Fra naturtølter til svært ved tølt?????? {{forumTopicSubject}}
Jeg står i den situation, at jeg for et halvt år siden købte den dejligste ismule, Atla. Hun var/er naturtølter, og da jeg var ude for at prøve hende, der tøltede hun KONSTANT og var næsten umulig at få i andre gangarter (trav og pas) end tølt. Det var SÅ fedt at opleve, og hun tøltede og tøltede bare.
Problemet er bare, at efter jeg har fået hende hjem, så er hun holdt op med at tølte. Altsåå... Hun gør det, hvis jeg sætter hende over i gangarten, og justerer hende hele tiden, men hun vælger selv pas nu.
Jeg ved godt, at I nok tænker, at det er mig, der er problemet, og det kan også godt være, men jeg undrer mig bare når min anden skønne ismule, Ásbjörn, er blevet suveræn i tølten efter alt mit arbejde med ham. En anden ting der undrer mig er, at hvis det var mig, som lavede fejlen, så burde det jo ikke komme allerede første gang jeg red hende efter hun kom hjem? For hun tøltede SUPER de gange, hvor jeg prøvede hende hos tidligere ejer?? Som nævnt var hun næsten ikke til at rokke ud af tølten dengang.
Jeg har længe tænkt, at det bare var fordi hun er ivrig, når hun kommer i skoven, og at det var årsagen til, at hun bare sjoskede der ud ad i pas, idet hun hos tidligere ejer gik i ridehal, men... hvor længe kan det være tilfældet??? og kan det på nogen mulig måde have sammenhæng?
Nu er jeg nået dertil, at det måske er noget andet end mig og hesten som er problemet. Jeg tænker at sadlen måske kan have skylden? Det er en 17'' ny sadel fra wintec, som hedder et eller andet med tølt og så har den luftpuder. Hun er ikke så lang, så måske sadlen kan trykke hende forkert? Førhen blev hun redet med en 16,5'' Santa Cruz Hekla islændersadel. Kan det have noget at sige? Jeg fik sadelprøvning, af en fra en rideudstyrsforetning, og hun sagde, at det skulle være den Wintec sadel, som jeg skulle købe, fordi den sad godt?? Hun har selv islændere, og jeg tænkte, at så kunne jeg nok godt regne med det?
Men kan problemet være min sadel? Eller tror I, at problemet er et helt andet sted? hvad går galt, og hvorfor går hun fra at være super naturtølter til at have "svært" ved tølt på blot en uge?
HJÆLP LIGE - jeg er seriøst lost nu.
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.054
Men hvis det er sådan en med CAIR system, så har jeg hørt at de trykker dårligt - altså, at luften bliver hård når man smider sin kropsvægt ovenpå, hvilket ikke er rart for hesten.
mar 2010
Følger: 109 Følgere: 101 Heste: 5 Emner: 38 Svar: 347
Næsten alt andet er bedre end wintec.
Så prøv at skift til en anden sadel og se om det har nogen effekt.
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 16 Heste: 8 Emner: 127 Svar: 725
Det kan sagtens være fordi hun er for ivrig i skoven og bare vil afsted, sådanne heste findes der har selv prøvet et par stykker (:
måske du skulle prøve at øve lidt schenkel vigninger i skoven og få hendes opmærksomhed flyttet mod dig i stedet for den store verden (:
dec 2009
Følger: 66 Følgere: 57 Heste: 4 Svar: 426
dec 2009
Så som Choohoo siger, prøv at lave schenkelvigninger og evt versader på tur
okt 2010
Lige netop det med bøjning har jeg også arbejdet meget med ved min egen hest. Hun skal stilles når hun mister takten i på tur, så kommer den lynhurtigt igen. På sigt vil man kunne nøjes med et let tag i den ene tøjle for at rette.
nov 2009
Følger: 56 Følgere: 58 Heste: 12 Emner: 60 Svar: 572
Angående at ride hende på ridebane - det er også gjort op til flere gange siden jeg fik hende, men hun passer stadig. ? jeg træner desuden smidighed med hende næsten hver gang vi rider, og også fra jorden, så jeg kan ikke se, at problemet skulle ligge der, desværre
Uanset om I mener, at det er smidighed der skal til, så har jeg stadig svært ved at tro, at det er det - for det første fordi jeg, som nævnt ovenfor, altid træner smidighed - schenkelvigninger, versader, slangegange osv. når jeg rider hende og for det andet fordi det kom allerede første gang jeg red hende, efter jeg fik hende hjem?? Så burde det da komme lige så stille og roligt - ikke? Hesten bliver vel ikke så stiv på én uge, at den næsten ikke kan tølte, når tølt suverænt har været dens stærkeste gangart i mange år? Hun har gået som avlshoppe i flere år, og tøltede stadig, selvom hun ikke havde været redet i flere år dengang?
Angående underviser... Jeg har prøvet i LANG tid, men der findes ingen i nærheden, som vil komme helt ud til mig - og jeg har ikke trailerkørekort eller trailer, så jeg kan ikke køre med dem
okt 2010
nov 2009
Som nævnt forsøger jeg at få trænet smidighed osv., men jeg mangler i den grad en underviser, da det måske ville afhjælpe problemet.
Men ja, kiropraktor kunne godt være en løsning.
Sådan noget er vel vildt dyrt? Så skal jeg spare sammen, da jeg er på laveste SU . Men alt for mine kære dyr .
Hun skal jo ikke gå og spænde op!
feb 2004
Følger: 106 Følgere: 97 Heste: 4 Emner: 412 Svar: 2.014
dec 2009
Det kan sagtens være flytte stress også
dec 2007
nov 2009
Ja det var en Santa Cruz Hekla 16,5'' - xx bred bom.
Den er bare svær at få fat på, da den skal specialbestilles, hvis man da ikke finder en brugt Men jeg har overvejet om jeg måske bare kunne låne tidligere ejers. Jeg prøver at få fat på hende. Jeg tror virkelig, at det ville være en god idé at prøve den.
Choohoo:
Jeg rider hende tit uden sadel i skoven, hvilket hun nyder meget.
Der tølter hun også fint, MEN hun traver lige så meget, hvilket også forvirrer mig, da hun normalt har svært ved trav? Jeg tvinger hende sjællendt ud af traven for at få hende tilbage i tølten, da jeg er stolt af, at hun er begyndt at trave mere, når vi rider uden sadel. Hun traver nemlig, som nævnt, ikke så godt.
Frydenfjord: Jeg har, som nævnt flere gange ovenfor, prøvet at få fat på en underviser længe, men det er umuligt at få en til at køre helt ud til mig, og jeg har ikke trailerkørekort eller trailer, så jeg kan ikke køre med mine heste.
dec 2007
Måske den sadel du har nu er for smal, det kunne det godt tyde på når du siger at hendes gamle sadel var XX bred. Hvis du ikke kan finde lige netop den samme sadel til en pris der lige passer til din penge pung så kunne du måske bare søge på brugt markedet efter sadler en med X bred bom, og så måske finde nogle i dit nærområde der har sadler til salg som du måske kunne låne og se den passer hende. Ellers ville mit bud nok være at prøve med en bomløs de er som regel overkommelige i pris for en brugt.
dec 2009
nov 2009
Den sadel jeg har købt er også med x-bred bom. Dog ikke xx-bred som hendes tidligere. Men jeg er, som nævnt, ved at finde ud af noget med en ny. Det her duer hvert fald ikke. Jeg savner min lille supertølter.
dec 2007
nov 2009
dec 2007
nov 2009
Jeg har netop fundet grunden til, at min kære ismule ikke kunne tølte.
Hun havde skæv ryg. Nu har jeg fået kiropraktor til hende, og det har allerede hjulpet. Kiropraktoren, Rikke Andersen, kommer igen om to uger, så det bliver spændende. Dejligt at have fundet årsagen!!! Jeg har min kære tølter tilbage!!!!
Fra naturtølter til svært ved tølt??????
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside