{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.466 visninger | Oprettet:

Truende adfærd {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har et lille problem med min snart 2-års plag. Jeg er virkelig i syv sind, da jeg ikke ved om det er hende problemet ligger hos, eller om det er min der tackler hende forkert, eller presser hende for meget. Jeg håber I kan hjælpe.

Jeg har tit min plag inde på ridebanen, hvor jeg jagter lidt rundt med hende, for at motionere hende. Dette har hun været van til fra hun var helt lille, hvor hun løb sammen med hendes mor.

Men her for et lille halvt års tid siden, begyndte hun at stoppe op, og vende sig med hovedet og forparten mod mig, og slå med hovedet og stampe i jorden med for benene og lignede en der var ved at stejle. Jeg tænkte på det tidspunkt, Hmm, hun prøver mig nok bare af.

Jeg har prøvet at have hende på ridebanen både alene og sammen med andre hest, da jeg tænkte at hun nok ikke gad løbe rundt helt alene. Men resultatet er det samme. Hun vender sig mod mig, Slår med hovedet og stamper i jorden. Hun har flere gange gået hen til mig og stået stille, mens jeg laver "smælde" lyde med longe-pisken (for at få hende til at løbe), og hun er totalt lige glad. Hun bliver stående. Jeg kan svinge pisken over hovedet på hende og lave "smælde" lyde med den, uden hun reagerer. Hun er simpelthen fuldstændig ligeglad med pisken og har absolut ingen respekt for den.

De gange hun har vendt sig mod mig og slået med hovedet og stampet med for benene, har jeg fået hende til at løbe en halv omgang mere, ved at dappe hende med pisken (Slår hende aldrig med den), da jeg, som tidligere nævnt, troede hun prøvede mig af, og hun ikke skulle vinde den lille magt kamp, Jeg har altid stoppet efter hun har løbet den lille halve omgang, da jeg ikke vil presse hende for meget.

Men her kommer det reelle problem så. Her i går da jeg havde hende på ridebanen og jagtede lidt rundt med hende, vendt hun sig endnu en gang mod mig, men denne gang nøjedes hun ikke kun med at slå med hovedet og stampe med forbenene. Hun sprang nærmest frem mod mig med ørerne helt tilbage ( Dette plejer hun ikke at have), virkelig som om hun ville angribe mig. Jeg blev selvfølgelig noget chokeret og bange, da jeg aldrig har set hende sådan før.

Efter dette var sket, gik jeg hen til hende og tog et tov på hende og trak hende to omgange på banen, hvor hun følge ligeså sødt med, med øerne fremme, og opfører sig pænt, som hun plejer at gøre.

Det skal lige siges at hun plejer at synes det er sjovt at løbe på banen, men det vendte som sagt for et lille halvt års tid siden, fra den ene dag til den anden.
¨
Hvad gør jeg galt?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Truende adfærd
  • #1   6. apr 2012 For det første, Hvorfor jager du hende? Hesten skal nok selv vælge om den vil løbe, skridte eller stå stille.. Faktisk er det forbudt at true/jage hesten med pisken.. Og det er der en grund til..

For det andet; Grunden til at hun reagere sådan, er fordi at du faktisk truer hende med pisken - Måske ikke i dine øjne men i hendes er det ''Jeg skal løbe, ellers bliver jeg slået''. Derfor siger hun fra og siger at det kan være nok. At du så fortsætter er bare endu mere forkert..

Råd: Lad hende selv løbe - Hun har 4 ben, og ved godt hvordan man bruger dem.. Du vil vel heller ikke rammes med en pisk, vis du ikke løber vel? smiley Lav hellere noget andet, leg med hende, Aktivér hende på andre måder.. Eks er legen 'Chase the Tiger' min egen plags yndlingslej smiley Ellers kan du jo bare té dig tosset, og løbe rundt på banen og lave alle mulige krumspring. Det gør jeg også, og så løber min plag efter mig, vrinsker og bukker, og ser ud til at have det skide sjovt smiley

Det er en del sjovere for hesten at skulle gøre noget uden trusler .. smiley

• #2   6. apr 2012 Louise: Jeg har aldrig slået hende med pisken, så hun ved ikke at det gør ondt hvis jeg slår hende. Hvis man kan sige det sådan. Jeg bruger heller ikke altid pisken, langt de fleste gang løber jeg runde og skaber mig som en tosset og klapper i mine hænder, men det er stadig det samme resultat. Som jeg tidligere skrev er hun jo ligeglad med pisken, så "gider" ikke slæbe på den, når den alligevel ikke er til nytte. Hvis du forstår smiley Og i går da hun sprang frem mod mig brugte jeg ikke en pisk, der løb jeg rundt som en tosse. (Det burde jeg nok også have skrevet i beskrivelsen)

Hun plejer at være som du beskriver din plag, løber rund, vrinsker, bukker og laver andre krumspring og ligner en der har det skide sjovt. Og det er uanset om det er ved hjælp af smælde lyde fra longe pisken eller om det er ved at jeg løber og skaber mig tosset. Men det er som sagt vendt.

Som jeg tidligere nævnte, har jeg fået hende til at løbe en lille halv omgang mere, da jeg i første omgang troede at hun prøvede mig af.

Du nævner at du leger "Chase the tiger" med din plag, må jeg spørge hvad det er for en leg?

• #4   6. apr 2012 har samme problem næsten med min, men hvis man kan sig de så er det simpelhen fordi min ikke gider at arbejde så der kommer en og hjælper mig med ham idag så jeg håber jeg kan blive lidt klogre smiley

• #5   6. apr 2012 Chase the tiger, er en rigtig sjov, motiverende leg smiley

Jeg vil prøve at beskrive hvordan du kan gøre det;

Du skal bruge:
    En lang pisk, eller lang gren
    En snor, med evt en tennisboldt eller et stykke synligt plastik (Ikke gennemsigtigt) på størrelse med 2 hænder.

Sådan gør du:
    Du starter med at vikle snoren med en tennisboldt eller et stykke plastik, rundt og spidsen af pisken, så den sidder fast. Så tager du din hest, og opmuntre den til at røre tennisbolden eller plastikket. Hver gang den gør det, får den en godbid eller en masse ros.. Dette gentages et par gange. Imens den røre bolden/plastikket skal du sige 'Chase the tiger'.
    Så prøver du at gå rundt med pisken, og lader snoren med bolden/plastikket følge jorden. Din hest vil følge efter den, vis den har fattet pointen med, at vær gang den røre den, får den en godbid. Vis hesten så røre den, og evt træder eller bider i den, stopper du op og roser den. Så når du har gjordt det tilstrækkelige gange, kan du begynde at løbe med den, mens du siger 'Chase the tiger' osv - Og hesten vill følge efter plastikket/bolden smiley Derved får både du og din hest motion + At det er MEGET sjovt at se nogle af de underlige krumspring den gør smiley Eks, min plag kan finde på at hoppe op på plastikket, med alle 4're ben samtidig - Og det ser sjovt ud - Og hesten hygger sig! smiley

God fornøjelse, og husk at rose hesten meget smiley

• #7   7. apr 2012 Tusind tak for alle de gode svar, det er virkelig noget jeg kan bruge fremad rettet. smiley

Kommentér på:
Truende adfærd

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce