme det.
Hvis vi ikke havde en slags objektiv kriterie for moral (menneskelig velfærd), så ville alle holdninger være lige gode, og alle handlinger ville være lige acceptable. Det er de heldigvis ikke, og derfor er det ikke i orden at slå en person på gaden, true dem på livet eller støtte folkemord.
Respekt for holdninger - hvorfor?