{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.191 visninger | Oprettet:

trækker hovedet op når traver og galopere? {{forumTopicSubject}}

hej med jer piger.

Kari har det med at stikke sit hoved op når jeg traver og galopere? hvad kan det skyldes?
link her: http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/298671-christinaogkari_du_er_min_himmel_mit_alt

lige en sidste ting. hun er rideskolehyp.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  trækker hovedet op når traver og galopere?
  • #1   4. nov 2012 har du tjekket om den har ondt smiley

• #2   4. nov 2012 hvor skulle hun have ondt henne?

• #3   4. nov 2012
    Hesten kan være spændt/låst i nakken. Men det kan også være ting som at din tøjle er for kort til at hesten kan søge ned. Med den hals den render rundt med, så kan den ikke søge ned uden at ende mast og bag lod, en længere tøjle og en løsere tøjle vil også opmuntre hesten til at søge ned, istedet for en stiv kontakt.

Hesten der spændt og ikke afslappet ud og bære derfor hovedet højt. Halsen er en balancestang, den bruger for at holde balancen.

• #4   4. nov 2012 Min gjorder det i genoptrænings perioden men der var også en der red hende forkert så hun manglede balance... Og drejede hende for skarpt det plejer at hjælpe hvis man begynder at runde hesten i hjørne.. Man skal bare huske man skal bruge ben til det og ik tøjle smiley

• #5   4. nov 2012 Hjørnerne* og ikke alt for stramme tøjler smiley

• #6   4. nov 2012 hesten er ikke ordenligt redet, og der bliver ikke gjort plads til at den kan komme frem og ned. Der skal justeres en masse helt tilbage i grundridningen.
    Få en dygtig underviser ud - akademisk kan anbefales!

• #7   4. nov 2012 hun er elevhest så... kan ikke gøre så meget ved det.

• #8   4. nov 2012 Min datters hest tager hovedet op hvis hun er det mindste urolig på sine hænder og hvis hun har for meget fat i tøjlerne.

Så roliger hænder og løser tøjler kunne måske gør rigtig meget her.

• #9   4. nov 2012 hvis du er rytteren, er du den eneste der kan gøre noget ved det smiley

• #10   4. nov 2012 Gør den det også i longe?

• #11   4. nov 2012 det er simpelthen ren og skær øvelse og styrke der mangler ligner det smiley Der skal rides mere frem og ned, for mig at se er grunden til hun går der med hovedet fordi hun smider ryggen og der er heldigvis bare grundridningen og samarbejdet mellem jer der skal arbejdes med smiley Men hellere hun går der end at hun går under lod smiley Så fremdrift, halve parader og masser af øvelse så skal det nok komme alt sammen, held og lykke med det hele i ser fine ud smiley

• #12   5. nov 2012 Det kan også være fordi den ikke kan bære sig selv. smiley

• #13   5. nov 2012 Det kan hjælpe lidt på det, ved at have længere tøjler. Det er meget nærliggende at have stramme tøjler i de gangarter. Hvis det ligger meget dybt i den, kan du prøve med klassisk chambon til at vise den det er no-go at holde hovedet højt. Den er rimelig effektiv. Men er det en rideskolehest, er det nok ikke pga. af det. Så enten tøjler eller også er der noget galt med dens ryg. Har jeg selv oplevet et par gange med disse heste. Så bliver der bare proppet ekstra underlag på. Som om det skulle hjælpe ret meget.

• #14   6. nov 2012 Hesten på videoen tøffer rundt på forparten med stiv nakke, løftet hale og ryggen er tabt.
    Du hænger en del på tøjlen og sidder meget stift.

Jeg ville få hesten undersøgt af en kiropraktor.

Hvis du ikke er den eneste der rider hesten, så snak med andre der også rider den, eller snak med hestens ejer om din bekymring.

Hun kan også tage hovedet op fordi hun ikke er stærk nok til at søge frem og ned med rytter på. Men din hånd indbyder heller ikke ligefrem til at hun skal søge frem til den smiley

Gør hun det også i longe?

• #15   6. nov 2012 jeg longsere hende aldrig. hun er rideskole hest.

• #16   6. nov 2012 Masser af rideskoleheste går sådan, fordi de aldrig har lært andet.

Hesten har brug for at have fri råderet over sin hals, fordi den skal finde balancen i hele sin krop.
    Hvis man rider med stramme tøjler (og urolige hænder) opmuntrer man nærmest hesten til at smide ryggen, fordi hesten ved at løfte sit hoved og bruge underhalsen taber ryggen.

• #17   6. nov 2012 "Masser af rideskoleheste går sådan, fordi de aldrig har lært andet. "

Håber jeg ikke er sandt, for det jo både skidt for hestene og for undervisningen. Mon dog nogen berider gider at bruge sådanne heste i deres undervisning.

• #18   6. nov 2012
    Desir - nu er det ikke altid beridere der underviser og jo, mange rideskole heste går sådan. Der er jo en del nybegyndere med dårlig balance osv. så hesten bliver hevet i munden og får forskellige signaler også er det op med hovedet.

Også har rideskole heste ofte en dårlig sadel og er stiv i kroppen.

• #19   6. nov 2012 Den sørgelige sandhed...

Egentlig er det ret paradoksalt at lige netop det sted man stoler på at man lærer at ride, lærer man ingenting...

• #20   6. nov 2012 jeg bliver udervist af Georgia Timmermann.

• #21   6. nov 2012 undervist*

• #22   7. nov 2012 ja desværre er rideskoleheste dem der trækker læsset for at andre heste kan skånes hvis man kan sige det sådan. Alt har sin begyndelse også en rytter og rideskoleheste futter for det meste bare rundt fordi en nybegynder selvfølgelig ikke ville kunne ride hesten frem og ned og op med ryggen. Hvis jeg var dig ville jeg løsne tøjlerne godt og grundigt og i en periode kun koncentrere dig om at tænke fremad så hun kommer til at bruge måsen og får opbygget sine muskler smiley Du skal give en meget let støtte på tøjlen så hesten har noget at suge på, men dette kan man sagtens for en god sjat lange tøjler. Og løsgørende øvelser vil også gøre lykke. Bare husk ikke kun at bøj halsen på hende når du gør det, hun skal arbejde med hele kroppen, for ellers skyder hun bare skulder og bliver ikke stærkere. Tænk også på din egen opstilling. Vær opmærksom på at din vægt er lige fordelt så du ikke sidder skævt, det gør næsten alle uden at kunne mærke det. Han elastiske arme og hænder så du aldrig låser hendes hoved og vær god til at give efter når hun søger frem og ned. Det kræver ligeså meget arbejde og koncentration fra rytteren som fra hesten smiley

For din egen og hestens skyld så tænk mere på fremaddrift og at ryggen kommer op , i stedet for om hesten bøjer nakken. For det har ingen betydning som sådan for det er ikke det der giver hesten styrke. Det er alt arbejdet før det. Tænk heller at hun skal søge frem og ned og hun må gerne gå og "støvsuge" jorden. Det vil være med til at styrke og løsgøre hende og efter en tid vil hun kunne samles mere og mere. Dog er hun jo som du selv siger rideskolehest og der er masser andre der rider hende, men du kan stadig gøre en forskel med hende hvis du vil smiley Held og lykke!

• #23   7. nov 2012 Trådstarter: du skriver længere oppe at du ikke kan gøre noget ved det, fordi hun er elevhest.
    Hvorfor spørger du så om hjælp?

Og selvfølgelig kan du gøre noget! Jeg kan godt se at hvis du er én af 10 ryttere til hesten, så er det meget svært at så alene med det, men hvad med at spørge ejeren af hesten? Du behøver ikke forklare hende hvordan hesten skal gå, men du kan sige at du undrer dig over at hun lægger ører og tager hovedet op. Spørg hende om hun kender til "frem og ned".

Hvis ejer bliver informeret, kan ejer også informerer de andre ryttere smiley

Held og lykke i hvert fald

• #24   7. nov 2012 okay jeg vil spøre hende næste gang. jeg ved det faktisk ikke smiley

Georgia er ikke typen der ment bliver sur smiley

• #25   7. nov 2012 Okay super smiley

Kommentér på:
trækker hovedet op når traver og galopere?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce