{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.540 visninger | Oprettet:

Hjælp til arvelighed {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg er nyt medlem i gruppen og vil gerne lære mere om arveligheden indenfor heste farver.

Kan nogen fortælle mig hvilke farver, med hvilken sandsynlighed, en bedækning på min islænder Vofa vil give med hingsten Starri fra Nørremark?

Og er vores føl her på billedet, som er efter Odinn fra Guldbæk, ikke farven Bay dun?

Tredje spørgsmål: hvordan er det lige med højde?
Hendes mor er 135 og så lige hvor stor hun er 15 dage gammel!
Hun har også vilje over middel og er ikke bange for noget som helst, så vi har da nok lige overvejet om hun bliver den skovturshest vi havde forventet, eller skal sælges som konkurrence potentiale smiley men hold kæft hun er sød...

Håber I vil give jer tid til at gøre mig klogere smiley på forhånd tak

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til arvelighed
  • #1   29. maj 2013 Jae, altså Starri er sortbroget efter en sortbroget hingst og en rød hoppe.
    Vofa er sortblak efter en brun blak hingst og en sortblak hoppe.
    Så et føl mellem de to vil endten blive sort med 50 % chance for broget eller sortblak med 50 % chance for broget.

Dit føl på billedet kunne godt være brunblak, men jeg syne umiddelbart den bare ser brun ud, men det er ikke til at sige før den smider følpelsen.
    Har din hest fået føl før?

• #2   29. maj 2013 hun har ål og tofarvet man og hale og det har de brune vel ikke?
    kan man godt være brun uden at være sort/mærk op af benene?

Dette er hendes første føl smiley

• #3   29. maj 2013 Det er som sagt svært at sige når de har følpels. Man kan ikke rigtig vurdere deres rigtige farve før de har smidt den, kun gætte..

• #4   29. maj 2013 Okay, men kan en hest være brun og lys på benene?
    Det syntes jeg nemlig aldrig jeg har set, men jeg ved ikke så meget om hestefarver smiley

• #5   29. maj 2013 Jeg synes næsten altid brune føl har lyse ben, endten hvide eller grålige. Det afhænger også af hvilken type brun de er. Der er nemlig flere varianter, som du også kan læse om på joras.

• #6   29. maj 2013 hvis det skulle være tilfældet at hun har den farve, står der sådan her på joras:

Lysebrune ( Följarpur eller Ljósjarpur): Hesten er ret mat, lysebrun på kroppen. Maven og overben er endnu lysere, næsten beige.

Farven på de helt mørkebrune, der kun er lyse ved mulen, og på de helt lysebrune skyldes formentlig et andet gen, “pangaré” sammen med hhv. sort og brun grundfarve. Det kendes især fra exmoreponyer, hvor det giver ”melet” mule. Hos islænderne er det sjældent, og vi bør passe på det.

Men jeg kan se at jeg må ind og se på Odinn forældre for at udregne sandsynligheden for hvilken farve hun har.
    Dog er min umiddeelbare påstand at der er ca dobbelt så stor sandsynlighed for at hun er baydun end at hun er den brune med lyse ben, men spændende hvis det viser sig at hun har en sjælden farve man skal værne om

• #7   29. maj 2013 Spørgsmålet er om der evt kan være rød i hende. Hvis nej, så ser det sådan ud:

25% sort, 25%sorblak/musegrå, 25%sortbroget, 25% sortblakbroget

Hvis ja,

18,75% sort, 18,75%sortblak/musegrå, 18,75%sortbroget, 18,75%sortblakbroget, 6,25%rød, 6,25%rødblak, 6,25%rødbroget, 6,25%rødblakbroget.

• #8   29. maj 2013 der er ikke rød i Vofa hvis det er det du mener smiley

• #9   29. maj 2013 Pernille, det kan du ikke vide. Rød kan ligge skjult i maaaaaange generationer. Du kan kun vide det ved at genteste..

• #10   29. maj 2013 Nej jeg kan ikke vide det mere end de oplysninger jeg har fået af dem jeg købte hende af, det har du ret i. Det var en af grundene til at de tog hende hjem fra Island
    - men de kan selvfølgelig have bildt mig noget ind

• #11   29. maj 2013 Det kan da også godt være at de har ret, men du kan bare ikke vide dig helt sikker smiley

• #12   29. maj 2013 Burde jeg kunne se på joras hvis hun er gentestet?
    Det syntes jeg de talte om, men jeg var ikke interesseret i det på det tidspunkt, så jeg hørte ikke om hun var eller ej, jeg var kun interesseret i hendes sind fordi hun jo skule være min all around familie/tur/hygge/ride hest smiley

• #13   29. maj 2013 Hmm. Det kommer an på hvor de har fået foretaget gentesten. De fleste sender bare en hårprøve til USA eller england selv, og det har intet med islænderforeningen at gøre og vil derfor heller ikke blive at se nogle steder.
    Der er heller ikke noget at se på worldfengur.

• #14   29. maj 2013 Okay, jeg takker smiley

• #15   25. jun 2013 Jeg er ret sikker på dit føl er bay dun. Ikke kun pga ålestriben (som kan være følstribe) men det lyse i manen ser ud til at matche kroppen og læg mærke til at hovedet er mørkt. Prøv at se hoved/ansigt på moderen.

• #16   25. jun 2013 Lene N okay smiley

- hun går og bliver stor!
    Hendes ben er lige så lange som hendes mor nu (2,5 mdr gammel)

profilbillede
  • #17   25. jun 2013 iiih, hvor er hun fin!

Kommentér på:
Hjælp til arvelighed

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce