Tegn på bændelorm ? {{forumTopicSubject}}
Hvad er de typiske tegn på at hesten kan have bændelorm?
Og her spørger jeg jer og ikke hvad der står på internettet?
Min hoppeplag på 1 år er her den seneste måned blevet "tynd" men alligevel en del vommet?
Jeg fik taget en gødnings prøve da jeg troede at var pga orm og det viste sig også hun havde en masse æg så hun fik selvfølgelig en kur.
Men her efter 14 dage ca er hun stadig vommet og ser rigtig træls ud selvom hun er dækket ind med foder som er til plage og har hø ad libitum.
Jeg kontakter Dyrelægen i morgen for at høre og om de komme og kigge på hende men ville lige høre jer ad om i har oplevet det samme?
jul 2011
Følger: 65 Følgere: 66 Heste: 4 Emner: 33 Svar: 152
dec 2012
Følger: 53 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 105 Svar: 464
jul 2011
Følger: 65 Følgere: 66 Heste: 4 Emner: 33 Svar: 152
dec 2012
jul 2013
Følger: 27 Følgere: 95 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 599
bændelorm giver kolik symptomer
apr 2006
Følger: 13 Følgere: 15 Heste: 4 Svar: 983
at den er vommet kan være pga græsset...
nu er 1 års jo bare ikke de kønneste skabninger på jorden , de vokser lidt "i stykker" selvfølgelig er den køn efterår/vinter der var den jo bare en lille baby alle dyrebørn er nuttede..
min 2 års har lignet løgn her i vinters .. men er pt i en god periode hvor den er ok køn og se på og ikke mere ligner et kæmpe hoved på et "skelet" med en hals som kosteskaft , hvor bagenden er stukket af fra forenden
hvis du laver ormetjek 2 gange årligt så er der jo styr på det, og at alle andre i stalden gør.. når hestene er under 3år anbefaler man de får ormekur hver 3 måned.. det er bare og ringe til dyrlægen så udskriver de dem gerne hvis man altså laver ormetjek 2 gange årligt..
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 955
Min hest har lige fået en kur for 2. år i streg. Symptomer mere varierende, nogle er slet ikke generede. Andre er meget generede. Men det fælles for bændelorm er at de sætter sig overgangen mellem stortarm og bagtarm (så vidt jeg husker). Her gnaver de hul i tarmen og sætter sig i klynger ovenpå hinanden. De udskilles kun på bestemte tidspunkter i ormens cyklus. De er en stor årsag til kolik hos heste og det er meget smertefuldt.
Min hest bliver øm ved lymfeknuderne lige bag ved gjordlejet. De hæver også helt tydeligt. Han kan også blive øm i nyre/lever området - over krydset. Hævet, stram og spændt. Nogle gange også lige før lysken, da tarmen der bliver påvirket.
Man tester for bændelorm - den mest pålidelige pt. er en spyttest, der sendes til England samt en helhedsvurdering af hestens øvrige sygdomsbillede. Det vil sige, at man vurderer hvor påvirket hestene er.
Spyttesten tester for et givent antistof som hesten producerer, når de er inficeret. Begge mine heste har nu 2 slået ud på denne test. Og de bliver naturligvis behandlede.
Derudover så behandles hestene med YSY, Probiotikum og B-vitamin for at genoprette systemet og mindske risikoen for at hesten igen angribes.
Alt dette har jeg fra min kiropraktor som brugte 10-15 minutter på at undervise og forklare mig i at behandle, forebygge og håndtere bændelorm med den korrekte ormestrategi.
Hun er uddannet biolog og har derfor den viden, der skal til for at forstå, hvad vi har med at gøre.
Ideelt set bør man i øvrigt fordi bændelorm opfører sig som de gør behandle igen efter 6 uger som standard, fordi det stof, der kan slå bændelorm ned kun tager cirka 60% af alle æg på en god dag.
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.887
dec 2012
Hun viser slet ikke nogen af de tegn og har svært ved at tronpå at det er bændelorm hun har. Jeg tror mere det er spolorm hun har. Jeg har snakket med dyrelægen og jeg skal indlevere en ny bæ prøve. Så bliver den lige tjekket for det det hele.
Tegn på bændelorm ?