{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
652 visninger | Oprettet:

Oplæring af part. {{forumTopicSubject}}

Jeg søger inspiration til at oplære en kommende part - eller højest sandsynligt kommende part. Det er min gode veninde, som har tilbudt at hjælpe mig med at ride og håndtere min hest indtil jeg selv kan igen.

Jeg er på krykker og har et meget dårligt knæ, som jeg nærmest ikke kan støtte på - højest sandsynligt fordi jeg har ødelagt menisken på indvendig side af højre knæ helt eller delvist.

Derfor skal hun hjælpe mig med at håndtere ham, ride ham - bidløst højest sandsynligt, da han klart fungerer bedst sådan, men de første gange dog med biddet som sikring, da hun ikke rigtigt kender ham - og jeg skal ikke risikere hun dratter af, da han godt kan være lidt levende til tider - særligt i blæsevejr.

Så hvordan får man lært en ny part alt det grundlæggende omkring hestehåndtering på hestevenlig måde.
Selvfølgelig får hun en biomekanisk lektion i hestens måde at arbejde på ligesom hun skal have lært at longere og den slags ting så hun kan se det - og op at mærke det. Følelsen er helt fantastisk og kan nærmest ikke beskrives med ord - og jeg er dybt afhængig af den følelse.

Hun kender hesten sådan nogenlunde og har en del gange taget billeder af ham - og jeg skal nok lokke hende til at tage kameraet med så I kan se hvordan det ser ud når hun er på ryggen af ham - hun har et spejlrefleks og har næsten taget alle billederne jeg har af hesten.
Sidste gang hun var her tog hun ham ind alene og striglede ham mens jeg gik i bad - det havde jeg ingen kvaler med overhovedet, fordi jeg stoler på hende, derfor får hun også lov til at ride ham.

Hun har ikke redet længe og eneste betingelse hun har sat for at ride ham er at jeg lover at blive siddende ned mens hun gør det - og det skal jeg nok, da jeg ikke kan gå.

Så ideer til øvelser med mere som på en fortrolig måde kan lære hende alt lige fra indparkering til ridning søges - og så hesten kan komme igang igen på en fornuftig måde, da han har været ude af hænder en lille måned.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Oplæring af part.
  • #1   5. sep 2009 er ikke helt sikker på at jeg forstår dit spg men prøver at svare.

Jeg søger jo part og har været ude og kigge på 3 forskellige.
    Vi har snakket om hvordan ejeren passer hesten, hvad den kan/må, og hvad mine forventninger til hesten og arbejdet med den er. Derudover har jeg self fået rundvisning og prøvet at træne/arbejde med hesten.
    Synes du skal skrive de ting ned som du kommer i tanke om, er vigtige for dig, at parten ved, så du tilsidst har en seddel du kan undervise hende ud fra.
    Og ellers synes jeg det glider ret nemt når personen er der. Når hun rider vil du jo opdage en masse ting som du har glemt at fortælle som du så kan korrigere mens hun er på ryggen af ham.
    Håber du bliver glad for ordningen smiley

• #2   23. sep 2009 hvad med at give hende nogle papirere om det der inspirerer dig? eller få en underviser ud?

• #3   23. sep 2009 Jeg har ikke muligheden for at få en underviser ud - da jeg ikke selv får undervisning for tiden pga. mit knæ.

Men jeg har ingen bøger eller noget - jeg har læst et par stykker men jeg arbejder primært ud fra videoer og den slags når jeg finder noget interessant en sjælden gang

Men i øvrigt så klarer hun sig ganske glimrende med de få instrukser hun får - hun er meget konsekvent og det er det vigtigste.

• #4   24. sep 2009 okay. Også bare et forslag smiley Men selv omd u ikke får undervisning, kunne hun jo godt smiley

Der er en masse på nettet hun kan læse om emnet, du kan jo give hende nogle navne at søge på, for inspiration. Ofte er dejligt at finde ud af hvorfor man skal gøre tingene sådan og sådan i stedet for det andet smiley

• #5   24. sep 2009 Jeg har planlagt at lade hende se noget på Epona men det bliver ikke lige pt. hun har jo også travlt og har sine ting at passe

Jeg har selv fået meget inspiration gennem flere bøger men de er pt. udlånt til en anden der gerne ville læse om emnet.

Kommentér på:
Oplæring af part.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce