{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
824 visninger | Oprettet:

Højde? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Jeg er lidt nervøs for min barockhoppe's højde. Hun er 1.50 nu og blev 2 år i juni. Hun er halvt frieser og halvt barockpinto, hendes far er tæt på de 1.70 (frieseren), men hendes mor er kun 1.50 (barockpintoen). Der har ikke været nogen ændring i hendes stangmål de sidste mange måneder - er det normalt?

Er der nogen der har et bud på hendes endelige højde? Jeg er selv meget høj, jeg er 1.80 og er derfor bange for at hun vil blive for lille som ridehest til mig.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Højde?
  • #1   19. sep 2013 Følger lige med, da jeg står i præcis det samme dilemma som dig smiley

• #2   19. sep 2013 tror at det er meget normalt at de "holder en pause" en gang i mellem, og så tager et ordentlig ryk på et tidspunkt smiley

• #3   19. sep 2013 Det er vist normalt at de står stille i vækst i perioder og vokser indtil de er 4 (lige tager et par cm fra 3-4 år) men jeg kigger også med smiley

• #4   19. sep 2013 Min, som også blev 2 i juni, er kun vokset 1 centimeter fra juni til start september... han er nu 153 og håber han når op på 160.. men har også virkelig undret mig over at han er "gået i stå"... så jeg følger lige med smiley

• #5   19. sep 2013 Mit problem er, at min 2 års hoppe stort set ikke er vokset det sidste år. Hun blev målt til 152 i september sidste år, og nu er hun 154. Det er 2 cm hun har taget på et helt år, og hun er ikke meget højere bag til, så er meget bekymret for at hun ikke bliver større, selvom begge forældre er 170 smiley

• #6   19. sep 2013 Er vist lidt forskelligt fra hest til hest smiley
    Den ene af vores 4 års målte som 2 års 152 i stang og er nu 158 og den anden målte 150 som 2 års og er nu ca 155. Min gamle hest målte 168 som 2 års og endte på 174.
    Men det lyder nu ikke til den når meget over de 160 smiley
    Vores 1 års er nu ca 155 hvor mor er 161 og far er 159 smiley

• #7   19. sep 2013 Kan se jeg ikke er den eneste der står med problemet så smiley Men tror i at det ville se dumt ud med min højde, og så ride på en hest der er under 1.60? Det er det der bekymdrer mig.

• #8   19. sep 2013 Disse to racer er sent udviklet og derfor meget normalt at de går i stampe en længere periode smiley Hun skal nok blive højre, men hvor høj er jo svær at gisne om, når man ik har set hende

• #9   19. sep 2013 Hun er stadig forholdsvist høj bagtil, så det indikerer jo at hun gerne skulle nå at vokse lidt endnu smiley

• #10   19. sep 2013 Ja helt sikkert smiley
    Det er også en race som er længere om at vokse, også derfor man tit og ofte venter med at tilride dem et år senere ind mange andre racer smiley

• #11   19. sep 2013 tja vil sige chancerne for den ikke bliver over 160 er der da moren kun er 150 og de lander normalt tætter på moren end faren an på hvad for nogle gener som spiller i.

men altå den er kun 2 så der er en god chance for den lander på 160

men tja min hoppe voksede kun 8 cm fra hun var 1,5 års hun skulle være blevet 147-148 men blev kun 143 på en god dag sådan er det nu engang

• #13   19. sep 2013 Og nej kan endelig ikke se det ville se dum ud jeg er 178 og jeg rider min pony på 143 plus jeg har fået min en welsh cob som er 152 og jeg passer helt perfekt til hende. har også redet en araber hoppe på 150 hvor jeg passede super hamonisk til =)

• #14   19. sep 2013 puha, ja jeg bliver helt bekymret når jeg læser at nogle af jeres kun voksede meget lidt efter 2 år.. xD men hvis det er rigtigt hvad du siger Camilla L, så skal det nok gå smiley
    Men Nanna, tror også sagtens du vil se fin ud selvom den kun bliver 158-160, det er jo en lidt kraftigere hest, mener jeg? det hjælper på helhedsindtrykket smiley

• #15   19. sep 2013 Min 3 års jeg købte så total færdig udviklet ud og var 147 da jeg købte hende.. hun er nu et år efter 150-152 =) hehe så tja. noglegange snyder de bare en =)

• #16   19. sep 2013 Nå jah min 4 års forældre er begge ponyer hehe så hun er blevet højere end sine forældre

• #17   19. sep 2013 Jeg er også selv 180, og har normalt en regel at jeg ikke rider heste under 168, derfor er jeg da meget bekymret over at min hoppe kun er 154 her som 2 års, for hun når på ingen måde at få den højde som jeg havde drømt om. Jeg er desværre ret kraftig, og min hoppe er en pinto, så tror ikke at jeg vil kunne ride hende uden at det vil se rigtig frygteligt ud, og det er jeg meget ked af. Men vil simpelthen ikke sætte mig op, og ligne et bjerg på hende, det er unfair for hende.

• #18   19. sep 2013 ja man kan nok ikke rigtig forudsige det med sikkerhed smiley faren er 158 og moren er omkring 164-165, så han skulle gerne ende midt i mellem.. men quartere vokser ikke så længe, de som regel ret hurtige færdige, så han har lidt travlt snart smiley

• #19   19. sep 2013 jeg har også en 2 års som er 148 i stang, moren er 162 faren er 168 og hun rykker altså heller ikke og er meget spinkel at se på så tror desværre heller ikke rigtig på hun bliver over 160

• #20   19. sep 2013 Tak for alle svarene. Jeg håber ikke det vil se klodset ud, for hun er simpelthen en lille stjerne, og havde sådan håbet at vi ville nå langt sammen. Desværre er hun ikke særlig robust, for havde hun været det, havde det ikke været noget problem, at hun ikke blev så meget højere. Men jeg må vel bare vente og se smiley

• #22   19. sep 2013 da min var 2 år, målte kun 166 og er idag som 3 års 173 cm. så tror da godt du kan regner/håbe på 6 cm mere. men ved ikke om der er forskel på racerne hvor meget de vokser. min er en dansk varmblod

profilbillede
  • #24   20. sep 2013 Min er 1 år og 3 mdr og vokser fint, stille og roligt... hun målte 126 da hun blev vænnet fra i dag er hun 20 cm højere... ifølge dyrlæge og sigøjnermål ender hun omkring 160 eller få cm over... omkring mors højde selvom faderen er 172... hun er vokset op på suregrow, lucerne og warp... hun er hoppens første føl og var meget lille da hun blev født!

Kontrast til hende en min plejemors plag som er en mdr ældre, nu allerede omkring 165-170 (aldrig målt så det er et gæt) men mor og far er 170 begge to... hun og hendes bror ( som blev aflivet som 2 års pga ungheste slinger) ender begge over forældrenes mål og blev ret hurtigt færdige i vækst... de er begge vokset op på korn...
    om det er foderet eller generne vil jeg ikke debatterer her og min er oldenborg/fuldblod og min plejemors er dansk rundkørsel (DV) men ikke desto mindre er de kære små meget fforskellige i vækst...
    mht str i ekvipagen har jeg tænkt mig at tabe 10 kg så er jeg overbevist om at vi nok skal klæde hinanden!

Kommentér på:
Højde?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce