{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.618 visninger | Oprettet:

Vommet plag {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg har en skøn lille hingsteplag på næsten 2 år. Han har været temmeligt underernæret, men er nu blevet pæn, dog har han fået er ret stor vom...

Hvordan kommer han af med den? Altså vommen...

Han er tjekket for det hele, har fået ormekure og får ordnet tænder igen på tirsdag...
Af mad får han ca. 100 g Eggersmann Frucht Müsli, 50 g Eggersmann Golden Mineral, max 2 kg hø og så frøgræs.
Han har fået en kæmpe appetit efter vi er flyttet, så høet er nødt til at være rationeret. Ellers spiser han gerne op mod 7 kg på en dag... Han er en glad lille fyr.

Jeg vil bare meget gerne af med hans vom. Både fordi det ikke ser særlig godt ud, men også fordi han virker lidt besværet af at maven er så stor... Især når han lægger ned.

Hvad kan man gøre for det?
Hvordan holder i jeres plage pæne?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vommet plag
  • #1   24. aug 2013 altså det er bedre du skærer ned på foderet end høet, da det er det der holder maven igang. og så gå ngen lange turer med ham, det er det de taber sig af

• #2   24. aug 2013 Hov, jeg glemte at skrive at han er en lille fyr på 83 cm... Noget miniature med en smule shetlænder i vil jeg tro... Deraf mængderne.

• #3   25. aug 2013 Kan det ikke være frøgræs der gør ham vommet ?? Jeg vil tage Müslien fra ham og så kun give vitaminer/mineraler og hø... man skal passe på med at fodre for hårdt på så ung en hest.

• #4   25. aug 2013 Er du sikker på, at han er ren for orm? Jeg ved godt at det er tjekket som du skriver - jeg har bare erfaring med, at det især er orm der giver ballon mave hos plage. Hvor længe siden er det, at den fik ormekur? Er den tjekket igen efterfølgende?

Hvis det er tilfældet vil jeg også sige, skær ikk ned på hø, men på kraftfodret ( nøjes med vitaminer) i stedet for og så ud på gode lange gåture i naturen. smiley

• #5   25. aug 2013 Jeg ville slet ikke give ham foder kun hø og en mineral/vitamin spand han selv kunne tage af.
    Da mine var plage fik de kun hø/wrap så meget de gad æde og mineral/vitamin spand
    på marken.
    Dertil gik jeg mange lange ture eller de blev bundet bag v.vognen når jeg var ude og køre.

• #6   25. aug 2013 Jeg syns måske bare det er i overkanten at en plag på 83 cm (miniature/shetlænder) spiser 7 kg om dagen! Det er mere end mine store heste får lige nu.
    Frøgræsset er vi først startet med for en måned siden, han har været vommet hele sommeren, så det er ikke det. Han får heller ikke halm.

De 100 g müsli er egentlig kun for at han får bare NOGET... 25 g vitaminer pr måltid svarer til noget der minder om 7 piller...
    De der spande de selv kan spise af, bruger han ikke. Ingen ide om hvordan, det gør han bare ikke... Han er heller ikke den store bruger af sin saltsten.

Mht. orm så blev han tjekket i maj... Havde både alm. (Som jeg ikke lige kan huske navnet på) orm og blodorm... Han blev behandlet med Noromectin (tror jeg den hed), en måned efter fik han igen, denne gang Panacur (tror jeg nok) og for en uge siden ca fik han Panacur igen. Efter dyrlægens anvisning.
    Der blev lavet kontrol prøve efter han havde fået den første kur. Alt var væk, men fordi han stadig var oppustet fik han den anden kur også.
    Det har da hjulpet LIDT på maven, men ikke ret meget...

• #7   25. aug 2013 Forresten... Vi motionerer så meget vi kan... I form af leg. Han er ikke så nem at gå med i snor, så jeg vil helst ikke bevæge mig ud på vej og sådan endnu. Men vi træner ihærdigt på "gå pænt"!

Han havde ikke lært noget som helst da jeg fik ham, så alt er totalt forfra!

• #8   25. aug 2013 Ok- hvis det kun et 1 uge siden han fik sidste ormekur, så giv det lidt tid. Mon så ikk maven svinder:-). Måske du har mulighed for, at udfodre høet i slowfeeder? For, at begrænse høet lidt.

• #9   25. aug 2013 Hvordan laver man slowfeeder til sådan en lille mule?
    Han har haft alm. hønet og høpose, men det kravler han ind i... Lige nu har han sit grovfoder i en kasse så det bliver holdt nogenlunde samlet... Ellers tisser han på det.

• #10   25. aug 2013 Kan du ikk binde et hønet selv? Med små masker på ca 1-2 cm mellem maskerne. Du kan finde videoer på youtube:-)

• #11   26. aug 2013 Jeg troede ikke det var nødvendig i så ung en alder og få ordnet tænder

• #12   26. aug 2013 Det troede jeg egentlig heller ikke... Men syns jeg så spidser da han gabte og så smasker han helt vildt når han spiser. Og så kommer han til at savle... Så vil tror der er skal ordnes bisser. Men det finder jeg ud af i morgen når vi skal til doktor. Hører ham også lige om det med vommen på den lille fyr. Forstår ikke helt den er SÅ stor...

Kommentér på:
Vommet plag

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce