1.090 visninger
|
Oprettet:
At lave et føl {{forumTopicSubject}}
har lovet min veninde som har hendes hoppe hos mig at hjælpe med at få hendes hoppe i folet til foråret.
vi vil gerne hun bliver hjemme og vi så får dyrlægen ud og insiminere hende hjemme.
men hvordan gør man med sæd og sådan noget der ??
apr 2008
Følger: 65 Følgere: 64 Heste: 3 Emner: 67 Svar: 145
Nej spøg til side. Jeg går self. ud fra det er en avlskåret FPS hoppe med papirer??
Ud fra hendes papirer skal man i første omgang finde en hingst der passer. Med det mener jeg en hingst hvor inavlskoff.helst ikke overstiger 5% og self. gerne langt mindre. Plus at hendes evt. dårlige sider forsøges forbedret med hingstevalget. Tung hoppe = let hingst. Kort læn på hoppe = lang læn på hingst osv. Dette puslespil kan en proff. avler/stutteri hjælpe med - her er jeg ikke ekspert da jeg ikke selv avler.
Når hingsten er fundet, skal sæd bestilles. Mange hingsteejere har et samarbejde med danske stutterier hvorigennem man kan få frostsæden. Men man kan self. også bestille den direkte og derefter få egen dyrlæge til at insiminere.
Det er sådan i grove træk proceduren.
sep 2008
Følger: 50 Følgere: 55 Heste: 3 Emner: 21 Svar: 447
apr 2008
Følger: 65 Følgere: 64 Heste: 3 Emner: 67 Svar: 145
"Shop" efter mulige hingsteønsker og kontakt derefter et af disse steder eller alternativt tjek indavlskoefficienten for hver enkelt hingst ved hingstestation i holland ved at google hingsten og derigennem finde ejer.
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 13 Heste: 4 Svar: 3
Altså... nu har jeg jo prøvet begge dele....: Insemination herhjemme og hoppe til Holland. Jeg må nok sige, at jeg fremover vælger at sende min hoppe til Holland, selvom jeg ikke er meget for at efterlade hende hos andre. Men det andet er simpelthen for meget bøvl og for dyrt, hvis hoppen ikke holder første gang! Og de har virkelig styr på det i Holland.
Jeg ved ikke om det var nogen hjælp, men du skal da være velkommen til at slå på tråden:-) Vi snakkes /SL
sep 2008
Følger: 50 Følgere: 55 Heste: 3 Emner: 21 Svar: 447
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 13 Heste: 4 Svar: 3
At lave et føl
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside