{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.636 visninger | Oprettet:

At lave et galop anspring {{forumTopicSubject}}

Jeg har rigtig svært ved at lave et galop anspring.

Min gamle haflinger lærte det aldrig i den tid jeg havde hende, hun endte altid med at løbe i galop. Lige nu rider jeg en islænder, har stort set kun redet islænder i alt min tid. Ham her er femgænger og tager hele tiden passen, jeg kan simpelthen ikke lave et anspring på ham. Kun lige i hjørnerne kan man få held til to galop spring og så er det ellers pas igen.

Så det handler egentlig ikke om islænder, men om galopanspring i al almindelighed. Nævner bare det med at jeg har redet islænder i lang tid, fordi det ellers ville blive påpeget, at det så nok er derfor.

Så mit spørgsmål er, hvordan lærte i jeres hest at springe an i galop og hvad gør i ??

I de gode gamle dage lærte jeg at lægge det ene ben frem og det andet lidt tilbage, men det virker jo ikke, når hesten også har svært ved det.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At lave et galop anspring
  • #1   10. maj 2011 Træning. Når du vil have den til det skal du give signal. Det du selv nævner. Det er okay den løber i starten. Men hvis du giver det samme signal hver gang vil den jo tilsidst forbinde det med galop og du kan vænne den til ikke at løbe. Måske starte i longe med en stemme komando og derefter overføre den fra ryggen sammen med ben signal

• #2   10. maj 2011 I hjørnet på vej ind på kortsiden, så man har to hjørner lige efter hinanden... Så udvendige ben lidt tilbage og indvendige HELT frem til gjorden.. Så lige inden, lige presse lidt til hesten, så den vågner op, og lige tager kort i tøjlen for an lille anholdning, og så bare frem i galop..
    Hvis ikke den reagerer, så lige en pisk på låret, der lige bliver lagt på..

Hesten hesten har svært ved at finde balancen, så kan man evt. stille den lidt ud af på kortsiden, så den får skulderen med ind og dermed får mere balance..

• #3   10. maj 2011 Jeg brugte stemmen, benene (indvendige frem og udvendige tilbage) ved min hoppe og virkede det ikke lænede jeg mig lidt frem for at få gang i hende. Efterhånden droslede vi det ned så nu går hun i galop fra skridt på stemmen kun fra jord og ryg.

Sikkert ikke den mest rigtige måde at gøre det på men det har fungeret kanon for mig.

• #4   10. maj 2011 Som Sanne siger, så det første hjørne på kortsiden. Jeg overdrev egentlig bare min markering og blev ved og ved og ved med at øve. Og nu kan hun det bare smiley

• #5   10. maj 2011 Jeg synes virkelig jeg har prøvet det med stemmen. Min haflinger kunne fint galopere i longen bare via stemmen, men fra ryggen blev det altid noget halv vildt ponyfræs.

Den islænder jeg rider nu skal virkelig virkelig have fart på før han slår over i galop og det er altid kun 4 sekunder så går det i stedet i den vildeste pas eller hurtig tølt. Jeg er vant til at ride 5 gænger og ved at de ofte skal have meget plads og virkelig hjælpes i gang, men nu synes jeg jeg kommer til kort.

• #6   10. maj 2011 Jeg starter indlæring af galopanspring som en volte tilbage. Den volte tilbage kan man gøre større eller mindre - Hvis man laver en stor vending på en volte tilbage, får man en lidt større vinkel på hovslaget som man rider ud i mod, og det kan man så tilpasse, alt efter hvordan hesten fanger anspringet.

Når man bruger volten tilbage, får man den linje, ud mod hovslaget, og på den linje kan man lave et lille bitte skulderflyt mod udvendig side (altså den kommende udvendige side), og det gør at man får den indvendige skulder fri, og det invendige benpar kommer mere frem en det udvendige benpar smiley
    - Tendensen bliver så at hesten går mere frem med det.
    I det øjeblik man laver det lille skulderflyt, kommer indvendig hofte lidt frem, mens udvendige hofte kommer lidt tilbage. Ved den smule som udvendig hofte kommer tilbage, lader man sin schenkel gå med, så den udvendige schenkel bliver ganske let forskudt til forhold til den indvendige smiley

Alternativet er at indlære det i et hjørne eller på en volte, hvor det er meget nemt for rytteren at komme til at lænde sig til invendig side. - Fordi at vi skal dreje i hjørnet, eller dreje lidt på en volte, så kommer man automatisk til at læne sig lidt ind ad, og jo mere man læner sig ind ad, jo mere hæmmer man det indvendige benpar i at komme frem.
    Og så skal man ALDRIG lade en hest løbe ind i et anspring, da det er et balancesprøgsmål - Det er heller ikke okay at den løber i starten smiley

Så jeg fortrækker volten tilbage smiley
    Hvis hesten ikke reagere på dette, så er hesten ikke klar på at galopere endnu, eller også har man ikke forberedt den rigtigt med skulderflyt smiley

• #7   10. maj 2011 Som nogle af de andre siger så er det godt at øve det i hjørnet, kom med en rimelig god fart i hvert fald i starten også gik signal når du er i hjørnet, virker det ikke, kommer du bare tilbage i trav igen og prøver en gang til(: Husk små klare signaler smiley - min hest lystrer meget på stemmen også.

• #8   10. maj 2011 Følger lige med smiley

• malou c
    malou c Tilmeldt:
    maj 2011

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 5
    #9   14. maj 2011 det kan sagtens være hvis du rider i ridehal smiley når man har en stor femgænger, kan det være svært at gallopere på 'små' volter - prøv udenfor hvor der er noget plads til fart og stil ham lidt til højre hvis du vil have ham i venstre galop eller omvendt;)

• malou c
    malou c Tilmeldt:
    maj 2011

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 5
    #10   14. maj 2011 .. selvfølgelig altid anspring fra trav (o:

Kommentér på:
At lave et galop anspring

Annonce