vaccination og foder {{forumTopicSubject}}
Undskyld mig lige, men jeg bliver simpelt hen nødt til at få hjælp fra jer hestefolk igen igen.
Som i et af mine tidligere indlæg fortalte jeg om 2 ponyer som jeg og min kæreste har i vores varetægt. De ejes af en mand som opdrætter kat. 1 ponyer og store heste. På længere sigt skal den ene af de 2 tilbage til ejer, den anden skal overgives til os.
Nu skal hestene snart ind og jeg har næsten besluttet mig for hvilket foder de skal have, men er dog ikke helt færdig med at undersøge markedet for foder til ungheste. Jeg har aldrig selv haft en unghest, så jeg er lidt på herrens mark.
Min kæreste har forhørt sig ad hos ejer hvad han synes, og han siger at han giver alle sine det samme foder uanset alder og om det er drægtige hopper, diegivende hopper eller ungheste. Han ville fraråde os at give de 2 som vi har stående foder tilrettet ungheste, for så kunne vi risikere at de vokser for meget og dermed kommer over ponymålet. - Jeg er simpelt hen så forarget, så skuffet og så ked af, at man har den opfattelse. Jeg kan godt se at hvis man er dressurrytter vil man nok ikke købe en hest på 150 cm, men det kunne jo være at hestene bare skulle bruges til ringridning eller hyggepony. Selv kommer jeg ikke til at ride mere efter et rideuheld hvor jeg brækkede ryggen, men der kan jo være andre end mig der bare synes at det at have en hest man kan strigle, muge ud og pusle om er en dejlig ting. I min lille knold, er hestevelfærd så vigtigt, og uanset om det så var (undskyld udtrykket) en lille pis-pony, så synes jeg ikke at vi kan være bekendt overfor vores dyr at spare på foder og give dem det næstebedste eller det der er ringere.
Min kæreste kontaktede idag ejeren for at høre ham ad med hvornår de var vaccineret, for hvis det er os der skal tilkalde dyrlægen til at vaccinere skal vi jo også have vaccinationskortene. Til det svarede ejer, at han aldrig har vaccineret sine heste før de forlod stalden og blev solgt uanset deres alder. Og det begrundede han med at han engang havde haft en hest som så rigtig sløj ud, og han tænkte at dyrlægen hellere måtte komme og vaccinere den. Dagen efter var hesten død. jeg er overbevist om, at hesten nok var død alligevel. Jeg nægter at tro på at den er død af vaccinen.
Fortæl mig bare - er jeg fuldstændig gal og er den holdning jeg har helt hen i hegnet? Jeg har tidligere givet mine heste foder fra st.Hippolyt og vaccinationer var uden diskussion noget man sørgede for at de fik 1 gang årligt.
Hvilke argumenter kan jeg evt. bruge for at få overbevist de herrer at det er VIGTIGT med vaccination og at det er VIGTIGT at ungheste får den mad de skal have ?? Hjælp hjælp - jeg er bare så frustreret over at vi åbenbart slet ikke er enige
jan 2009
Følger: 31 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 22 Svar: 252
Og det med vaccine, der vil jeg ikke blande mig da det ikke skulle undre mig at nogle heste kunne være allergiske, men når det så er sagt, og man tænker på at dyret hele sit liv ALDRIG har fået en vaccine, har den da alle mulige chancer for at fange dumme sygdomme. Jeg vil bestemt ikke give vaccinen grunden, og hvis det var mig stod dyrlægen ude hos mig som noget af det første i morgen for at ordne det!
maj 2011
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 67 Svar: 948
dec 2006
Følger: 83 Følgere: 87 Heste: 10 Emner: 95 Svar: 1.588
dec 2006
maj 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 20 Svar: 119
dec 2006
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.540
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 28 Heste: 6 Emner: 22 Svar: 348
og rent faktisk er en pony med stamtavle der ikke holdermål intet værd = kasteboldt
ja de skal have ordentligt foder men du ved vel ikke hva han fodre med og i hvad forhold han foder det i samt stråfoderets forhold til foderet osv?
en hest kan faktisk sagtens dø af vaccinene og der er uamlindelig mange steder at hestene ikke er vaccineret for kommer der ikke fremmede heste ind og ud af stalden er det faktisk ikke nødvendigt, og min egen hingst på 3 er heller ikke, han bliver det dog her i løbet af vinteren da han skal have hopper i bedækning til foråret.
grundet til at min ikke er vaccineret er at den sidste vaccine de fik lavet var der rent faktisk rigtig mange heste som der blev syge af og nogle døde (dette kan søges i en masse indlæg her og på HN FB osv) men den skulle være lavet om nu.
men skal din hest ud blandt andre heste ell tæt på andre heste så er det en god ide at de er vaccineret.
jan 2009
okt 2006
de fleste plage kan faktisk klare sig på vitaminer og mineraler og noget godt wrap...
mar 2011
Så det optimale som de klarer sig supert på er god wrap, vitamin og mineraler og noget proteinrigt. Hos os får hestene Soja.
jan 2009
mar 2011
okt 2006
maj 2010
Følger: 37 Følgere: 37 Heste: 18 Emner: 12 Svar: 416
Med kan også tilslutte mig fiberlux;)
vaccination og foder
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside