Kronisk halt - erfaringer {{forumTopicSubject}}
Jeg står i en lidt kedelig situation at min hest er blevet konstateret kronisk halt.
Phoenex som han hedder blev sparket på fold i november måned (Højre bagben) som ikke ville hele, dvs. det "voksde" så dyrlægen måtte ud og skære ovverflydende væv.
han skullle efter dette gå med forbinding, denne gav han dog Gnave sår. Dyrlæge ud igen (mellem jul og nytår) disse sår var meget dybe og de ville tage lang tid at hele.
og her i marts måned var han stdaigvæk halt/urentgående, så afsted til dyrehospitalet med ham.
Han blev undersøget på hård samt bund blød bund og bøjeprøvet, og jo han var halt.
Han blev skannet, fordi der var mistanke om en seneskade eller arvæv der sad forkert.
Fik atvide af dyrlægen at underhuden normalt er 2-4mm og Phoenexés der hvor det ene sår er, ligger på ca 1,5cm tykt, Men senen havde det fint.
Dyrlægen er sikker på det er sammen voksninger på små punkter.
der var nogle muligheder for hvad der kunne gøres, de var følgende:
1. operation af arvæv, dyrlægen var dog ikke sikker på dette var det ville virker når han danner så meget arvæv så der er nok omkring 75% chance for at det ville opstå igen.
2. lade ham stå og når bedøvelsen fortog sig, ville han får smærtestilende og så ville testen på hård og blød bund igen. Var han halrtfri gjorde det ondt på ham, men hvis der ingen ændring var. Var det noget mekanisk og dette gjorde ikke ondt på ham.
3. Aflivning
Jeg valgte nr 2 og det var mekanisk, dvs han fik dianosen kronisk halt.
Han skal nu skridtes 30min i 3 uger, og der efter skla der ligges 1 min trav ind pr gang jeg rider i 3 uger, så om 6 uger skal han undersøgs for om hans halt hed er smærte påvirket eller ej.
hvis han "består" testen kan jeg stille og rolig begynde at galopere.
dette betyder selvfølgelig at skarpeveninger er forbudte. Spring er nok meget begrænset. og kvæg og reining er nok også slut.
men jeg skal også bare bruge min hest til at få nogle hyggelige ture sammen med (:
og han skal testets ca hver 6md.
TIL DET EGENTLIGE SPØRGSMÅL!!!
Jer med Kronisk halte/ urent gående heste, hvad tager i af hensyn til det?
går jeres heste med special sko eller lign?
hvad gør i for at hjælpe dem?
hvad bruger i dem til?
Vil gerne høre erfaringer?
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
Rikke er fantastisk dygtig, hun er kiropraktor og kan opdage og behandle haltheder, som dyrlæger har erklæret til aflivning.
Kan kun anbefales, har også selv brugt hende til rygsmerter.
mar 2006
Følger: 35 Følgere: 30 Heste: 5 Emner: 101 Svar: 1.263
hvor holder hun til
min den gamle er kronist halt på grund af en sene forandring nede ved koden og for at hjælp ham går han med BOT stald gamasher og for hyben og ingefær i maden
nov 2010
sep 2011
Følger: 5 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 601
Det kan i hvert tyde på at der er dette der ligger til grund for din hests halthed.
Umiddelbart tror jeg ikke at du har noget at bruge en kiropraktor til, medmindre hestens spænder andre steder. Men jeg ville først prøve træningsplanen hvis det var min hest.
Held og lykke med det :0)
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.398
Gitte : mange tak for dit svar han er så halt. Så jeg ikke kan se det, det er meget lidt, og dyrlægen sagde der var stor chance for det ville forsvinde, men han måtte ikke stå stille, så ville det komme igen.
dec 2007
dec 2007
hvor her du denne viden fra?
at en kronisk urentgående/halt hest har smærter?
jul 2004
Følger: 79 Følgere: 78 Heste: 5 Emner: 81 Svar: 6.910
dec 2007
jul 2004
Ved blokade? Jeg tænker bare hvis det er pga. arvævet den er halt hjælper det vel ikek at smertestillende? Eller er det mig der er helt galt på den?
Arvæv reagere vel ikke på blokadere da det er ødelagte celler, det er nerven omkring f.eks. sene eller lignede man plejer at 'bedøve, får at se om hesten er halt. Arvævet er jo stadig i vejen for hesten selvom om bedøver den omkringlæggende nerve?
jul 2004
Mere det er jo ved at være så langt tid siden at arvævet vel er blevet hårdt?
dec 2007
han fik smerte stilende. og som jeg forstod på dyrlægen det eller han fik blokade ville der ikke være forskel ved.
han er så halt at jeg ikke kan se det når jeg går, og ej heller mærke det når jeg rider, og det forsvinder så godt som når han er varm.
og nej det ikke hårdt han er blevet holdt i gang sårende kom, dog ikke redet, men ved lange gå ture og fold fra 8-19, så dyrlægen mente ikke det var blevet hårdt og det føles heller ikke så danne.
er ikke hel klar over hvordan disse test skal foretages, må jeg indrømme
dec 2007
mange tak for dit svar (:
svare mere udubende senere
nov 2010
dec 2007
Hvis han ikke bliver brugt bliver han mere halt.
Og det er så minimalt at det er svært at se, og det gør ikke ondt på ham
dec 2007
Fik Min veninde til at optage ham i trav i lonce. Dette kan gøre det nemmere for jer at dande et indtryk af hvordan han går nu.
på videoen, sætter han på et tidspunkt i galop, dette er et uheld.
www.youtube.com/ watch?v=zEkJbrJjalA&am...cqEMGTl9m5- F2dA6D2U=
Shella:
jeg tror på at min dyrlæge har helt styr på hvad hun har gjort (:
lige pt, skridter vi kun i 30min og dette skal vi de næste 3 uger (:
jeg satser også stærkt med at vi kommer til at forsætte da vi slap da han blev sparket.
dec 2007
og jer som har kommet med forslg, tusinde tak..
Min hest og jeg er nu nået et godt stykke ind i forløbet, og dvs. at vi har været til kontrol, og må lige dele min glæde med jer (((((:
Det var en anden dyrlæge der skulle se ham denne gang, og hun måtte indrømme at efetr at have læst hans rapport, ventede hun en hest der skulle aflives.
MEN MEN...
Hun blev posetivt overrasket. først var hun overrasket over at en hest der kun er belvet redet ca 7 uger havde så veludviklede muskler.
Først skulle hun se ham ligudrettet på hårdt underlag i skridt og trav.
han havde en god gang, men dog gik ahn skævt.
Så på volte i skridt og trav på hårdt underlag, hvilket han overhoevet ikke havde det godt, med så vi smuttede over på blød bund.
her var hun igen overrasket over at han gik så godt og upåvirket, da det en meget blød og tung bane de har, men til det måtte hun jo bare sige, han have musklerne til at gå i det tunge sand og at de sad korrekt.
Konklusion:
han har en anlese skæv muskel dannelse, og er øm i højre side af ryg/lår, dette kommer dog fra at han har en begrænset bevægelse i den eneside pga bagbenet. men hvis jeg fortsatte min ridning som havde givet så meget pote, ville jeg kunne blive rettet helt op.
som dyrlægen sagde det, hvis en alm. hest gang er 100% er Min hests gang 98%, han træder godt og fint ind under sig, han mangler dog affjering i koden, dette er dog kun tydelig i overgange..
2uger mere i skridt og trav og jeg må så småt begynde at galopere.
denne dyrlæge mente ikke det ville være nødvendigt med kilesko, og at jeg ingen begrensninger vil have, vi kan raine ride på kør, springe som vi lyster, dog skla jeg hele tiden være opmærksom på at hans muskler kan have tildens til at være "skæve" og at jeg skal ligge meget tid i opvarmningen (:
Håber i nåede her til, og at det var nongenlunde forståelig (:
Kronisk halt - erfaringer