{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
847 visninger | Oprettet:

Jordtræning? What to do? :D {{forumTopicSubject}}

Hej. smiley

Har det problem, at det lader til, at min part er ikke så vild med at lave "jordtræning." - ved ikke om det er mig der gør noget galt, men vil i hvertfald prøve at forklare om det. smiley

Det er sådan jeg elsker at lave jordtræning. Men det er lidt ligsom min part Sif ikke er så vild med det, jeg ved godt at nærmest alle heste/burde elske det, så derfor er jeg lidt bange for det er mig, der gør noget galt.
Min veninde og jeg laver ofte jordtræning med Sif og Stjarni, men ikke altid lige vellykket, især ikke her i efterårs/vinter perioden.

Men Sif virker sur og tvær hele tiden, ørene er næsten altid vendt lidt tilbage (- Hvis man forlanger noget af hende, bare noget så simpelt som at trave, altså man også sagtens have en glad Sif med ørene fremme og sådan, misforstå mig nu ikke.) Vi har prøvet både med og uden godbidder, det giver det samme resultat.
Vi øver alt fra tricks, tillidstræning (Med pressing, blive rørt over alt på kroppen med pisk, plastikpose osv. og hun er iskold smiley Men vi har også lavet slalum, spring osv. alt muligt.. lidt mere udfordrende tricks. Og intet ser ud til at gøre hende glad. Altså hun kommer for det meste gladligt når jeg kalder, men så heller ikke mere end det, eller jo følger med mig rundt, men ja, altså vi har et fint "bånd til hinanden".

Det er især når der er græs hun bliver slem. Så prøver hun at stejle, tripper, løber osv, mens man hænger der i træktorvet. Hun har respekt, men ikke når der er græs, virkelig, det er det største problem.

I dag træk jeg hende på en tur, noget vi normalt plejer at kunne gøre, uden stejl. Men ja i dag stejlede hun, et par gange, og hun ramte mig. (Ikke hårdt) med blev alligevel forskrækket, må indrømme at jeg råbte lidt, ren refleks, men blev simpelthen så forskrækket. Troede at vi var ovre stejle -perioden.. som vi virkelig bare har trænet og trænet på.. Æv hvor det irriterer mig. Men tror tildels, at det er vejret, da hun altid bliver helt efterårs/vinter kuldret.
Men det ligsom, at hun også gør det for at vise, at nu gider hun ikke mere, eller at hun ikke må spise græs, ikke må vende om osv.

Ville bare så gerne lave noget jordtræning, som er sjovt for os begge, og så her i denne kolde periode, er det jo altid lidt hyggeligt med jordtræning.

Så kom ENDELIG med alle jeres idéer og råd, ingen negative kommentarer tak. smiley

*Hun går i løsdrift, dog jordfold.. Hun plejede at få en times græs om dagen, da hendes foldmates hurtigt får varme hove, så ikke længere tid. Men de er for nyligt blevet taget af græsset her i denne periode, (Efterår og vinter) så som i nok kan regne ud er hun helt græs fikseret, nogle der har nogle råd til det også? Der er ikke mulighed for mere græs, både for de, at det ikke er mine heste, og at de to andre i løsdriften får varme hove.*

Tak til dem der gad læse dette, meget lange forum. smiley

Er på Ipad, sååå der er sikkert mange stavefejl..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jordtræning? What to do? :D
  • #1   25. okt 2013 Forhåbentligt får noget og tygge i, hvis der ikke er andet end jord i løsdriften ;o).

Men der udover, så syntes jeg det er super svært og sige noget om uden at have set det. I sådanne tilfælde, ville det være aller lettest at få en underviser ud.

I mange tilfælde handler det om at det skal trykkes på nogle bestemte "knapper" på nogle bestemte tidspunkter, eller at mennesket gør noget forkert på nogle bestemte tidspunkter.
    Og det kan man jo ikke her på HG lige se og sige at sådan og sådan skal du gøre ;o). Da man så kan ende ud med en mere frustreret hest.

• #2   25. okt 2013 Krikken: Ja selvfølgelig, masser af hø og halm, hver dag, de har det super godt. ;D (Borset fra det manglende græs.)

Jae, men der er ikke rigtig mulighed for at få underviser ud, der er hverken et ridehus eller en rigtig ridebane, kun en græsfold vi bruger, det hjælper ikke meget på "græssulten".
    Men jeg skal snart undervises lidt af ejerens datter, men det er mere i ridningen, for udviklingens skyld.
    - Men tror bare det bliver svært at få en underviser ud til sådan en bane, som ikke engang er en rigtig bane. ;/ Mine forældre vil også gerne have at jeg bliver undervist af en "rigtig underviser", men det nærmeste ridehus er 4 km væk. Men vi er igang med arrangere noget med det måske. ;b

Men det er mest turheste, hvis man kan sige det sådan. Det fik vi også at vide da vi fik parterne.

Ja, det er sikkert min fejl, men aner bare ikke, hvad jeg gør forkert, kan virkelig ikke se, hvad det skulle være, men det kan jo være så meget. smiley Heldigvis er vi to derude, Kathrine og jeg, det hjælper lidt på det.

• #3   25. okt 2013
    Selvom der kun er græsbane, så kan underviseren stadig hjælpe ;o). Man må jo undervise hvor man kan og hvis det også er der problemet er, er det jo et fint udgangspunkt.

Vil ihvertfald mene, at det ikke vil irritere folk der underviser i jordtræning.

Kan se du bor i Storkøbenhavn, måske underviseren her der bor i København kan hjælpe :o)
    http://www.blueberryhill.dk/index.php/find

• #4   25. okt 2013 Vil da lige se på det. ;D Det selvfølgelig rigtigt, en der underviser i jordtræning, har nok ikke så meget imod det. :b
    Men tak!

Det du linkede til, er det jordtrænings undervisere eller "normale undervisere"? smiley Og ved du hvad prisen ca. ligger på? Synes ikke jeg kunne se det. (;

• #5   26. okt 2013 Nogle der evt. har nogle flere idéer?
    Helst noget jeg kan gøre på egen hånd, altså tænker på nogle gode idéer til hvad man kan lave for at gøre det mere spændende for hende, hvordan gør I det+ Hvad laver i med jeres heste? osv. Det ville være rigtig fedt, hvis i gad. (:

• #8   26. okt 2013 Bettemus: Mange tak, det kunne jeg helt sikkert bruge til noget! ;D Ahah det kan godt være det er rigtigt, det med at kigge på andres heste, som altid ser så glade ud, når de laver jordtræning, og så er der Sif.. Æhæh.<3
    Men nogengange virker det bare som om, at hun er seriøst usamarbejdsvillig, ikke altid, men nogengange.. Når man så beder hende om at trave, ved at tage lidt i træktovet, og siger kommandoen til trav, så lægger hun ørene helt ned, og laver et "hop" - starten til et stejl. Nogengange et stejl, hvis det bare er en en rigtig, ja dårlig dag. - Det smitter vel også lidt af, når jeg selv har en dårlig dag.
    Men det er mest når vi er på græs. Jeg synes bare ikke det er helt fair over for hende at træne i hendes løsdrift (jord).
    Men når det er tricks og tillidstræning plejer der ikke at være noget, andet end hun ser lidt sur og tvær ud. Det er mere, når man forlanger lidt mere tempo, og så det at bevæge sig lidt væk fra gården. (i sommerperioden plejer det at gå okay.)

Bette ser da kær ud, ahaha, ej sådan ser Sif altså tit ud, når vi laver noget fra jorden af. :b
    Godbidder giver hende også mere motivation, det kunne være at jeg skulle forsætte med det, har dem også altid med, når jeg går tur, det er god afledning, altså så gør hun nærmest hvad som helst. - Den madglade hest.

Det med klikkeren lyder smart, har tænkt på at anskaffe en før, men har aldrig fået taget mig sammen, kunne være jeg skulle gøre det, har hørt så meget godt om den. smiley

Vil da helt klart prøve dine forslag! smiley

Det med maden: Altså nu er det jo ejeren der bestemmer, hvad hun/de får, men de får 10 kg hø både morgen og aften. (Tre islændere). Så får de deres kraftfoder om aftnen, det er ikke mig der blander det op, så ved ikke helt hvad hun præcis får der + hun får olie i + et halvt kg guleroder, ahah. Om sommeren, får hun vidst kraftfoder to gange om dagen så vidt jeg har forstået.
    Så har de så en halmmadras inde i løsdriften, som bliver muget hver dag, så der er altid hø og halm, halm er selvfølgelig ikke mad, men det går de og gumler på også.
    Så jeg tænker de er fint dækket ind, men jeg må indrømme, at jeg ikke har den største forstand på det. smiley

• #9   26. okt 2013 Der er nogen heste, som har svært ved at håndtere at mennesket er på jorden, og så er der nogen, der har svært ved at håndtere at mennesket sidder på ryggen. smiley Det lyder nu ikke som om Sif er en af dem. Nu kender jeg hende igennem tidligere part, og hun er (eller var i hvert fald dengang) den type hest, som ikke havde grundtræningen i orden, hun havde ikke lært at respektere mennesket, og sagde derfor fra, hvis der var noget, hun hellere ville (som at spise græs). Dengang var hun i hvert fald den type hest, som skulle lære at mennesket bestemte, og ledede, og at man ikke kunne vade ind i dem. Jeg tror, at når hun først lærer det, så vil hun også være mere samarbejdsvillig. smiley

• #10   26. okt 2013 Mathilde Denning: Ej kender du Sif?
    Ja det lyder præcist som hende, eller det er i hvertfald blevet meget bedre, end det var i starten da jeg fik part på hende, der var hun sådan.
    Vi har nemlig også trænet rigtig meget, især det med respekten. For i starten stejlede hun også fra ryggen, men det gør hun ikke mere, i hvertfald lang tid siden, men det har vi brugt tid på, da det jo heller ikke er fair for hende, at hun skal have det sådan. smiley

Men hun er en hest, der let bliver stresset, og når hun gør det, så bruger hun stejl, som tegn. - det var slemt i starten. Nu prøver hun bare at vende om.
    Men det er ligsom hun bruger det nu, når der er noget hun ikke må - som græs. Det er faktisk det der er det værste. smiley

• #12   26. okt 2013 Jeg ville sætte mig igennem. Ikke ved at være fysisk hård, men simpelthen konsekvens. Og så ikke presse hende til fx at trave lige her i starten, men i stedet prøve at gøre det til en leg med motiverende stemme, og masser af ros når hun gør selv det simpleste rigtig. Så kan du med tiden bygge mere på og kræve mere smiley

• #13   26. okt 2013 Bettemus: Det gør jeg også, men ikke til træning der kræver meget, bare hygge tricks, og stick træning. smiley

Mathilde Denning: Ja, hun skal have sat nogle grænser, det er også meget det vi øver på. ;D
    Mange tak for rådende, dem kan jeg helt sikkert bruge! :b
    Det med at være konsekvens hård? Kan du forklarer det? (Ikke fordi jeg er fysisk hård overhovede. Jeg plejer at komme med et bestemt nej, evt. bede hende om noget andet, som jeg ved hun kan (bakke, smile, kysse mm.), nogen gange ignorering, men det kommer an på hvad hun gør, selvfølgelig, og så masser af ros, når hun gør noget rigtigt.

• #14   26. okt 2013 Altså at være konsekvens - reager' på samme måde hver gang, ikke skifte imellem ignorere, bede hende om noget andet og bare sige nej. Find én måde og så brug den hver eneste gang. smiley

• #15   26. okt 2013 Mathilde: Ja okay, det giver mening smiley

• #18   26. okt 2013 Dixie og Freja:
    Hmm.. Jeg tænkte også lidt på det med tilbage lagte ører var noget med godbidderne at gøre, da heste/ponyer jo ofte bare vil have godbidden, derfor træner vi også uden godbidder nogengange, der ser hun ikke lige så sur ud, eller igen, kun når man kræver noget af hende. Men hun mister tilgengæld også hurtigt motivationen.

Det med video ville være en rigtig god idé ja. Men har ikke lige noget pt. Og lige her denne måned, er der ikke rigtig mulighed for at nogen kan filme, medmindre jeg selvfølgelig får mine forældre med ud. ;D
    Men hvis jeg finder ud af noget med en video, skal jeg helt klart nok ligge ud. smiley

Ja klikkertræning kunne godt være en idé, kender godt lidt til det. smiley

Men mange tak! :b

• #20   26. okt 2013 Vil da lige tage et kig, tak! smiley

• #21   26. okt 2013 Kan ikke lige se den på Ipad, men den tjekker den på computeren snart. smiley

• #22   26. okt 2013 Dixie og Freja: Ej har set den før! Den er rigtig god. smiley

• #24   27. okt 2013 Dixie og Freja: Det tror jeg helt sikkert jeg kan! :b

Kommentér på:
Jordtræning? What to do? :D

Annonce