23. feb 2006 Følger: 323 Følgere: 368 Heste: 5 Emner: 414 Svar: 2.879
Anatomi eller trylle kunstner? {{forumTopicSubject}}
Jeg oprettede en debat på BBH ang. denne kære russer - Alexander Nevzorov og hans måde at træne på.
Faktisk mest fordi jeg ikke ved særlig meget om denne mand, har set han videoer på youtube og læst lidt om ham og hans trænings filosofi på hans hjemmesiden.
Jeg var i starten positiv omkring hans trænings filosofi, men forvirret over hvor det anatomiske blev af?
Han måde at frembringe det positive er fedt, men da jeg så fandt ud af at hans heste gik isoleret fra hinanden og faktisk ikke så andre heste- da det skadede hans træning, blev jeg sku forskrækket.
Jeg blev også skræmt da jeg ville deltage i deres forum og ikke fik lov da min hest gik med forsko, som den af sygdoms mæssige årsager ikke kan undvære.
Gennem min læsning om denne mand og lidt debat, kom den spanske rideskole også ind i billedet.
Nevzorov laver jo meget de samme øvelser - Haute ecole, eller retter den høje skole.
http://en.wikipedia.org/wiki/Haute_ecole#Methods
Jeg har faktisk hele 5 gange besøgt den spanske rideskole, da jeg som barn, sammen med min far, var meget på ferie i wien.
Jeg har altid afskyet deres trænings metoder, specielt de der stolper i jorden, hvor de binder hesten så den ikke kan flygte og står på hver side med en pisk og lapper til den så den danser rundt. Hesten viser tydelig stress adfærd, ønske om at flygte, hvilket den ikke har mulighed for. Til sidst gennem mange dages træning, stopper den med dette, viser tydelig tillært hjælpeløshed og bukker under for menneskets dumhed.
Hjælpe tøjler, skarpe bid og de her langt hjul spore har siden jeg som 8 årig besøgte den spanske rideskole, vendt sig i mig.
Min far syntes det var vildt fascinerende - hestene dansede jo rundt og sprang rundt som kaniner.
Hans manglende forståelse for hestens natur og adfærd, gjorde at han udelukket så dette som smukt, fordi det var specielt, ekstremt og noget som han ikke selv var i stand til at udføre.
Sådan har mange andre nok også set det.
Jeg måtte inderst inde erkende at dette var bestemt ikke smukt.
Det var for mig, dyremishandling.
Når jeg ser nevzorovs videoer, er jeg imponeret over hans måde at lære hesten på. Dette formår han virkelig at gøre på så skadesløs måde som muligt.
Men jeg ser spændte heste, med spændte over linier, spændte haler og sænket ryg, danske rundt og være så lydige på hans ellers vældig godt indlærte signaler.
Den spanske rideskole træner UTROLIGT nok deres heste i denne remonte træning - hele 2-3år før de skal udføre disse svære øvelser.
Måske en grund til at disse heste ikke går lige så let i stykker som alle de herkonkurrence heste vi ser rundt i verdenen.
http://www.baroquefarmsusa.com/Istoso-piaffe-L.jpg
Samme hest. Piaffe i boksen løs:
http://www.baroquefarmsusa.com/istoso-piaf-lft-L.jpg
Piaffe:
(link fjernet)
Passage:
http://www.dkfh.dk/billeder//VonNeindorf.jpg
Levade:
(link fjernet)
Hvad ser DU på disse billeder?
Selvfølgelig findes der bedre og dårligere billeder, som i alle er velkommen til at bidrage med.
MIN forvirring er netop således:
HVAD er deres formål med denne form for heste træning?
Hvorfor skal hestene hoppe rundt som kaniner?
Vi er ikke i krig længere, bruger ikke heste til krig og det var der derfor denne træning blev opfundet.
En hest i krig, skal kunne tåle ufatteligt meget stress, skal kunne presses til at gå gennem ild og vand og skal være frygt løs.
Da man en gang red i krig med heste, havde man også en anden heste forståelse. Hesten var et transport middel. Skulle helst holde så længe som muligt og være så funktionel som muligt - ergo derfor skulle den trænes så den FYSISK kunne holde et helt hesteliv.
Heste som skulle i krig blev nødt til at trodse deres naturligt instinkter som at flygte fra fare. Hesten SKULLE adlyde sin rytter og styrte mod måske 30000 andre krigere med pistoler, kanoner og åben ild. Netop her ville hesten naturligt have haft flygtet.
Det er lidt som vi ser i dag på stævne banerne. Hesten skal helst gøre alt Perfekt - lytte på rytterens anvisninger og reagere korrekt.
Dette kan opnås på to måder:
Virkelig god signal/lydigheds træning. Som desuden ALDRIG vil kunne overstå hesten naturligt instinkt som flygt.
ELLER
Man kan påføre hesten smerte, stress, pres, tvang og magt indtil den bukker under og har denne tillærte hjælpeløshed som gør den upåvirkelig for det omkring den.
Her opstår min forvirring.
Jeg ved disse øvelser som den spanske rideskole bruger, er gode i krig.
Men vi ser mange af disse øvelser blandt vildheste. Specielt heste som slås.
Sidder du og observere en heste folk i mange timer, ser dem slås, lege, spise og denne harmoni.
Så vil du se en tydelig forskel på hvordan hesten stejler og bevæger sig når den slås og når den leger.
Heste med social skadet færdigheder, KAN dog have en meget ens måde at være på i disse to tilfælde.
Når vi lærer en hest at stejle, kan vi så i teorien ikke aktivere noget instinktivt flugt?
Hvis vi ikke formår at skelne mellem hestens måde at stejle på når den slås og når den leger?
Vi vil vel heste opnår dette lege - stejl?
Når i, ser på de linkede billeder, billeder fra den spanske rideskole osv. ser i så en hest og et menneske som leger?
Tror i at alle mennesker formår at skelne mellem disse to måder hesten instinktivt er på?
Hvordan får man en hest til at stejle med en rytter på ryggen - anatomisk korrekt??? Så den ikke skader sig selv fysisk?
Bør hesten ikke trænes i "remonte" 2-3 år før den er stærk nok til at lave de her svære øvelser?
TRÆNER DU dine heste i 2-3år før du udsætter dem for disse svære øvelser?
Gør DK's stævne ryttere det?
Jeg stiller faktisk i det hele tager ? ved menneskets måde at træner deres heste på.
Hvorfor er det så vigtigt at kunne en masse triks, når grund ridningen - grund træningen - er roden til at vores kære 4 benede kan holde et helt heste liv?
Jeg stiller også ? ved den spanske skoles , samt Nevzorov's manglende syn på det anatomiske og biomakaniske?
Er de klar over hvordan en hest bør bevæge sig?
Når du nu er nået her til og er skide irriteret eller bare mega debat glad og har en masse godter, så vær sød at ARGUMENTERE FOR DINE HOLDNINGER, UD FRA TEORETISK ELLER VIDENSKABENTLIGT SYN!
Du er endividere VELKOMMEN til at komme med observationer, livs erfaringer og oplevelser, som du BESKRIVER fyldigt og som en slags case.
Husk på at ingen af os er Gud jordens skaber eller en hellig profet som kender svarene på ALT i denne verden.
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
jun 2008
Følger: 33 Følgere: 34 Heste: 2 Emner: 20 Svar: 107
Jeg ved ikke hvad jeg vil kalde det jeg rider. Jeg rider ganske rigtigt rundt med en spansk sadel og kapsun, men jeg er ikke sikker på at jeg vil kalde det akademisk. Det har jeg stadig ikke rigtig fundet ud af. Et eller andet sted har jeg slet ikke lyst til i sidste ende at ride med blankt kandar, og jeg har overvejet at blive helt bidløs. I min træning stræber jeg efter tillid - det er mit nøgleord - hvilket gør at jeg lægger lidt afstand til brug af pisk og spore - det mener jeg ikke bør være nødvendigt. Ja jeg ved ikke hvad jeg skal kalde min træning, men det er vel også fuldstændig lige meget hvad det hedder, bare det er fornuftigt?
Jeg var til et kursus ved Bent Branderup for ca. 2½ måned siden. Mange af de ting han sagde var jeg enig i, MEN der var altså også ting jeg absolut ikke var enig i, og der var ting jeg var forarvet over at han ikke rettede hos, nogle af kursus deltagerne. Derudover kan man se på nogle videoer af hans ridning at hesten ikke er med i ryggen, hvilket frastøder mig.
Tag et kig på denne video: http://www.youtube.com/watch?v=90CEwvZQVYw
Ingen tvivl om at Bent er en af de gode drenge, for det er han. Han har læringsteorien med.
Det der ofte sker, når folk vælger træner er at de nærmest forguder den valgte træner - Det er farligt, for i disse tilfælde lægger man hjernen fra sig og dermed også lysten/evnen til selv at filosofere over sin træning. Istedet bliver man nærmest som en robot, og udfører bare trænerens ordre. Om du så skal sælge hesten eller lappe den nogen i røven, så gør du det fordi det har din træner sagt - det er altså ikke smart!
Når jeg træner med min hest, har jeg ikke noget forbilled - Jeg har ikke engang et decideret mål. Når jeg siger som jeg gør, så er det for at vise at hestetræning ikke er et sprøgsmål om hurtigst muligt at komme ud og vise "hvad man dur til" men et spørgsmål om at få andres øjne op for, hvor meget man kan få hesten til, ved ganske enkelt at vise den respekt!
Jeg filosofere i høj grad over min egen træning. Når jeg kommer hjem tænker jeg igennem hvad jeg har lavet med min hest, hvad der virkede og hvad jeg skal ændre på. Jeg kigger i høj gra på min hests udtryg når jeg træner ham. Er udtyrkket paniskt, forvirret, afslappet, lyttende?
Der er mange der har den indstilling at hesten skal have respekt for mennesket. Disse mennesker mener at dette opnåes ved slag, og andre former for magthandlinger. Det opnår man ikke respekt ved, men frygt og underkastelse.
Noget der virkelig afskrækker mig er kandaret. Hvem har dog fundet på at en hest skal have 2 bid i munden på samme tid? Igen fornæmmer jeg et vist ønske om magt. Et godt greb i kandar stang og bridong, så har man efterhånden godt styr på den hest. Hesten har underkastet sig mennesket.
Hvis man ikke skal træne på hestens præmisser, hvis så?
jun 2007
Følger: 143 Følgere: 139 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 2.182
I bund og grund så tror jeg at vi alle kan blive enige om at vores kære russer er sindsygt genial mht. til "horsemanship", dog er isolering af hestene noget så dobbeltmoralsk hvis han skulle være iiih SÅ god mod sine heste.
Men mht. biomekanisk/anatomisk korrekt træning, så er han ikke en skid bedre end utallige dressur ryttere og deres trænings bibel "rollkur".
Som du skrev så ser jeg sænkede rygge, spændte overlinjer og heste med vanvittig meget vægt på forparten, når jeg kigger på hans heste.
Den spanske rideskole er heller ikke mig. Jeg er generelt imod al form for brug af bid, indspænding er 10 gange værre og at dyrke konfliksky heste pynter jo heller ikke på det.
Derimod synes jeg ikke der er noget galt med "skole spring" mm. og udfra mit svar ovenfor kan man jo tænke sig til at jeg har noget imod det, hvis de forskellige spring aktiveres af frygt, konflikt mm.
Jeg er lidt af den holdning at ridebanespringning feks. befinder sig i en afdeling hvor man seriøst smadre sin hest. Det ER videnskabeligt bevist at heste der springer de lidt højere forhindringer, overbelaster sine sener og ligmenter uanmindeligt meget, hvilket er yderst skadeligt.
Udover det, "prikken over I'et" så når heste springer oxere, trippelbarer, vandgrave så vil de, i det sekundt hvor for og bagben er løftet maximalt, når hesten "svæver", knalde rygsøjlen sammen. Mange heste vil efter en springkarriere simpelthen ikke fungere mere, mange får kissingspines pga. springkarrieren.
Skoelspring mm. mener jeg sagtens kan indlæres igennem leg. Når jeg leger med min hest, vores yndlings leg "Catch the Tiger" så "dræber" han tigeren (target) og ofte så får han nogle gevaldige glædesudbrud efter at have "dræbt" tigeren. Igår endda, lavede han pesade og en capriole, efterfulgt af rigtig mange bukkespring.
For mig er det så en kæmpe udfordring evt. at få isoleret nogle af de her spring han laver, og give et "signal" så han på den måde vil kunne udføre springene som tricks.
Jeg vil på ingen måde drømme om at binde ham fast i to stolper og piske ham indtil han udførte den ønskede adfærd, ALDRIG! Spørger du mig så er det kun folk som har misforstået hesten fuldstændig som kan finde på dette
feb 2006
Følger: 323 Følgere: 368 Heste: 5 Emner: 414 Svar: 2.879
Lærer du hesten at springe disse spring gennem leg, ja så kan selv jeg være med på den.
Jeg er ikke helt med i den der ridespringnings debat.
Faktisk er der statistiske beviser på at spring heste er den hest ud af alle stævne heste - altså dressur, væddeløb, western, islænder osv osv, som lever længst.
Der er mange tyske dyrlæge undersøgelser som viser at spring hestene OFTE er dem med mindst skader, fordi mange af dem på top plan ikke springe særlig meget, i forhold til dressur hestene som jo i teorien kan trænes i svære øvelser hver eneste dag i deres liv.
Her springer spring hesten dog ofte max 2 gange om ugen - mange max en gang.
Jeg er også mod det er overdrevet vildt misbrug i stævne verdenen, hvor ekstremerne kommer ind. Altså sindsygt højt spring og lign. Selvfølgelig vil det skade hesten.
Så er det godt der findes ryttere som kan springe på en måde som ikke slider heste, samt har grænser.
Som tidligere sagt kan ALT skade. Specielt når man glemmer at lytte til heste og i stedet lytter til succes og penge.
(link fjernet)
Uhhh lige et lækker billede...
jun 2006
Følger: 250 Følgere: 231 Heste: 8 Emner: 162 Svar: 2.258
Da flere folk mener at jeg lyver omkring det eller en jeg kendes mand lyver, det skal så siges at han har træner hest med ham Alexander Nevzorov.
jun 2007
Ja så er vi jo rimelig enige, igen
dog ikke mht. springningen. jeg må lige prøve at se om jeg kan finde den artikel hvor jeg læste om det..
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
Jeg har selv stillet disse spørgsmål til mange ting, og synes virkelig det er noget, der bør tages mere op, end det gør!
Jeg vil dog lige ændre noget, i stedet for at hesten trænes i remonte 2-3, så hellere at hesten trænes i grundlæggende øvelser fra jorden i 2-3 år
- for nej, det er der ca kun 0,1 % af i hvert fald den danske heste-befolkning, som træner deres heste
Og nej, tror der er mange der har svært ved at se forskel på "lege stejl" og "frygt stejl"
Den spanske skole - forfærdelig i mine øjne, for ja, tingene er hovedsageligt lavet via frygt og stress
Mht Nevzorov. Jeg har nu været temmelig langt inde i "deres system", så vil lige afkræft noget af det du skriver
Nevzorov skulle have temmelig godt styr på det der biomekanisme og anatomi. Når man kommer ind på skoledelen (både engelske og russiske), så skal man lære alle mulige anatomiske termer, hvordan tingene arbejder sammen osv, netop fordi de baserer deres undervisning på videnskab.
På samme måde, så tjekkes hestene dagligt for skader via forskellige apparatter (fx sårn et kamera, der tager billeder af varme, altså billeder af hvor der... øhh... inflamation...?), for at sikre, at ingen af dem tager skade.
Hver og hver eneste dag (sårn i gennemsnit), er Nevzorov med til at lave undersøgelser og skrive journaler med diverse russiske (og nogle gange internationale) dyrlæger. Alt, og ikk bare det meste, men ALT prøver de at bevise, påføre, beregne, undersøge osv med videnskabelige undersøgelser, så de har noget at angribe den traditionelle verden med.
MEN, jeg er ikk blind.... i mine øjne synes jeg ikk at ryggen er så meget med, som jeg ville ønske + hans heste er temmelig desperate for kontakt med ham - sandsynligvis fordi de ikk ser meget til andre heste... nogle af dem skulle blive lukket sammen ind i mellem, men pga udviklet psyke, så skulle de have svært ved at acceptere andre heste - ergo kommer de til at slås for meget, specielt hvis de sætter dem alle sammen sammen (hoppe + hingste, dårlig cocktail xD) - MEN om det er sandt, eller hvad, I do not know
- hehe, men de har mange gode undersøgelser og stor viden, der er god at lære af ;P
Camilla, ikk helt sikker, siger du manden du kender har trænet heste hos Nevzorov, elller bare været medlem på siden?
jun 2007
Om du er temmelig langt inde i hans system eller ej, så kig på billederne og videoerne. INGEN af hestene laver en korrekt piaffe og der er absolut ingen samling i nogle af øvelserne eller gangarterne. "Samlingen" er indlært ved et trick dvs. Træk i cordeo = krølle hals. Og det har da intet med samling at gøre :s
At han er en klog mand er jeg ikke i tvivl om. Jeg er bare bange for at nu han ved "det hele" så er han SÅ ivrig efter at vise verdenen hvor dygtig han er, at han netop koncentrere sig om de ting som får folk til at slå øjnene op og tænke "wow". Dvs. at han fokuserer på selve showet istedet for biomekanismen/anatomien. Simpelthen fordi at han enlig ikke ville få noget ud af at træne "kedelige" ting fra jorden, i op til 8 år før nogle af disse "smarte" tricks kunne trænes
feb 2006
PAS på
Artikler er ikke altid sande ord og der sker meget nyt.
Autoitets tro er farligt, det er ikke alle de autoitære som taler sandt.
Men man kan se sig omkring, spørge en masse fag folk og danne sig et billede.
jun 2006
Følger: 250 Følgere: 231 Heste: 8 Emner: 162 Svar: 2.258
Det ern en jeg kenders mand.
Kender du Laura Schumann? hende som er famille med Kajta Schumann? Hendes mand kender til hvordan han træner heste.
Men det svært at forklare over over når man skal skrive det.
jun 2007
De artikler er mindst lige lige så troværdige som mange af dem du selv henvender dig til. Det er ny forskning, kan ikke huske hvem men det kan jeg jo finde ud af
jun 2007
http://metalfrihest.forumup.dk/viewtopic.php?t=32&mforum=metalfrihest
En oversat artikel i et forum hvor jeg er medlem. Det omkring springning står der et sted
jun 2007
http://digitalcommons.uconn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1000&context=ansc_ext
feb 2006
Weee ja den har jeg læst.
Men det findes jo også en omkring dressur heste - som faktisk er lige så slem - prøver at finde den.
Dette gælder også western
feb 2006
Nu KUNNE han jo lukke hopper sammen og hingste sammen, de behøver jo ikke gå i et vildskabs fællesskab.
Som vi andre også gør - hingste fold, hoppe fold og vallak fold.....
Men det kan godt være at russerne ikke er nået så langt endnu.......
Nogle brikker er ihvertfald løs.
jun 2007
De står faktisk begge deri, omkring både dressur og western heste. For jo dressur heste som bliver reddet med sænket ryg hele deres liv er sq heller ikk meget holdbare
feb 2006
Jeg har ikke styr på de her engelske og tyske artikler....
TSK jeg husker skod hvad artikler der står hvad i, hvis jeg læser amok.
Specielt tyske, det tager en krig at komme igennem dem
aug 2007
Angelika, du har helt ret, det er hovedsageligt krøllet hals og lidt tricks + jeg tror du har FULDSTÆNDIG ret i, at han prøver lidt for ihærdigt at vise omverdenen noget(=det bliver et show, i stedet for, at det er 100% korrekt). Men ja, han skulle altså have meget viden på sin plads, specielt videnskabeligt set, og derfor forstår jeg heller ikk altid den måde hestene går, når han rider dem...., Men som sagt, så skulle hestene undersøges hver dag, og ikk lide nogen last. De prøvede på et tidspunkt at lave en undersøgelse over at en af hingstene "skridtede af"(uden "samling"), hvor resultatet over 5-10 mins gang blev en inflamation, betændelsestidstand i musklerne - hvor imod hans heste intet havde hvis han havde arbejdet rigtig med dem(og med "samling")
- Har ikk selv lavet undersøgelsen, så kan ikk sige den er rigtig (apropro de autoriteter), men for at være ærlig, ja så tror jeg hesten bør arbejde for ikk at slide sig selv, i mine øjne logisk nok
AS - Lige præcis, og det er det, han ikk er interesseret i (han har jo tre hingste og en hoppe). Det skulle være noget med, at de kommer sammen med hoppen(i hvert fald nogle eller en af dem ad gangen), når hun ikk er i brunst, men endnu engang, I don't know for sure ;P
Og hingstene skulle have svært ved at komme overens, eftersom deres "ego" skulle være blevet udviklet kraftigt af de øvelser de laver (har også læst andre steder, at akademisk træning skulle kunne forøge hestens rang i en hesteflok)
Camilla:
Jeg gætter på, at han var på kusus med Donald Newe ? (mener i hvert fald Katja var med der) - og puuuuuha nej, det var da noget værre møg som manden fremlagde! Eller rettere, end del af hans teori var god, men det praktiske var rent ud sagt L O R T xD
(hr Newe blev så ½ år senere smidt ud af NHE, fordi han ikk fremlagde NHE og trænede forkert "derhjemme")
mht emnet:
Skolerne både på og over jorden, så kan de ja blive meget fine "trylle kunster", hvis man lader det blive på det punkt... Men mange af dem giver hesten en større kropsbevisthed og styrker dem både mentalt og fysisk, hvilket jo bare er genialt for træning af heste ;P
aug 2007
Og helt ærlig, så burde man kun anskaffe sig heste, hvis man er i stand til at give dem de rette forhold
Jeg fremlægger bare sagerne, siger ikk jeg går ind for det
jun 2007
At hestene bliver tjekket i hovede og røv og ikke har betændelse nogen steder, betyder jo ikk nødvendigvis at det han laver er korrekt, specielt ikke udfra det video og billeder man ser :s
Sådan som jeg red min hest "før". Der tjekkede jeg ham stadig i hoved og røv og masserede ham HVER dag efter ridning. Han fejlede intet, udover at have været i psykisk konflikt hver dag og have ømme mundviger, hvilket jo ikke ligefrem er noget positivt.. Men sådan er det jo heldigvis ikke mere
aug 2007
Jeg kan ikk diagnostisere noget, eftersom jeg ikk er uddannet en fis endnu xD
Men spændingerne skulle "bare" komme af at de leger "voldlige" lege, ligesom heste ind i mellem kan finde på med deres venner
(-> måske et problem? Hest+andet væsen = vilde og voldlige lege, kan de associasere det med hest+hest= voldlige lege => kampe mellem hestene...?!)
Og, ehm... ikk for noget... men at du tjekkede din hest i hoved og røv, kontra at en dyrlæge med avanceret udstyr samt andre tjekkede hestene dagligt... det kan vist ikk helt måles xD
AS, lige præcis, og det er oss sårn (hvis jeg kunne bestemme), at heste i det mindste skal kunne gå, hvis der er problemer med hingste involveret(og ingen hopper må komme i fol)
Nej... vi er ikk mange der har været længere inde end kort tid på det første forum, da det er så "hemmeligt" og "ensporet"... Rigtig ærgeligt, da der er mange gode ting, men de spænder altså ben for sig selv, ved at gøre sårn....
jun 2007
Ja så er vi jo enige. Men de må da have ondt når de, udfra alle fotos og videoer, render rundt med sænket og spændt ryg? :s synes bare at det er SÅ ærgeligt at det fysiske ikke er på plads, for han er jo så sindssygt dygtig!
aug 2007
tjaah... pas.... de bliver jo heller ikk trænet så meget fra ryggen af (mener det var 1-2 gange om ugen),og der sker det kun i MAX 15 min.... hmm... så måske fordi det er så lidt...? Dunno... Har tænkt mig at spørge både om det under lod(som flere af dem "udøver") og den knap så vælvede ryg man ellers ser i akademisk træning. Men skal lige have det formuleret korrekt derinde, ellers føler de sig angrebet og så kan man godt være i problemer xD
jun 2007
Det er jo ikke kun fra ryggen? Også fra jorden, der render de rundt med sænkede og spændte rygge.
Under lod, akademisk? hmmm nu får jeg undervisning i Akademisk og at hesten går "under lod" eller "bag lod" er STRENGT FORBUDT. Hele formålet ved akademisk er et godt sving i ryggen og bagbenene + at hesten skal være så afslappet som mulig
aug 2007
Mmh... men spændte rygge og sænkede kan jo ikk være specielt slemme når de går frit, eftersom heste også gør det , når de ikk træner. Det er selvfølgelig heller ikk styrkende for hesten...., men ser det ikk som super slemt, kun når han sidder på dem!
jun 2007
Det kan det da ? Måden som hesten bliver trænet bliver automatisk overført til dens naturlige bevægelses mønster pga. af de enten rigtige eller forkerte muskler er mest udviklet.
Min hest feks, har ALDRIG set ham rende rundt på fold med sænket ryg? joo dengang hvor jeg red ham ifølge "moderne dressur" principper, der rendte han ALTID rundt med sænket ryg, men det gør han ikke nu
jun 2006
Følger: 68 Følgere: 88 Heste: 4 Emner: 66 Svar: 751
jun 2007
Jeg mener sagtens at man kan prioritere begge ting lige højst. Problemet er bare at det hele så tager dobbelt så lang tid.
En typisk træningsdag for min hest vil bestå af ca 30-60 min. i ridehal. Der blander jeg så nogle forskellige "elementer". Feks. starter jeg ofte med at øve tricks, netop pga. at det motiverer hesten. Det øver jeg så i ca 5 min. Derefter laver vi "lektier", dvs. vores underviser i akademisk ridekunst giver os "lektier" for. Det varer mellem 10-30 min. Derefter står vi ofte og hygger/laver ingenting. Gerne i ca 5-10 min. Og så slutter vi af med at lege gerne en leg "Cath the Tiger".
En dag hvor jeg har MASSER af tid, jamen så efter vores tur i ridehallen, jamen så kommer han et smut forbi vaskepladsen (hver dag), kommer i boksen og spiser. Så står han gerne der i ca.. en halv time til en time? Og derefter går vi gerne en laang tur i tærrenet, gerne op til 5 km.
Spørger du mig så prioriterer jeg begge ting lige højt. Nogle dage laver vi mere af det ene end det andet. Havde jeg valgt at sortere leg fra, jamen så ville vi have nået dobbelt så langt med vores træning.
Og med det "træningsprogram" som min hest, Kurt, har, jamen så vil jeg først kunne ride ham om ca et år, nemlig pga. de akademiske principper.
Dog vil jeg gerne pointere at Akademisk Ridekunst ofte bygger på selve forholdet mellem hest og rytter/ejer/træner/?? højere end selve træningen. Netop også pga. at det ikke er muligt at træne en hest korrekt som den falder død om af kedsomhed og mangel på motivation.
jun 2006
Ja det er jo netop det jeg mener, det følges jo på mange måder ad. Det gør det i hvert fald for mig. Jeg træner også oftest tricks på staldgangen under opsadling, derefter skridter jeg varm traver varm, hvor han får lov til at blive løsnet og komme op og bruge ryg og bagpart og strække sig, først derefter samler jeg ham sammen og laver ca. 15-30 minutters dressurtræning, derefter traver jeg ham løs igen. Tilsidst tager jeg alt udstyr af, lader ham rulle sig og skridte af uden udstyr. Minimum 1-2 gange om ugen laver jeg udelukkende jordtræning eller rider uden udstyr. Det jeg mene er at det nogle dage kan være svært at prioritere lige højt, men for at have en velfungerende hest, vil det uvilkårligt følges ad.
jun 2007
Supersuper, så er vi enige.
Tror også at det er derfor at vores kære russer gør som han gør. Det ville jo tage dobbelt så lang tid hvis han endda skulle udføre træningen korrekt. Så han hopper over hvor gærdet er lavest. Præcis som en del dressur ryttere gør
jun 2006
Jeg er ganske enig og jeg mener faktisk at det er et meget stort problem hos langt de fleste hestetrænere! Tålmodigheden til at fuldføre arbejdet 100 % mangler simpelthen. Der er mange dygtige folk der gør mange gode ting, men hvad hjælper det, hvis man kun fuldfører dem halvt?
Jeg synes også at man landet over ser unge heste der rides i en alt for tidlig alder. Der stilles store krav til dem, og de skal helst kunne det hele inden de fylder 5, men det er jo ikke nødvendigt. Hvis man tager den lidt med ro, og lader hesten selv afgøre hvornår den er klar til at lære nyt, vil man temmelig sikkert få en hest der holder meget længere, OG en hest med en større lyst til at arbejde. Jeg er selv konkurrencerytter, så det er altså slet ikke fordi jeg ser ned på folk der starter stævner, jeg synes bare det er super vigtigt at vente til hesten er klar, og det gør folk bare alt for sjældent!!
jun 2007
Ja vi er sq helt enige
aug 2007
Han hopper ikk helt af hvor gærdet er lavest på træning før ridningspunktet... I følge hans "træningsplan" så skal der gå MINDST ½ (men somregl meeeeget længere) for den allerbedste træner med den mest interesseret og lydhøre hest, før hesten fysisk er klar til ridning.(trænes dagligt med 1-2 fridage om ugen, hvor halvdelen af træningen er "frikvater" halvdelen "lektioner")
Vil dog modsige med at akademisk også er træning af heste på hestens præmisser... Hende jeg har prøvet, ligesom de trænere som en veninde har prøvet (bor på fyn og har prøvet nogle forskellige fra sjælland af) har IKK tænkt på hesten psykisk, kun fysisk... Men det skal selvfølgelig ikk undre mig, at nogen har indlært det korrekt, haaha, det er bare endnu sværre at sælge end normalt akademisk(Traditionelle ryttere: "akademisk er jo sååå langsommeligt, det er spiiiild af tid") og derfor "ser" man det ikk så tit ude blandt folk...? Dunno... folk vil gerne have hurtige løsninger, det ser man jo oss hos horsemanship , en grund til det måske er blevet så populært...?
jun 2007
½ år?! Er han dum eller hva O_O et dyr på 500 kg kan UMULIGT udvikle muskler nok på et halvt år til at ku blive reddet! Nu er han da først hjerneskadet den mand!
Hende jeg får undervisning af er meget fokuseret mht. træning på hestens præmisser. Hun får selv undervisning af Carina Ericsson Branderup. Christina Holmbæck, en af Bents elever går også meget ind for "horsemanship" sååh. Tror at du har været uheldig med at finde undervisere :s for enhver som går ind for akademisk ved at en hest som ikke bliver trænet lige så meget korrekt psykisk, kan ikke fungere optimalt fysisk
aug 2007
Med korrekt træning, så tror jeg godt at man kan, "problemet" er bare at der ofte skal forarbejde inden. Det han snakker om, er fra når hesten er kommet ind i "diciplinær fasen" inden har man brugt meget tid på at skabe god kommunikation, lave strækøvelser, lege, går ture osv (hvor jeg gætter på at hesten også udviklet lidt muskler). Og du siger 1 år til du kan ride kurt, det vil jeg da så oss mene er optimistisk xD No offence, men du har jo ikk et niveau som fx branderup eller lign og kan derfor ikk kaldes en der kan undervise din hest 100% korrekt hele tiden... for så vil det jo faktisk sige, at du træner din hest ca "lige så lang tid" som AN
Hende jeg fik undervisning af, har fået af hr branderup + får så jævnligt som det kan lade sig gøre af Carina når man nu bor i jylland. Derudover får hun Carina til jylland ind i mellem, så hun kan undervise Marlenes elever, og har (ifølge Marlene) givet stor ros til Marlene "at hun [Carina] ikke kunne have gjort det bedre selv" - Men som sagt, så blev der altså IKK lyttet til hesten under undervisningen..., som Nathalie udtaler det, så følte hun bare det var traditionel dressur fra jorden af.......
jun 2007
På et halvt år har en hest satme ikke udviklet muskler nok. Kigger du på hans hjemmeside så står der at han i 2006 anskaffede sig den sorte hingst, Kaogi. Kaogi var i 2006, kun 4 år gammel. (Eller osse er bogen skrevet i 2005, ergo der var Kaogi 4 år gammel)
Men ALLEREDE i Maj måned 2006 kan du se at han i fotoalbummet rider Kaogi og udfører piaff og passage!
INGEN hest er i alderen 4-5 år parat til de øvelser!
Og når jeg taler om at ride min hest om et år, så taler jeg om at kunne SKRIDTE på min hest, ikke rende rundt og udføre piaff og passage
aug 2007
Det jeg skriver og forklarer, er endnu engang for at forklare. Jeg går ikk længere ind for alt han gør, men som du sikkert ved, så kan der spindes mange ting få usikkerheder, og det synes jeg heller ikk er fair, han skal lide under, selvom han jo selv er skyld i det pga hans "hemmeligholdelse" af ting... en fjer kan let blive til 10 høns i hesteverden xD
mht piaff, så er det jo den øvelse, som han bruger til at udvikle samlingen samt brugen af kropppen og overlinien (i stedet for versade som i normal akademisk)
Anatomi eller trylle kunstner?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside