1.009 visninger
|
Oprettet:
Be' om din mening? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har nu trænet med min araber-dreng i 3-4 uger, og jeg har optaget en lille film af vores fremskridt. Nu vil jeg gerne høre jeres mening om min indtil videre tilkørings træning.
Jeg vil også meget gerne høre hvad i mener er næste skridt på vejen imod at kunne spænde ham for vogn?
Jeg vil gerne høre konstruktiv kritik
Mvh. Maria L
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
-men til det ville jeg få noget hjælp fra en prof eller erfaren kusk
sep 2007
Følger: 23 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 48 Svar: 136
Jeg syntes det virker vildt at spænde vognen for allerede... Skal han ikke kunne dreje "rigtigt" jeg mener, han drejer jo som han plejer, hvor bagparten bare følger efter forparten. Burde han ikke krydse benene når han skal dreje?
nov 2007
At dreje så snævert at der nærmest er tale om en pirouette bruger vi faktisk ikke andet end når dervendes om på en vej e.l.
Men hvis ikke hesten kan stå stille ret længe af gangen, ville jeg vente med vognen. hesten skal jo kunne stå stille mens der spændes for og fra, når man skal over en vej, hvis der lige skal rettes på selen osv.
Så det er en af de ting jeg ville arbejde noget mere med.
sep 2007
Hvilke erfaringer har du med tilkøring af hest der kigger meget? Min hest er trafiksikker, men han ser af og til spøgelser når jeg rider langs vejen. Hvor han springer til siden... Dette er jeg lidt bange for at han skal gøre når han er spændt for vogn. Ved du om det hjælper med skyklapper? Eller vil hesten bare dreje hovedet mere, eller blive mere hys mht. lyde?
nov 2007
Vi har selv gjort forarbejdet med vores, men ladet en prof. om selve forspændingen når vi nåede dertil
Vores bliver begge kørt med skyklapper. Axel kigger MEGET når man rider ture, og vender osse gerne 180 grader og forsøger at komme hjem. Det sidste gør han så ikke for vogn, og med skyklapper på, kigger han osse en hel del mindre. Han kan jo ikke se tingene der kommer bagfra, før de er nået næsten forbi, og så kan det ikke længere betale sig at blive "bange".
Martha kigger osse meget. Det gør hun nu osse med skyklapper på, men går trods alt bedre med end uden.
Balder kunne køres både med og uden det gjorde ikke rigtigt nogen forskel.
Var det mig, tror jeg jeg ville starte med skyklapper, de kan jo altid pilles af senere, hvis man synes de er unødvendige. Men det er vidst lidt en smagssag hvad folk foretrækker.
sep 2007
Jeg har nul erfaring, så det er bare dejligt at høre andres erfaringer.
Hvem fik du til at klare tilkøringen? Og hvor fra i landet?
Hvad kostede det? Og hvor lang tid tog det?
Du bliver lige bombarderet med spørgsmål Håber det er okay
nov 2007
Forinden har han været kørt meget i lange liner, var trafikvandt, kunne stå stille osv, og derfra var der så hjælp til resten
Martha kunne trækkes, have sele på og ikke så frygteligt meget mere end det da hun blev sendt i tilkørsel
Axel har jeg jo redet i små 5 år før han blev kørt til, så han kunne self en masse af de basale ting inden han overhovedet fik sele på.
Han har så yderligere været kørt fra jorden, lært at stå stille, at der blev "dasket" lidt med skaglerne osv mens han gik.
Med Axel har vi kun haft hjælp til selve forspændingen og så den første køretur. Herefter har min far kørt ham selv, dog med ugentlig undervisning den første tid (han får stadig undervisning med ham, blot ikke fast hver uge).
Vi bruger henrik høper i Hammelev (ved Haderslev/Vojens). Vil ikke hænges op på det, men mener han tager 6000/mdr for tilkørsel.
Hvor lang tid det tager, afhænger helt af hesten -altså hvad den kan når den ankommer osv. og self af kusken der skal fortsætte dens uddannelse.
Hvis man selv er nybegynder, skal hesten jo være lidt længere i uddannelsen før man får den hjem, end hvis man er super rutineret kusk.
Axel var for en gang hvor Henrik så kørte ham. De næste par gange var med undervisning men med min far som kusk, og herefter på egen hånd.
Men en komplet tilkørsel af en rå hest, tager ligeså lang tid som tilridning -altså kan man forvente et par mdr +/- alt efter som sagt hvor langt hesten så gerne skal være når den kommer hjem.
Jeg har fået undervisning ved Henrik med både Martha og Balder, og kan absolut anbefale ham.
sep 2007
Jeg er lidt usikker på at tage skridtet fra hvor han slæber bommene som på filmen, til at spænde vognen på ham. Jeg tror måske, at jeg venter til jeg har fundet nogle af de der smarte klips, der hurtigt afmonterer vogn osv.
nov 2007
Min far har kørt nogen år efterhånden og med regelmæssig undervisning, kører stævner osv.
Jeg selv har osse kørt nogen år, dog knapt så regelmæssigt som min far, og jeg holder mig til lidt mere stabile og rolige heste -jeg er nemlig ikke super modig når jeg sidder helt deromme, det er altså lidt noget andet end at sidde på ryggen;o)
Alligevel er vi da 100% enige om at selvom vi måske nok i fællesskab kan forberede hesten til at få vogn efter, så giver vi os IKKE i kast med selve tilkørslen alene. Der er bare ingen grund til at tage nogen risiko, og resultatet bliver SÅ meget bedre når det gøres rigtigt fremfor når man bare prøver sig lidt frem.
Vi har, efter "ordre" fra Henrik, ikke spændt alverdens ting efter hestene inden vognen skulle på, men blot vænnet dem til at skaglerne kan "daske" lidt ind mod siderne, at der lægges lidt vægt i dem osv.
sep 2007
I dag har jeg gået med ham for lange liner, og haft min bror til at lægge lidt vægt i skalgerne, og lade dem daske på benene. Samt vognen nu kan sænkes ned over min hest (uden seletøj) og stængerne kan røre min hest på bagparten og siderne. Dette skal trænes mere, men med en god håndfuld godbidder er min hest temmelig samarbejdsvillig
Jeg vil rigtig gerne kunne tilkøre min hest selv, men jeg er godt nok usikker på hvordan jeg skal gribe det an... En erfaren kusk er nok det bedste, men jeg syntes godt nok jeg er kommet langt med tilkøring allerede, så jeg spekulerer på, om det mon ikke kan lade sig at gøre...
nov 2007
Det handler jo ikke bare om at få hesten lært at transportere sig selv og vogn fra A til B, men osse om at den skal lære alle de basale ting der gør den til en god og stabil kørehest. Yderligere er det en ret stor fordel at den lærer at bruge sig korrekt (helt som under rytter), hvis den skal holde mange år fremover.
-og DET kan en nybegynder ikke bare sådan lige klare.
sep 2007
Jeg vil vildt gerne lære mere om kørsel med hestevogn, jeg kender desværre bare ikke nogen der kører med hest.
sep 2007
I går trak min hest et bildæk rundt på folden, og det gik over alle mine forventninger. Det er svært at tro at han ikke har prøvet det før, for han tager det godt nok flot. Ingen hysteriske anfald eller noget, han drejer kun ørene lyttende bagud og kigger efter bildækket det første stykke tid.
nov 2007
Da jeg fik min første pony var jeg på ingen måde en øvet rytter. Min mor havde redet i sine unge dage, så hun vidste dog en smule om heste.
Vi formåede på en eller anden måde at få kræet tilredet -MEN i flere år blev hun jo kun redet af nogen uden erfaring eller viden. Og selvom hun bestemt kunne styres rundt i både skridt trav og galop, så fik hun altså tillagt sig rigtigt mange dårlige vaner, uhensigtsmæssige måder at bruges sig på mm, fordi vi ikke vidste bedre.
Det samme gælder jo for en kørehest. Heldigvis går det ikke helt galt de fleste gange når nybegyndere kaster sig ud i at tilkøre alene, men jeg har endnu tilgode at se at sådan en begynder-tilkørsel resulterer i en god og stabil kørehest der bruger sig bare tilnærmelsesvis korrekt, og med en kusk der helt på egen hånd har lært at køre bare nogenlunde korrekt
Det er ikke fordi alle skal have lyst eller evner til at køre store konkurrencer o.l. Men du ville vel heller ikke sende en nybgynder-rytter ud at ride egen hest til, eller ud i trafikken med hesten for den sags skyld?
Jeg ved godt det er træls at høre (eller læse;o)) og jeg ved godt at for 90% af skriverne herinde, er det ikke noget de tager til sig. Men køresporten er for det første farlig hvis ikke man ved hvad man laver, og for det andet synes jeg sgu det er synd for de mange heste der har en kusk der ikke har fået hjælp til korrekt tilpasning af sele og vogn, iog er udstyret med en kusk der måske nok har de aller bedste intentioner, men slet ikke har nogen som helst ide om hvad de foretager sig oppe på vognen, udover hvad de lige har kunnet google sig til.
Jeg er super glad på dine vejne over at det går så godt, og alt forarbejdet ser jeg heller intet problem i at man selv begiver sig ud i. Men som absolut minimum bør man altså få sig et par køretimer så man kan det allermest basale, herunder osse korrekt for- og fraspænding.
Be' om din mening?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside