{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.199 visninger | Oprettet:

vaccination og foder {{forumTopicSubject}}

Undskyld mig lige, men jeg bliver simpelt hen nødt til at få hjælp fra jer hestefolk igen igen.

Som i et af mine tidligere indlæg fortalte jeg om 2 ponyer som jeg og min kæreste har i vores varetægt. De ejes af en mand som opdrætter kat. 1 ponyer og store heste. På længere sigt skal den ene af de 2 tilbage til ejer, den anden skal overgives til os.
Nu skal hestene snart ind og jeg har næsten besluttet mig for hvilket foder de skal have, men er dog ikke helt færdig med at undersøge markedet for foder til ungheste. Jeg har aldrig selv haft en unghest, så jeg er lidt på herrens mark.

Min kæreste har forhørt sig ad hos ejer hvad han synes, og han siger at han giver alle sine det samme foder uanset alder og om det er drægtige hopper, diegivende hopper eller ungheste. Han ville fraråde os at give de 2 som vi har stående foder tilrettet ungheste, for så kunne vi risikere at de vokser for meget og dermed kommer over ponymålet. - Jeg er simpelt hen så forarget, så skuffet og så ked af, at man har den opfattelse. Jeg kan godt se at hvis man er dressurrytter vil man nok ikke købe en hest på 150 cm, men det kunne jo være at hestene bare skulle bruges til ringridning eller hyggepony. Selv kommer jeg ikke til at ride mere efter et rideuheld hvor jeg brækkede ryggen, men der kan jo være andre end mig der bare synes at det at have en hest man kan strigle, muge ud og pusle om er en dejlig ting. I min lille knold, er hestevelfærd så vigtigt, og uanset om det så var (undskyld udtrykket) en lille pis-pony, så synes jeg ikke at vi kan være bekendt overfor vores dyr at spare på foder og give dem det næstebedste eller det der er ringere.
Min kæreste kontaktede idag ejeren for at høre ham ad med hvornår de var vaccineret, for hvis det er os der skal tilkalde dyrlægen til at vaccinere skal vi jo også have vaccinationskortene. Til det svarede ejer, at han aldrig har vaccineret sine heste før de forlod stalden og blev solgt uanset deres alder. Og det begrundede han med at han engang havde haft en hest som så rigtig sløj ud, og han tænkte at dyrlægen hellere måtte komme og vaccinere den. Dagen efter var hesten død. jeg er overbevist om, at hesten nok var død alligevel. Jeg nægter at tro på at den er død af vaccinen.

Fortæl mig bare - er jeg fuldstændig gal og er den holdning jeg har helt hen i hegnet? Jeg har tidligere givet mine heste foder fra st.Hippolyt og vaccinationer var uden diskussion noget man sørgede for at de fik 1 gang årligt.
Hvilke argumenter kan jeg evt. bruge for at få overbevist de herrer at det er VIGTIGT med vaccination og at det er VIGTIGT at ungheste får den mad de skal have ?? Hjælp hjælp - jeg er bare så frustreret over at vi åbenbart slet ikke er enige

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  vaccination og foder
  • #1   11. okt 2012 Jeg har selv en unghest, og han får specielt lavet foder til ungheste! Det er fis i en hornlygte at en hest vokser for meget af unghestefoder!! Jeg har altid fået direkte det modsatte at vide.. Hvis en hest får almindelig hestefoder som ikke er specielt lavet til ungheste, - jeg vil gætte på at han giver dem korn og andre sager som sikkert indeholder meget stivlese - vokser de for meget! Og de vokser forkert. Stivelsen er så skidt for ungheste... Jeg bliver helt ked af det indeni når jeg tænker på fyre som ham. At han kan drive sådan et sted.

Og det med vaccine, der vil jeg ikke blande mig da det ikke skulle undre mig at nogle heste kunne være allergiske, men når det så er sagt, og man tænker på at dyret hele sit liv ALDRIG har fået en vaccine, har den da alle mulige chancer for at fange dumme sygdomme. Jeg vil bestemt ikke give vaccinen grunden, og hvis det var mig stod dyrlægen ude hos mig som noget af det første i morgen for at ordne det!

• #2   11. okt 2012 jeg siger altid,ungheste foder til de er 3 år og hvis de skal en tur væk fra stalden/grunden så skal de hav deres vacc.

• #3   12. okt 2012 Der er jo en grund til, at der er lavet foder til de forskellige typer heste. Det vigtigste for hele hestens liv, er da dette rette foder fra føl af. Jeg fodrer min DV hingsteplag på 1 år med Duvil Young og FiberLux. Han spiser for 440 kr pr mdr. Og han er jo hest. Så ponyerne skal have mindre = billigere. Det er super vigtigt, at give unghestefoder til plage. Fra 3 års alderen skal de bare have alm foder. En drægtig hoppe skal bestemt også have foder til drægtige/diegivende hopper. Det er SÅ vigtigt! (Det er kun fra de sidste 3 mdr af drægtigheden og så i diegivningsperioden) Jeg kan blive så sur på folk, der er "ligeglade" med hvad deres heste får. Især når det er drgtige/diegivende og føl/plage!!!

• #4   12. okt 2012 Ang vaccinen, så vaccinerer man ikke en hest, fordi den er sløj. Håber da den dyrlæge ikke kun vaccinerede den! Ej, altså kan slet ikke snuppe sådanne mennesker! De bør ikke have dyr! Jeg ville omgående bede ejeren om, at hente sine heste og så ikke have noget med ham/hende at gøre. Kan slet ikke acceptere sådan noget! (Intet ondt rettet imod dig, men udelukkende mod ejer)

• #5   12. okt 2012 tak for jeres svar hidtil. Jeg fornemmer at det altså ikke er mig der er hysterisk med foder og vaccinationer. Jeg har søgt og søgt på nettet for at finde det rigtige. Endnu har jeg ikke besluttet mig, men gud hvor ville jeg gerne kunne overbevise dem om at det er vigtigt at de får det rigtige og ikke bare det der er billigst. Hulk hulk

• #6   12. okt 2012 Tror ikke det bliver meget billigere end med Duvil Young og FiberLux. Kg prisen på Duvil Young er på 7 kr. Suregrow eksempelvis er på 14,33 kr pr kg. Som sagt fodrer jeg for 440 kr til en hest. Så du kan vel nøjes med det halve. :o)

• #7   12. okt 2012 Nej det er slettes ikke dig der er hysterisk. Som Line også skriver så vokser de for hurtig på voksen foder og skader knoglerne. Og ang. vaccine så mener jeg at når man har en hest så skal man sørge for at vaccinere de da man også bærer et ansvar for folk i egnen. Grisebonder må ikke besøge hinanden i tøj der har været i kontakt med grisene da evt smitte kan sprædes. Så smitte kan også sprædes fra stald til stald på den måde...

• #8   14. okt 2012 nu kan man faktisk godt overfodre en plag på plagfoder samt tilskudsfoder så den vokser forhurtigt og overvokser.

og rent faktisk er en pony med stamtavle der ikke holdermål intet værd = kasteboldt

ja de skal have ordentligt foder men du ved vel ikke hva han fodre med og i hvad forhold han foder det i samt stråfoderets forhold til foderet osv?

en hest kan faktisk sagtens dø af vaccinene og der er uamlindelig mange steder at hestene ikke er vaccineret for kommer der ikke fremmede heste ind og ud af stalden er det faktisk ikke nødvendigt, og min egen hingst på 3 er heller ikke, han bliver det dog her i løbet af vinteren da han skal have hopper i bedækning til foråret.

grundet til at min ikke er vaccineret er at den sidste vaccine de fik lavet var der rent faktisk rigtig mange heste som der blev syge af og nogle døde (dette kan søges i en masse indlæg her og på HN FB osv) men den skulle være lavet om nu.

men skal din hest ud blandt andre heste ell tæt på andre heste så er det en god ide at de er vaccineret.

• #9   14. okt 2012 Det kan godt være at man kan overfodre sin plag med plagfoder, men det er da ligeså slemt at fodre en plag med almindeligt kerne eller andet foder som på ingen måde dækker plagens behov rigtigt.

• #10   15. okt 2012 det kan vi hurtig blive enig om, jeg kunne personlig aldrig drømme om at foder med mere end 250 G korn om dagen og så er det kun som fyldfoder til mager heste.

de fleste plage kan faktisk klare sig på vitaminer og mineraler og noget godt wrap...

• #11   15. okt 2012 Helena - Protein er kroppens byggestæner så det er livsnødvendig at en unghest får proteiner.
    Så det optimale som de klarer sig supert på er god wrap, vitamin og mineraler og noget proteinrigt. Hos os får hestene Soja.

• #12   15. okt 2012 Min dreng for kun vitaminer, mineraler og lucerne. Og så har han adgang til wrap døgnet rundt. Vil ikke give kerne for fylde, for hvis hesten er dækket ind med vitaminer og mineraler, optager den bedre wrappen, og så er der ikke behov for andet smiley

• #13   15. okt 2012 Line - Nu får vi en uddannet foderkonsulent ud for at lave foderplaner til vores heste så hun ved jo hvad en hest har behov for. Vi får taget en analyse af høet hvert år og så sætter hun sammen en foderplan der er tilpasset hver enkeltes årgang ud fra høet. Der kommer altid soja og vitaminer/mineraler samt nogle år skal der et ekstra mineral i da høet mangler den type mineral. Og hun fortæller os hvilke mineralblandinger vi skal købe for at der er de rigtige mængder i og hvor meget hver enkelte hest skal have. Vi har derfor forskællige mineral blandinger da føllene og åringerne skal have en type og to + en anden type mineraler. Så jo ifølge eksperterne skal de have protein smiley

• #14   15. okt 2012 det er nu meget forskelligt fra ekspert til ekspert

• #15   15. okt 2012 Jeg kan i hvert fald anbefale Grow fra Horselux!! Det er bare KANON!! Lavt indhold af stivelse og så er det ikke sindsygt dyrt:)

Med kan også tilslutte mig fiberlux;)

Kommentér på:
vaccination og foder

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce