Groundwork

Groundwork

Medlemmer: 2.468
Forside Forum Medlemmer Annoncer Heste
971 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

lære at longere? :) lære at longere? :)

Jeg har en pony som ikke rigtig kan finde ud af at blive longeret, hvilket kunne være dejligt hvis hun kunne det da det indgår rigtig meget i min træning smiley

Jeg er helt blank for hvordan jeg kan lære hende det, så tænkte om i havde nogle ideér? :3

Bare kom med ALT smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning + små klip af busk 600 kr.
  • Fræse havestykke 1.625 kr.
  • Vinduespudsning inde og ude 700 kr.
  • Sætte 2 lamper til og hænge dem op. 1.000 kr.
  • Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.
  • Rem hoppet af havetraktor 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  lære at longere? :)
  • #1   30. jan 2013 Jeg glor lige med, har lidt det samme problem ^^

• #2   30. jan 2013 hihi bare iorden smiley

• #3   30. jan 2013 Hvad går der galt når du longere hende? smiley Altså hvad er det hun ikke forstår?

Det jeg har gjort ved de to jeg har lært det er at gå bag dem med en pisk og så for dem frem sådan, osv... smiley

• #4   30. jan 2013 hun går hele tiden ind til mig, og forstår ikke rigtig det der med at skulle gå rundt omkring mig altså væk fra mig smiley

• #5   30. jan 2013 Så ville jeg nok gøre sådan her: Langt tov på hende (Surprice!;)), en pisk med og så om du kan komme til at gå bag ved hende. Så får du hende til at gå frem enten med stemmen eller kropsproget og så fortsætter jeg ellers med at gå bag hende. Du skal selvfølgelig ikke gå lodret bag hende, men sådan sidelæns og så følge hende rundt. Så virker du både som fremaddrift og støtte.
    Det er vigtigt at huske på at longering ikke er = du kan stå på midten og slappe af, svinge en pisk og så motionere hesten sig selv. Det er næsten lige så hårdt at være longør som det er at være hest smiley

• #6   30. jan 2013 okay mange tak! smiley
    - hvad nu hvis hun ikke rigtig forstår at jeg lige pludselig skal gå sidelænsbagved hende , altså at hun blive ved med at vende rundt når jeg går bag hende :3

• #7   30. jan 2013 Det gjorde min også, og så er det bare at vifte med pisken og få hende frem ad igen smiley

• #8   30. jan 2013 okay jeg prøver smiley

• #9   30. jan 2013 Hvor bor du henne? smiley

• #10   31. jan 2013 Vi havde samme problem da vi skulle lære Max at gå i longen, da han har lært at følge os når vi går med ham.

Vi gjorde det at vi var 2 om ham de første gange. 1 som havde longen og diregeret ham fra midten ud fra bagparten. Og det var kun den som stod i midten som gav komandoer.

Den anden havde ham på ydersiden i et tov og sørgede for at holde ham ude på sporet. Dvs. når han trak ind mod midten blev han trukket ud på plads af den anden.

Når han gik i det rigtige spor fik han MEGA ros. Og efter nogle gange kunne vi tage traktovet af og blot gå ved siden af ham på ydersiden. Dette gjorde vi også kun nogle gange og tilsidst havde han forstået at blive derude.

I dag (blot eftrer max 10 longeringer) kan vi longere ham uden longe. :o)

• #11   31. jan 2013 Jeg synes at det bedste når man skal lære en hest at blive longeret, er at lave en lille rundel og starte uden tov. Det bliver let noget tovtrækkeri når hesten ikke ved hvad den skal, og det er uhensigtsmæssigt.
    Du sender den ud på volten ved at gå bag den, og give den et signal, (det kunne være klik med tungen) og peger med din arm den vej de ønsker hesten. I starten skal det foregå i skridt, ellers stresser du hesten for meget. Longering skal være afslappet for at være brugbart.
    Husk at skifte volte ofte og ikke træne mere end 10 minutter i starten. Når den bliver bedre kan du træne op til et kvarter, men ALDRIG mere end 20 minutter. Det er for hårdt for hestens ben.

• #12   31. jan 2013 bm ;-D

• #13   31. jan 2013 Sæt et tov i hende, og send hende ud på volten. Hvis hun prøver at gå ind imod dig, flytter du dig bagud så voltens størrelse forbliver den samme. Så bliver det nemlig umuligt for hende at komme ind til dig, hvilket hun hurtigt vil opdage.
    Derudover er det selvfølgelig rigtig vigtigt, at du ikke kommer for langt op foran hendes forpart, så hun bremses.

Når du skal lære hende at stoppe, så gå i første omgang ned i knæ, og vælg en lyd som du vil forbinde med kommandoen (jeg bruger som regel 'woooow' men mulighederne er mange). Her vil hesten så som regel sænke farten, og begynde at gå ind mod dig. Men så snart den tager det første skridt ind mod dig, går du ud til den og roser, så den forstår, at den bare skal sænke farten, men uden at komme ind til dig. Hvis ikke den lytter til dig, når du forsøger at stoppe, tager du fat i den og bakker den, stopper den øjeblikket, giver den et lille dask med tovet, eller lignende, så den forstår, at den skal reagere på dine signaler.

Efterhånden vil den lære at stoppe bare for din lyd, og du behøver derfor ikke at gå ned i knæ mere.

Held og lykke med det. smiley

• #14   31. jan 2013 Johanne: Har du fået tilladelse til at bruge det profil billede???

• #16   31. jan 2013 KJR - Hvorfor? :3

Frieserne - hmm .. jeg har ikke helt mulighed for at være to om det smiley

Lady - der er ikke den helt store mulighed for at jeg kan lave sådan en cirkel, ikke at jeg ikke har tingene til det men der er ikke noget sted jeg kan gøre det smiley

Johanne - mange tak smiley

Ann - kan i evt. diskutere det et andet sted? smiley

Anne Sofie - tror det er nogenlunde det samme som Johanne skriver, bare i kort form smiley

Men mange tak alle smiley

• #17   31. jan 2013 smiley Alt efter hvor du bor, ville jeg gerne tilbyde min hjælp smiley Altså komme forbi og hjælpe dig en gang eller 2

• #18   31. jan 2013 Jeg bor i Solbjerg, syd for århus smiley

Men det kunne faktisk være rigtig dejligt!
    Men det er bare ikke så nemt der hvor min pony står, da alt græsset er sået sidste års sommer så hvis man roder for meget rundt i det så smadre man det helt så der slet ingen græs er. og der er ingen ridebane/hal i nærheden som man kan låne .. smiley

Der er nu godt nok en mark over på den anden side af vejen som jeg tit har gået og tænkt på at finde ud af om man kunne låne den smiley

• #19   31. jan 2013 Øv.., sikke en skam.. Det er lidt for langt væk far mig smiley
    Jeg håber du finder en løsning på dit problem smiley Jeg har svært ved at skrive, hvordan det skal gøre, da der ligger meget kropssprog i det, forskellige måder, hvordan hesten reagerer osv smiley

Måske bogen "Longering" af Dagmar Schmidt kan hjælpe dig lidt på vej smiley (f.eks. låne den på biblioteket..)

• #20   1. feb 2013 Vi holder kursus d. 2-3 marts i Rødding - her kan du bla. lære noget omkring longetræning - hvis dette skulle have interesse så se evt. følgende begivenhed fra Facebook

http://www.facebook.com/pages/Horsessensedk/312703008840674?ref=stream#!/events/380996581995507/

• #21   1. feb 2013 KJR - Mange tak smiley

Cherie - okay, det vil jeg da lige kigge på smiley

• #22   4. feb 2013 okay mange tak smiley

• #23   12. feb 2013 kort sagt. Lær hesten et "gå væk signal" start med på en lige linje hvor hesten lærer at at blive bedt om at gå ud og væk fra dig, hvor hesten lærer at holde 1-4 meter fa dig, denne afstand øges i hestens temop. når hesten kan sendes væk fra den lige linje i gå på, kan du bede den om at dreje. således er dit problem faktisk løst smiley

Kommentér på:
lære at longere? :)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce