Kronisk halt - erfaringer {{forumTopicSubject}}
Jeg står i en lidt kedelig situation at min hest er blevet konstateret kronisk halt.
Phoenex som han hedder blev sparket på fold i november måned (Højre bagben) som ikke ville hele, dvs. det "voksde" så dyrlægen måtte ud og skære ovverflydende væv.
han skullle efter dette gå med forbinding, denne gav han dog Gnave sår. Dyrlæge ud igen (mellem jul og nytår) disse sår var meget dybe og de ville tage lang tid at hele.
og her i marts måned var han stdaigvæk halt/urentgående, så afsted til dyrehospitalet med ham.
Han blev undersøget på hård samt bund blød bund og bøjeprøvet, og jo han var halt.
Han blev skannet, fordi der var mistanke om en seneskade eller arvæv der sad forkert.
Fik atvide af dyrlægen at underhuden normalt er 2-4mm og Phoenexés der hvor det ene sår er, ligger på ca 1,5cm tykt, Men senen havde det fint.
Dyrlægen er sikker på det er sammen voksninger på små punkter.
der vr nogle muligheder for hvad der kunne gøres, de var følgende:
1. opration af arvev, dyrlægen var dog ikke sikker på dette var det ville virker når han danner så meget arvæv så der er nok omkring 75% chance for at det ville opstå igen.
2. lade ham stå og når bedøvelsen fortog sig, ville han får smærtestilende og så ville testen på hård og blød bund igen. Var han halrtfri gjorde det ondt på ham, men hvis der ingen ændring var. Var det noget mekanisk og dette gjorde ikke ondt på ham.
3. Avlivning
Jeg valgte nr 2 og det var mekanisk, dvs han fik dianosen kronisk halt.
Han skal nu skridtes 30min i 3 uger, og der efter skla der ligges 1 min trav ind pr gang jeg rider i 3 uger, så om 6 uger skal han undersøgs for om hans halt hed er smærte påvirket eller ej.
hvis han "består" testen kan jeg stille og rolig begynde at galopere.
dette betyder selvvfølgelig at skarpeveninger er forbudte. Spring er nok meget begrænset. og kvæg og reining er nok også slut.
men jeg skal også bare bruge min hest til at få nogle hyggelige ture sammen med (:
og han skla testest ca hver 6md.
TIL DET EGENTLIGE SPØRGSMÅL!!!
Jer med Kronisk halte/ urent gående heste, hvad tager i af hensyn til det?
går jeres heste med special sko eller lign?
hvad gør i for at hjælpe dem?
hvad bruger i dem til?
Vil gerne høre erfaringer?
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
Ligesom heste kan blive "tøjlehalt" (=halt grundet vores indvirkning), så kan de også blive halte grundet andre fysiske faktorer. Jeg ved der har været meget lidt fokus på hesten som helhed i en periode indenfor dyrelægebranchen. Ikke at sige din(e) dyrlæge(r) er dårlige(e), ryggen hár bare ikke været et stort fokusområde, hvilket er ærgerligt, da det ligesom er byggestem/bundlinjen/startstedet for mange ting
Bare en mulighed der kunne tjekkes inden han blev helt sat i bås som "kronisk halt". Synes det lyder mærkeligt at det kan være mekanisk, og han så ikke kan finde årsagen......
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.398
grunden er jo fundet i benet?
dec 2007
Hvordan behandlet?
Min hest er jo ikke opgivet? Det en sammen voksning mellem sene og arvæv.
Det kan ikke bahandles ved andet ved opration, og når der næsten er 75% for det kommer igen kaster jeg ikke lige 10kg efter det
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
Jeg ved bare at mange har overset rygproblemer som rent faktisk kan være skyld i mange "problemer"
Massører finder muskelspændinger og kan arbejde med dem. Men hvis muskelspændingerne kommet grundet noget skeletært, så kan de ikke rette det - der skal en anden ind over
dec 2007
Dyrlægen er sikker på det er det (: og hvis hun havde fundet andte og han havde smærter var han ikke kommet med hjem
okt 2009
Følger: 16 Følgere: 17 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 944
maj 2007
Følger: 59 Følgere: 61 Heste: 6 Emner: 147 Svar: 360
dec 2007
skal også have anskaffet mig back on track (:
magneter? jeg forstår ikke?
jeanette E:
hvad er det?
maj 2007
hånd potenseret urtemedicin, ikke grine det VIRKER KANON
Charlotte eicke er bare dk bedste homopat, man ringer eller mailer til hende omkring sn hest og dens problemer og hun er super sød til og finde en beh,
HUn er et ring værd
maj 2007
okt 2009
De har disse "indstiksmagneter" som sådanne plader hedder.
Jeg har også syet lommer i et dækken så de kan ligge på hele ryggen og krydset og virker derfra.
Og ja, der findes andre produkter som har samme virkning som BOT bare til en billigere penge. Fedimax og Scan Horse har dem. Jeg har selv staldgamascher fra Fedimax- de er dog ikke helt så gode i pasformen som BOT men virkningen er nøjagtig det samme.
dec 2007
Fik Min veninde til at optage ham i trav i lonce. Dette kan gøre det nemmere for jer at dande et indtryk af hvordan han går nu.
på videoen, sætter han på et tidspunkt i galop, dette er et uheld.
www.youtube.com/ watch?v=zEkJbrJjalA&am...cqEMGTl9m5- F2dA6D2U=
Janni H:
Den vil jeg helt sikkert kigge på. tak (:
Det var jeg slet ikke klar over, det vil jeg søge lidt på (:
Jeanette E:
det vil jeg tage et kig på. tak (:
maj 2007
dec 2007
forstår ikke hvad det er hun gør?
maj 2007
homopatisk beh samsættes så det beh lige nødagtig din hestes problem,om det er spat, mavesår kronisk brunst eller hvad den nu ind kunne fejle
dec 2007
maj 2007
dec 2007
dec 2007
dec 2007
dec 2007
og jer som har kommet med forslg, tusinde tak..
Min hest og jeg er nu nået et godt stykke ind i forløbet, og dvs. at vi har været til kontrol, og må lige dele min glæde med jer (((((:
Det var en anden dyrlæge der skulle se ham denne gang, og hun måtte indrømme at efetr at have læst hans rapport, ventede hun en hest der skulle aflives.
MEN MEN...
Hun blev posetivt overrasket. først var hun overrasket over at en hest der kun er belvet redet ca 7 uger havde så veludviklede muskler.
Først skulle hun se ham ligudrettet på hårdt underlag i skridt og trav.
han havde en god gang, men dog gik ahn skævt.
Så på volte i skridt og trav på hårdt underlag, hvilket han overhoevet ikke havde det godt, med så vi smuttede over på blød bund.
her var hun igen overrasket over at han gik så godt og upåvirket, da det en meget blød og tung bane de har, men til det måtte hun jo bare sige, han have musklerne til at gå i det tunge sand og at de sad korrekt.
Konklusion:
han har en anlese skæv muskel dannelse, og er øm i højre side af ryg/lår, dette kommer dog fra at han har en begrænset bevægelse i den eneside pga bagbenet. men hvis jeg fortsatte min ridning som havde givet så meget pote, ville jeg kunne blive rettet helt op.
som dyrlægen sagde det, hvis en alm. hest gang er 100% er Min hests gang 98%, han træder godt og fint ind under sig, han mangler dog affjering i koden, dette er dog kun tydelig i overgange..
2uger mere i skridt og trav og jeg må så småt begynde at galopere.
denne dyrlæge mente ikke det ville være nødvendigt med kilesko, og at jeg ingen begrensninger vil have, vi kan raine ride på kør, springe som vi lyster, dog skla jeg hele tiden være opmærksom på at hans muskler kan have tildens til at være "skæve" og at jeg skal ligge meget tid i opvarmningen (:
Håber i nåede her til, og at det var nongenlunde forståelig (:
okt 2009
Prøvede du egentlig magneter eller BOT?
dec 2007
Så næste indvistering skal være BOT ridegamascher
Nåede ikke at prøve med magneter, da min pengepung ikke lige sys det var en god ide
Kronisk halt - erfaringer
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside