{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At lave et føl
  • #1   8. nov 2012 Vinder i Lotto og køber en avlsgodkendt hingst smiley ....

Nej spøg til side. Jeg går self. ud fra det er en avlskåret FPS hoppe med papirer??

Ud fra hendes papirer skal man i første omgang finde en hingst der passer. Med det mener jeg en hingst hvor inavlskoff.helst ikke overstiger 5% og self. gerne langt mindre. Plus at hendes evt. dårlige sider forsøges forbedret med hingstevalget. Tung hoppe = let hingst. Kort læn på hoppe = lang læn på hingst osv. Dette puslespil kan en proff. avler/stutteri hjælpe med - her er jeg ikke ekspert da jeg ikke selv avler.

Når hingsten er fundet, skal sæd bestilles. Mange hingsteejere har et samarbejde med danske stutterier hvorigennem man kan få frostsæden. Men man kan self. også bestille den direkte og derefter få egen dyrlæge til at insiminere.

Det er sådan i grove træk proceduren.

• #2   8. nov 2012 ja det du fortæller er det af det jeg os ved det er mere det sidste stykke med at bestille sæd og sådan noget og så tænker jeg om der er et system der kan regne indavls procenten ?? det er en ster hoppe så ja det skal self være en avls godkendt hingst smiley

• #3   8. nov 2012 Mange danske stutterier har et samarbejde med hollandske hingstestationer og tilbyder ifolingspakker som er inkl. fremskaffelse af en indavlskoefficient-liste ud fra hoppens reg. nr., sæd, ifoling og drægtighedsgaranti. Så det er bare at google frieser og ifolingspakke smiley

"Shop" efter mulige hingsteønsker og kontakt derefter et af disse steder eller alternativt tjek indavlskoefficienten for hver enkelt hingst ved hingstestation i holland ved at google hingsten og derigennem finde ejer.

• #4   8. nov 2012 Hey, hey Jannie. Der er et system på KFPS hjemmeside der kan regne indavlskoeff. ud, og mon ikke også de har fået slægtskabskoeff. med, da den jo faktisk næsten er vigtigere. Mht. sæd... Man ringer eller skriver til hingsteholderen. De ved hvilke fragtfirmaer der kører. Jeg brugte fx Euro hingst. Prøv at gå ind på deres hjemmeside eller ring til dem. Dagen inden eller senes kl 9 eller 14 mener jeg, ringer man så til hingstholderen og siger man skal bruge sæd, og så kommer det med fragtfirma dagen efter. Tjaaa og så håber man bare på at hoppen ikke har ægløsning op til en helligdag eller en weekend, for så skal man selv afsted eller finde nogen der alligevel er i Holland!!! De fleste hingste har i øvrigt kun frisk sæd.

Altså... nu har jeg jo prøvet begge dele....: Insemination herhjemme og hoppe til Holland. Jeg må nok sige, at jeg fremover vælger at sende min hoppe til Holland, selvom jeg ikke er meget for at efterlade hende hos andre. Men det andet er simpelthen for meget bøvl og for dyrt, hvis hoppen ikke holder første gang! Og de har virkelig styr på det i Holland.

Jeg ved ikke om det var nogen hjælp, men du skal da være velkommen til at slå på tråden:-) Vi snakkes /SL

• #5   9. nov 2012 Jamen søde Sara har os prøvet at ringe til dig flere gange men du tager den ikke går du fået nyt nummer ? smiley frouke er jo heldigvis nem at i fole og hun taber sig sådan når hun er hjemme fra derfor vi gerne vil have hende hjemme .

• #6   10. nov 2012 Ej dog... nå, næh... jeg har samme nr. 30620983:-) Ja, hvis det er Frouke kan jeg måske godt forstå det. Men bare ring hvis der er noget. Er der nogen hingste hun godt kan lide? Så kan man jo tage udgangspunkt i det og så se om liniære score, indavl og slægtskab passer sammen. Faktisk vil jeg råde hende til at tage til hingstekåring i januar. Så kan hun se dem alle på en gang. Dem hun kan lide kan man så arbejde videre med i forhold til ovennævnte. Tjaa.. når hun så har fundet hingsten giver det meste sig selv mht. at ringe til hingstestationen, som så evt kan anbefale kurér osv. Det er i hvert fald en måde at indskrænke sin søgen efter den rigtig hingst på. Det kan jo være lidt af en jungle:-)

Kommentér på:
At lave et føl

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce