{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.840 visninger | Oprettet:

Tyk shetlænder ;D {{forumTopicSubject}}

Dixie er en shetlænder på 3 år nu her, og tjaaah måske er hun lidt forkælet hun har i hvert fald noget på sidebenene som jeg rigtig gerne ser væk. Problemet er bare at jeg ved dælme ikke lige hvordan jeg skal, for det eneste hun får er nogle vitaminpiller for at være dækket ind, græs og wrap og så er hun ude 3-5 gange om ugen, hvor vi blandt andet kører, går ture og laver noget aktivt!

Hvad får jeres små trolde at spise og hvordan holder i dem i form? Nogle der evt har en god idé til tykke Dixie, havd jeg kan gøre?

Derudover er der evt nogle der ved hvor jeg kan købe en kapsun/sidepull i str shet?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tyk shetlænder ;D
  • #1   22. jun 2012 Du kan starte med at tage wrappen fra hende. Det er misforstået godhed at heste og ponyer skal have en masse mad. Det er de færreste heste og ponyer som kun er i let arbejde der ikke kan leve af sommerens græs alene. Mine to heste (haflinger og barockpinto) går på en nedbidt græsmark, bliver redet et par gange i ugen og er alt for tykke. Mine shetlændere som går med føl ved siden går på græs, og får ikke foder ud over det, ingen af dem er på i nærheden af at få for lidt at spise.

Er det ikke nok at tage wrappen fra hende, kan det blive nødvendigt at sætte hende på en fold med noget mindre græs, eller gøre folden mindre, så der ikke er så meget græs at spise af

• #3   22. jun 2012 Hold da op, det kan da godt ske jeg skal 'skippe' wrappen. Men har altid troet når hesten gik på ja en nedbidt fold at den så skulle have noget ordentlig at tage fra af!

• #4   22. jun 2012 Jeg har set shetlandsponyer blive tykke på en nedbidt fold. Du skal tænke på at græsset gror hele tiden, og det er de helt nye friske skud der er mest næring i

• #6   22. jun 2012 Det der er så "anderledes" ved især shetlændere (og andre små ponyer), er at de fra naturens side er vant til at "leve på en sten" --> altså et sted med næsten ingen mad. Kunne finde ét græsstrå, spise det, gå et par kilometer, finde ét græsstrå, spise det, gå et par kilometer osv.
    Når de så kommer på en fold med græs spiser de "alle" de græsstrå de kan finde, fordi de fra naturens side er vant til, at det er nødvendigt at de spiser "alt" det græs de finder :o)

• #7   22. jun 2012 ! De sejeste Fjordbasser !
    Det synes jeg du skal prøve at fortælle vores græsmarker, mindst den ene er bidt ned hele sommeren hver sommer, og den gror altså stadigvæk. Ikke at det kan ses på marken, men det kan tydeligt ses på mine heste.

• #8   22. jun 2012 At græsset stopper med at gro fordi det bliver bidt ned hele tiden, vil svare til at en græsplæne stopper med at gro fordi den bliver slået hele tiden. Ja, der er græssorter der ikke kan tåle det, men disse vil kun blive brugt på marker hvor der kun tages slæt, ikke afgræsningsmarker, og slet ikke i hesteblandinger hvis man bruger det

• #10   22. jun 2012 ! De sejeste Fjordbasser !
    Det er stadig fordi marken er sået med en forkert græsblanding hvis den ikke kan holde til det. Bruger man en blanding der er beregnet til kun at tage slet på, kan det på ingen måde holde til det, bruger man en blanding der er beregnet til afgræsning af køer, kan det ikke holde til det særlig godt, og bruger man en blanding beregnet til heste, kan den godt holde til det. Du skal være velkommen til at komme ud og se mine græsmarker og mine heste og ponyer som går på dem, hvis du ikke tror mig.

• #12   22. jun 2012 Lige for at drage en konklusion så det jeg skal for at hun kan tabe sig lidt er:
    Drop wrappen
    indskrænk folden også selvom marken er nedbidt - hun vil stadig få nok at spise (hvordan kan jeg se hvis græsset er 'træt'
    Og så fortsæt med vitaminerne
    + mere motion smiley

• #13   22. jun 2012 Stop for guds skyld med at give wrap.
    Wrappen er til nytte om vinteren, som erstatning for græsset.

• #14   22. jun 2012 Min shetlænder lever af græs og vitaminkiks og ikke andet fra 1 maj og til først på efteråret.
    Folden er godt nok ikke bidt ned, men det er heller ikke meterhøjt.

Han bliver dog ikke rørt så meget. så han arbejder ikke for føden. og tynd det er han langt fra.

Han får kun wrap om vinteren.

• #15   24. jun 2012 Hvis dit græs bliver for "træt", vil din pony blive tynd smiley
    For en shetlænder er "ingen græs på marken" stadig rigeligt.
    Vores har to små folde som vi skifter imellem, og det er stadig alt for meget for dem, og de får rigeligt med motion.

• #17   25. jun 2012 Hej smiley .

Nu har jeg ikke læst alle svar, men jeg har 4 meget sunde og friske shetlændnere gående derhjemme og de har aldrig fået vitamer eller noget om sommeren. De får kun græs og indtil der er nok i græsset får de enten lidt hø eller lidt wrap. - Det skal siges at de bestemt ikke mangler noget på sidebenene heller smiley .

Jeg tror der burde være nok i græsset til at din shetlænder ikke skal have wrap mere og ellers kan du jo smide den på jordfold noget af dagen og på græs noget af dagen ? smiley

Kommentér på:
Tyk shetlænder ;D

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce