Fungerer han bidløst.. hmm {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Sagen er den, at jeg er kommet meget i tvivl om min hest egentligt fungerer optimalt bidløst, så jeg ville lige høre, hvad I tænker om hans adfærd. Og sorry det langt, men vil gerne I fik hele historien
Jeg har selv tilredet ham, og han er tilredet bidløst i kapsun. Men når jeg tænker mig om synes jeg aldrig helt han har fungeret optimalt på tøjlen.
I starten var han utrolig svær at dreje. Min træner rider selv udelukkende bidløst (hun er uddannet hos Bent Branderup, BBH, mv) og hun synes også at han er usædvanlig svær på tøjlen.
Det med at dreje er blvet bedre, det er stadig ikke godt, men bedre, men nu er jeg så rendt ind i et nyt problem. Min hest var meget sløv i starten men har efterhånden fået rigtig god energi. Han fik fri fra dec-feb i år, da jeg ik gider træne om vinteren. Men efter jeg har startet ham op igen, så er han bare bleve super hård på stopsignalet. Han stopper ganske simpelt ik med mindre jeg tager god ved tøjlen. Og han kender udemærket godt stopsignalet, han går bare imod tøjlen. Hans baksignal fungere perfekt.
Så nu tænker jeg... han har haft store problemer med at dreje, det går bedre, men han er ikke god til det. Han har kunne stoppe fint, men nu er han begyndt at gå imod tøjlen.
Havde en bidrytter sagt til mig, min unghest er hård på tøjlen, han har svært ved at dreje, og han går generelt imod tøjlen også ved stop, så havde jeg staks sagt, skynd dig at skifte bid eller bliver bidløs, din hest fungerer tydeligvis ikke på det bid.... Men man bliver jo nemt "blændet" af det bidløse og spekulerer ikke så meget over om det egentligt er den bidløse trense (i mit tilfælde kapsunen), som generer.
Min træner er ikke vild med bid, så jeg har aftalt med hende at jeg rider ham 2 uger med sidepull og træner stop stop stop og hvis han stadig går imod tøjlen, så vil jeg prøve et s snaffle bid. Bare for at se om han fungerer bedre på bid end han gør på det bidløse.
Min træner kom med den hypotese, at det kan være, at hans modvilje mod at stoppe nu, skyldes at han har fået så god energi, og at han var nemmere at stoppe før, da han var utrolig sløv under den første del af tilridningen (hvilket nogle heste jo bare er).
Men hvorfor er der så også problemer med drejesignalet, hmm. Drejesignalet er blevet bedre, men man kan absolut ikke dreje ham med en lillefinger, hvilket jo ville være optimalt!
Jeg er selv blevet lidt loren på om det er kapsunen han ikke fungere på. Jeg er selv overbevist om at han ikke er signalforvirret, da han udemærket kender signalerne, vi har trænet dem længe også fra jord. Desuden kan jeg stoppe ham på stemmen, så det er ikke fordi han absolut ikke vil standse. Jeg kunne bare virkelig godt tænke mig at han også kunne standses for tøjlen, idet man jo af refleks hiver i tøjlen, hvis hesten bliver forskrækket.
Han er desuden tjekket af kiropraktor og dyrlæge i forbindelse med noget bagbensstivhed, som viste sig at skyldes balleforskydning. Han har en mindre (minimal) stivhed ved de øverste nakkevirvler, men dette burde ikke have nogen betydning for stop eller drej overhovedet.
Hvad ville I gøre i min situation? Prøve om han fungerer bedre med bid eller?
(NB: Jeg gider INGEN "nå bidløst er slet ikke så god alligevel hva" svar til denne tråd, da det er komplet irrelevant i forhold til emnet!)
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Bare husk, at hvis du så putter bid på ham, at det så er et der passer ;o).
Men ja, det lyder til der er noget der ikke er optimalt. Nogle heste kan jo ikke finde ud af det med pres på næseryggen og reagere ikke særligt godt på det. Det kan også bare være kapsunen og at han så godt fungere på en anden bidløs optømning.
mar 2008
Følger: 71 Følgere: 66 Heste: 4 Emner: 267 Svar: 2.760
Så LAD VÆRE at ride, men træn fra jorden. Fungerer tingene ikke optimalt fra jorden, vil det selvfølgelig heller ikke ovenpå hesten.
I min verden er det lidt noget fis at nogle heste ikke kan klare bidløs ridning. Heste som ikke kan rides med bid - en som min - er jo pga. smerter langt de fleste gange. Så længe at man har en pæn hånd og en ordentligt bidløs trense, giver det ikke smerter.
Så øv fra jorden, jeg vil næsten vædde min hest med at det vil virker hvis det bliver intens træning. Selv får jeg pt. træning af Ute Lehmann, og vi er stadig på jorden. Aldrig har min hest været så glad og lydhør før.
mar 2008
- Men hvis du kun prøver med kapsun, så prøv med evt. en sidepull.. Kapsun er ikke ligeså skarp på signalerne..
mar 2008
jun 2011
Følger: 18 Følgere: 20 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 1.153
Ellers er det jo meget fornuftigt at prøve med bid, og accepterer hvad der virker bedst for ham!
mar 2008
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Jeg har også over en periode trænet med kapsun..
Synes helt klart mit stopsignal er blevet værrer..
Før skulle jeg bare lige sætte mig ned, klemme med det øvre lår og lige har kort fat og så havde vi stop..
Nu skal jeg have fat..
Det ønsker jeg ikke..
Så nu er jeg gået tilbage til træning.. Er blevet opmærksom på mig selv, hvilke signaler sender jeg, er min timing ok osv.. For det er jo tit man kommer til at kører lidt på rutine..
Har faktisk ikke redet ordentlig i laaaaang tid eller kun engang imellem.. Det meste forgår fra jorden og få alle mine signaler trænet ind igen - Der er så også andre grunde til at jeg roder rundt på jorden - men det er anden snak he he
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 28 Svar: 374
Jeg tænkte umiddelbart da jeg læste dit indlæg. - At der måske bare er nogle heste som ikke rigtig gider føje mennesker?
Fx med min hund, det er en gravhund, og han gør kun som jeg beder ham om, fordi der er en konsekvens hvis han ikke hører efter, men han adlyder glædeligt næsten en hver kommando, hvis jeg har noget i lommen (så kan han alt muligt faktisk;) )
Det som jeg mener er: du siger at han altid har været svær at dreje, og stopsignalet har fungeret fint, fordi han har haft mindre energi. Nu bliver det ignoreret fordi han har fået mere energi. Jeg tænker at han simpelthen ikke gider det der med ridning måske? Det kan jo være han bare ikke er en pleaser, og derfor er alt det du beder ham om, noget han "lige skal overveje" om han gider først. Altså at han ikke bare adlyder, lige som de fleste andre heste når de kender kommandoen, men at han simpelhen er for selvstændig, og mere gør det han selv har lyst til? Er det helt ude i hampen eller lyder det fornuftigt?
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
Min hest har en del fuldblod og trakhener i sig = han er enormt følsom og lystrer derfor normalt bare jeg hæver et øjenbryn. Så han er på ingen måde den trodsige type, tvært imod.
jul 2007
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Nu kan heste heller ikke rigtigt tænke at de ikke gider føje andre, det er derfor de er så "lette" og arbejde med så og sige. Kunne de tænke videre over tingene, så var de besværlige og have med og gøre og blev næppe inde i indhegningen.
Men du må sige til hvordan det går med sidepull :o)
nov 2008
jul 2007
Det kræver ikke at de skal kunne tænke, at de ikke gider adlyde. Det er ikke alle heste (som bare fordi de kender og forstår kommandoen) der udfører den.
Men kan godt tale om dyr der er pleasere eller ej uden at det nødvendigvis kræver en større tankevirksomhed.
nov 2008
Jeg har nu redet min hest i ca. 2 uger i henholdsvis grime og sidepull. Og har nu ikke længere problemer med at standse ham. Så det bliver ikke lige til bid i denne omgang.
I første omgang havde jeg problemer også i sidepull, så jeg tænkte, whatever, jeg prøver grime med et par tøjler på. Og i den stoppede han med det samme uden problemer. Så efter 2 rideture i grime skiftede jeg til sidepull igen og havde der ingen problemer.
Så jeg ved ikke lige hva der er sket, om det kan have været den hævelse han havde der generede ham (ifølge dyrlægen med al sandsynlighed en hævelse i spytkirtlen pga noget han har spist).
Skal lige siges jeg ik har prøvet ham i kapsun igen, og der går nok lige noget tid før jeg smider den på ham igen andet end til jordtræning. Nu prøver vi lige sidepullen lidt, eftersom han går super fint med den.
Fungerer han bidløst.. hmm
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside