{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fede foder
  • #1   6. dec 2012 Tjekket for orm?

Fiberpiller eller Linamix

• #2   6. dec 2012 Jeg har stået med en meget tynd plag, jeg valgte at se bort fra alt det jeg plejer at gå op i med foder..

Jeg købte det nye hippobas basis det er rigtig billigt og så gav jeg hende en 2-3 kg om dagen sammen med lucerne og roepiller og jeg kunne ret hurtigt se en super forskel.. her er der billeder fra før og så 8-10 dage på det foder http://www.hestegalleri.dk/forum/generel-diskussion/912319-plag_ser_hun_ikke_forkert_ud_2

• #3   6. dec 2012 Det der Hippo noget kender jeg ikke?

Linamix sad jeg lige og kiggede på... Men er ikke sikker på jeg kan få det i nærheden smiley Nogen der kender prisen?

• #4   6. dec 2012 Glemte lige... Hun er tjekket for det hele. Fejler kun noget i hoven så hun pt ikke må rides. Derfor må der heller ikke være for meget energi i foderet... Hun tåler heller ikke havre!

• #5   6. dec 2012 Så vil jeg anbefale dig at bruge HorseLux Easy, som er havre fri og så fiberpiller også fra HorseLux, super billigt og godt foder

• #6   6. dec 2012 Link? Kender ikke produkterne...

• #7   6. dec 2012 (link fjernet)

• #8   6. dec 2012 hippo er et nyt foder som land og fritid forhandler, et foder alle de store steder bruger i sverige..

og så er det billigt 15 kg til 64 kr så er der nemt råd til at putte det mere i dem, min er fedet op på roepiller, hippo, lucerne og lidt olie

• #10   6. dec 2012 Chasi & Moonlight . - Hendes hest kan ikke tåle havre...

• #11   6. dec 2012 Nej havre er no go. Hun bliver helt forkert i hovedet af det smiley

• #12   6. dec 2012 nåå okay det kunne jeg jo ikke vide, men så har de den der hedder cool og der er ikke havre i men kun byg..

• #13   6. dec 2012 Jeg er også fortaler af fiberpiller ! Evt med en sjat olie i, jeg synes det virker super godt ! Evt linamix, hvis fiberpillerne ikke er til at opspore ("desværre" det jeg har måtte gå over på på min ældre araberhoppe som går i løsdrift uden dækken)

Evt hvis alt rasler af hende, så smid dækken på. Nogen bruger enormt meget energi på at holde varmen i det her vejr smiley

• #14   6. dec 2012 Hun har dækken på smiley Et rigtig lækkert Rambo Duo, så tvivler på hun fryser.

Er der nogen af jer der kender prisen på Linamix?

• #15   6. dec 2012 Mener jeg gav 200-250 for en sæk? Det kan langt bedre betale sig at købe fiberpiller end linamix, mange flere FE/kr... og så er der lidt stivelse i linamix kontra fiberpiller der kun skulle bygge på let fordøjelige fibre.

Men en sjat olie er virkelig også guld vejr. Du skal vende hendes mave til det (det tager vist 6 uger før det fuldt optages), men når det kan det, så kan du hælde 1 dl pr måltid i (max 3 dl / dag). Det er nemme FE at proppe i hesten smiley

• #16   7. dec 2012 Havre er ikke vildt godt fede foder, da det indeholder stivelse som forbruges hurtigt da det er hurtig energi.
    Hvis en hest skal fedes op er det bestemte at bruge er foder hvor energien kommer fra fedt og ikke stivelse.
    Stivelse giver også et mere ustabilt blodsukker hos hesten.

Fiberpiller og Linamix er ikke det samme.

Fiberpiller indeholder mange fibre som giver langsomt langvarigt energi, hvilket er godt til hesten der skal opfedes, men så kan det bedre betale sig at give hesten 1-2 kg mere hø som iøvrigt er billigere pr kg en fiberpiller.

Linamix er et olieholdigt foder, som også giver langsomt langvarig energi, men som sagt indeholder olie, og da energien her kommer fra fedt feder det mere end fiberpiller.
    Dog kan man med fordel bruge alm. raps, majs eller soja olie, det er billigere i længden. Dog har olie den ulempe at det tager 10-12 uger før hestens fordøjelses system udnytter al olien.
    Men det gode ved olie er at 3 dl indeholder lige så meget energi som 1 kg havre, men energien hos havre kommer fra stivelse, og olien fylder mindre, derved tager det ikke plads i hestens fordøjelses system. Plus det er godt for maven, da det ligger en beskyttende hinde på mavevæggene og mindsker chancen for mavesår smiley

• #18   7. dec 2012 Anja N
    Det er så løgnen at den kun kan inde holde 600-700g af gangen smiley
    Maven på en stor hest indholder ca 18 liter smiley
    Så det er noget mere end 600-700g smiley

• #19   7. dec 2012 Hvor mange kg hø får den i døgnet?
    Da grovfoderet nu engang er det bedste fede foder der findes smiley

• #20   7. dec 2012 Jeg vil sige at min ældre hoppe er kommet sig fint i vægt (endelig!).

men min har så været lidt stresset, både over at stå hjemme hos mig selv sammen med 3 andre heste, på stort ridecenter. Det er grunden til hun aldrig kunne holde vægten, nu står hun på en rolig rideskole, hvor der ikke altid sker for meget omkring hende.

Men jeg har gjort dette:
    20 kg hø i boksen til om aftenen (det er rigtig meget, så start med 15kg)
    - Jeg ved det her lyder mærkeligt, men skær ned for krybbefoderet, da de faktisk ikke har nemt ved at tage hurtigt på af det. Jeg var selv bange for at gøre det, men nu spiser min 20kg hø i boksen hver aften + kun 2kg krybbefoder (jeg plejede at smide næsten 5kg krybbefoder i hovedet på hende før.. virkede ikke)
    Majs! Fantastisk produkt til os med heste som ikke tåler havre smiley
    - Du kan fx fodre med Videbæk Horsespeed (knækket majs m/ soyaolie, hørfrøolie og melasse).
    Alm. olie - bare 2 dl er fint pr dag.
    Fiberpiller er gode til at give en fin fylde + de fibre hesten optager er med til at den tager korrekt på i vægt. Jeg går udfra at du ikke ønsker at hesten skal tage en masse på hurtigt og tabe det lige så hurtigt igen smiley
    Så 1-2kg opblødet (gerne varm vand).

Det er min opskrift på en god og fornuftig opfedningskur smiley

• #21   7. dec 2012 1. At det hø den kan æde, gerne af 1. slet. Vej det af så du ved hvor meget hun får. Min. 2 kg pr. 100 kg hest pr. dag
    2. Lucerne 0,5-1 kg om dagen
    3. Olie - op til 1 dL pr. 100 kg hest pr. dag.

4. Evt. Betfor.

5. Sørg for at den har vand.

6. Hvornår blev den tjekket for orm og bændelorm? Under 3 måneder siden? Så ville jeg få taget endnu en test.

• #22   7. dec 2012 Tak for jeres input smiley

Hendes fodring lige nu består af ca 700 g Senior musli, 1 1/2 liter lucerne med olie, vitaminer og salt. Hun får ca 13 kg hø. Jeg kan ikke give hende mere hø, hun spiser det ikke. Hun kan heller ikke få specielt meget mere foder, da hun står med en skade i hoven og ikke må bruges. Dvs må skal IKKE have energi. Hun tænder nemt af hvis hun får for meget. Derfor er havre bl.a. udelukket! Hun bliver desværre også varm af majs smiley Wrap og ren olie får hun meget dårlig mave af. Hun spiser heller ikke alt sin mad hvis hun får for meget på en gang, og der er kun mulighed for at fodre hende 3 gange om dagen... Hun er ikke lige den nemmeste...

Jeg har kigget på Linamix i dag og det lyder umiddelbart som en god løsning. Som tilskud... Prisen er til at overkomme. Havde ellers lidt Equi Jewel i tankerne, men det er godt nok dyrt!

Min plan er at jeg vil tilføje/udskifte noget af hendes foder med noget mere "fedt" foder, så jeg ikke skal øge mængden og tilføre mere energi.

• #23   7. dec 2012 Forresten... Havde også lidt overvejet fiberpiller, men er lidt bange for hun får "for meget mæthedsfølelse" så hun ikke vil spise sit hø... Så hellere at hun spiser høet!

• #24   8. dec 2012 Drop lucerne vil jeg sige, hun vil kunne æde meget mere grovfoder hvis du dropper det smiley
    Lucerne er rent faktisk bare fylde, men det indeholder ikke nok til at fede op på.

Ok, ingen majs eller olie.

Men fiberpiller og risklid fra Mühldorfer? (okay, okay, det staves måske anderledes?). Risklid er det samme som Equi Jewel, blot billigere. smiley

Hvis du dropper din lucerne, vil hun kunne optage mere foder såsom hø og fiberpiller. Du kommer ikke til at tilføje mere energi ved at udskifte lucernen med hø og fiberpiller.

• #25   8. dec 2012 Lucernen er egentlig kun fyld fordi hun ikke får ret meget foder... De halvanden liter er fordelt over tre gange...

Jeg bruger foder baseret på ris til min store vallak og min Fjordhest... Det feder bestemt ikke. Tvært imod.

• #26   8. dec 2012 Jeg har ikke haft nogen opfattelse af at heste på fiberpiller spiste mindre hø. Når man satte dem op i det, så tog de på og vi kunne ikke mærke nogen synderlig ændring i høet der blev fortærret... Men det er måske forskelligt. Det er bare min opfattelse af de 5-6 heste jeg har været med til at fodre på fiberpiller smiley

Lucerne har ofte flere FE end hø, så intet forgjort i det. Og godt det er med olie, så er maven lidt vandt til at optage olie smiley

• #27   10. dec 2012 Lucerne indeholder havrens kalorier, så jo lucerne er bestemt mere end blot fyld - fortsæt med det.

Olien skal trappes langsomt op.

Giv hende evt. noget mash - det er flyende og nemmere for hendes krop at optage.

• #28   10. dec 2012 Hun tåler ikke olie... Medmindre det er det der er i lucernen... Men kunne måske skifte til den der hedder Gold. Der er mere i end den vi bruger nu.
    Hun får mash et par gange om ugen nu, men bliver lidt sjov hvis hun får det hver dag.

Som skrevet før... Hun er ikke helt nem...

• #29   10. dec 2012 Altså, olie skal tilvænnes langsomt pga hestens anderledes tarmsystem, som normalt ikke omsætter så meget olie...
    Hvad har i prøvet med af olie og hvordan tilvænnede i hende til olie?

• #30   10. dec 2012 Tilvænning er max optrapning med en 1 dL pr. uge. Dvs.
    Uge 1: 1 dL pr. dag
    Uge 2: 2 dL pr. dag
    Uge 3: 3 dL pr. dag

max 1 dL pr. 100 kg hest.

• #31   10. dec 2012 Claire, jeg synes jeg har læst i foderbøger, at det er max 3 dl for en alm hest?
    .... og faktisk, i mit hovede er 1 dl den første uge meget... De kan alligevel ikke optage inden der er gået nogle uger (fordi maven skal vænnes til det). Men måske pylrer jeg bare smiley

Og er det ikke noget med man også siger max 1 dl pr måltid?

• #32   10. dec 2012 Hun får virkelig tynd mave af ren olie. Også i små mængder. Så det er ikke en løsning.

• #33   11. dec 2012 Du har læst at 3 dl olie svare til 1 l havre i kalorier. Undersøgelser har vist at heste (generelt) fungere godt på op til 65 % af deres indtag som olier, men denne max 1 dl/100 kg hest/dag er for at undgå store fejlfodringer for den almindelige hesteejer, da en fodring med olier kræver en helt anden viden. Holder man sig inden for grænsen behøver man ikke tænke yderligere smiley Det andet giver jo heller ikke mening; At en shetlænder og en shire begge måtte få 3 dl pr. dag.

Det er rigtigt at der kan gå op til 6 uger før hesten kan udnytte olie 100 % - at hesten ikke må mere end 1 dl pr. måltid har jeg ALDRIG hørt, men har du en kilde, så er jeg meget nysgerri smiley

TS: Mange heste får lidt løs mave de første par gange/dage de får olie, men det er simpelthen fordi det flyder for godt smiley Det skal lige "sætte sig fast" før hesten igen har god (og nu rigtig god) mave igen smiley Har du prøve at give hende olie over flere uger?

• #34   11. dec 2012 Jeg tør ikke give hende olie. Hendes mave er i forvejen VIRKELIG svær at holde god, selv på hø. Så jeg tør ikke give hende olie og risikere dårlig mave i flere uger. Det er svært nok at holde maven i orden uden olien...

• #35   11. dec 2012 Helt ok. Men maven bliver ikke dårlig, men KAN blive lidt løs - de første par dage - ikke uger smiley

Giver du hende bio-mos, gær-kultur, YSL eller andet for at holde maven i orden?

• #36   11. dec 2012 Jeg kan ikke få hende til at spise de der pulver tilskud... Så går hun bare fra foderet. Og jo, hun får voldsomt dårlig mave af olie.

Det eneste "tilskud" der kan få hendes mave til at være rigtig god er noget fra dyrlægen. Mener det hedder Pro Paste... Men det er ikke et foder tilskud, kun noget hun får i forbindelse med ting vi ved stresser hende så hun får dårlig mave. Ikke noget hun skal have i flere uger.

• #37   13. dec 2012 Rettelse til jer der ikke mener der er noget i lucerne.
    Lucerne indeholder meget protein og det meste af den protein er lysin som er vigtig for hesten. Så jo lucerne feder!!!

• #38   13. dec 2012 Olie er faktisk godt for deres maver og er god forbyggelse til mavesår smiley

• #39   13. dec 2012 Jeg har besluttet at prøve med fiberpiller efter en fodersnak med en god veninde. Må vi se hvad hun og de andre siger til det smiley

Kommentér på:
Fede foder

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce