{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.432 visninger | Oprettet:

Overvægtig / oppustet {{forumTopicSubject}}

Er det normalt at en araber har sådan lidt mave? Han får det samme, som dengang vi kom til stedet. Så foderet er der ikke ændret i, og han går på jordfold. Han står ikke på halm, da han bliver utrolig oppustet af det.

Men her på det sidste har jeg lagt mærke til at han ser meget oppustet og tyk ud, og det plejer han kun være på sommergræs. Undre mig lidt over hvorfor? Kan der være noget med maven..

Har før haft dyrlæge ude, da han stod på halm, og hun sagde at det kunne klumpe lidt i tarmene på ham. - Men han står jo ikke på halm mere. Han plejer bare at være så fin i stand, men pludselig er han, ja næsten fed!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overvægtig / oppustet
  • #1   12. apr 2013 Det kan være mange årsager til, men en ret almindelig (hvis det ikke har noget med foderet at gøre), er at hesten har orm:o)

• #2   12. apr 2013 Hvor gammel er han? Hvordan er huld? Hvad får han ellers? Strå på folden?

• #3   12. apr 2013 Så gødningsprøve evt?

Han er 10. Lige pt. Er han tyk, og som de andre siger, så ligner han en der skal fole. Utrolig oppustet mave.

Han får roepiller 2 gange om dagen og tilskudsfoder til aften. Wrap 3 gange dagligt.
    Og absolut intet på folden udover hvis de får lidt wrap derude nogle dage smiley

• #4   12. apr 2013 Få lavet en gødningsprøve

• #5   13. apr 2013 Når jeg spørger til huld mener jeg også hvordan han er på hals, ribben, bagparti osv...altså ikke kun mave.
    Men ja, gødningsprøve vil være en god ide.
    Og så tænker jeg lidt om ikke han kunne have en masse sand i tarmene når han går på jordfold....de piller i jorden og får jord og sand ind og det kan ophobe sig i kilovis i tarmene, da de ikke kan komme af med det.... Det kan give oppustethed og i værste fald svær kolik....
    Prøv at give ham loppefrø en periode...
    Læs mere her, også om hvordan du kan tjekke hestepærerne

(link fjernet)

• #6   14. apr 2013 Ja min hoppe stod med en oppustet etiopermave. En foderkonsulent fortalte mig, at hun var fejlgæret...dvs at et eller andet hun havde indtaget, fik hendes mave til at gære nøjagtig som et brød der hæver. Hun har/havde ingen fedtdepoter andre steder end på maven, som var kuglerund og udspilet. Bruger nu kun foder fra Hippolyt, og startede op med en diæt med Irish Mash...et halvt kilo to gange dagligt samt 100 gram microvital hver dag. Det gav jeg hende i 3 uger, derefter slusede jeg hende langsomt over på Struktur E, som blev kårt som årets foder i 2009. Hun har indtil videre mistet 17 cm rundt om maven.!!!! OG tilmed fået meget mere energi og fremaddrift. Orm var der intet af, men var seriøst træt af at folk sagde min oxèr var overvægtig, når hun på ingen måder blev overfodret, og ingen fedtdepoter havde. Håber det kan hjælpe dig.

• #8   14. apr 2013 Jeg har givet ham loppefrøskaller før smiley Så det har jeg positiv erfaring med.
    Han er pæn i huld alle andre steder end på maven. Hals, bagparti osv er lige som det skal være. Kan evt. tage billeder imorgen

Nej, tandkødsfarve har ikke ændret sig.

Når vi snakker foder, så får han b.la. roepiller, som han har fået siden jeg købte ham i 2009. Også for han tidskudsfoder - men det har han fået siden august. Burde det så ikke være kommet før, hvis det var derfor? smiley

Tak for alle svarene.

• #11   16. apr 2013 Ja han får skidt meget når jeg rider smiley
    Roepiller er det foder de bruger herude på skolen, så det får han 2 gange dagligt. En halv skovl af de alm. foderskovle der smiley Og de er helt opblødte i vand, efter min mening for meget.

Der bliver taget gødningsprøve i næste uge eller næste uge igen, hvor alle i stalden bliver tjekket.

• #12   16. apr 2013 Og vi er begyndt at smide wrap på folden til dem. Jakarta er meget madglad, så han søger efter noget at spise. Derfor tror jeg også at han har sand / jord i maven smiley

Kommentér på:
Overvægtig / oppustet

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce