{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
924 visninger | Oprettet:

Hvordan gør i? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Jeg er gået i gang med at gøre min dreng ryttervant, jeg har været oppe og skridte på ham 3 gange nu. Han er simpelthen så dygtig, han er helt kold over for de ting jeg laver med ham. I dag var første gang hvor vi ikke var i longen og det gik helt super. Mit spørgsmål er så ville i hver gang i vil sætte frem i en ny gangart mene at det er bedst at være i longen? Jeg mener jo bare at når han ikke reager på på noget at det jeg har gjort i skridt så vil han jo nok heller ikke gøre det i traven, så jeg tænker godt at kunne sætte i trav uden longen! Et sidste spørgsmål, hvor længe vil i mene at man skal ride lige i starten? Jeg har max været på ham i 10 af gangen!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan gør i?
  • #1   10. jan 2013 Jeg har aldrig været i longe når jeg tilred mine.. Har haft trækker på første gang og de første par min de næste par gange + efter pauser.. Så er den afslappet så ville jeg mene det er nemmere uden hvor den kan trave lige ud frem for i en cirkel..

• #2   10. jan 2013 Jeg har altid været i longe, selvom han ikke har sagt noget til at skridte, men det er også en hest der kan finde på at eksplodere hvis han har lyst til det, så har kun redet uden longe når vi skridter af smiley

• #3   10. jan 2013 Har været i longe et par gange, i skridt og trav. Når det går fint, så prøver jeg uden longe med en der går ved siden af, som altid lige kan tag fat hvis der bliver problemer. Og ellers begiver vi os bare ud i det stille og roligt.

• #4   10. jan 2013 Jeg ville helt klart sikre mig følgende, inden skift til næste gangart:
    1. Hesten kender et auditivt signal for "trav" f.eks. bruger jeg personligt altid "kom, hyp, hyp" hvor "hyp, hyp" er det klassiske "smæld med tungen"
    2. Jeg ville sikre mig et godt "stop-signal"
    3. Lærer hesten f.eks. via klikkertræning at det er fedt, at skifte overgang smiley
    4. Indlære stopsignal i tøjlerne fra jorden - det synes jeg er rart, så kender hesten allerede signalet, når jeg sidder deroppe smiley

Dette ville jeg gøre i longen først (her taler jeg om longering i grimen, uden udstyr) når dette virker 100 % ville jeg tage udstyret på, så du sikre dig, at det ikke bliver "farligt" at sadlen også er der, når han traver :). Klik endelig, når hesten slapper af, så den får lært, at det er rart, at have udstyr på, og bevæge sig :).

Jeg ville derefter introducere en, jeg stoler på til at longere mig. Hvor jeg selv ligger benene til, for det pres jeg ønsker, at hesten skal trave frem for, holder presset og kommer med min "trav"-kommando.

Selvom jeg aldrig ville sætte i trav før jeg var sikker på min hest, vil jeg samtidig gerne have en "livline på jorden" da hesten kender dette langt bedre smiley

Glæder mig til, at høre hvad du finder på! smiley

• #5   10. jan 2013 Sikre dig at han kender stop signal og så ville jeg ikke bruge longe hvis han er rolig med tingene hesten kan nemt føle sig fanget og ikke have for korte tøjler første gang du traver lad ham have lidt lang hals hvis der er behov for det da han skal have mulighed for selv at finde balancen

• #6   10. jan 2013 Hvor langt tid du er på ham kommer an på hvor meget overskud han har de dage hvor han er med hele vejen kan du være på længere tid og de dage hvor han bliver hurtigt træt eller du kan mærke han ikke er helt oplagt er det kortere tid

• #7   10. jan 2013 Jeg har altid kun været i longe i skridt og trav.. Synes at det er bedre at starte galop uden longe, da du der kan komme rundt på en større volte.. Men jeg vil være helt sikker på at hesten forstår hvad stop betyder før at jeg begiver mig i galop smiley

• #8   10. jan 2013 I øvrigt!

Er enig med Signe det er lettere på en lige linje med trav, men her lader jeg bare min longefører følge hovslaget, så hun egentlig fungere som en "trækker på afstand" :).

• #9   10. jan 2013 pas på med for meget longe ridning. En unghest har ikke særlig meget balance så det er bedst at tage den på lige linie.. smiley i stedet for alt for meget rundt og rundt... Den skal jo lære at ride uden for longe.. Jeg har ikke på noget tidspunkt redet med longe ved de heste jeg har redet til. og det er bare gået som smurt!

• #10   10. jan 2013 Istidselefanten:
    Nu er det jo forskel på at longere dagligt små 10-15 min på en stor volte, hvor man følger hesten, og så stå stille på midten smiley

Jeg går altid med rundt, som skaber en oval volte i stil med 20 m i diameter, og følger den op ad hovslaget, hvor man får meget ligeudretning :).

Derudover mener jeg det er den mest forsvarlige måde, at få hesten løsgjort, og få hesten i selvbalance, og få opbygget rygmuskulaturen korrekt :)..

men hvis det er longering, hvor personen står helt stille er jeg fuldstændig enig med dig smiley

• #11   10. jan 2013 Når vi tilrider, så tager vi altid de første 2-3 gange i trav i longen, da jeg som rytter, vil have HELT slappe tøjler, og derved har behov for en longefører på jorden, hvor hesten kender stop signalerne.

• #12   10. jan 2013 jeg snakker om der hvor personen står stille smiley hvis du ikke laver oval så får du mere skæv unghest smiley har jeg fået bevist smiley og det er svært at få opbygget igen..

• #13   10. jan 2013 Hej alle sammen smiley sikke mange gode svar og holdninger i har givet retur. Min dreng kender godt stop signalet fra tøjlen da han er blevet trænet for lange liner, så det er slet ikke noget problem smiley jeg skridtede på ham i ca 15 min. I dag og så travede vi 5 omgange, han tog det bare så fint og gjorde lige nøjagtig som han fik besked på. Vi steg også helt selv op uden der var nogle til at have fat i os i dag, synes han er helt fantastisk dygtig min basse dreng. smiley

• #14   10. jan 2013 Det jo bare kanon

• #15   10. jan 2013 Istidselefanten:
    Så er vi jo enige :-D.. men selvom vi følger hesten påvirker dem det jo lidt alligevel, men det er jo det samme som, at ride på buet spor smiley

Sally M:
    Wuuuhu! FEDT! :). Tillykke med den dejlige travtur! smiley

• #16   10. jan 2013 Jeanette: tusind tak skal du ha smiley og ja det var nok den dejligste travetur jeg nogle sinde har fået ;-D haha

Kommentér på:
Hvordan gør i?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce