{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.038 visninger | Oprettet:

Hvornår skal jeg igang? {{forumTopicSubject}}

Hej gruppe :).
Mit hingsteføl bliver 1 år til marts og jeg ved ikke hvornår jeg skal gå igang med at træne ham, da jeg ikke ønsker at ødelægge hans barndom. Han er mit første føl, så er derfor en smule uviden smiley
Nå.. Da jeg fik ham hjem i dec. Kunne han faktisk ingenting. Jeg måtte næsten ikke røre ham og han var meget nervøs. Jeg gik stille og roligt frem og tog ham ud midt på staldgangen, når alle hestene var inde. Han stod på staldgangen i 2-5 min og trak ham så ind igen, for at vænne ham til at stå her. Han fik selvfølgelig godter så han vender det som noget positivt. Jeg begyndte at at tage striglen på ham og jeg kan nu strigle ham over alt. Jeg kan følte hans hove og rense dem. Det eneste jeg ikke kan er at mærke om hans sten er faldet ned. Så begynder han at viste med halen og sparker til sidst bag ud. Ikke imod mig, bare i luften. Tror han er kilden måske, så er begyndt at røre ham meget med mine finger omkring stedet, uden at røre på stenene. Jeg har haft en trense på ham uden bid, det tog han super pænt. Så har jeg lagt et tæppe på hans hals, uden han gjorde noget. Det har jeg gjort en gang. Jeg ved ikke om det er for tidligt? Eller om jeg skal igang nu!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår skal jeg igang?
  • #2   8. feb 2013 Ja, nogle gange tager jeg et torv i ham og trækker ham ind på den lille fold, vi har. Så han stadig kan se de andre, men komme lidt væk. smiley

  • #3   8. feb 2013 Lad ham være føl, og vedligehold tingene smiley Eventuelt træk en masse ture i naturen, gerne uhjævne steder så dit føl får en bedre ballance

  • #4   9. feb 2013 Min dyrlæge har bedt mig om at øve trailer med mit hingsteføl, så han kan det når han skal ind og kastreres til efteråret efter en sommer på hingstefold med 2 jævnaldrene.:)


  • #5   9. feb 2013 hmm ja jeg vil jo mene at så tidligt som muligt er bedst med mange ting... det er svært at skulle til at træne med en "blank" hest når den er 3... især hvis den skal forblive hingst...

    Mine bliver vandt til det grundlæggende. de får smed når de er 3 måneder, for at vænne dem til det... være bundet på staldgangen, trække ture hvor der er lidt trafik, lær stop signal når man trækker er vigtigt (der er intet være end en hest der prøver at overhale en når man trækker den) hop foran den, lav store arm bevægelser, leg med plastik poser osv så den ved der intet sker i disse situationer! nus ørerne og sørg for det sker så den lærer at "nyde" det. mange heste er hovedsky og vil ikke ha man rør ved ørerne.. træk de andre heste ud og lad den stå alene i stald, og omvendt at den skal stå alene på en fold imens de andre er i stald, så den ikke bliver afhænig af de andre heste... øv trailer.. - da det igen bliver en stor mundfuld hvis den først skal op i en trailer om 4 år når i skal til det første stævne. griner..


  • #6   10. feb 2013 Det er fuldstændig korrekt, team nøhr :). Jeg har planer om at kastrerer ham når hans sten er faldet ned, ønsker ikke at bruge ham til avl. Igår tog jeg et spring ud på folden, som var ca 20-30 cm. Han gik straks over for at snuse til det og jeg prøvede at trække ham over det uden problemer. Han er så tillidsfuld på så kort tid og ønsker ikke at ødelægge det, hvis jeg begynder at lave for mange ting med ham, men jeg ønsker heller ikke at komme for sent igang, så jeg står med en hest som er umulig når vi F.eks skal til stævne engang smiley

  • #7   10. feb 2013 Du ødelægger ikke tilliden, men opbygger den! Jo mere du kan gøre med ham, og jo flere gode oplevelelser han får sammen, jo mere tillid vil han også få!

  • #8   10. feb 2013 Jeg prøver mig frem. Så længe jeg kan mærke jeg ikke presser ham, går det jo nok :)!

  • #9   10. feb 2013 Præcis

  • #11   13. feb 2013 Okay, tak :). Jeg vil prøve at lære ham det, han kan heller ikke så meget endnu, men han vil rigtig gerne kan man se, han elsker nye ting smiley

Kommentér på:
Hvornår skal jeg igang?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce