Hest med lav selvtillid.. {{forumTopicSubject}}
Jeg rider den her vidunderlige hvide hoppe, 10 år og 166 stg. Ja, hun er virkelig skøn!
Ejeren købte hende af en salgstald, mærkeligt nok en springstald, for hun blev solgt som dressurhest. ejer anede ikke om hun havde sprunget før.
her for 2 måneders tid siden, endte det med at jeg skulle springe på hende. Og hun stoppede på SÅ MEGET! Total blokade. Stoppede nok på 13/20 spring.. Henover tiden er det dog blevet bedre, men hun stopper stadig. Min springunderviser tror hun er blevet sprunget før, men har så fået en dårlig oplevelse..
Ikke nok med det, så ser hun spøgelser OVERALT! I den hal hun har redet i 20 gange, intet er ændret, men alt er farligt. Hvis man er heldig kigger hun bare. Der var lige blevet sat bogstaver op på vores dressurbane, og jeg skulle så ride hoppen der. Og jeg har aldrig redet sådan et nervevrag. Hun stejlede, stak af, sparkede bagud over jeg ved ikke hvad. Det endte med at jeg kunne trave en 20 meter volte EFTER 40 minutter, fordi hun var så bange. Og sådan agere hun med en masse ting.
Hun er nu flyttet ud til en privatstald (stod før på ridecenter) og hun slapper meget mere af. Stedet har egen skov.
Ejer og jeg er begge ret enige om at hoppen har en dårlig selvtillid, har sikkert oplevet noget dårligt i fortiden..
Vi har besluttet at inden vi rider i skoven, vil vi trække en masse ture med hende. Rose hende en masse og tage det stille og roligt.
Jeg vil også opbygge noget tillid med hende.
SÅ spørgsmålet er: har i oplevet sådanen hest før, og hvad gjorde i? Hvad er der af gode tillid/selvtillids øvelser jeg kunne gøre?
Hesten er en FORMIDABEL springer, og hun er super hurtig og kan lave gode vendinger, og vi tror alle hun kan blive en stjernehest, hvis bare hun ikke stoppede sådan..
Så, hvad har I af idéer? Tak på forhånd..
Undskyld længden
dec 2008
Følger: 54 Følgere: 57 Heste: 2 Emner: 102 Svar: 235
Jeg har leget statue med min hest: hvor man har et langt tov og starter med at placer den midt på banen. hver gang den bevægger sig sætter man den hurtig på plads. du står en 45 grades vinkel over for den. når den ikke ser hen på dig ryst i tovet så den kigger på dig, når hovedet holdes mod din retning ros den. husk den må ikke bevægge sig. på den måde fortæller du den at den ikke skal bruge energi på alt det den er urolig for for så længe du er rolig er der ingen fare på fære.
ergo fokus på dig den skal stole på dig.
Her kan man træne at gå længere og længere væk, bevægge sig rundt om den. Og så til det hun er bange for tag pisk, eller en kegl, en plastik pose, og lam med den rør hende gå væk igen.
Tip: husk dine skulder skal være tunge og afslappet og husk at gabe af og til og reager ikke på hvis hun laver et uønsket adfærd.
Det er vigtig at når hun bevægger sig væk ikke at fjerne presset for så sætter hun fluben på den rektion. så lige så snart hun står stille tag presset væk og gå væk med den farlige ting.
Det kan tage lang tid, alt af hængigt din timeing.
det var sådan jeg læret min hest at tænke i sted for at lukke øjne og løbe. når han bliver bange ryster han i kroppen eller løber 5 meter, eller enda bare stopper og og glor. Jeg ignorer det der er farligt og fokuser på at det vi lige var igang med. lige ud retnin gog frem, hvis vi var ude og ride i skoven.
håber denne øvelse kan hjælpe jer og hvis der noget du ikke forstår så bare spøger løs
jun 2009
Følger: 80 Følgere: 73 Heste: 4 Emner: 34 Svar: 1.118
Jeg er enig med de to ovenstående.
Mht. springproblemet:
Jeg har selv redet en araber/haflinger som styrtede afsted og stoppede ved alt. Meget ubehageligt at sidde på hende når hun gjorde sådan.
Jeg stoppede med at løsspringe hende, da hun faktisk blev jaget rundt. Det førte hun jo videre til når jeg sad på hendes ryg.
Hvis man løber over springene med hesten bliver den aldrig selvstændig. Lav derfor cirkelleg med hende (longe) og så snart hun er kommet over springet som skal stå ude på volten, så flyt hendes bagpart så hun kigger på dig og ros hende. Så lærer hun samtidigt at sætte farten ned lige efter hun har sprunget.
Start helt i de små med spring. Lav små cavaletties hun kan trave over med dig på ryggen, lav en hel, lettere kompliceret bane hvor I kommer rundt og der er nye "spring" hele tiden. Efterhånden kan I sætte springene en smule op (måske 20 cm).
Det vigtigste er at du har det sjovt, og ikke mindst hende. Når hun er så nervøs som hun er, er det SÅ vigtigt at det er en fornøjelse for hende at være i dit nærvær.
Mht. at røre farlige ting:
Jeg tog en reflexvest og viste hende den meget kort, og så gemte jeg den bag mig og gik med den. Hun blev vildt nysgerrig og gik med og kiggede og prøvede at finde den bag mig. Hun søgte og søgte og jeg roste og roste. Så rørte jeg hende kort med den, og det var helt okay, så jeg fjernede den igen. Så rørte jeg hende igen med den, viftede lidt med den. Så begyndte hun at gå lidt, så jeg fortsatte. Så gav jeg signal til at stoppe, så det gjorde hun, og jeg fjernede vesten. Den næste gang jeg viftede med den på hende, gik hun to meter og stoppede så, fordi hun netop havde lært at presset fjernes når hun bliver rolig.
Sikke en smøre - god fornøjelse og held og lykke.
Hest med lav selvtillid..
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside