{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.172 visninger | Oprettet:

Bid: længde, tykkelse HJÆLP!! {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley

Jeg har rigtig meget brug for noget hjælp.

Først giver jeg lige nogle fakta:
Min hoppe er spinkel, DV, 166 i stang, og med et lille hoved (stor COB lile FULL)
Det bid jeg har nu er tyndt, 14/16 mm. 14,5 cm, tredelt

Det bid jeg har, sidder tit skævt ud til venstre side, og har derofr gnavet hende, og er også for tyndt smiley SÅ, jeg skal have et nyt bid.

Kigger på Sprenger biddene, men men men.. Er lidt på herrens mark.
Er i tvivl om hvilken tykkelse; vil gerne have et tykt, så tænkte 18 mm 14 cm - men er det for tykt til en "lille" hoppe, altså kan hun have det i munden, når alt kommer til alt?

Ellers sidder jeg og tænker 16 mm - 13,5 eller 14,5.
Men er det stadig et tyndt bid?

Og er der nogen af jer, med DV eller stor hest, som rider med et bid kun på 13.5 cm, da jeg synes det lyder som meget kort i hvertfald i forhold til mit 14.5 som nu også er lige til den store side smiley

Kom gerne med nogle af jeres erfaringer, eller måske hvad størrelse i rider med og hvorfor smiley
Håber at høre fra jer, med nogle gode råd!

-Stine

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bid: længde, tykkelse HJÆLP!!
  • #1   4. apr 2012 ville vælge et 18 mm - har selv dette bid og er super glad for det smiley

• #2   4. apr 2012 Jeg har et HS dynamic til min unghest i 14,5 og er fuldt ud tilfreds med effekten smiley Det ligger rigtig godt i munden på hende. ( en stor Oldenborger, med x-full i trense)

• #3   4. apr 2012 jo tyndere bidet er jo længere ligger det i munden. dvs. hvis du skal have et meget bredere bid skal det også være længre

• #4   4. apr 2012 man skal også passe på med ikke at tage dem for tykke, da hestene tit ikke har plads til bidet i munden, og der derfor irreter dem i stedet..
    min dv er jeg ved at købe nyt bid til og tror hun skal helt ned i 13 cm, da jeg synes at 13,5 er for stort til hende.. regner med at købe enten 14 eller 16 mm i tykkelsen

• #5   4. apr 2012 Jeg har haft stor gavn af gummistangbid. Ingen gnavesår, ingen irritation, meget bedre reaktion fra hestens side af osv. smiley

• #6   4. apr 2012 Jeg har lige lånt et 18mm 13cm idag, som jeg lige havde i munder på hende. Altså, det var ikke for stort, men umiddelbart lå det ellers godt nok, så nu vil jeg lige prøve at ride lidt med det, og se hvordan det går smiley Er nemlig også lidt hookt på et 18 mm, men vil jo heller ikke proppe hendes mund.

Stine L: Nu er det godt nok KK Ultra jeg går efter, men kan godt se, at hvis du bruger 14,5 cm på din X-FULL, så kan jeg nok godt gå lidt ned.. Selvom jeg godt ved, at det er meget forskelligt fra hest til hest smiley

Team Nullerdut: Gummistangbid er det ikke lidt voldsomt til en hest der egentlig reagerer godt nok? Tænker bare det med "stangen"? smiley

• #7   4. apr 2012 gummibid er et blødere bid, end et almindeligt bid, men man må ikke ride med gummibid til stævner:)

• #8   4. apr 2012 jo tykker jo blider så hvis du har en stærk hest vil jeg beholde et tyndt bid smiley Men jeg er ret sikkre på hesten selv skubber det til siden på grund af smerter eller dårlig tandpleje så tjek dens tænder tror du finder løsning der smiley

• #9   5. apr 2012 Hun er ikke stærk som sådan, det er bare kommet af arbejdet med at få hende lidt mere tilbage og op med hovedet.. Tænder burde ikke være problem, da hun havde tandplejer i juni sidste år, og derefter fik tjekket af en dyrlæge engang i efteråret, hvor der ikke var noget smiley

• #10   5. apr 2012 Jeg bruger HS Dynamic (muffebidsmodellen) 12,5 cm lang i 16 mm tykkelse. Min hannoveraner er ca 1,64 cm og bruger cob omkring næsen. Hun har en meget lille mund så jeg vil under ingen omstændigheder gå op i tykkelse til min. Hvis dit bid har gnavet vil jeg mere hælde til at det er for stort og ligger for uroligt i munden på hende så jeg ville anskaffe sådan en model som jeg har, den er ret stabil og jeg kender ingen endnu der har haft nogle problemer ang. gnavesår osv.
    Du kan få en "bidmåler" fra HS så du kan måle den længde din hest skal bruge.

• #11   7. apr 2012 Ja, kan godt se hvad du mener, og har også haft Dynamic i tankerne, men må man godt starte dressurstævner med sådan et egentlig? og hvor siger du man kan få en sådan bidmåler? Og er den dyr? smiley

• #12   7. apr 2012 Ja, jeg har da startet distriktstævner de sidste 3 år med det bid uden problemer :o)
    Bidmåleren bør kunne fås i samtlige rideudstyrsforretninger hvor man kan købe HS ellers prøv deres hjemmeside om de kan sende den til dig. Det er bare to stykker pap der måler hesten omkring munden, jeg mener ikke jeg gav noget ellers var det meget billigt ihvertfald.

• #13   8. apr 2012 Okay, var nemlig lidt i tvivl om, om man måtte ride med muffebid - for det er vel nærmest det det er smiley Vil lige tage et kig på bidmåleren smiley

• #15   9. apr 2012 Ja, har godt kigget på det, og været i en butik hvor man kunne låne et.. men men, man kan kun låne et med hjem ad gangen, i hvertfald det her sted, og jeg har en god halv time i bil dertil.. Så hvis jeg nu fandt ud af, at det ikke passede, så skulle jeg jo bare til at køre derud igen - hvilket jeg ikke ville til. Så nu har jeg lånt et af en privat, som jeg prøver at ride lidt med smiley

Syntes ellers det lød så smart, at man kunne ride med/prøve lidt forskelligt, og så se hvad der var bedst til hesten..

Kommentér på:
Bid: længde, tykkelse HJÆLP!!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce