{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.491 visninger | Oprettet:

Små piger - what to do?! {{forumTopicSubject}}

Hej alle jer hesteinteresserede!
Jeg laver nu dette emne, fordi jeg i længere tid har haft et rigtig irriterende problem, og jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre...

Først: Min hest går i en løsdrift, der ligger lige op af en vej. Denne vej ligger parallelt med en anden vej, hvorpå der er beboelse. Haverne til disse huse ligger ud til den vej, hvor min pony går.

Ok, på den vej, der ligger parallelt, bor der to piger. (Muligvis også flere, hæhæ! :p) Nå, men de her to piger er blevet ret vilde med min pony, hvilket irriterer mig helt vildt.
Det hele startede i sommers; Jeg var ude at ride en aftentur, snakker i telefon, da jeg møder to piger, som jeg i hvert fald snakker med i 15 minutter - de ville bare ikke lade mig være.
Den ene pige er på besøg hos den anden. Pigerne, Emma1 og Emma2, begynder så at gå ud til hestene hver dag for at kigge på dem. De begynder også at give dem masser af æbler og sådan noget, men det får vi heldigvis stoppet.
De forsøger at ramme de tidspunkter, hvor jeg skal ud til min pony, for at de kan komme med. De vil gerne alt muligt, og jeg har bare rigtig svært ved at sige nej. Emmax2 vil ikke forstå et nej, og bliver ved med at plage om at komme med.
Et par gange lader jeg dem komme med i håb om, at det så vil stoppe, men nej.
De begynder også at følge mig hjem, når jeg skal hjem fra ponyen, og derfor ved de altså, hvor jeg bor henne.

Endelig skal Emma1 hjem, og Emma2 lader mig være i ret lang tid.

For måske halvanden siden møder jeg Emmax2 igen, og de plager igen om at komme med. Kommer også hjem til mig og spørger, om jeg vil med ned til hesten - jeg svarer, at jeg ikke har tid.
Emma1 er kun på weekend hos Emma2, så det holder op igen.

Så møder jeg cirka 2 uger efter Emma2 med en anden veninde - denne veninde bor på samme vej som Emma2, altså har nærmest min hest i baghaven.

De begynder så sammen at besøge hestene, og forsøger også at ramme tidspunkterne, hvor jeg skal ned til min pony.
De tager heller ikke et nej for et nej, de VIL bare ikke lade mig være.
Begynder også at komme hjem til mig meget ofte. Fire gange hver dag.....
De vil ride, komme med ud at gå tur, sælge en sadel til mig, longere, springe på min pony, fodre hende, alt muligt... Og min pony er altså kun 3 år.

Jeg er simpelthen SÅ træt af pigerne.. De har også striglet min pony UDEN jeg har været der og UDEN jeg vidste det.. Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre..
De vil ikke forstå, at jeg går i 2.g og ikke har tid hver dag, og jeg vil altså heller ikke tage ansvaret for dem. Desuden har de ingen indsigt i, hvordan man passer en pony, og da slet ikke en unghest. De er kun 9 år, og kun den ene har redet. Og så endda på rideskole, en gammel 25-årig pony, og det var kun i 2 år..

Hvad skal jeg gøre? De forstår ikke et nej, og jeg er i forvejen en pige, der har lidt svært ved at få tingene sagt, som de er. Jeg er forfærdelig bange for, om jeg skal komme til at gøre dem kede af det - men på den anden side... De fortjener jo ikke, at jeg går og irriterer mig over dem, men når de ikke forstår, at når jeg nu siger nej hver eneste gang, så betyder det nok, at de snart skal lade både mig og min hest være, så er det altså svært..
Hvad havde I gjort? Det er jo ret uforsvarligt også... smiley

Jeg undskylder, at emnet nok er ret langt - men man skulle lidt bruge noget baggrundsviden, for at forstå historien og komme med et ordentlig og brugbart svar, så tak til jer, der har læst det! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Små piger - what to do?!
  • #2   15. okt 2013 Ville rigtigt gerne komme et med et super godt og hjælpsomt svar.. Men jeg er helt tom, det lyder rimeligt irriterende, for ja, det er jo lidt svært at sige fra.. Men det er du jo nødt til.. Måske snakke med deres forældre hvis de ikke tager et nej for et svar?

• #4   15. okt 2013 Smut hen og ring på hos dem, og forklar deres forældre situationen.

• #5   15. okt 2013 Lyder rigtig irriterende smiley
    Du bliver nok desværre nødt til at tale med deres forældre. Det er simpelthen alt for farligt hvis de render rundt og tror de har styr på det hele og der sker et eller andet smiley
    Håber du får stoppet dem!

• #7   15. okt 2013 Kan sagtens følge dig, og har selv lidt det samme problem.
    Men de ting de gør er ikke okay. Og det er vigtigt at du bare siger NEJ. Fortæl dem, at hesten er ung, og at du ikke vil have at der andre der skal ride den. Sig at du er ved din hest når du er der, og at de ikke behøver og komme hjem til dig, og spørge.
    Det handler om og være lidt hård, selvom det godt kan være svært.

• #10   15. okt 2013 Muglivis tag en snak med deres forældre om at det er en unghest og den kan være til fare for ikke rutineret unge piger. Ikke at jeg siger din hest er farlig men for at forældrene forstår alvoren i det og hvor galt det kan gå hvis uheldet er ude.
    Og det kan du jo også bruge lidt som undskyldning for at slippe af med dem.

Måske de så vil tale med deres døtre og forklare dem det som du har svært ved.

• #12   15. okt 2013 Jeg havde taget fat i deres forældre smiley

• #13   15. okt 2013 Det der med at snakke med deres forældre - det er lidt svært..
    Pigerne virker alle tre til at være ret opmærksomhedskrævende. De ligner og virker som nogle, der mangler noget hjemmefra, hvis man kan sige det sådan.. Nok også derfor, de ikke tager nej som et svar.
    Jeg har overvejet det med forældrene, men jeg ved ikke præcist hvilket hus, de bor i. Og jeg synes egentlig også, at det er lidt svært. Jeg er ikke selv ret gammel, og slet ikke vant til sådan noget her... Derfor harjeg også ladet det stå på ret længe. smiley

• #14   15. okt 2013 Havde truet dem (beklager, men ja!) og virkelig været råbende og møg ond overfor dem. Hvis det ikke hjalp, så ville jeg tage hjem til forældrene og bede dem (og ikke i en "heeeej, hyggeligt at møde dig" - men som i "Hej - dine børn er nogle snotunger, hold dem forfanden væk tak, eller jeg ringer til politiet") om at holde deres unger VÆK fra jeres grund, og lade hestene være. Én ting er at gå derned engang i mellem og lige hilse på, en anden ting er at de fodrer, strigler og er inde på grunden.. SÅ ville jeg have gået amok.

• #15   15. okt 2013 Arne 9 årige tøser der er forelsket i TS som også er en kvinde?

• #16   15. okt 2013 Bidløse - det kan sagtens være de måske mangler noget hjemmefra. Men jeg kan love dig at de unger bliver lige fortalt en ting eller to hvis du fortæller at næste gang bliver politiet indblandet i det smiley

• #17   15. okt 2013 Arne - TS fortæller jo netop at det er ubehagligt og træls...

• #18   15. okt 2013 Nu svarer jeg ikke lige personligt til jer alle, for der er ret mange, der har svaret allerede - undskyld! smiley
    Arne S - jeg har helt sikkert en ret god udstråling, men altså.. Det er irriterende, når de strigler min hest uden at få lov af mig. Og at de ikke vil lade mig være..

• #21   15. okt 2013 Forstår dig godt jeg ville også have svært ved at sige nej!
    Det må godt nok være så træls! Men hvis jeg var dig ville jeg nok sige på en pæn måde at du gerne ville være i fred med dine heste og du ikke forstod hvorfor de skal være der. Sig at du ikke kender dem og du ikke syntes at fremmed skal snakke med hendes heste og slet ikke strigle dem! Men hvis de gør det en gang mere så går ned og ring på deres dør og fortæl deres forældre at du skal få den til at holde op.
    Hvis det var mig ville jeg nok blive lidt små sur...... smiley

• #22   15. okt 2013 Altså har de fået lov til at strigle hesten uden du er der ?

• #23   15. okt 2013 At de har taget din pony og striglet uden din accept/viden og uden du har været der er dybt uacceptabelt. Og dette ville jeg forklare dem. Ud over det ville jeg nok prøve venligt at sige til dem, du gerne vil være i fred med din pony, og at det altså ikke er din pony de skal lære at strigle/longere/ride/springe osv. på. Hvis de vil dette, må de altså snakke med deres forældre om at begynde til ridning.
    Hvis det ikke hjælper, er eneste alternativ jo så at tage en snak med forældrene, og sige det samme.

En ting er at de kigger på hestene. Noget andet er at de fodrer, klapper osv. på dem.

• #24   15. okt 2013 jeg havde skældt dem så meget ud at de aldrig turde komme ud til hegnet og snakke med ponyen igen

alt det du har skrevet her havde jeg tænkt på i mens og så havde de bare fået høvl

at du er så træt af at du ikke kan få lov til at ha et liv og bare have fri

(nu hader jeg så også små børn så min lunte er ikke så lang) og jeg er totalt ligeglad med forældrene når det er børn man vil have fadt i så er det børn man går efter (okay lyder lidt nasty men du ved hvad jeg mener)

• #25   15. okt 2013 Og hvis de ikke høre efter må du sku blive små sur på dem hvis forældrene ikke gøre noget ved det!
    Det er jo dine heste og hvis du ikke vil have at du skal snakke med dem er det noget du bestemmer! smiley

• #26   15. okt 2013 Munk og Jasmin - Altså, de har ikke fodret som med foder på den måde. De spørger, om de må komme med ind at fodre. Men de fodrer med brød, æbler, hyben, græs, pærer, mm. på folden...
    Men ja, du kan have ret i noget, når du skriver, at man nok burde være hård. Det siger hende, der ejer grunden også.. Det er bare svært, når de så giver pigerne lov til at strigle min pony, fordi de siger, at det har de fået lov til af mig - hvilket de IKKE har..

• #27   15. okt 2013 Er du ikke 18? smiley Nåh, men derfor kan det jo sagtens være svært. Vil dine forældre ikke hjælpe dig? Eller har du måske en veninde, der er god til sådan noget? Man kan nok desværre bare nemt forestille sig, at pigerne ikke tager det for gode varer, hvis de ikke hører det fra enten dig eller deres forældre.
    Personligt tror jeg desværre (i hvert fald nogle år tilbage), at jeg ville være så nederen, at ignorere dem fuldstændigt, men det tror jeg, er en dårlig løsning.

• #28   15. okt 2013 Det lyder virkelig irriterende. Hvis du ikke har prøvet at snakke med dem om det, ville jeg gøre det med det samme, bare tal med dem stille og roligt. Du kunne jo altid aftale med dem, at de engang i mellem kan få lov at strigle din pony eller noget i mens du er der, men så selvfølgelig kun når i har aftalt det. smiley - Hvis du slet ikke vil have at de kommer mere, bliver du nok nød til at tale med deres forældre. For ærligt, de fleste 9 årige piger ville ikke forstå et nej, når de nu har været vant til at "smutte" ned til din pony i ny og næ. smiley

Mit bedste råd ville nok være at tale med deres forældre om det, (Få evt. dine forældre til at tale med deres forældre om det. - Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men ja, hvis du ikke selv kan lide det, kunne det være en idé.) ellers lav en form for aftale med dem, som du også kan holde ud. smiley

Jeg havde nok snakket med deres forældre med det samme, da jeg ikke ville bryde mig om, at nogle kom rendende ud til min pony/hest.. ( hvis jeg altså havde en, eheh.)
    Synes ærligt talt, det lyder ret ubehageligt.

• #29   15. okt 2013 æbler, pærer m.m er også foder af en art. Og INGEN skal give min hest noget uden de er opstaldere/ejere eller venner. Det er SÅ forbudt, og i bund og grund er det også SÅ forbudt at andre fremmede(opstalders venner) går med min hest, eller faktisk hilser på min hest. Det er at have ondt i røven, men jeg vil gerne holde min hest væk fra så mange mennesker som muligt, da hun ikke kan tackle det med at skulle møde folk hele tiden, specielt nye.

Forklar grundejeren, at de må ALDRIG tro på de tøser der

• #30   15. okt 2013 Altså jeg havde en pige for et lille stykke siden der kom ind når jeg red og spurgte om hun ikke måtte ride, og så galoppere efter hun fik en lille ridetur, og stod KONSTANT i fucking vejen. Hun fik også bare besked på at NEJ, det var dén ridetur, hold dig ude på siden tak, for ellers bliver du løbet ned. Og så gik jeg ind på grunden af min bagefter og lukkede porten(som før stod åben) lige efter mig, så hun kunne fornemme at hun IKKE var velkommen. Hun var vel en 8 år - møgirriterende, hun har også ladet mig være siden smiley

• #31   15. okt 2013 Jeg ville være blevet SINDSYG hvis der var nogen der rendte mig i røven, fodrede og striglede min hest/pony uden min eller mine forældres tilladelse ! Det e jo nærmest ulovligt ? Man må jo gå ud fra at de er gået ind til den for at kunne strigle den ?! Og når de så kun er 9 år ? Selv... I stalden... Kun 9 år ! Ikke deres hest !!! Du må jo bare sige til dem at hvis de vil fodre, passe og strigle en hest... Ja så må de jo bare købe en !...

• #32   15. okt 2013 TS, i det tilfælde hvor staldejer tager pigernes ord for god vare og lader dem strigle. Ville jeg nok fortælle staldejer om problemet (hvilket det så også lyder til du har?) og så understrege at ingen har fået lov at røre din hest, uden du først har givet staldejer besked herom. Sådan at hvis disse piger, eller andre kommer og siger du har sagt de må, så ved staldejer, at de ikke har fået lov, hvis ikke du har sagt det til staldejer.

• #34   15. okt 2013 Din hest , din ejendom smiley sig fra !:) du er i din ret

• #35   15. okt 2013 Rolig nu, der er da ingen grund til, at blive ondskabsfuld overfor børn.

Du må bare få sagt det til dem som det er, på en stille og rolig måde, men stadig være bestemt. Forklar dem, at du har en meget ung hest, og de derfor ikke kan være med til alt hvad du laver med den, da det vil forvirre den.
    Måske du kan aftale med dem, at de må være med til at strigle/hygge, hvad de nu kunne være med til, 1 gang om ugen, eller hver anden uge, hvis du gider det?

De lyder til, at være meget interesseret i heste, og det er da helt sikkert det fedeste for dem, når du lader dem deltage i noget med din hest, men det skal være på dine (og hestens) præmisser, ikke deres. Dvs. hvis du har lyst til, at bruge en dag på, at hygge lidt om din hest, hvor de kan være med, så skal du også gøre det klart for dem, at det er dén dag, og at de så ikke skal komme hjem til dig, eller ud til hesten andre dage.
    Hvis du slet ikke gider dem, så må du bare være konsekvent, og forklare dem, at du desværre ikke har tid til, at de kommer over til dig, og at din hest altså er for ung til dem.

• #36   15. okt 2013 Jeg var blevet godt og vel skide sur.. Nu hader jeg så også børn, og generelt har jeg en ekstrem kort lunte.. Så skyd dem med en vandpistol..

• #37   15. okt 2013 nu er jeg ret klod i min mås overfor små unger der ikke kan forstå når de krydser min grænse for hvad der er okay... man er simpelthen nødt til at forklare det på en lidt hård måde og se lidt bort fra deres alder

fx er der en unge på 6 der spørg hvorfor han/hun skal det og de godt ved det eller det er blevet forklaret 50 gange så det altså bare FORDI JEG SIGER DET ! længere er det svar ikke vil simpelthen ikke diskutere med en på den alder

• #38   15. okt 2013 Det er så farligt at små piger fodrer ens hest.. Det kan være de synes det er sjovt at give dem en blomme eller en mirabelle, og så står du der med en forgiftet pony.. Også derfor der kommer et skilt op til min sommerfold.
    Jeg har ret kort lunte hvad der gælder børn, men det bedste er nok, at fortælle dem stille og roligt, ikke fare i flint.

• #39   1. jul 2014 Sig det til deres forældrev

• #40   1. jul 2014 Det er ikke længere aktuelt :o)

• #41   1. jul 2014 Hvordan fik du det stoppet? smiley

• #42   1. jul 2014 Fik det desværre ikke stoppet... :s
    Over vinteren var de ikke længere interesserede, men her da det begyndte at blive godt vejr, kom de igen...
    Min hest er så bare blevet flyttet et andet sted hen, og derfor er pigerne ikke længere et problem for mig, hæhæ! :o)

• #43   1. jul 2014 Okay smiley
    Alligevel lidt ærgerligt - for pigerne, at det ikke blev slået fast at det der ikke er i orde. På sigt ville det måske have været til deres eget bedste smiley

• #44   1. jul 2014 Ja, det ville det.. Det er lidt ærgerligt, ja. Ville nu også ønske, at jeg havde haft "nosser" nok til at sige noget til dem. Det havde jeg bare ikke, desværre!

• #45   1. jul 2014 Neej kender det godt smiley ville heller ikke selv kunne have sagt fra en gang for alle over for dem smiley

• #46   1. jul 2014 Det kan altså også være svært! I det her tilfælde specielt. De kom med en gave til mig også og alt muligt. En fluemaske, som den ene pige havde brugt til hendes afdøde pony.... Sagde ellers til dem, at jeg ikke kunne tage imod den, og om ikke de hellere skulle give den til en af deres veninder eller noget. Men nej, jeg skulle have den...

• #47   2. jul 2014 He he he smiley Undskyld jeg griner smiley Men det kunne have været mig da jeg var 8-9 år gammel smiley Jeg gjorde dog INTET uden tilladelse/uden at spørge (foruden at give en tot græs fra modsatte side af hegnet) Men jeg var vild med heste (og er stadigvæk) og maste, plaget og prøvede at bestikke for at få lov at ride smiley Jeg arbejdet og slet røven ud af bukserne for en tur. Kan godt forstå du blev træt af de, men næste gang (hvis det bliver aktuelt smiley ) så se på det som veldædighed og at du får muligheden for at forme nogle unge pigers hestesyn. Bliver det FOR meget, kontakt forældrene og lav feks. en aftale med de om 1x pr uge hvor de må deltage e.l. Hvem ved..Måske du kan tjene en slant på det også hvis forældrene bliver inddraget smiley
    Hilsen TT der husker hvor MEGET en lille ridetur betød for mit liv.

• #48   2. jul 2014 Men problemet her var nærmere, at hvis pigerne fik lov én gang, så ville de mere. Lidt for dem var ikke nok. De ville have mere og mere og mere. Prøve vildere og vildere ting. Ride oftere og oftere. Hver gang jeg gik forbi, red forbi, trak forbi, cyklede forbi ..... alt, så blev er spurgt om de måtte komme ned og ride.
    Og det var ret træls. Specielt hvis jeg var på tur, og de så spurgte, om de måtte ride... Sådan lidt: "Kan du ikke se, at jeg selv er i gang?" smiley Ikke for at lyde træls, men når jeg glæder mig til en tur på hesten, så er det lidt træls, at den skal ødelægges, fordi pigerne vil være med. Og hvis jeg endelig tog mig sammen til at sige nej, så kunne jeg have dårlig samvittighed over det i lang tid.

• #49   2. jul 2014 Som jeg skrev så forstår jeg godt du synes det var træls... smiley Men jeg var desværre på samme måde da jeg virkelig elsket heste og det gav blod på tand smiley Så jeg var en af de forfærdelige piger smiley jeg mente dog intet ondt med det... Føler faktisk jeg burde sige undskyld.. For jeg var ikke nem... Men jeg tog heldigvis et nej for et nej og det fik jeg MANGE gange..Især af de lidt ældre teenagere. De kunne bestemt ikke lide mig og jeg kan på et vis godt forstå de da jeg plaget meget. smiley

Mvh TT den forfærdelige plage af et barn smiley

• #50   2. jul 2014 Hæhæ, ja som du skriver, så tog du et nej for et nej.. Det var lige omvendt med de piger her. De kunne ikke forstå et nej. Hvis jeg sagde nej, så sagde de: "Kooooom nuuu? Hvorfor ikke? Hvad skal du da? Hvornår må vi så ride? Hvad med i morgen? Kan vi ride i morgen? Må vi ride klokken 16 i morgen?" .......

• #51   2. jul 2014 smiley øv.. Hvis jeg dog vidste det var nogle der kunne finde på at give efter forsøgte jeg også med kom nu.. smiley Du må nok hellere være mere uhøflig og brysk næste gang smiley De piger der var bryske og gloede grimt på mig når de gav mig et nej holdt jeg mig fra at spørge igen smiley smiley Så det må du hellere forsøge næste gang elv om det er svært smiley

Mvh TT

• #52   2. jul 2014 Haha, ja det må jeg nok! Det er bare virkelig svært, for jeg har jo også selv stået der engang. Da jeg ikke selv havde hest, ville jeg jo også gerne ride. Eller bare være sammen med en hest. Men jeg tiggede og bad ikke andre om det... smiley

• #53   2. jul 2014 Jeg var til og med så udspekuleret på rideskolen at hvis nogle spurgte om at få smage mit slik så sagde jeg: "hvis jeg må få ride en tur på din hest" smiley Jeg var virkelig forfærdelig smiley smiley men min mor havde ikke råd til undervisningen så jeg arbejdede og bestak mig til at få ride alt hvad jeg kunne da det var min eneste mulighed smiley

Kommentér på:
Små piger - what to do?!

Annonce