At lave et galop anspring {{forumTopicSubject}}
Jeg har rigtig svært ved at lave et galop anspring.
Min gamle haflinger lærte det aldrig i den tid jeg havde hende, hun endte altid med at løbe i galop. Lige nu rider jeg en islænder, har stort set kun redet islænder i alt min tid. Ham her er femgænger og tager hele tiden passen, jeg kan simpelthen ikke lave et anspring på ham. Kun lige i hjørnerne kan man få held til to galop spring og så er det ellers pas igen.
Så det handler egentlig ikke om islænder, men om galopanspring i al almindelighed. Nævner bare det med at jeg har redet islænder i lang tid, fordi det ellers ville blive påpeget, at det så nok er derfor.
Så mit spørgsmål er, hvordan lærte i jeres hest at springe an i galop og hvad gør i ??
I de gode gamle dage lærte jeg at lægge det ene ben frem og det andet lidt tilbage, men det virker jo ikke, når hesten også har svært ved det.
jun 2009
Følger: 53 Følgere: 48 Emner: 136 Svar: 1.083
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2125 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.517
Hvis ikke den reagerer, så lige en pisk på låret, der lige bliver lagt på..
Hesten hesten har svært ved at finde balancen, så kan man evt. stille den lidt ud af på kortsiden, så den får skulderen med ind og dermed får mere balance..
jul 2006
Følger: 48 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 433 Svar: 3.578
Sikkert ikke den mest rigtige måde at gøre det på men det har fungeret kanon for mig.
aug 2009
Følger: 41 Følgere: 42 Heste: 1 Emner: 223 Svar: 2.108
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 457 Svar: 2.729
Den islænder jeg rider nu skal virkelig virkelig have fart på før han slår over i galop og det er altid kun 4 sekunder så går det i stedet i den vildeste pas eller hurtig tølt. Jeg er vant til at ride 5 gænger og ved at de ofte skal have meget plads og virkelig hjælpes i gang, men nu synes jeg jeg kommer til kort.
dec 2007
Følger: 88 Følgere: 87 Heste: 4 Emner: 8 Svar: 143
Når man bruger volten tilbage, får man den linje, ud mod hovslaget, og på den linje kan man lave et lille bitte skulderflyt mod udvendig side (altså den kommende udvendige side), og det gør at man får den indvendige skulder fri, og det invendige benpar kommer mere frem en det udvendige benpar
- Tendensen bliver så at hesten går mere frem med det.
I det øjeblik man laver det lille skulderflyt, kommer indvendig hofte lidt frem, mens udvendige hofte kommer lidt tilbage. Ved den smule som udvendig hofte kommer tilbage, lader man sin schenkel gå med, så den udvendige schenkel bliver ganske let forskudt til forhold til den indvendige
Alternativet er at indlære det i et hjørne eller på en volte, hvor det er meget nemt for rytteren at komme til at lænde sig til invendig side. - Fordi at vi skal dreje i hjørnet, eller dreje lidt på en volte, så kommer man automatisk til at læne sig lidt ind ad, og jo mere man læner sig ind ad, jo mere hæmmer man det indvendige benpar i at komme frem.
Og så skal man ALDRIG lade en hest løbe ind i et anspring, da det er et balancesprøgsmål - Det er heller ikke okay at den løber i starten
Så jeg fortrækker volten tilbage
Hvis hesten ikke reagere på dette, så er hesten ikke klar på at galopere endnu, eller også har man ikke forberedt den rigtigt med skulderflyt
aug 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 92 Svar: 1.993
aug 2007
Følger: 24 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 447
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 5
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 5
At lave et galop anspring