{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.889 visninger | Oprettet:

tegn på at det ''snart er tid'' {{forumTopicSubject}}

hej alle HG'ere smiley
så er tiden ved at nærme sig for min hoppe og jeg.
Currin (hoppen) har termin på lørdag/søndag, og er igår blevet lukket for sig selv, i et aflukke i løsdriften.
hun er blevet blød bagtil, og igår sad der lidt slim i hendes skedeåbning + hun er begyndt at klø sig meget på bagparten over haleroden.

i nat sov jeg hos hende (sover der til føllet er ude - bliver jeg nød til, da vi ikke har anden form for overvågning, og desuden er currin oftest meget afslappet i mit selvskab), hvor jeg kunne se hun gik lidt uroligt rundt i perioder og hun med mellemrum lagde sig ned i halmen og stønnede i alt mellem 10 sek. og 3 min. hvorefter hun rejser sig igen og lader som ingenting. går ud fra det er lidt plukveer..

dog er hendes yver ikke vokset særligt endnu, men hun idag begyndt at blive irriterret når jeg aer hende på maven og i nærheden af yveret, så går ud fra der ikke vil gå alt for længe, før der sker noget på den front.
har snakket med dyrlægen som siger, at det normaltvis kommer meget pludseligt med 1. gangs hopper..

men hvad er jeres erfaringer med de forskellige tegn der viser, når det er ved at være ''oppe over''? -især med jeres 1.gangs folene?

og hvor mange mangler endnu at få føl i år?

mvh. Liva

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  tegn på at det ''snart er tid''
  • #1   30. maj 2012 Hej Liva.
    Først vil jeg lige sige, at du er super heldig at få lov til at blive følejer i år(Det er vi jo andre der ikke gør.. smil)

Du har helt ret i at hendes opførsel i går godt kunne have været nogle plukveer..
    www.netdyredoktor.dk er en rigtig god hjemmeside som jeg brugte meget dengang min hoppe Freja skulle have føl for første gang.
    Der står bl.a. om de 4 forskellige faser:
    •Forberedelsesperioden
    •Opblokningsperioden
    •Selve folingen
    •Efterbyrdsperioden

Om forberedelsesperioden står der:

De sidste uger op til folingen kaldes forberedelsesperioden. Her begynder hoppens krop at indstille sig på den forestående fødsel. Bugomfanget er forøget, og nogle hopper får væskeansamlinger under bugen og i benene.
    De fleste hopper får afslappede bækkenbånd, den såkaldte lødning. Hvis ikke det tydeligt kan ses, kan man mærke lødningen ved at føle blødhed på krydset, på hver side af haleroden. De sidste dage før folingen bliver lødetegnene ofte mere tydelige.
    Hoppens yver vokser tydeligt de sidste uger før foling. Hos mange hopper ses "voksperler" på pattespidserne ca. 24-48 timer før foling. Det er indtørret sekret eller råmælk. Det sikreste tegn på nært forestående foling er et spændt yver med mælk i patterne.
    Enkelte hopper viser ikke disse tydelig tegn på nært forestående foling. Derfor er rutinemæssig overvågning altid vigtig.

Og om opblokningsperioden står der:
    Den næste fase varer normalt fra 1-2 timer til 5-6 timer. Hos nogle hopper dog i 1-2 dage. Under opblokningen begynder livmoderhalsen at åbne sig.
    Hoppen har så småt ændret adfærd med let kolikagtig uro. Hvis hoppen går ude, søger hun i opblokningsperioden væk fra flokken. Hun lægger og rejser sig i korte perioder, har hyppig urinering og gødningsafgang, krænger overlæben, tager lidt halm i munden, skraber med et forben og kigger mod baglivet.
    Mod slutningen begynder hoppen som regel at svede. Nogle hopper viser dog ikke disse typiske tegn, men går pludselig i gang med at fole.
    Afgang af fostervand markerer overgangen til uddrivningsfasen eller selve folingen.

Nu ved du nok bedst hvordan det er hun opfører sig, og derfor kan du bedst bestemme hvor langt hun er inde i de forskellige perioder. Men her er i hvert fald lidt læsestof til dig smiley

Mvh. Julie - og held og lykke smiley

• #2   30. maj 2012 Vil sige det er meget forskelligt fra hoppe til hoppe og derfor meget svært at sige med sikkerhed hvornår de foler smiley Lidt trælst nogen gange hihi..

Har også selv brugt netdyredoktoer meget og kan oz kun anbefale den smiley

Min hoppe står også for og ska fole (ja faktisk går vi bare og venter nu) Hun er 2gangs og har siden mandag haft kæmpe yver med store fine vokspropper og har også haft slimet snask bagi, men intet er sket endnu.... Og det var lige præcis det samme med hende for 2år soden da hun fik sit første føl, var der også vokspropper flere dage før og gik en hel dag med mælk i yveret inden hun folede om natten... Hvor vi derimod havde en 1.gangs hoppe sidste år ude i stalden som vi rente og kiggede på og vi var flereder var enige om at der ville gå mindst en uge inden hun ville fole. Der var slet ingen tegn overhovdet. Og der var kigget til hende om eftermiddagen og 1½
    time efter var føllet født da ejeren kom så det kan gå meget stærkt...

Vil bare lige sige det er en kæmpe oplevelse at være med til folingen og godt du holder øje med hoppen... havde video overvågning første gang og nåede og være med under hele folingen. I år har jeg været så heldig at låne en alarm så håber på at være der også...

Hel og lykke herfra smiley

• #3   30. maj 2012 wow. tusind tak for jeres svar, dejligt med lidt nyttigt læsestof smiley
    hvis jeg skulle følge netdyredoktor, lyder det for mig som en blanding af forberedelses -og opblokningsperioden .. så det må bare være, at væbne sig med tålmodighed og se tiden an. suk. det er svært når det nu er så tæt på smiley - ved ikke om i kender det?
    men i al fald, tak for jeres svar -og jeres held og lykke!!!
    jeg vil tjekke netdyredoktor ud.

og gaiamusen & cassiopaia! - held og lykke! krydser fingre for, at alt kommer til at gå vel med din hoppe og hendes foling!

Kommentér på:
tegn på at det ''snart er tid''

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce