For stædig til at gå i trailer {{forumTopicSubject}}
Har en pony der er meget stædig når det gælder trailerlæsning. Brugte 6 timer hvis ikke mere i efterårsferien 2012, bare på at få ham til at stå i traileren. Han havde været i trailer før, hvor han bare gik lige op og vi kørte en lille tur. Og så skulle jeg til noget terræn på ponyen, og han ville ikke op. Og ja, jeg var nervøs og det var nok også derfor han ikke ville op. Men har arbejdet med det siden, skridt for skridt. Har foder og hø oppe i traileren til han kommer op.
Efter en måneds tid prøvede jeg igen, hvor der ingen problemer var. Prøvede igen her i weekenden, lørdag gik han direkte op under 10 min var han oppe og vi kørte endnu en lille tur. Jeg prøvede igen igår søndag, da det gik galt sidst da jeg skulle i terrænet. Så derfor prøvede jeg to dage i træk. Han blev stædig og gik nogenlunde op men bakkede hurtigt ned igen. Han kom dog op i traileren og stod der lidt, men det tog 1 time. Hvad kan det være andet end stædighed? Han er en som man ikke kan presse.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Stædighed kan det ikke være - da hesten ikke kan ressonere og tænke over tingene ;o). Men til gengæld tænker jeg at det er dig der spiller ind, din måde at tænke og udstråle på.
Hvis du forventer at det går galt fordi det gjorde det sidst i skulle i tærrenet, så kan det let være du udstråler noget bestemt.
dec 2010
Følger: 46 Følgere: 38 Heste: 2 Emner: 8 Svar: 64
dec 2010
dec 2010
sep 2007
Jeg pensler lige det ud; Jeg skriver ikke at hesten skal tænke over det, men at den IKKE kan tænke, en hest kan ikke tænke over ting. Den kan ikke tænke " ej nu gider jeg bare ikke gå ind i den trailer " eller " nu er der gået en måned imellem, så nu vil jeg gerne i trailer igen "
Det kan den IKKE tænke, en hest kan ikke tænke over tingene :o)
dec 2010
dec 2010
sep 2007
Men stædig kan en hest ikke være - det kræver at den kan tænke som vi mennesker. Altså overveje hvorfor den er stædig, om det kan betale sig osv ;o).
Grunden til det er svær at sige, når man ikke har set jer træne.
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.599
sep 2007
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 57 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.975
Men selvfølgelig tænker den ikke som mennesker eller "overvejer" ting
Mit gæt er, at for det første nævner du selv den er uerfaren, så selvom den får gode oplevelser med det gang på gang, så tager det stadig tid, før den forstår at den bare skal gå lige op - det kan tage lang tid, men skulle gerne blive nemmere for hver gang
Jo, en hest kan sagtens være "stædig", hvis jeg har forstået trådstartes mening med det rigtigt, hvilket jeg tror, da jeg selv har en hest der opføre sig nøjagtigt på samme måde! Hesten tænker selvfølgelig ikke "Nu gider jeg bare ikke mere, så jeg står stille, og så kan min eje passe sig selv", den kan derimod godt tænke fx "huha, det larmede/gyngede (whatever) da jeg trådte op på rampen, det er jeg ikke meget for at gøre igen". Derfor står den og "venter", til vi som rytter får overbevist den om, at det er ufarligt til trods for bevægelser og lyde mv. Og så skal den selvfølgelig have ros, hver gang den tager et nyt skridt i rigtige retning og ikke kun når den har løst hele opgaven.
Og så er der et par ting jeg har erfaret med tiden.
- Åben fordøren
- Bakker hesten, så lad være med at prøve at holde den. Lad den bakke ned, og hvis du føler du skal gøre noget ved det, så bliv ved med at give den baksignal, så den bakker 10 meter længere væk fra traileren.
Der er to ting i det her. Det ene er at den får ikke en dårlig oplevelse af at være fastholdt, på det den prøver at komme væk fra. Og det andet i det er, at bliver du ved med at give et signal til at den skal bakke endnu 5-10 meter, vil det sidste den husker være, at det er en udført kommando, som DU har bedt den om, og ikke en "panik-handling"
Tag dig tid de første mange gange, den er urutineret! Og har du adgang til trailer, så træn det så ofte som muligt! Fx kunne du fodre den inde i traileren hver eller hveranden dag.. Har du ikke mulighed for lige at komme til en trailer, må du træne det godt igennem, når du så endelig låner en
sep 2007
dec 2010
dec 2010
Men regner med at jeg prøver igen her i weekenden, hvis ikke før hvis der kommer en passende dag. Men vil tage det til mig det du siger. Lader den også bakke hvis jeg ikke kan nå at fornemme den er ved at bakke, hvor jeg så giver signalet til at bakke inden den gør det selv
sep 2007
sep 2007
dec 2010
Krikken: Ja, når jeg står inde i gården og bilen står stille. Så får at havde lys inde i traileren, så den ikke kommer ind i et sort rum. Skal bilen stå startet
sep 2007
dec 2010
sep 2007
dec 2010
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 57 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.975
Nadia: Håber i finder ud af det! I skal i hvert fald have held og lykke med det!
dec 2010
dec 2009
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 186 Svar: 794
Et godt råd til dem af jer, som har heste, der ikke vil læsses i trailer
Det er selvfølgelig fuldstændig individuelt hvad ÅRSAGEN er til en hest ikke vil læsses i trailer.
Det kan være pga. et traume, stress, usikkerhed, en kodning fra tidligere ejere og meget mere.
Men et simpelt råd, som måske vil virke for NOGEN af jer, er hvis – FØR i læsser jeres heste, bare fortæller den, HVOR den skal hen og hvor længe den skal ud og køre.
I kan tænke det i tankerne og visualisere hvor I skal hen og hvor længe I skal køre for at komme derhen.
Eller I kan sige det højt, selvom det lyder mærkeligt.
Og så se hvad der sker..;D
Held og lykke med det.
Kærligst
Ditte Young
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
Ved ikke hvor gammel du er, men vær en rigtig teenager der bare står og hænger, som om intet farligt kan ske.
Har selv stået med en hest som jeg troede var stædig fordi den bare stejlede hver gang vi trak hen mod traileren. Men man er nød til at tænke med hestehjerne! Det mest unaturlige for en hest er at gå ind i en 'kasse' og derefter blive kørt væk. Det ville en hest aldrig gøre ude i naturen. Derfor er det vigtigt du lærer den det rigtigt. Hesten ved jo ikke hvad du vil.
Jeg vil anbefale at få en træner ud til jer
dec 2010
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Evt hvor bilen er sat for, men i går bare op i traileren og hygger jer..
Sæt altid god tid af til træningen, så er du heller ikke stresset og kigger på klokken og tænker "NU skal den bare op ellers..!"
Som Hønsemus skriver - Så er det vigtigt at du udstråler selvtillid.
Jeg fortrækker at man lader hesten få en hov på rampen og drejer den ned igen.. Men at bakke er lige så effektivt og det kommer også en på hvordan situationen er..
Men en hov op, ned med hesten, længere op af rampen, måske bare 5-10cm, ned igen osv osv.. Hver gang den er oppe på rampen og står stille kan man tage en kort pause og rose hesten og så bede hesten om at gå ned..
Sådan vil jeg blive ved indtil hesten er helt oppe..
Husk du har god tid og i skal nok få det løst sammen
dec 2010
Det med en hov ad gangen, arbejde jeg med da jeg brugte 6 timer (ikke på en dag vil jeg lige sige). Så har det sådan lidt, at han ihvertfald skal stå med alle 4 hove på rampen som min.
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Hvis ens timing er lidt off, så kan der hurtigt gå ged i det.. (kender det fra mig selv)
Og så er der det med ens kropsprog..
Havde selv problemer med min hest på et tidspunkt, han blev bange for ridebanen (han blev skræmt af en hund) og jeg kunne pludselig ikke træne mig ud af det med ham, selvom jeg har trænet ham til mange ting på det tidspunkt, så jeg så det virkelig som et nederlag!
Men det viste sig at det var mig.. Det sad i mig, jeg spændte op forventede en reaktion og derfor var jeg ikke i stand til at belønne ham helt på de rigtige tidspunkter..
Når først det gik op for mig, kunne jeg kaste det af mig og jeg kunne træne min hest på ny.. Han forvandlede sig og det samme gjorde jeg
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.759
Hesten bryder sig tydeligvis ikke om, at være i traileren. Når den har for vane pludselig at skyde ud efter et par sekunder, så må man ALDRIG ALDRIG ALDRIG "fange" hesten oppe i traileren ved at lukke bagbommen så snart den er oppe. Det forstærker bare hestens negative følelser overfor traileren.
Værsgo - part 1: http://www.youtube.com/watch?v=bI_wGvDX04Y
Part 2: http://www.youtube.com/watch?v=aNev678nop0
dec 2010
Det er meget svært at forklare, men ponyen er meget speciel.
jun 2009
Følger: 80 Følgere: 73 Heste: 4 Emner: 34 Svar: 1.118
Jeg ville bruge noget i form af klikkertræning. Hvis hesti er vant til at du "skynder" dig at binde ham fast, så vil han forbinde traileren med et fængsel.
Hvis du derimod starter helt forfra - tager et skridt op ad rampen, roser, og går ned igen, langsomt går I længere og længere op.
Mange laver den fejl at de laver tovtrækning med deres hest front mod front, og når de er blevet trætte i armene, følger de hesten ned ad rampen og går en runde. Det er ros for hesten! Hesten bliver rost for at nægte at gå op i traileren.
Men vær ganske rolig, han er ikke stædig han er nok bare en introvert hest, som reagerer ved at stivne. Det er et signal til dig om at han ikke har lyst - af den ene eller anden årsag.
Rigtig meget held og lykke med det!
dec 2010
jun 2009
Men når han så har gået et skridt op, SÅ kan man evt. rose ham ved at gå ned igen og gå en runde
dec 2010
sep 2008
Følger: 57 Følgere: 53 Heste: 10 Svar: 64
Det lyder ikke til du har lært hesten at gå frem for et træk i grimeskaftet, hvilket vil være en stor hjælp når du vil læsse hesten. Hvis dit fremsignal virker, vil hesten gå med dig op i traileren uden at stejle, standse eller lignende.
Del opgaven op i så små bider som din hest har brug for for at løse opgaven.
dec 2010
Hesten er en speciel en, og det foregår i dens tempo så jeg tager det skam i små bider.
Der opstår ikke flere problemer, kan godt håndtere det. Jeg er den der kender hesten bedst, og ved hvad den har brug for af tid og ros. Og har nok hjælp oppe fra gården.
Skulle måske også havde sagt at hesten faktisk har gået op i traileren AF SIG SELV mens jeg stod og snakkede.
sep 2008
Følger: 57 Følgere: 53 Heste: 10 Svar: 64
Jeg har bedt mine heste gå frem et skridt ad gangen for træk i træktovet, hvis de var utrygge og ville ud, har jeg ladet dem bakke (uden at trække i tovet.) Når de var færdige med at bakke ud ad traileren, bad jeg dem igen gå et skridt ind i traileren. Til sidst bliver de stående i traileren, uden at bakke ud, og først derefter kan du begynde at lukke bag hesten.
Senere i træningen har jeg bedt hesten træde et skridt frem, når den begyndte at bakke, og den har så gået ind i stedet for at bakke ud ad traileren.
Hvad gør din pony, siden du skriver at den er speciel? Jeg synes også at alle mine er specielle
Håber at I snart får træningen på plads.
dec 2010
Det er svært at forklare... hehe, det synes vi vel alle om vores heste Men det er ikke på den "gode" måde, hvis man kan sige det sådan. Han skal havde tingene vist og gjort mange mange gange før han ikke er bange for det f.eks. hvis det er nyt pynt på et spring eller vandgrav. Og han er ikke bange for traileren sådan, da han jo som sagt har været oppe i den. Dog ved at stejle og bakke og gå ud til siden ved rampen. Og han kan IKKE presses til det, så sætter man ham helt i "baglås"
Håber jeg også! Mangler pt en bil, desværre....
jun 2009
For stædig til at gå i trailer
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside