Stædig unghoppe :( {{forumTopicSubject}}
Hej HG'er!
Jeg har en unghoppe på snart 3 år. Vi leger, hygger og går ture. Men her på det seneste er hun blevet lidt mærkelig. Hver gang vi gå hjemover, stiller hun sig op og NÆGTER at gå videre.
Hun gør det også når jeg henter hende fra fold. Det er så irriterende! Aner ikke hvad jeg skal gøre!
I træningen er hun super frisk, elsker at arbejde og lytter til mine signaler, hun går fint med mig på vejen osv. før træning, men når hun er træt og vi er på vej hjem, så stopper hun op og nægter at gå.
Også midt på vejen. Det gør mig lidt bange, for hvis det en dag sker at hun stopper op på vejen i et sving og jeg ikke kan få hende med mig, så bliver vi altså kørt ned. Og det skal IKKE ske igen..
Dog er det kun nogengange, så det er IKKE fordi at hun har ondt
Igår var vi i skoven og gå tur og hun løb og hyggede sig hele tiden. Lige indtil vi kom hjem på privat vejen, så stillede hun sig op og nægtede at gå videre.
Er det fordi hun er doven? Eller er jeg bare ikke " konsekvent " nok når hun laver "unoder"?
Hjææælp
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Usikkerhed vel :o) Min gør det også ind imellem, men jeg får intet ud af og kalde hende stædig og dum eller blive sur.
Når jeg henter hende på fold får hun altid en godbid, når jeg trækker hende ind kan jeg også finde på og stikke hende godbidder jævnligt. Hesten bliver bare mere opmærksom og villig når den får det :o)
Hvis du er bange for at blive ned i et sving, så hold dig i modsatte sig - så er du ikke nær så udsat. Det plejer jeg og gøre når jeg er til hest, at smutte over i den anden side i skarpe sving fordi bilerne så kan se en :o)
Så mit forslag er egentligt bare at lade hesten stå lidt, når/hvis opmærksomheden flytter sig så give frem signal ( huske og stå ved skulderen og ikke langt foran ), reagere den ikke på verbalt signal så bruge tovet eller en pisk på skuldren også frem :o). Også er det jeg ind imellem selv stopper hesten og giver godbidder eller imens den går.
jan 2014
Følger: 55 Følgere: 43 Emner: 41 Svar: 385
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.739
Det var i hvert fald hvad jeg ville gøre da jeg ikke mener man vinder noget ved at lave turen til en tovtrækning
sep 2012
Følger: 93 Følgere: 79 Heste: 8 Emner: 141 Svar: 907
Det dårlige er, at når hun står, bliver hun stående. Intet at komme efter her
Og der kan hun stå i 10 minutter eller derover. Ej heller når man faktisk står med en tot græs ( hun elsker græs, af hele sit hjerte xD ) bevæger hun sig IKKE ud af flækken... -.-
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 14 Emner: 138 Svar: 1.644
Blogger
Følger: 88 Følgere: 1922 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 1.517
sep 2012
At få smidt direkte i krydderbollen at man er en dårlig hestetræner, det må jeg da sige, at det såre slet ikke..
Heiwa : Men hun ELSKER jo at gå tur.. Forstår det ikke..
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Så forstærk fremsignalet enten med tov eller pisk ;o).
Med klik mener du så klikkertræniing? Det kan man jo også bruge, der følger jo også godbidder med :o)
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 14 Emner: 138 Svar: 1.644
Der er ikke andre en træneren, der kan lave om på træningen og hvis den ikke virker, så skal det vel laves om. Hesten skal måske selv komme med forslag?
Derfor, hvis noget ikke virker, så skal man finde en anden metode - ganske nemt at huske, men bestemt ikke altid nemt at efterleve.
sep 2012
Ja, jeg kunne bruge en pisk...Det vil jeg prøve- bare stå ved skulderen når hun stopper, og så prikke hende på siden med en pisk, blidt??
Blogger
Følger: 88 Følgere: 1922 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 1.517
Jeg ved at mange ikke tror på telepati, men min mor telepaterede med hende, og vi fandt ud af, at det var fordi hun var utryg.
Efter det, har jeg ikke gået ture med hende, og vi har bare været på folden.
Hun er blevet super rolig, og har ingen problemer med at gå hverken til eller fra fold.
maj 2013
Følger: 14 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 22 Svar: 317
sep 2012
Jeg træner hende jo ikke, vi hygger bare og går ture?? Hun elsker det og er frisk når vi går, så forstår det bare ikke...
sep 2012
sep 2012
Det er begrænset med trænere..
Stædig unghoppe :(