{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.186 visninger | Oprettet:

Min plag er tyk!!! {{forumTopicSubject}}

Jeg er i tvivl om hvorvidt jeg kan fodre anderledes...

Min hingsteplag på 1 1/2 år er tyk! Det har han faktisk været længe. Fra han var 3 dage gammel begyndte han at få st. hippolyt Fohlengold i rette mængde og da han blev skilt fra mor i en alder af 7 måneder fik han stadig dette og i rette mængde samt stor græsfold. Fra engang i sommer synes jeg han blev tyk og gik fra Fohlengold til Gemüse Krauter og det er det eneste han får ud over stråfoder. Fra december han han fået wrap ad libitum (hvilket svare til 2-3 skiver god wrap til 3-4 hingste - dette kan ikke ændres) samt gemüse Krauter. Men han taber sig ikke og han er tyk - ikke kun vommet, men ingen af ribenen kan mærkes og dem har jeg ikke kunne mærke siden sommer. Han er af en nøjsom race og måske også mere end lige forvendtet, men han går i en kæmpe løsdrift med 3-4 andre hingste, så bevægelse burde han få nok af. Han har en fin blød og glansfyldt pels og ingen voldsom vinterpels. Han fungere fint og løber mig i møde, når jeg kommer.

Hvad ville du gøre?

Få dage gammel: http://hestegalleri.dk/uploads_xl_wm/2103708.jpg?12-02-2012_13:25:09
7 måneder gammel: http://hestegalleri.dk/uploads_xl_wm/2322937.jpg?12-02-2012_13:25:09
9 måneder gammel: http://hestegalleri.dk/uploads_xl_wm/2475088.jpg?12-02-2012_13:25:09
18 måneder gammel: http://hestegalleri.dk/uploads_xl_wm/2799914.jpg?12-02-2012_13:25:09
Tyk: http://hestegalleri.dk/uploads_alb_large_wm/7622778_l.jpg
Tyk: http://hestegalleri.dk/uploads_alb_large_wm/7610922_l.jpg

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min plag er tyk!!!
  • #1   14. feb 2012 Kan du ikke skifte det kraftfoder ud med nogle mineraler i stedet?

Så kan han stadig spise det wrap han kan

• #2   14. feb 2012 Det ER kun vitaminer og mineraler og han får en svarende til 3 spisesker...

• #3   14. feb 2012 Okay, kender ikke lige det han får ;o)

Jamen du kan vel ikke gøre så meget andet så end at skrue ned for mængden af wrap og supplere med frøgræs evt så han får nogle mindre FE indenbords.

• #5   14. feb 2012 Ville det være muligt at tage ham ud i verden og se noget? Fx tage ham på gå ture og senere på traveture (hvor du fx cykler)? eller med som håndhest når(hvis?) du rider ture på andre heste

Han kan jo ikke rigtig sættes mere ned, og der er desværre endnu ikk fundet noget som man kan give, der sætter forbrændringen op smiley ... dvs. det eneste som kan slanke er at bruge flere kalorier.

Han ser ellers super dejlig ud med et skønt udtryk i øjnene og flot broget smiley

• #6   14. feb 2012 Han kan tydeligvis ikke tåle wrap ad libitum smiley
    Han skal virkelig slankes hurtigt og formentlig ned på ca 6-7 kg wrap om ugen (ved ikke hvor stor han er). Hvis de har været fede som unge kan de få problemer senere hen.

• #7   14. feb 2012 6-7 kg om ugen. er det ikke lige lovlig lidt??!
    den har jo ikke godt af at få taget næsten alt hø? især ikke nu når det er vinter;)

• #9   15. feb 2012 Altså de 4-5 hingste får 1-3 skiver wrap om dagen (fordelt på 1-3 gange om dagen - det svare meget godt til ad libitum for dem - det kan jeg ikke ændre, da han går i løsdrift. Så skal jeg flytte ham!!!
    Det vil jeg helst ikke, da virkelig er glad for hans løsdrift og jeg er glad for de store og gode foldmuligheder han har. Det ligger 800 m fra mit arbejde og er usandsynligt billigt... Skal i hvret fald lige have dyrlægen ind over inden jeg flytter ham, hvis det er fordi han ikke kan tåle mængden af mad.

• #10   15. feb 2012 Altså hvad jeg har forstået feder wrap mere end alm. hø og jeg syntes ikke det lyder til han får for meget..
    Dino har også været noget rund om maven, jeg ved ikke hvordan du har det med roepiller, men det lyder måske mærkeligt, men Dinos mave trak sig sammen da han begyndte at få roepiller og nu er han slet ikke tyk.
    Han får roepiller til natmad og morgenmad og det hjalp i løbet af 1-1½ uge, så var han lige så fin, som din er fx. på dit profilbillede :o)
    men det er godt nok et svært spørgsmål.. Måske mere motion? Hvor meget træner du?
    Og i øvrigt - dejligt du har lagt nogle billeder til samligning! Super skøn hingst altså :o)

• #11   15. feb 2012 Vi laver ikke så meget. Går en tur i ny og næ, men som sagt så har han en kæmpe fold som de vader rundt flere gange om dagen og nogle gode legekammarater, så han får meget motion i forhold til fx. plage der står i boks om natten og lille mudderfold om dagen.

De sidste 3 billeder er taget samme dag. Dvs. han har en fin figur i profil, men han ligner en gravid når man ser ham forfra.

Jeg kan prøve at høre min opstalder om vi kan skifte til hø eller frøgræs, men de andre heste er jo ikke tykke og får ingen vitaminer, så jeg tror ikke hun vil skifte den gode wrap ud.

Anna: tror du simpelthen at hans mave vlle blive mindre, hvis jeg gav ham mere (roepiller) at spise? Det tør jeg næsten ikke.

• #12   15. feb 2012 Min dyrlæge fortalte mig, at fx. hopper, når de har folet er deres maver jo lidt hængende. Der er mange der giver roepiller for at stramme op og få maven til at trække sig sammen, så de er normale igen. Og det samme med føl.
    Dino lignede også en i fol og det hjalp virkeligt.. Til gengæld har han heller ikke hø ad libitum på folden (de får noget ud om morgenen, som de kan rode i og spise af i løbet af dagen). han rør sig dog ikke så meget som din, da han står inde om natten og kommer ud på en mellemstørrelse fold om dagen (kl. 7-18).
    Jeg har aldrig været den store tilhænger af roepiller, da jeg syntes det er noget være snask og det skal opblødes, så syntes det var underligt.. Men nu gav jeg det en chance og jeg må virkelig sige han ser godt ud nu i fht. maven. Den trukket op og blevet rigtig flot! Du kan jo prøve at høre dyrelæge hvad de siger i fht. roepiller til din dreng..
    Ud over det, ville jeg nødigt være den som skulle tage roepillerne fra Dino. aldrig har han været SÅ glad for sin mad smiley

Roepiller giver jo også en hvis mæthedsfornemmelse, så de ikke spiser lige så meget på rekord tid, så det kunne også være din ikke ville spise lige så meget.. Altså selvfølgelig skal han ikke lade vær at spise, men måske ikke spise lige så meget på kort tid (altså slubre det i sig..ved ikke hvor meget han spiser stille og roligt og hvor meget han bare kører ned?) :o)

• #13   15. feb 2012 Det skal bestemt med i mine overvejelser smiley Tak for tippet smiley

• #14   15. feb 2012 Det var så lidt smiley
    Håber i hvert fald du finder en løsning smiley
    Jeg går ud fra du har tjekket med orm?
    Held og lykke med slankekuren smiley

• #15   15. feb 2012 Det er han og hvis han har haft orm, har jeg hver gang håbet at han ville blive mindre, en det gør han ikke. Sidst havde han dog flere orm end normalt, så han blev tjekket for resistens, men 14 dage efter havde han kun 50 orm mod 1400. Han har fået ormekur igen (for en sikkerhedsskyld) for 14 dage siden og han bliver bare ikke mindre.

Jeg har også oprettet et ligndene emne i sygdomme og skader, fordi jeg er bekymret for om han er syg. Skal ringe til dyrlægen i næste uge for at få ham fuldstændig gennemtjekket.

• #16   15. feb 2012 Ja så bør han jo være ormefri! Men orm kan nu godt puste dem op i stedet for at slanke :S
    Jeg forstår godt din bekymring, så jeg håber du finder en løsning i samråd med din dyrlæge smiley

• #17   15. feb 2012 Man kan aldrig tilkalde en dyrlæge for sjældent smiley

Men hvis det bare er at han er overvægtig, så er det eneste som kan hjælpe en nedsættelse af energien, som du propper i ham(umuligt i forhold til løsdriften og intet kraftfoder der kan tages væk) eller øge mængden af energi der bliver brugt. Det er et meget simpelt regnestykke smiley

får han x antal kalorier ind, så skal han bruge over x antal kalorier, når han skal tabe sig - simpel as that smiley

Det kan godt være at han har masser af bevægelsesmuligheder, og at de tumler rundt... men det er tilsyneladende ikke nok! - så kridt skoene og kom på nogle længere ruter og meget gerne med højere puls (høj puls skulle øge energiomsætningen).

Det skal også siges, at det kan godt være, at det ikke giver sygdomme nu... men en hest der er overvægtig i lang tid kan få livsstilssygdomme ligeså meget som os mennesker, så man bør tænke over det(ligesom du så fint gør smiley ) - også selvom de er plage.

• #18   15. feb 2012 ..... hov, men er han tjekket for andre orm end de alm?
    Altså ikk fordi du som sådan kan tjekke det nu.. ormene ligger i "vinterhi" lige nu (så ved ikk engang hvor meget effekt den du har givet nu, kan have?)

• #19   16. feb 2012 ~ SilverFlake ~
    Du mener for tit? Og jo, hvis ikke der er noget at komme for, så er det min. 1000 kr ud af vinduet. Jeg har også oprettet dette emne i sygdomme og skader - så jeg er udemærket klar over at der skal gøres noget.

Som du kan se ud af hans foder, så får han netop ikke tilført så meget energi. Han burde i hvert fald ikke indtage mere energi end han kan nå at forbruge. Det er lidt derfor jeg spørger. It's not that simpel.

Jeg har netop afsendt en ordentlig klat gødning og får forhåbentlig svar i morgen. "Ormene ligger ikke som sådan i vinterhi inde i hesten. Det gør de på jorden, men er de allerede blevet optaget, kan man sagtens finde dem i afføringen og jo, så hjælper en ormekur, hvis han har orm" udsagn fra Equi Lab, som tester for orm. Han er som sagt blevet passet og tjekket for orm, men nu har jeg bedt dem undersøge for alle slags orm, så jeg enten kan behandle ham eller udelukke det.

• #20   16. feb 2012 Sorry, jo self mener jeg at man ikk kan tilkalde dyrlægen for tit smiley
    Og kender fornemmelsen med en god slat penge ud af vinduet, min hoppe har lige fået taget en udvidet blodprøve, fordi hun er ualmindelig let ramt af diverse infektioner (muk, sur stråle, hovbyld, dermafotilose...), så jeg "håbede" fodringen var mangelfuld (=hun fx manglede zink der kunne gøre hende mere udsat), men der var intet at komme efter, øv !!
    .... virkelig mærkeligt at sige, "min fodring er super og min ældre hoppe er fuldt dækket ind, så ØV !!" smiley

Men jooo... Vi kender jo også alle til de mennesker, som kan æde uendelig meget og flade på sofaen uden at tage på, mens andre bare skal kigge på et stykke kage og de tager 10 kg på...... Stofskifte kan være forskelligt smiley
    Hvordan ser fedtdepoterne ud, eller er han bare udspilet på maven? (sorry, det er svært at se på billeder og endnu sværere at se på billeder af en hest med super lækker stor pels smiley )

Sjovt, det er netop Equi lab som jeg også har brugt, og som har frarådt mig fra at tage prutte-prøve om vinteren? Mystisk de ændrer mening, så ved man jo aldrig hvad man skal forholde sig til smiley

• #21   16. feb 2012 Nu får jeg ham i hvert fald gennemtjekket ang. orm og så er det videre til dyrlægen, hvis ikke der er noget.

Han er rimelig aktiv på folden, men jeg ved han er nøjsom (det var hans mor og far), men jeg havde ikke i min vildeste fantasi tænkt at jeg nogensinde skulle overveje mundkurv til mine heste!!! Derfor undersøger jeg lige først om han er syg.

Jeg ringede til dem i går og de sagde som skrevet og derfor har jeg sendt ind. Det giver jo også god mening at har hesten orm, ja så har den orm. MEN han sagde også at strategisk var det smartes på andre tidspunkter (måske i forhold til deres livscyklus) men at man altid kan tjekke det.

• #22   16. feb 2012 God plan smiley

Men kan heste godt spise hø/wrap med mundkurv?

• #23   17. feb 2012 Ja, der er nogle huller i "kurven", men de kan kun spise det det de får ind gennem hullerne. Det er lidt som en omvendt hønet med små huller smiley Der går dog nok lige noget tid, før jeg gør mere end at overveje det. for jeg er virkelig meget imod.

• #24   17. feb 2012 Jeg kender godt mundkurve, men jeg synes generelt de har svært ved at få noget ind der ikke "stikker op"(=levende planter), men jeg har måske bare set heste der ikk helt fattede pointen med mundkurv?

Kommentér på:
Min plag er tyk!!!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce