{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.870 visninger | Oprettet:

hjælp! syg hest {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen!
Min hest har ikke ville røre sin mad siden går aftes, han har idag virket meget sløv og slet ikke sig selv, han hænger med hovedet og nægter at spise. Jeg har så haft dyrlægen ud til ham,da jeg troede det var optrappende kolik, men der var ingen forstoppelse, dog havde hesten 38,6 i feber. Og den temp har han holdt resten af dagen.
Dyrlægen kunne ikke finde ud af hvad han fejlede, og gav ham noget antibiotika og lidt smertestillende, for han står og har ondt, men vi ved ikke hvor.
Han er hverken udspillet/oppustet, han har regelmæssige tarmlyde, har gødet to gange idag, og har spist hvad der svare til et par kg wrap på hele dagen. Han vil gerne have græs, men har ikke turde give ham for meget..Han nægter at spise gulerødder, og han er blevet tilbudt lunt irish mash hele dagen, men har kun formået at få omkring 500 g i ham (han plejer at elske det!)

Han er hen på aftenen kvikket lidt op (nok pga det smertestillende dyrlægen gav ham) og har spist lidt mere wrap, men nægter stadig alt andet. han har ikke gødet siden kl 13.30 men har tisset to gange..

Jeg aner ikke hvad hesten fejler, er der nogen af jer der har oplevet noget lignene???

Undskyld mit lange forvirrende oplæg, er bare lettere frustreret

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp! syg hest
  • #1   15. maj 2013 Hvornår er den sidst tjekket ordentligt for orm??

• #2   15. maj 2013 Prøv muligvis anden dyrelæge og se om de km finde nogen

• #3   15. maj 2013 efteråret fik han ormekur

• #4   15. maj 2013 Hvor mange orm havde han og hvilken kur fik han?

• #6   15. maj 2013 Dette er godt nok blodorm og den nåede at få kolik...Men det ses desværre oftere og oftere at orm er skyld i tilfælde som din hest...

• #7   15. maj 2013 vi plejer at give hestene ormekur når de kommer ind fra græs. Jeg kan ikke huske hvad den hedder.
    Jeg ringer til dyrlægen igen imorgen, så må jeg evt køre ud med en gødnings prøve, det lyder godt nok voldsomt :s

• #8   16. maj 2013 Hvad med halsbetændelse?

• #9   16. maj 2013 hej alt det du beskriver lyder sådan som men shetter havede det hun ville eller ikke spise noget fra den ene til den anden dag men dyrlægen kunne ikke finde noget så vi lavede en gødnings prøve men den viste heller ikke noget så hun vil en sprøjte for at få ædeløsten igen så der gik et pag dage hvor hun begyndte og spise mere og mere og er nu helt mormal igen dog lidt tynd med det der ved at blive rettet op på med hjem fra dyrlægen

• #10   16. maj 2013 hesten har fået taget gødningsprøve før smiley
    Jeg har lige fået svar nu fra gødningsprøven jeg var ude med imorges, og der var en smule orm, men intet alarmerende. Han er kommet på en 5-dages antibiotika kur i håb om at det bare er en infektion han har nu. Også om en uge får han en orme pasta (ivermectin)
    Han vil spise en smule wrap nu, drikker, tisser og gøder normalt, men han vil ikke havde noget mad, eller nogen godbidder stadig smiley

• #11   16. maj 2013 altså når du HAR dyrlæge inde over kan vi andre jo kun gætte... jeg tænker det kan være forfangenhed, der er under vejs - det er sæson nu. Ellers så ja, ville jeg også have skudt på kolik. Hvad med tænderne - har han en gren på tværs i over eller undermund? Når han har feber tyder det jo et immunforsvar i højt gear, der forsøger at bekæmpe et eller andet - hvad med en forgiftning evt. planteforgiftning... Er de lige kommet på sommerfold? Er benene varme? Kan det være et "hekseskud" i ryggen eller en anden nerve på tværs som lammer ham lidt/giver ham stor smerte. Et sprunget/punkteret muskle... en lille knogle der er brækket... der er squ mange bud. Hvordan er hans "tal" ? Blodprocent, nyretal, muskelenzymer osv.

• #12   16. maj 2013 Amanda: Nu huskede du vel for guds skyld at bede om en larvedyrkning???

• #13   16. maj 2013 jeg snakkede med dyrlægen om larvedyrkning, men det var ikke nødvendigt sagde hun, fordi tallene var så små. og ang blodorm, så burde man kunne se tegn som hvide gummer, og inde i øjet. Men det er alt sammen lyserødt, så det er bestemt ikke blodorm siger dyrlægen smiley Også pga gødningsprøven

Altså de er ikke kommet på græs endnu, han får ca en halv times græs om dagen, så det kan ikke være forfangenhed? Han har fået tjekket i munden, der var ingeting. Og han tygger også fint når han endelig spiser lidt wrap eller græs.
    Benene er ikke varme, de er sunde og tørre og han er gennemgået i hoved og r** han er ikke øm nogen som helst steder.

Jeg har selv gættet på evt noget forgiftning, men aner ikke hvordan han så kan være den eneste hest i flokken? Jeg er virkelig på bar bund..
    Dyrlægen siger at heste kan få noget infektion/influenza ligesom os mennesker, så det er højst sandsynlig det, men det burde han jo være vaccineret imod? smiley

• #14   16. maj 2013 Nej nej nej og atter nej... Blodorm viser sig ikke nødvendigvis på den måde... Min plag fik påvist store blodorm sidst via larvedyrkning... Hans ene prøve viste 450 EPG, den anden 800 et eller andet...Havde man nu kun taget en prøve fra ham hvor den viste moderat udskillelse (450), havde man nok ikke tænkt nærmere over det og bare givet ham en "alm" ormekur, men heldigvis tjekker jeg med larvedyrkning også og der var store blodorm hos ham... Han havde fine gummer osv... Våd bagdel var eneste tegn på orm, ellers var han frisk og spiste, legede og voksede som han skulle...

Din hest har sikkert fået sig en virus eller lign, det er meget normalt, men tag det alvorligt med larvedyrkning en anden gang, de skide 100 kr ekstra er godt givet ud med de ormeproblemer vi har i DK...

• #15   16. maj 2013 okay okay.. tak for indlæggene

Det var nu ikke for at spare penge, jeg ofre gerne penge på min hest for at få den undersøgt. Jeg sagde det til min dyrlæge, men hun mente ikke der var belæg for en larvedyrkning.
    Jeg skal nok have den i baghovedet fremover smiley

• #16   16. maj 2013 Godt at høre, selvom dyrlæger syntes vi er pylrede nogen gange, kan det betale sig at sige "Det vil jeg bare gerne have, tak" smiley
    For der er ALTID belæg for larvedyrkning, hvis vi skal have den mindste styr på orme problemet i DK og fremtidig management af disse, skal vi som hesteejere sætte fokus på det smiley

• #17   17. maj 2013 Man kan godt få influenza selvom man er vaccineret smiley Det er bare meget sjældent. Jeg håber han får det bedre snart.

• #18   17. maj 2013 Mange tak! smiley
    Det er gået ned af bakke igen idag, så nu dyrlægen kaldt ud igen. Jeg tror jeg beder hende lave en larvedyrkning idag

• #19   17. maj 2013 Øv - jeg håber på det bedste

• #20   17. maj 2013 Øv Øv, og det kan da ihvertfald ikke skade at få lavet den larvedyrkning uanset hvad smiley
    Håber han snart får det bedre!

• #21   21. maj 2013 Hej Amanda..
    Jeg krydser alt hvad jeg kan for han kommer sig. Er der noget nyt?
    Kram Mette

• #22   21. maj 2013 Hejsa smiley

Han er indlagt på landbohøjskolen, de har siden tirsdag taget en masse prøver, og undersøgt ham. Han havde meget luft i tyndtarmen da han ankom men det har fortaget sig. Han har høje inflammationstal og har muligvis/har haft en betændelse i tarmene. Men de kan ikke sige hvor, da han er en kæmpe stor hest, og deres ultralyd scanning ikke kan se så langt ind. De har idag skyllet hans mave igennem med 100 liter vand, så hans mave er helt tom. Han får væske gennem et kateter i hovedpulsåren, og de kan ikke rigtig gøre andet nu end at observere. Hvis det ikke bliver bedre åbner de ham op og operere for at finde ud af hvor der evt sidder noget dårligt tarm. Men lige nu har han været stabil siden i eftermiddags, så jeg håber det går den rigtige vej nu smiley

• #23   21. maj 2013 Puha...Krydser alt jeg har for at de får ordnet ham og han bliver frisk igen!!

• #24   21. maj 2013 Hov mente siden mandag, han blev indlagt igår formiddags smiley
    Mange tak, ja jeg håber også at han snart bliver bedre, og at vi kan undgå en operation. Ikke alene koster det så jorden ryster, men han ville sku stå i boks to måneder efter, så håber vi kan klare os uden.

• #25   21. maj 2013 Jeg krydser fingre for at han retter sig nu..

• #26   22. maj 2013 tak, ja jeg krydser også alt hvad jeg har

• #27   22. maj 2013 Puha, sikke en tur. Jeg håber for det bedste for ham.
    Du må endelig blive ved med at opdatere os - hvis du har lyst...

• #28   22. maj 2013 jeg skal nok skrive så snart der er noget nyt smiley

• #29   22. maj 2013 så er de endelig begyndt at fodre på ham! han får en håndfuld hø i timen, han er monster sulten efterhånden. Og de skal nu vente og se hvordan maven og tarmene tager imod en smule foder igen, opstår der komplikationer operere de ham, men kommer det ud i den anden ende, går der kun et par dage før han kan komme hjem!! smiley Det begynder at gå den rigtige vej nu

• #30   23. maj 2013 han har haft en rigtig slem nat, han har meget feber og begyndene diarré. Det er blevet så alvorligt nu at de siger hans chancer er 50/50 ...

• #31   23. maj 2013 Årh det er jeg ked af at høre smiley skal han under kniven eller?

• #32   23. maj 2013 nej, lige nu vil en operation ikke hjælpe.. Han er så angrebet af bakterier i tarmen, at de ikke kan gøre andet end give ham væske og en smule antibiotika, også bare håbe på det går godt.. smiley

• #33   23. maj 2013 Puha altså smiley mange tanker herfra

• #34   23. maj 2013 mange tak :(<3

• #35   23. maj 2013 smiley smiley ved vi er mange der tanker på dig og Gangster i de her dage.. Håber han klare den..

• #36   23. maj 2013 Pyh, hvor er det strengt for dig og den lille hest... Håber han klarer den!!!

• #37   23. maj 2013 Ej, hvor forfærdentligt - Jeg håber virkelig at han kommer igennem det.

• #38   23. maj 2013 Tusind tanker herfra! Hold da op..

• #39   25. maj 2013 Gangsters kamp sluttede imorges, da dyrlægen valgte at gøre en ende på hans lidelser.. Jeg har aldrig oplevet noget lignende, jeg savner min hest så forfærdeligt, men der var intet at gøre smiley

• #40   25. maj 2013 Nej nej nej hvor er det FRYGTELIGT Amanda... Min største medfølelse herfra og et stort trøstekram!!!!

God tur over regnbuebroen Gangster smiley

• #41   25. maj 2013 Åhh nej da os... det er jo frygteligt... føler med dig... kæmpe trøste kram her fra..
    R.I.P Gangster smiley

• #42   25. maj 2013 Mange tak begge to, jeg er sikker på han har det godt hvor han er nu.. Men puuh hvor er det hårdt smiley

• #43   25. maj 2013 R.I.P Gangster! Det er jeg ked af ... føler med dig!

• #44   25. maj 2013 Fandt de nogensinde ud af hvad der forårsagede det hele? Udover de høje inflammationstal? smiley

• #45   26. maj 2013 R.I.P Gangster.. En masse tanker og kram din vej Amanda..

• #46   26. maj 2013 de obducere ham. Han havde høje inflammationstal og de siger det var en betændelse i tarmen, også blev han jo angrbet af tarok syge til sidst. det var det han døde af.. Men jeg skal nok skrive når jeg har fået endelig svar

• #47   26. maj 2013 Okey mange tak, det er meget rart lige at vide syntes jeg, også mere om der er noget vi andre kan drage nytte af at vide, hvis du forstår smiley

• #48   27. maj 2013 Gangster døde af en rigtig slem tyktarmsbetændelse. tarmvæggen er normalvis 2 mm tyk, hans tarmvæg var 2 cm, så han var alvorlig angrebet og ville ikke have overlevet uanset hvad.
    Dyrlægerne kan ikke sige hvad det er kommet af, det kan være en bakterie han har fået overført af at hilse på en anden hest, som så har angrebet hans tarmsystem. Det kan være alt muligt, og man kan ikke forebygge det.

Gangster havde jo været syg med feber i 5 dage før mine dyrlæger ville indlægge ham, dette var KVL's dyrlæger dybt rystet over. Det er ikke normalt at en hest på antibiotika skal have feber og være dårlig i 5 dage! Og da min hest ydermere til sidst blev rigtig syg med endnu mere feber, hyperventilation og kolik symptomer, ville Nysted dyrkliniks mandlige dyrlæge ikke indlægge ham, men "vente og se tiden an". Hesten havde på det tidspunkt ventet i 5 dage, så jeg måtte insistere på at få ham indlagt, efter en meget lam undersøgelse uden diagnose.

I sidste ende er det os der kender vores heste bedst, så selvom dyrlægerne ikke synes det ser alvorligt ud, så insister på en grundig undersøgelse, prøv evt flere forskellige dyrlæger. Jeg vil i fremtiden være mere obs på selv små sygdoms tegn. For det var det som endte med at tage livet af Gangster.

• #49   27. maj 2013 hej jeg har læst alt det du har været i gennem de sidste dage og det er der ingen heste ejer der fortjener mange med følser her fra

• #50   27. maj 2013 Føj... Og hvor er det rigtigt, man skal stole på sin egen mavefornemmelse når det kommer til vores dyr, vi kender dem bedre end en dyrlæge.... R.I.P Gangster smiley

• #51   28. maj 2013 Ej, hvor frygteligt - jeg føler dybt med dig. Det er det mest forfærdelige i hele verden.
    Jeg var selv med til at aflive min hoppe på KVL for godt et år siden idet hun ellers ville være død af sig selv inden for få timer. Hun havde "bare" kolik, men det endte i blodforgiftning, fordi der var gået hul på tarmen. Hendes kendte sygdomsforløb varede dog kun 2 timer, før dyrlægen fra KVL anbefalede indlæggelse.

Men han har det godt nu - han er på de evige græsmarker og sammen med alle vores andres heste. En ny stjerne er tændt på himlen og han vil altid kigge ned på dig.

• #52   28. maj 2013 Jeg ville ønske jeg også kunne ha været med til at aflive ham i det mindste. Men det gik så stærkt til sidst at de var nød til at aflive med det samme, så jeg fik aldrig sagt farvel ..
    Men det der trøster mig, er også at han har det godt nu smiley

• #53   28. maj 2013 Jeg kunne også kun være med, fordi jeg insisterede på at blive, indtil de havde fundet ud af hvad hun fejlede. Det tog "kun" 40 minutter, så kom de og sagde at jeg kunne tage hjem, for der var ikke mere at gøre for hende - TAG HJEM !!! Jeg VILLE gå med hende til det sidste. Jeg kommer over i behandlingsrummet og hun gik lystigt med, fuldstændig dopet på medicin - Hendes lys forsvandt inden kroppen kollapsede under hende - de sagde at de "plejede" at dø hurtigt når det er virkelig NU - det skulle ske, så din hest har helt sikkert ikke opdaget hvad der skete og jeg tror at både Pegasus og enhjørninger kunne være omkring ham uden at han ville opdage det - med andre ord - han ville ikke have bemærket dit farvel i øjeblikket, men han ved nu at du tænker på ham smiley Find et godt billede af ham og sæt det på dit natbord de næste par nætter, så kan du måske drømme om ham og sige farvel der smiley
    1000 tanker her fra.

• #54   28. maj 2013 Det var godt nok også skrækkeligt med din smiley
    Men ja du har nok ret, han ville nok ikke have ænset mig, det har bare altid været vigtigt for mig at tage ansvar for mine heste, gøre hvad jeg kan, og være med til det sidste. Og bare tanken om at jeg ikke fik sagt ordenlig farvel det gør ondt.

Ja, jeg vågner om natten fordi jeg græder, over at have drømt om ham. Men jeg glemmer altid mine drømme kort efter, det er så irriterende.. Men jeg kysser ham godnat hver dag, og fortæller hvor meget jeg elsker ham.
    Jeg vil aldrig finde en hest som ham igen, han var once in a life time. Min soulmate smiley Og med tiden lære jeg nok at sætte pris på de 5 år jeg nåede at få med en engel som ham, lige nu er det bare hårdt at forestille sig han ikke er her mere.

• #55   29. maj 2013 Jeg føler med dig...

Kommentér på:
hjælp! syg hest

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce