{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.917 visninger | Oprettet:

Debat: Kaniner i bur? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle smiley

Det har været debatteret mange gange på gnaver galleri, men jeg tænkte jeg ville høre folks mening herinde på HG.

- Hvad mener i om at holde kaniner i bur?
- Hvad mener i om at holde kaniner udendørs?

Læser man folderen om hold af kaniner fra dyreværnet skriver de blandt andet (jeg citere fra: (link fjernet)

"Kaniner kræver opmærksomhed og motion M I N I M U M 5 timer om dagen, en kanin der altid sidder i bur er en trist kanin!"

"Kaniner trives bedst som fritgående hus kaniner! De lærer nemt at bruge en toiletbakke på samme måde som en kat"

"Et liv i bur har skadelige fysiske konsekvenser og kan resultere i knogleskørhed og smertefulde gigtlidelser"

"Et skønt udendørs bur i haven har været den traditionelle måde at holde kanin på, men i dag ved vi heldigvis bedre. Et sådant liv tvinger dyrene til ufrivillig isolation, som kan ødelægge deres psykiske velbefindende, hold derfor din kanin sikkert indendørs hvor den har massere af selskab fra familien".

Hvad mener i?
Har i selv kanin eller har i haft, og hvordan holde i den?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Debat: Kaniner i bur?
  • #1   29. okt 2013 Har selv kaniner og de er bur. Om sommeren er de hele tiden i løbegård udenfor smiley
    Lige nu har vi to unger, som flere gange i ugen kommer med ind i huset og får lov at løbe rundt i nogle timer smiley
    Kaninerne bliver dagligt taget op og snakket med og er det tørt og ikke frost kommer de da også udenfor smiley


  • #2   29. okt 2013 Hvis jeg selv skulle have kanin, ville jeg nok også vælge at have den ude så meget som muligt, men det gør det lidt besværligt at have den fritgående all the time, da jeg har en lille kat, som er meget intra. i andre mindre dyr. smiley

    Men jeg har min degu ude i flere timer om dagen, eller ihvertfald så tit som muligt, da hun lige er blevet enke, da jeg mistede min anden degu. Så hun får en hulens masse opmærksomhed, og hun er blevet så tam. :')


  • #3   29. okt 2013 Har selv kanin og hun sidder i bur. Hun bliver ofte luftet i køkkenet eller udenfor (afhængigt af vejret). Hun mangler ikke noget - vil jeg påstå

  • #4   29. okt 2013 Da jeg var yngre havde jeg kanin i haven i et bur, og jeg har siden dengang altid set kaniner som sådan et dyr som man gik ud og nussede lidt med og gav foder, også var det det.

    Nu har jeg som "voksen" fået kanin igen, og han går fritgående indenfor som huskanin, og jeg må sige at jeg aldrig har haft større glæde ved at have kanin, han er jo ikke en kanin men en lille hund nærmest, og har klart fået et billede af at jeg personligt aldrig igen vil holde kanin i bur da jeg virkeligt kan se hvor aktiv han er, hvor meget han bruger gulvet til sine "spurte" ture... og af og til syntes jeg næsten mine 40kvm er for lidt til ham xD


    profilbillede
  • #5   29. okt 2013 Hvis jeg nogensinde får en kanin, skal den gå frit i huset. Generelt er det trist at holde dyr i bur. Min hest skal også gå i løsdrift altid, medmindre hun bliver syg/skadet. smiley

  • #6   29. okt 2013 Vi har to kaniner, der ikke kan sammen. De bor begge to i et hjørne af vores have, der er omkranset af hæk og trådhegn, så de ikke kan komme ud. Kani,gården, som vi kalder den, svarer til CA 2 små bokse eller halvanden stor, og i den står et kaninbur i to etager,og et legehus. Den ene kanin sidder i buret, og den anden går ude. De skiftes, så de har en uge hver. Vi har forsøgt at lukke dem sammen, men da de sloges tog vi dem hurtigt væk igen.
    kaningården er græs og jord, så de har masser af tunneler, de selv graver. smiley


  • #7   29. okt 2013 Har seæv kaniner og har altid haft det. Min den ene sidder i bur på mit værelse,. da hans pels er alt for tynd til at være udenfor om vinteren ( han er en Engelsk Shecke ) men resten af vores kaniner er udenfor ( løvehoveder). Når det er sne eller frost går de i store bure inde i vores garage ( bor på landet så den er lavet til en lille stald med to bokse ) og der får de lov til at hoppe frit rundt i en times tid. De er ude hver dag for at spise græs og få motion og mine kaniner ser meget glade og tilfredse ud. De får kvalitetsfoder så de får en masse energi derfra som de så får lov til at bruge i et stort udendørs bur i haven smiley Jeg synes ikke det er synd at have kaniner i bur hvis de kommer ud en gang i mellem og hvis de har hvad de skal bruge smiley

  • #8   29. okt 2013 Linnea: Kaniner er ikke flok dyr, og kan derfor næsten aldrig sammen med mindre de er neautraliseret :o)

  • #9   29. okt 2013 Mine 2 kaniner har hvert et bur på 200 x 200 inde i et skur. Så har jeg nemlig ikke dårlig samvittighed hvis de ikke når at komme ud i selen en dag hvis det fx regner eller andet smiley

  • #10   29. okt 2013 Hvis man har sin kanin alene uden andre artsfæller kræver det endnu mere opmærksomhed. Men kaniner der har en eller flere artsfæller har ikke den samme mangel på opmærksomhed. Da de aktiver hinanden smiley
    Har selv mine i "løsdrift" hvor de kan grave huller, få en masse bevægelse og frisk luft smiley kaniner er ikke skabt til at sidde i et bur hele deres liv og stort set ikke få mulighed for motion smiley


  • #11   29. okt 2013 vi havde vores kanin inden dørs i et stort bur han hadede det , blev aggressiv og lå bare i hjørnet var en rigtigt ulykkelig kanin, så vi sendte ham ud til mine forældre der har stor have det har han fået et flot stort bur som han elsker, i stedet for at være sky ikke ville snakkes med og aggressiv har vi nu en kanin som er glad vil snakkes med og som er det blideste man kan finde, så tror bestemt ikke lykken altid er at have dem inde, ( vi prøvede også at lade ham være fri kanin i lejligheden, og det gjorde ingen forskel for han opoldte sig alligevel i buret til trods for at lågen var åben 24/7

  • #12   29. okt 2013 Min kanin havde et kæmpe bur i haven. Buret bestod af et kæmpe "hus" og så var der sådan en "trappe" hun kunne hoppe ned af og ved i en kæmpe går.
    Hun elskede at være i gården, og derfor var det svært for mig at få hende op og snakke med smiley


  • #13   29. okt 2013 Mine kaniner kommer ikke ind i huset, og sådan er det bare smiley Dog har de kaningårde+ huse som hver i sær er næsten 10 kwm til hver kanin, jeg tager dem ikke op eller noget, kæler da lidt med dem når jeg fodre, og giver dem vand, men det er også det smiley Mine er slagtekaniner, også en af grundene til de ikke skal ind

  • #14   29. okt 2013 Nu har jeg haft både inde og udekaniner, da jeg var i lærer og boede i en lejlighed tog jeg en af mine kaniner med, hun var ude det meste af tiden når jeg var hjemme, hun sad kun i bur når jeg skulle spise for ellers stjal hun maden fra sofabordet ;P
    Nu bor hun i en hundegård og det vil jeg vove og påstå at hun nyder lige så meget, nu har jeg så fået to nye, som min kæreste har bygget et fint bur til med løbegård under og lille Sookie som er den nyeste er nok den tammeste kanin jeg længe har haft og hun nyder at kunne løbe mig i møde nede i hendes lille løbegård.

    Jeg skal nok ikke have kanin i stuen igen, men det var da hyggeligt og helt sikkert mere kanin venligt end et lille bur bagerst i haven hvor de kun bliver fodret.


  • #15   29. okt 2013 Har 2 stk som bor sammen uden problem og der er 2 års forskel på dem.
    Havde en anden kanin før som er opvoksede med den ene jeg har nu men den død desværre, den der var tilbage tabte sig og lå bare og næsten rådene væk så vi løb ud og købte en ven til den, og idag 1 år efter er de stadig lige gode venner smiley spiser sammen og rengøre hinanden og sover sammen smiley

    Men de bor udenfor i en kanin gård min far har bygget de har en kæmpe gård med græs og hvor de kan grave i sand/ jord og så har de et stort ''hus'' de kan gå ind i hvor der er delt op i sove og spise rum smiley
    De har det ihvertfald godt smiley


  • #16   29. okt 2013 Vi har for et halvt år siden flyttet begge vores ude kaniner (som stod i hver sit bur) ud i haven og lavet en gang ud til deres store løbegård på græsset smiley
    Det har hjulpet så meget med min kanins fedme og min søsters som er ret ung og kedede sig...plus nu kan de være sammen :)!

    Dog blev de begge flyttet ind i garagen i går (uden bilen og porten stod åben ^^) fordi det blæste sådan og buret rev sig løs fra græsset smiley Men håber de kan komme ud igen i dag! smiley


  • #17   29. okt 2013 Jeg har for få uger siden købt mig en kanin. Det er mit ønske at han med tiden skal have mulighed for at gå ind og ud af buret alt den tid jeg er hjemme. Altså være huskanin, dog i buret de timer jeg ikke er hjemme. Det er i hvert fald planen indtil videre. Jeg havde også engang en kanin udenfor i et lille bur hvor han så sad 24/7 - jeg troede han havde det godt. Jeg tror ikke der er nogen der med vilje tilbyder deres kanin et dårligt liv, det er pga. uvidenhed. Jeg er heldigvis blevet klogere, og forsøger også at bidrage til at andre får samme viden. Jeg er bl.a. i gang med at få en gruppe op at køre på gnavergalleri for alle der har huskaniner eller er nysgerrige omkring det. Jeg fifler også lidt med en hjemmeside omkring det. Jeg vil ikke dømme folk der ikke har huskaniner, der ikke fodrer dem korrekt og sådan. For jeg er overbevist om at det er baseret på uvidenhed. Jeg vil bare gerne dele af den nye viden jeg heldigvis har fået. For det er både meget sjovere for kaninen OG for mennesket at have kaninen på den "frie", aktive og sunde måde. Jeg anede ikke før, at en kanin kunne have så meget at byde på, som jeg oplever nu! smiley

  • #18   29. okt 2013 Min har et bur hvor hun er i om natten eller når jeg ikke er hjemme. Det er hun forsi hun bider i alt ellers. Når jeg så er der løber hun frit rundt i hele huset.

    Jeg synes ikke det er ok at holde dem udelukkende i bur, specielt ikke hvis vi tænker over deres energi og træng til at folde sig ud.


  • #19   29. okt 2013 Når Helena er ude på køkkengulvet (så er vi i køkkenet et par timer nemlig), så det også mega hygge. Mine venner griner af mig, når jeg står og laver mad og klapper kanin og kat samtidig med smiley
    Ville gerne have Helena kunne gå frit, men har for mange ledninger og er for meget et rodehoved til at jeg tør.


  • #22   29. okt 2013 Uha bare vent Sofie, min plan var også elliott skulle være i bur når jeg sov eller ikke var hjemme, men han stod simpelthen og hamrede af raseri på buret xD. Der gad han dælme ikke være.

    Og ang. kaninhop / stævner Luna så er det en debat helt for sig selv, for mange organitasioner mener også at kanin hop og stævner er forkert, men det er en helt debat for sig selv. xD


  • #23   29. okt 2013 Bettemus: Ja jo... måske ikke helt samtidig! xD
    Mere ideen om at de er ude på køkkengulvet samtidig xD


  • #24   29. okt 2013 Jeg havde kanin som lille (29 år siden) Pelle hed han... Han boede i et kanin bur inde i stuen... Det var normalt den gang og jeg tænkte ikke over det... Havde en veninde 3 år senere der havde kaniner i haven.. Synes det ville være underlig (og måske lidt hyggelig) at have en kanin hoppendes rundt i stuen.. Pelle rente nogle gange ud af buret og det var et held han overlevet da han gemte sig og tyggede i stykker el. ledninger...

  • #25   29. okt 2013 (link fjernet)

    Er det den her du mener? For den er godt nok stik modsat af hva du siger.. Der står de har det allerbedste uden for og at de SKAL have en artsfælle at gå med


  • #26   29. okt 2013 Nu har jeg 3 kaniner, 2 hunner og en han og det giver måske sig selv, at hannen går alene. De to hunner er søskende og går sammen, vi har ombygget deres løbegård, så den indeholder et hus og tråd i bunden, og der går de to sammen, og kan selv styrer hvor de vil være henne smiley

    Hannen går i et udendørsbur alene, det er ikke så stort, men kan kommer tit ind og hoppe på gulvet i stuen, og skal også have en løbegård til ham smiley

    Og ja, jeg har ikke tænkt mig at lave det om, og så tager jeg ikke det de steder skriver så højtideligt, så længe dyrene trives så synes jeg ikke man behøves lave ændringer for at tilpasse sig, det dyreværnet siger, det er retningslinjer man kan følge hvis man vil, ikke regler...


  • #27   29. okt 2013 Jeg har haft to kaniner der gik sammen, i en gammel griseboks på 3x2 m, så de havde go stor plads at rende rundt på, og om dagen kom de ud i en løbegård på samme areal, der havde de også en lille hus de lå inde i, som var 1x1 m.

    Så de havde go plads. smiley


  • #29   29. okt 2013 Lige pt, har min kanin en 2 etagers lejlighed, med mulighed for at græsse. Men håber på sidst på ugen, at få sat hegn op i haven, og så er planen at, han skal have fri mulighed for at løbe rundt 24/7. Og så er han velkommen til at komme indenfor, når terrassedøren er åben. Regner med at han skal have sig en ven os, nu hvor der bliver fri mulighed for, at de kan gå i hver deres hjørne af haven, og være for sig selv, hvis de har lyst til det.

  • #30   29. okt 2013 Åh ja.. Pepsi hamrede også på buret HELE natten. Så fik hun et andet rum at sove i. Bum.

  • #32   29. okt 2013 Min kanin hopper rundt ude i haven og har gjort det i 2 måneder, den vil absolut ikke fanges, så nej min er ikke i bur smiley men det bliver ikke sjovt til vinter smiley

  • #33   29. okt 2013 De gange jeg har oplevet at mine kaniner har haft larmet meget om natten er blevet løst med en god luftetur (igen.. køkkener og badeværelser er altså mazing til den slags!)

  • #34   29. okt 2013 Mi kanin bor i bur .. Hun skal snart have bygget et større et, men hun ser overhovedet ikke ud til at have problemer! Hun kommer ud over 5 timer om dagen, og kan sagtens løbe i sit bur. Jeg har også prøvet at have hende indendørs med en "burbund" og løbegård. Hun gik ud af buret/burbunden 2 gange, ca. Samtidig kun i ca. 1-2 minutter af gangen. Hun elsker at være i bur, af en sær grund. smiley
    - Men hun elsker også at gå og æde græs .. Det eneste hun ikke bryder sig om, er kæmpe store rum og gulv, sært nok. Hun har i hvertfald ikke klaustrofobi. smiley

    Derfor har jeg intet imod burkaniner, så længe de kommer en hel del ud.


  • #35   29. okt 2013 jeg har 2 kaniner de bor i et kæmpe fuglebur sammen med fuglene smiley
    de har en halmballe at putte i og vand og mad nok smiley
    Det er sådan set rigtigt fint for dem smiley


  • #38   29. okt 2013 Zoey Selvfølgelig keder den sig i buret, når den er vant til at gå rundt i i hele huset. Derfor skal hun heller ikke lide under at være bur kanin, kun om natten eller når jeg ikke er hjemme, fordi hun ellers æder alle kabler smiley

  • #39   29. okt 2013 Dengang min søster og jeg havde kanin var de også i bur, men det var store lyse bure, indenfor. Alle fire kaniner var i samme rum.
    - Vi havde os et udebur til dem om sommeren. Men da min ene kanin fik seks kanin unger, så var det svært at have dem der, da ungerne tit på en eller anden kunne komme ud af buret.. :P. Min kanin og ungerne fik mad flere gange om dagen, sådan de altid havde mad og vand, men vi tjekkede os de andre. Min kanin og ungerne havde en halvandet meter lang og 70 cm bred bur.


  • #40   29. okt 2013 Da jeg fik kaniner for 15 år siden, var de i bur i haven, men kom ind og blev nusset med nogle gange. Men som du selv skriver, var det det man vidste dengang smiley

    Hvis jeg skulle have kanin igen, så skulle den løbe frit indenfor (hvilket min undulat også gjorde). Nu har jeg 2 katte, som er meget styret af deres naturlige instinkter, så jeg ville være bange for, at den ville ende som føde for kattene smiley


  • #41   29. okt 2013 Josefine&Merlin: Har selv kat, men det pusserløjerlige er at til at starte med var han bange for hende og nu tror jeg efterhånden at han selv tror han er en kanin smiley Men holder øje med dem, når hun er ude og lufte.

  • #42   29. okt 2013 Da vi havde kanin gik de i bur uden for.. Lukket bur. Men i sommerhalvåret gik de i løbegård fra morgen til sen aften, eller fra vi kom hjem fra skole til et godt stykke hen på aftenen. i vinterhalvåret var det ikke det vilde de kom ud, de var vel inde en halv times tid genemsnitligt 1-2 gange i ugen. Men som 7-10 årig har man altså ikke den vilde idé om hvad en kanin skal og ikke skal. I takt med kaninerne blev ældre og den ene døde gik tiden fri i haven også ned. Jeg har dog haft min søster kanin ude i ca. 2 timer i sele og lang snor og så har jeg ellers trisset rundt i haven mens kaninen har fladet ud hvor hun blev sat

  • #44   29. okt 2013 Har selv 19 kaniner + unger. 6 af dem står uden for hvor de har egen løbegård. De eneste der går sammen, er hunner med deres unger. Ellers er jeg IKKE fortaler for, at man holder (fertile) kaniner sammen, medmindre man kan tilbyde dem et stort areal at løbe på.
    Kaniner ér ikke flokdyr, de er kolonidyr = de har ikke brug for hinanden, når nu de er tamdyr.

    Mine er i hver deres bur. Den eneste, som i flere timer er ude, er min værelseskanin som får lov til at hoppe rundt på mit værelse når jeg er hjemme.
    - Dermed ikke sagt, at mine 6 andre kaniner (eksklusiv ungerne) ikke kommer ud. - For det gør de, bare ikke samtidig. De skiftes om pladsen i den løbegård jeg har.


  • #46   29. okt 2013 Nej det er ikke den, se linket i mit indlæg.
    Det er dyreVÆRNET og ikke dyrenes beskyttelse, dem giver jeg ikke så meget for :o)


  • #47   29. okt 2013 Maiken - Aner ikke hvor stort det er...
    Men jeg ville ikke lade en neutraliseret kanin gå sammen med en ikke neutraliseret en.
    Det mest optimale er at sætte en kastreret han sammen med en steriliseret hun. Men er hunnen ikke steriliseret, vil hun i sin brunst periode blive frustreret over han ikke gider parre hende. Derudover kan hunkaniner blive skinddrægtige, og det er heller ikke for godt, hvis de bliver det for tit.


  • #50   29. okt 2013 Mine kaniner er i løbegårde så der er god plads.. De får ikke lov til at komme ind. For så overlever de ikke da jeg har 3 schæfer.. De ser nu også ud til at trives i løbegården så ser ikke lige noget problem i det..

  • #51   29. okt 2013 Camilla Stormont: Hvad gør du så med afføringen? smiley
    Når jeg har mine inde skider de som bare pokker smiley


  • #52   29. okt 2013 Min er i bur på regnvejrdage hvor hun kommer ud en time eller to i stuen


    men på de okay dage kommer hun ud i et stort bur


  • #53   29. okt 2013 At henvise til Dyrenes Beskyttelse i tilfældet om hold af kaniner hjælper ikke, det skal man altså ikke give meget for..
    Nu kan jeg ikke se, hvad Dyreværnet skriver, fordi min computer ikke samarbejder, men hvis de skriver, at kaniner bør gå sammen, så det også forkert.
    Hvorom alt er, så er det ikke det, denne debat handler om smiley

    Jeg har selv kanin i et bur på mit værelse, og han er ude, når han kan komme til det. Jeg er simpelthen et for stort rodehoved til, at jeg ville turde at have ham frit ude hele tiden, men han er ofte ude og rende rundt, og hvis vejret er til det, også i haven og måske hoptræner vi lidt smiley
    Når jeg flytter for mig selv inden ikke så mange år, så vil jeg godt have ham, hvis jeg stadig har ham, eller en anden, som fritgående smiley


  • #54   29. okt 2013 Dyreværnet skriver at en kastereret han og en steraliseret hun kan have stor glæde af hinanden hvis de har plads nok xD.

    Og ang. pøller så går han i kattebakke, det kan man lære dem lige så nemt som en kat, har haft ham siden han var 8 uger og han har aldrig pøllet eller tisset ved siden af.


  • #55   29. okt 2013 Ok smiley

  • #56   29. okt 2013 Vi har 3 i bur hos min far, jeg synes ikke de virker som om de er glade kaniner!! Men hver gang jeg er der smider jeg dem i 2 gårde vi har de kan grave i.

    smiley

    Vi har 1 til kanin som vi har redet, som går i et stort bur med vores høns. Hun var vild da vi fandt hende, men lever livet sødt med alt det mad hun får sammen med hønsene.. smiley


  • #57   29. okt 2013 Malene: Ja, det kan sikkert godt lade sig gøre, men jeg vil ikke tage chancen, når de har de skarpe instinkter som de har, synes det ville være synd, hvis kaninen bliver flået, bare fordi jeg ville prøve.

  • #58   29. okt 2013 Maiken - Nej, det glemte jeg lige at skrive. For hannen vil jo stadig være fyldt med hormoner der siger han skal føre sine gener videre = han vil parre hunnen.
    Derfor er det aller aller bedst, at neutralisere begge.


  • #59   29. okt 2013 Har man kat og kanin sammen, skal man virkelig passe på.
    Der er en fra GG, som for nylig fik taget sin kanin af en af sine katte. Man kan ikke stole 100% på dem.
    Også derfor Benie (min værelseskanin) kun er ude, når jeg er hjemme. For så kan jeg sikre mig der ikke sker noget, da min kat også bor på mit værelse.


  • #61   29. okt 2013 jeg har min kanin fra min kat (han kom hjem med den i mudnen

  • #62   29. okt 2013 Zoey :
    Hønsene er bange for kanin. Vi har spurgt flere om det okay at de går sammen!! smiley Hun klare sig helt sikkert, hun har også sit store hus så hun kan gå ind hvis hun har brug for det og sover der om natten. smiley


  • #63   29. okt 2013 Camilla:
    Så er spørgsmålet bare, hvad de mener som plads nok smiley For man kan ikke få et bur, der er stort nok til to kaniner, de skal have en ca. 8-10 m2 pr. kanin, med hver sin hule, madskål og vandflaske/skål, samt forhøjninger så de kan følge deres naturlige instinkt med at komme til at holde udkig, og mest af alt - så den kanin, der bliver domineret, kan komme væk fra den dominerende kanin smiley


  • #64   29. okt 2013 Jeg har tre hunkaniner der løber rundt uden indhegning på vores grund (som svarer til ca to fodboldbaner eller mere..) Det startede egentlig bare med at en af dem brød ud af buret og så fulgte de to andre med med tiden. De var ikke til at fange og hvis vi gjorde det nu ville de dø af at komme ind i et lille bur. Nu har de gået omkring huset tre år. Har altid mad og vand stående og selvom ræven har været forbi og nuppe afskillige høns, så er de jo hurtige. Om vinteren finder de læ i skuret, under huset eller andre steder. Det er uden tvivl et lykkeligt kaninliv smiley

  • #65   29. okt 2013 Mine to kaniner går løs i min lejlighed 24/7 (de har slet ikke et bur) og bruger kattebakke. Man får et helt andet forhold til sine kaniner på den måde. Mine kaniner er altid omkring mig, sover i min seng om natten, vi spiser aftensmad sammen osv.

    Jeg synes ikke det er i orden, at holde dem i bur (hvis vi snakker burer, som i burer fra dyrehandler, osv). Det er simpelthen for småt, også selv om det "kun" er når man sover eller ikke er hjemme - det er alligevel mange timer.


  • #66   29. okt 2013 Jeg havde en kanin fra jeg var omkring 3 år og omkring 8-9 år frem. Hun havde et kæææææmpe bur hun sov i og var i når hun var alene. Ellers løb hun frit om morgenen og om eftermiddagen/ aftenen, når jeg kom fra børnehave/fritidshjem. Nogen gange, hvis vi havde gæster, fik hun lov at rende på mit værelse istedet for hele huset... Hun kunne nemlig kun lide min mor og mig, andre jagtede hun og bed i fødderne... Gud hvor jeg dog egenlig savner hende.. Når jeg engang flytter hjemmet fra, vil jeg gerne have kanin igen, som skal gå løst 24/7.

  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.921
    #67   29. okt 2013 Om sommeren havde min kanin et udendørsbur, der altid var åbent (2 etager så hunden ikke nakkede dens mad :P), så den kunne være overalt i haven og i huset, når vi var hjemme. Om vinteren var den indenfor i et 120*67 bur, hvor lågen altid var åben om dagen. smiley

  • #68   29. okt 2013 Jeg holdt kanin i bur og synes det var fint.. De 2 af dem boede i bure i stuen når det var koldt og om natten.. De fik lov at hoppe i stuen, men ikke fast..
    Om sommeren/dagen gik de i løbegård på 2,5*3,5 m.. Og jeg havde ikke indtryk af at det var triste kaniner..
    De andre jeg havde boede fast udenfor.. Dem ville jeg gerne have haft mere indenfor og mere i hænder, men det var jeg for lille til at få gjort noget ved selv..


  • #69   29. okt 2013 Min kanin går i bur udenfor, og har gjort det hele livet. Det er ikke noget jeg er stolt af, men det er desværre ikke mit eget valg.

  • #70   29. okt 2013 Min kanin er i bur udenfor, men ude fra jeg kommer hjem til ved otte tiden. I weekenderne fra 8-9 til 21 ca:)

  • #73   29. okt 2013 Maiken - Aaaah. Ja, det kan man sagtens! Så vidt jeg ved, så er det det, at folk har haft størst succes med. - En han og en hun :). Som sagt, bare de har plads. ^^

  • #74   29. okt 2013 Dengang jeg havde kaniner, boede de i haven, de havde et hus de kunne gå ind i når de ville og ellers gik de bare rundt i vores have, som er hegnet ind så de ikke kunne komme ud. Så man kan vel sige at de gik i et kæmpe bur (;

  • #75   29. okt 2013
    Maiken N, hmm jeg tænker jo bare stakkels lille Islamabad, når der kommer sne.
    hun kan både hoppe ind i drivhuset, brændeskuret og så har vi lavet noget 'læskur' til hende ud af nogle sten og tagplader, det er det eneste hun vil være under. Men ja hun får vel også vinterpels, jeg syntes jo bare det er utroligt hun ikke er blevet kørt over eller noget endnu, men næææh nej damen hygger sig i haven med gulerødder og græs, så får hun selvfølgelig halm, hø, tørkost og vand smiley


  • #76   29. okt 2013 Jah min kanin går squ i bur uden for =)
    og kan jeg ikke se problemer i.. Den kan åbentbart lige og være der for den gravede sig ud på et tidspunkt og gik på skovtur ud i haven men gik så tilbage til dens bur igen =)

    Er sådan et 2 etager bur min har =)


  • #77   29. okt 2013 Min kanin går udenfor i bur, sådan har det altid været. Mest af alt fordi vi har hund, men også fordi, at min far er allergisk. Kan ikke se noget synd i, at de går i bur udenfor, sorry smiley

  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.921
    #78   29. okt 2013 Hehe, det så ret sjovt ud, da vi på et tidspunkt havde 3 marsvin på samme måde som kaninen, vores lille Cocker Spaniel og en enkelt høne, der gik frit rundt om dagen. smiley

  • #79   30. okt 2013 Vores hankanin er i et bur ude i haven, på vores græsstykke. Så om dagen er buret åbent, og han render rundt hvor han vil, inde på græsstykket, og så er der en låge for, så hundene ikke render derind, selvom han er gode venner med vovserne skal han have lidt tid alene smiley
    Han kommer ikke ind i huset, men han vil også meget hellere være i haven og hygge sig med frisk græs, sand at grave i, og frisk luft ..


  • #80   30. okt 2013 Min kanin er indenfor. Han bliver lukket ud når jeg kommer hjem fra skole så løber han lidt rundt eller hopper ind igen hvis han ikke gider ud smiley
    Om sommeren ryger han sammen med katten ud i kattenburet og går der ude hele dagen (kommer ind om natten)


  • #81   30. okt 2013 Har 2 kaniner. En lille som bor indenfor men tit har lågen åben til sit bur og selv bestemmer hvor den vil være. Den store bor udenfor i et kæmpe bur. Vi skal bare når vi har råd lave udegård på buret og dele det op i 2 så begge kan være ude . Desværre er den store kanin ret aggressiv så det kommer an på hvad humør hun er i og om hun er til at få ud ellers render hun i haven

  • #82   30. okt 2013 vi har haft kaniner i vel snart 25-30 år nu. Alle har boet udenfor. og sådan bliver det ved med. der lever kaniner vildt i dk, så vores kan også bo ude.
    vi har pt to store kødkaniner: 1 fransk og 1 tysk/fransk.
    de bor i bur og kommer i løbegård når vejret er ok.

    vi har aldrig haft nogen - og vi har altid haft min 2 af gange - som har kede sig. De har god med foder og grønt/hø/halm

    Men det er altså lidt sjovt at hører at folk syntes at det er synd at man har dyr i bur. Hvor mange af jer har så fugle som flyver friet ? eller hvad med små gnaver som mus/rotter/andet ?
    Hvordan gør I med fisk ?

    Jeg er overhovedet ikke modstander af burer. Så lang tid at dyrene har det godt og trives, så ser jeg ikke grund til lave det om. Mine heste har også bokse og kommer aldrig på døgnfold, da de er vanedyr og har det bedst med at tingene foregår ens hver dag.


  • #83   30. okt 2013 Min søsters kanin lever drømmelivet! Den har et stort bur i legehuset, hvor den også har en hule inde, til koldt vejr. Bag i buret har min søster lavet en låge ud, som åbnes hver morgen. Hun har en stor løbegård, med legesager, jord at grave i, et halv tag osv. Hun kan altid gå ind, hun har en rampe ind til buret. Men hun vælger altså at være ude selv om det regner, blæser osv. hun bliver lukket ind lige inden det bliver mørkt og bliver fodret. Om sommeren kommer hun sommetider i snor på græsplænen. En kanin høre ikke til i et bur, det skal være valg frit. Min søsters kanin er en GLAD og sund kanin. Den er også sommertider med inde i stuen, så den også bliver stimuleret lidt. Så nej tak til bur året rundt, giv dem valget smiley

  • #84   30. okt 2013 Josefine: kan jeg godt følge dig i. Er heller ikke sikker på at jeg ville turde hvis Hauru var anderledes smiley

  • #85   30. okt 2013 Min kanin bor ude i vores skur, i et kæææmpte hus. Vil gætte på det er 1mx3m. Der er forskellige højder i huset, mange huler, massere af hø, ting han kan hoppe rundt på osv. Det er dog ikke så tit at han er ude(jeg tager ham kun op, når han selv har lyst) men når han er ude, er han løs i haven smiley
    Han får opmærksomhed hver dag, og han er ved at være en gammel mand...Tror han hygger sig meget godt!

    Gid jeg kunne have ham løs i huset - men kattene og lidt allergi hist og her, tillader det desværre ikke smiley


  • #86   30. okt 2013 Jeg havde en kanin som jeg tog ud i starten, stille og roligt, hun blev desværre ekstrem agressiv, så ja, hun røg i bur, og til sidst kom hun væk da ingen af os ville hende. Hun var så også indavl, så vi fandt årsagen til agressiviteten.

    Vi havde også Bamse, som også kom ud, men kom ind efter 3 måneder hvor han endnu ikke havde lært at tisse indenfor et område. Selvom han var kastereret strintede han OVER alt, og på mig gentagende gange. Han var dog ude hele sommeren, og var bedste venner med min ene kat og min hund, så de fik en masse aktivitet sammen smiley

    Selv synes jeg ikke at en kanin i bur er en trist kanin, så længe den får opmærksomhed, og står et sted den kan følge med i "hastigheden":-)

    Og min første kanin i DK kom ud til 2 andre kaniner og gå, og det var klart det bedste. Hun blev helt anderledes, og de lå alle sammen og slappede af sammen, spiste samme sted, lå oven i hinanden, og der var aldrig sår, eller manglet pels. Måske har vi bare været heldige, men jeg tror oftest at årsagen til de kommer op og slås er hvis det er af samme køn, eller fordi det simpelhen er for lidt plads.


  • #87   30. okt 2013 Hvad er problemet dog i, at have kaniner i bur? smiley

  • #88   31. okt 2013 Jeg synes kaniner skal behandles ligesom heste. De skal ud og løbe så meget som muligt (evt bare indenfor). Jeg har 2 lejlighedskaniner og de er ude 50 % af døgnet hver. Og den eneste grund til at de ikke er ude 24/7 er at den store er for voldsom til den lille som er både gammel og blind (den ene vejer 1,5 kg den anden 7 kg), derfor kan jeg ikke have begge ude på samme tid.
    Man holder ikke sine dyrevennner i fængsel/bur. De har jo ikke gjort noget forkert og skal derfor ikke straffes med indespærring.


  • #89   31. okt 2013 Jeg har selv 2 kaniner. De har gået sammen, men det kan de ikke længere, da de hele tiden vil parre, selvom det er 2 hanner. De har begge været ved dyrlægen flere gange og få ordnet tandspidser, og efterfølgende har vi ikke kunnet nænne at smide dem ud i deres bure igen, så nu bor de indenfor. Den ene bor i baggangen og køkkenet, den anden i forgangen og vores lille stue nedenunder. Det er lidt besværligt at have dem inde, fordi de gerne vil være sammen, men må de jo desværre ikke, da de konstant vil parre, men bortset fra det, er det samtidig også meget hyggeligt at have dem indenfor. smiley De er ofte ude.

    Men kaniner kan sagtens holdes i bur, så længe buret er stort nok. Mine kaniner havde hver et bur på 180 x 60 x 60 da de altså boede udenfor.



  • #90   1. nov 2013 Har en dejlig stor fransk vædder, han er i bur indenfor, og kommer ud hver dag for at tage sine daglige spurte ture og få motion og fri bevægelse rundt i stuen.
    Men han kommer kun ud med overvågning, da han elsker at bide i gulvtæppet og ledninger hvis de lige er i vejen..(vi bor til leje, så ikke fedt hvis han ødelægger paneler osv.)

    Om sommeren har vi et udendørsbur han kommer i for at kunne græsse lidt osv. Men han bor altid indenfor.


Kommentér på:
Debat: Kaniner i bur?

Annonce