1.097 visninger
|
Oprettet:
Fortæl om jeres første trec stævne:-) {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Jeg vil bare gerne ud og starte trec næste år og er nysgerrig efter hvad jeg kan vente mig. Nogen der vil fortælle lidt om jeres første oplevelser? Og hvor lang man kan forvente distance delen er, hvor mange spring man skal springe og hvordan gangart klassen forgår? Ja, hvordan hele stævnet forgår?
Tusind tak;-)
jan 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 168 Svar: 1.219
Vi startede med at ride et orienteringsridt på ca. 10 km, på 1½ time! Jeg red med to små piger på deres ponyer, mens jeg selv red på min store hest, så der var lidt uoverensstemmelse i kondition og tempo, men vi klarede det indenfor idealtiden
Gangartsprøven foregik ned ad en bred skovsti, hvor vi blev råbt op med nummer når det var vores tur. Så havde vi et lille stykke at få hesten i galop på, inden vi begyndte på selve strækningen. Så galopperede vi hele vejen ned ad den 100 meter lange sti (så lige som vi kunne, med en enkelt svipser.. ups), da vi kom over mål tog jeg i skridt og vendte om i en cirkel og skridtede hele vejen tilbage. Personligt synes jeg klart det er sværeste er at skridte lige!!!
Vi startede derefter direkte på forhindringsbanen med en træstamme. Det gik helt fint! Derefter skulle vi hen på "stå stille", hvilket vi lige klarede uden at hun gik ud af cirkel. Heldigvis var det på græs, så hun blev distraheret fordi hun ville græsse! hæhæ. Så red vi labyrinten, den var meget udfordrende, fordi den er så smal for en hest! Så skulle vi lave tilbagetrædning, det var klart den vi var dårligst til, hvor vi fik et 4 tal! Så skulle vi springe en hæk, det klarede min dressurhest helt fint, selvom jeg havde troet den ville glo helt vildt! Bagefter var det slalom, som vi nøjedes med at tage i trav. Så skulle vi trække over bro og derefter ride over bro. Så skulle vi ride igennem en smal passage (det var en af de nemme!) og sluttede af med at ride under lavthængende grene (som er denne gruppes profil billede)
Jeg synes at TREC var super super sjovt og meget afvækslende! Du kan læse mere om hele min oplevelse med stævnet i næste nummer af Magasinet Hest
Ellers kan du se nogle billeder her: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.526044237421779.137226.265243226835216&type=3
Og video her: http://www.youtube.com/watch?v=pYZaU4iT9fw
Håber ikke det blev alt for langt
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.584
Var til mit første d. 31/9, og vi startede med at ride orienteringsridtet (det var ca. 5 km. langt, men der var nu ikke meget orientering over det, da der var dommere og pile på hele ruten).
Bagefter var der gangartsprøven, som vi desværre kiksede fuldstændig, da hans staldkammerat forsvandt imens vi var på vej ned i trav, så skridten tilbage blev en kort galop imens han kaldte på hende.
Han plejer ellers ikke at være separationsangst, men indtrykkene blev vist for meget for ham (men det var jo også derfor vi tog afsted, så han kunne prøve lidt forskelligt og se noget nyt).
Derefter skulle vi til posterne, og første post var; opsidning.
Derpå var der føre hesten op og ned ad bakke, ligesom Line (ovenfor) skulle vi også på den post der hed "stå stille" (hesten skal stå stille 10 sekunder imens du står ca. 8 meter fra den, vi skulle også springe en træstamme, igennem labyrinten og lave tilbagetrædning mellem bomme.
Han klarede sig rigtig godt i forhindringer, og vi havde en fantastisk hyggelig dag
Så herfra kan jeg kun sige; gør det
apr 2010
Følger: 66 Følgere: 64 Heste: 5 Emner: 219 Svar: 681
jan 2009
Følger: 37 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 6
Det er dejligt at komme ud og møde en masse søde og glade ryttere og hjælpere. Synes det er fedt at ryttere der til dagligt rider alt fra ture, jagter, dressur, spring, distance osv mødes til samme stævne. Ryttere og heste i alle størrelser, køn og aldre har en hyggelig dag sammen.
Hvor lang distancedelen/orienteringsridtet er, er forskelligt fra arrangør til arrangør. Det samme gælder hvilke forhindringer der er med. De steder jeg har været har orienteringsridtet været godt mærket og hjælperne til forhindringerne har været meget søde til at fortælle hvad man skulle ved hver forhindring. I Ledreborg var der en sød dommer ved ståøvelsen der kunne se, at jeg var lidt nervøs, så hun snakkede løs om hvad jeg skulle ved øvelsen bare for at få mig til at slappe lidt af og det hjalp Vi gik ind og lavede en perfekt stå øvelse. Hvis jeg var gået ind med nerverne helt oppe, så var den sikkert gået skidt.
Flere steder har der været børn ned til omkring 9 år med og man kan da ikke andet end blive glad, når man ser hvor stolte de er, når de kommer ridende.
Jeg synes helt klart det er forhindringerne der er det sjove og jeg synes jeg kommer tættere på min hest ved at tilbringe sådan en dag sammen med ham.
Kan kun anbefale dig at tage afsted til et hyggeligt trecstævne, hvor der også er tid til at snakke med nye mennesker og se på de mange forskellige heste.
Dansk Rideforbund ringede til mig om ridehesten måtte kontakte mig til en artikel om trec, men jeg har desværre ikke hørt fra dem endnu. Glædede mig ellers helt vildt til at fortælle om den fantastiske disciplin.
Håber at møde flere af jer til næste år
apr 2010
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 25
http://www.rideforbund.dk/KlubogBredde/Breddeaktiviter/~/media/rideforbund/Klub%20og%20bredde/Breddeaktiviteter/TREC/TREC%20Bilagmed%20rettelser%20sep%202012.ashx
apr 2010
apr 2010
jan 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 168 Svar: 1.219
Hvis du ikke fandt svar på det, så bliver forhindringerne offentligt gjort nogle dage inden stævnet, så man er forberedt
Fortæl om jeres første trec stævne:-)
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside