{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.025 visninger | Oprettet:

Basis øvelser {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen smiley

Jeg har min lille shetlænder part jeg nu har trænet i 11 måneder.
Vi har faktisk kun trænet sådan tricks og så skulle jeg hjælpe med tilvænningen med rytter.
Hun er nu fuldt ud tilredet (selvfølgelig med en rytter der passer i størrelsen til hende :P) og kan en masse tricks.
Da jeg startede tænkte jeg egentlig mest på tricks, uden jeg tænkte på at træne basis øvelser.
Så nu har jeg et lille problem. Hun kan sagtens gå frem på lyd og stoppe på lyd, men jeg har problemer med bakke.
Hvis jeg tager i tovet nedenunder grimen så tager hun bare hovedet ned og 'låser' i halsen, altså hun bakker ikke.
Bagparts vendinger er også lidt problematisk. For hvis jeg bare ligger et lille tryk på hendes bagpart vender hun den væk og så med fronten imod mig. Altså, hun vil hele tiden stå med fronten imod mig. Går vi rundt og stopper op vender hun sig væk og står igen med fronten imod mig.

Så ja. Ville høre om I kunne hjælpe med bakke og det med fronten? Tak på forhånd smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Basis øvelser
  • #1   27. sep 2013 Du skal prøve og stå med fronten mod hende først, med et træktov i hende. så svinger du først forsigtigt med torvet fra side til side, hvis der er ingen reaksion, så svingere du bare lidt mere og mere. hvis der heller ikke er nogen reaksion, så begynder du og gå imod hende. hvis dette heller ikke hjælper, så trykker du hende på bringen. HUSK, 'et skridt og ros smiley
    når hun har taget skridtet prøver du igen smiley og så vil der for hver gang være mindre og mindre du skal gøre for at få hende til og bakke smiley

• #2   27. sep 2013 problemet med dine bagpartsveninger.. der kan du prøve og først stå med fronten mod hende skulder, og så trykke lidt med den ene hånd på hendes hoved, og det andet på hendes skulder. så skal hun gå "væk" fra dig. så hun kun rykker forparten.
    husk ros. smiley Det prøver du på begge sider af hende. så hun til sidst ved, at du ka gå på siden af hende uden hun rykker forparten mod dig, altså bagparten væk fra dig.
    ....
    ved ikke om jeg har forstået spørgsmålet på den rigtige måde, men håber det kan hjælpe smiley

• #3   27. sep 2013 Det med bakke. Tag et let tag under grimen med to fingre cirka, lav så små bløde ryk i grimen. Bliv ved til hesten reagerer ved bare at lægge vægten bagud. Ros så med det samme og stop. Hvis hesten ikke reagerer så godt på de små træk i grimen, så tryk med tag-og-slip (som grimen) på hendes bringe og spørg hende i dit hoved om hun har lyst til at bakke.
    det er tit sådan med hopper, at man skal spørge dem istedet for at tvinge dem, for så går de i baglås.

Men du forpartsvendinger, hvor de drejer bagparten rundt om forparten? Begynd forfra med at hold let i grimen og tag, når hesten begynder at lægge an til at rykke forparten. Tryk meget let på bagparten og bare at hun rykker bagparten 1 skridt er det nok til at stoppe og rose. Du skal stå med fronten på hesten side med den ene hånd i grimen og den anden på bagparten. Og så bygger du bare op meget langsomt. Her er det det samme. Med at spørge hende om hun vil.

Håber at det var til at forstå smiley

• #4   27. sep 2013 Team birkedal - Tusind tak for svar smiley Desværre har jeg prøvet med den metode og det virker ikke hver gang smiley
    Og med bagpartsveninger, jeg mente egentlig forpartsveninger.. smiley Men tak alligevel for at prøve at svare på mit mærkværdige spørgsmål smiley

Mille, jeg har prøvet Ute Lehmanns øvelse. smiley Men det skader vel ikke at prøve igen, så det vil jeg så gøre.. smiley
    Ja jeg mente forpartsveninger! God damn it, jeg er klog..xD hun kan sagtens rykke bagparten, men hun rykker den hurtigt væk for at komme til at stå med fronten imod mig og ikke for at udføre øvelsen. smiley

• #5   27. sep 2013 Jeg kender ikke til Utes øvelse xD
    Det kan være fordi du ubevidst har rost hende for det. At du fx. har bedt hende om at rykke bagparten = hun rykkede bagparten, men kom til at bakke (eller hvad hun nu gør for at stå med fronten mod dig), hvorefter du har rost hende for at flytte bagparten, men ubevidst også har rost hende for at vende forparten mod dig.
    Jeg vil starte helt forfra med øvelsen. Evt. klikkertræne hende smiley Og så klikke så snart hun rykker bagparten og så proppe en godbid i munden på hende, mens du står på hendes side. Prøve hun stadig at vende fronten mod dig, så enten bliv ved hendes side uanset hvor meget hun bevæger sig. Evt. kombiner det med at du beder hende stå stille. Eller du kan bede hende om at gå. Bare gå ligeså snart i er færdig med øvelsen og så stoppe kort efter og lade hende få den pause og tænke smiley

Håber ikke at det var for indviklet, igen xD Føler mig så dårlig til at formulere mig.

• #6   27. sep 2013 Ej den der smiley smiley skal altså ikke være sur D:
    Har aldrig trænet det før, så tror ikke rigtig det er tilfældet... smiley
    Altså, jeg kan lige beskrive træningen. Jeg stiller mig ned ved hendes bagpart. Bare hvis jeg ligger et lille pres på den vender hun sig direkte imod mig. Ikke ondt eller noget, men jeg tror at hun har lært det. Jeg træner så at jeg skal kunne stå ved hendes bagpart uden hun rykker sig, og hvis hun gør følger jeg selvfølgelig med for hun skal ikke have lov til det. smiley
    Men så ved jeg ikke om jeg får blandet signalerne sammen. smiley

• #7   28. sep 2013 Jeg tror, at det at du følger med bare bidrager til at hun flytter sig mere rundt, fordi du ligger et pres på hende. smiley
    Kan du ikke prøve at stoppe hende i grimen det første stykke tid? Bare indtil hun har forstået ideen? Lige til at starte med så prøv kun at bede om et enkelt skridt, og ros hvis hun så ikke vender hele vejen rundt. smiley
    Lærer du hende at bakke mens du står ved siden af hende? Så vil jeg ligesom Emilie sige, lig et blidt pres i grimen og lig selv vægten bagud. Hvis hesten ikke reagerer så kombiner med ar trykke på bringen.
    Tag og slip kan jeg ikke se skulle virke, fordi det giver modstridende signaler. Man siger bak ved et let tag i grimen, hesten reagerer ikke og så slipper man presset = korrekt adfærd. Derefter tager man igen i grimen og siger bak, hesten bliver stående for sådan slap den for presset sidst, og man slipper det. Så det bliver vel bare en ond cirkel.. smiley

• #8   28. sep 2013 Jeg følger med for at hun lære at hun ikke bare kan vende sig væk. Når hun endelig står så går jeg op og roser hende. smiley

Jeg prøver at lære hende at bakke ved at jeg står enten foran eller ved hende hoved. smiley
    Tak for tipsene, det vil jeg prøve! smiley

Kommentér på:
Basis øvelser

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce