{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.513 visninger | Oprettet:

trailerlæsning {{forumTopicSubject}}

Nogen der har nogle gode råd til trailerlæsning hvis ens pony bare ikke vil op?
Jeg er selv i gang med en hel masse øvelser, og er godt på vej. Håber det lykkedes.
Men vil rigtig gerne høre hvad i gør hvis jeres ikke vil læsses, eller om i har nogle gode råd til det, eller i ved hvad det evt. kan skyldes, når en hest/pony ikke vil læsses? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  trailerlæsning
  • #1   22. feb 2012 jeg synes at du skal se Monty Roberts Trailer Loading (du skal ikke lave joun op) og se han metode, den har jeg brugt hvergang jeg har haft en hest der ikke vil op og den hjælper....

    her er et link: http://www.youtube.com/watch?v=uGsOV_eOYXk

    kort forklaret er det ikke bare at trække hesten hend til traileren men lige så snart hesten ikke vil gå tætter på så barkker man 3-4 skit og går der efter frem igen og så dan bliver man ved...


  • #2   22. feb 2012 glæmte lige at skive at nå i træner trailer så må i for guds skyld ikke lukke og køre en tur men lade ham komme ud igen med det samme...ellers er i hurtig tilbage hvor i er nu..
    håber det kan hjælpe


  • #5   22. feb 2012 Jeg har trænet min hest i det, ved at 'bygge' en trailer ud af bomme og støtter. Først sætter man 4 støtter op i en firkant, trækker hesten igenne, Så bygger man langsomt på, så man sætter en bom på, lægger en pressening/tæppe på, så man laver en 'væg'. Først kun i den ene side, trækker hest igennem. Så i den anden side også, så hesten går gennem en tunnel. Så sætter man to springstøtter med en bom op, så det spærrer for vejen - nu skal man trække ind, stoppe og bakke ud. Byg langsomt på, såder også kommer tæppe foran. Til sidst kan du dække det helt af, og lægge noget ovenover, så der bliver mørkt og trangt derinde. Har hjulpet på min hest. smiley

  • #6   22. feb 2012 Jeg har brugt "sende op"-metoden på begge mine to tidligere parter, som ikke ville læsses. De lærte det på en uge :o) Den ene gik fra at tage to timer at læsse (longetov, pisk, hingstekæde og det hele) til at tage et kvarter, da jeg havde trænet ham i 5 dage.

    Med min nuværende helpart er jeg også så småt begyndt at træne trailerlæsning, men starter helt fra bunden som at lægge to bomme jeg skal sende ham "op mellem" og så langsomt bygger jeg det større og større med bomme, presseninger, osv. Ligesom CTS :o)


  • #7   22. feb 2012 Prøv og træn den i at gå op på at bræt der ligger på jorden også læg noget under det efterhånden, så det bliver lidt ligesom rampen.
    Sørg for at den kigger på DIG og IKKE traileren. Det gør mange heste.


  • #8   22. feb 2012 Anne - ofte er det jo ikke dét at skulle op på noget der skræmmer dem, men dét at skulle ind i en mørk og smal trailer.:-)
    Heste er klaustrofobiske, ikke højdeskræk.


  • #9   22. feb 2012 Ja præcis CTS, min pony kan sagtens stå på rampen til en trailer, men ind i den.. Det nægter hun!

    the vegan way of life [svampebob] .
    Hvor lang tid tager det så for dig nu at læsse? For en professionel siger at tager det mere end 10 sekunder at læsse din hest så har du et læsningsproblem. Altså det problem med at læsse ;-).. Jeg tror han har ret.

    Luna & Bettemus smiley
    Så du mener at det er bedre at 'tvinge' hesten op fremfor at lære hesten at gå i trailer? Som jeg tror at dem der forsøgte i 5 timer prøvede på.

    ! De sejeste Fjordbasser !
    Det der med at man skal holde hesten inde i traileren så den ikke bakker ud.. Hvorfor skulle den bakke ud? Hvis du har lært din hest ordenligt at gå i trailer bakker den ikke ud før du beder den om det!


  • #11   22. feb 2012 Tror bare ikke man får noget ud af at prøvet at tage en 'kamp' om med en hest om hvem der er stærkest nærmest. For jeg ved at prøver jeg at holde min pony oppe i en trailer bakker den da bare ud da vi udemærket godt ved hvem der er stærkest der smiley
    Men så handler det jo netop om at lære din hest det, man byggede jo ikke rom på en dag, så bakker den ud på den jo bakke ud, så må man jo prøve endnu en gang til den forstår at den skal blive stående ;-)..


  • #12   22. feb 2012 CTS: mange af de heste jeg kender bl.a. Min egen, har problemer med at tage bagbenene op på rampen som pladen hjalp med at fjerne.
    Ang det med "kassen" så skrev jeg også at man skulle sørge for at hesten kigger på en.


  • #13   22. feb 2012 Lisa-Marie:

    Min gamle part gjorde det så på 15 min., da jeg ikke havde mere tid til at træne færdig, da jeg sagde parten op. :o)
    Min anden gamle part gik op med det samme, da jeg havde trænet det i under en uge. :o)


  • #15   22. feb 2012 Luna og bettemus
    Wow, jeg synes det er vildt at læse det du skriver. For ikke mindre end en time siden snakkede jeg i telefon med en professionel, hvor han sagde: Put ALDRIG et longetorv om rumpen på hesten! Det er noget at det værste. Han mener jo nok self ikke princippet i at det er et longetorv, men at man aldrig må tvinge en hest op.
    Nu havde jeg ikke fået hele historien omkring den svedige hest, men jeg tror stadig at de var godt på vej til at bruge de rigtige metoder. De burde nok have stoppet tidligere og ladet en professionel tage over, og så burde de ikke være så mange. Man skal kunne læsse sin hest alene, ellers har man et problem.


  • #17   22. feb 2012 Luna og bette
    Ikke for noget, men jeg ved ikke med dig men, jeg er ret ligeglad med den der svedige hest ;o) Ved ikke engang hvorfor du bliver ved med at skrive om den historie, og bare ignorer det der egentlig er relevant for emnet, som jeg startede med at skrive om i kommentaren før den du lige har skrevet smiley


  • #18   22. feb 2012 Ute Lehmann har nogle skønne videoer på Youtube smiley

  • #20   22. feb 2012 Anne - At den kigger på dig, er skisme ikke ensbetydende med at den ikke ser traileren. smiley
    Hvis hesten bange for at gå op, skyldes det højst sandsynligt, at den ikke kan lide at gå op i et smalt og mørkt rum - de fleste heste er dybt ligeglade med at gå op på en rampe, da det sådanset er noget man tit går i hverdagen.

    Luna - Man skal jo ikke regne med at man den første gang kan se et resultat. Men det betyder jo ikke, at man bare skal bruge en hårdere metode. Hvis du har svært ved at styre din hest, og du ikke får den til at reagere de første gange du øver det, så bruger du vel heller ikke vold til at lære den det, vel? Eller, det gør jeg ihvertfald ikke.


  • #21   22. feb 2012 SÅ rigtigt skrevet CTS!

  • #23   22. feb 2012 Luna - Ja, men du har heller ikke noget imod at bruge en hårdere metode, hvis du ikke ser resultater forholdsvis hurtigt?

    Der er da ingen der siger at det er enten 5 timer, eller presse den op? Hvis man forbereder sig ordentligt, og tager sig ordentligt tid, så er der ingen der bliver stressede. Jeg gør fx sådan at jeg 'bygger' en trailer med bomme og presseninger, hvor jeg langsomt gør det mere og mere udfordrende. Det har taget 5-6 gange at komme så langt, at jeg kan sætte presseninger op på alle 3 sider. Hun har ikke været nervøs eller stresset på noget tidspunkt, da vi bare har taget det roligt og langsomt, så hun kunne vænne sig til det.

    Samtidig har jeg trænet med, at når der har stået en trailer på gårdspladsen, så går vi hen og kigger. De første mange gange gik vi bare forbi den, indtil vi til sidst kunne gå helt forbi. Så fik hun lov til at snuse til den, slikke på den osv. og så tog hun selv et skridt op på rampen. Der fik hun masser af ros og godbidder, og så ned og ind i stalden igen. Ikke mere den dag. Næste gang tog hun to skridt op osv.

    Ingen stresset hest, intet nervøsitet, intet vold. Det tager tid, ja - men sådan er det at have hest, og hvis man ikke vil tage sig tiden.. ja, hvorfor har man så hesten?


  • #24   22. feb 2012 Netop som CTS skriver, man skal træne det og tage sig tid. Inden du tager til et dressur stævne eks. hvor mange timer ville du så træne?? Ret mange tror jeg. Derfor skal man også træne læsning, det kommer ikke bare på en dag. Du kan jo ikke forvente at selvom du kun læsser din pony 2 gange om året at den så bare skal op de 2 gange, det svarer jo til hvis du skal starte to dressurstævner på et år, jamen hvis den ikke går som du vil have så skal den da bare tvinges, eller straffes.

    Vil også vædde med at går din pony så ikke op når du beder den om det, er det vel heller ikke bare et lille puf du giver den, tror ikke på at den bliver ved med at hoppe på den. Du har jo selv skrevet tidligere at det ville være godt med et longetorv ;o)


  • #26   22. feb 2012 Lisa-Maria - Præcis. Det er lappeløsninger, fordi man ikke gider tage sig ordentlig tid til det. Og lappeløsninger holder ikke for evigt. Man er nød til at finde det egentlige problem og så løse det - ikke bare finde en hurtig og i de fleste tilfælde midlertidig løsning. Selvom hesten kun skal læsses 2 gange, skal man stadig få det indlært ordentligt.

  • #28   22. feb 2012 Luna - Det jeg mener er, at man ikke bare skal satse på at man kan få den op på dagen - man er da for dælen nød til at træne det. Hvis man skal på ridelejr, så må man på forhånd sørge for at hesten kan gå op. Det er jo netop det jeg har forsøgt at forklare for dig? At den skal LÆRE det. Jeg siger jo ikke at du bare skal satse på at den kan gå op. Du skal træne det, så du VED den går op.
    Du har ikke råd til at leje trailer? Har du så råd, hvis din hest pludselig bliver syg og skal have akut dyrlæge i weekenden? Det koster ikke mere end et par hundrede kroner for en dag, at låne en trailer. Har aldrig set et sted, hvor det koster mere end 200 kr. for en hel dag. Hvis du eller dine forældre ikke kan overkomme det, så kan I vel heller ikke overkomme en dyr dyrlægeregning?

    Og når du så alligevel har traileren, kan du jo ligeså godt få det gjordt ordentligt. Lade hesten snuse, bruge ordentlig tid på at få den op, istedet for bare at tage den hurtige løsning og presse den op. Hvis hun ikke er bange for den, som det ikke virker til at hun er, så kan du da sagtens give hende tid til at finde sig til rette med det, give hende lidt tid til at vænne sig til det? En time fx. hvor I tager et skridt ad gangen op, istedet for at presse på den anden måde.


  • #29   22. feb 2012 Og jo, der er en forskel. Nogle heste reagerer voldsomt på et longetov, og kan fx finde på at stejle. Hvis hesten stejler, med et tov om røven, kan den ikke holde balancen ordentligt, hvilket kan resultere i en hest der vælter = kommer til skade. Så jo, et longetov kan da helt bestemt skade.

  • #30   22. feb 2012 Og lige en ting mere - at I ikke har spring, er ikke en hindring. Så kan man finde så mange andre ting. I har sikkert et eller andet højt - en kost, en gren, en bjælke, et træ o.lign, som I kan bruge istedet for støtter og bomme. Presseninger kan man låne hos de fleste, og ellers kan man bruge almindelig tæpper, lagener, dækkener osv. istedet for.

  • #33   22. feb 2012 Det koster ikke 500 kr. at låne en trailer, så kigger I de forkerte steder. Jeg har aldrig set et sted, hvor det koster mere end 200 kr.
    Ellers kan I sikkert låne af nogen I kender, for et mindre beløb end det.

    Jeg har ikke belært dig om at læsse, bare givet dig andre muligheder, end den du bruger, da den ikke er holdbar. Hvis du ved præcis hvordan den bliver læsset, hvorfor gør du så ikke efter det?

    Jeg forstår godt, at du siger du ikke har råd eller mulighed. Men du får flere forslag til muligheder, som du åbenbart ikke kan. Lyder bare mystisk, at I hverken har træer, grene, kosteskafter, bjælker, stiger o.lign. og desuden heller ikke hverken har tæpper eller lagener i huset. Men ja, hvis man ikke vil, kan man sagtens finde på undskyldninger jo.

    Fint nok hvis du synes det er ok ikke at bruge tid på et problem man har. Jeg er af en anden opfattelse, men din hest er jo heldigvis ikke min, og hvis den var havde jeg trænet den anderledes - men sådan er vi jo så forskellige. smiley


  • #34   22. feb 2012 Jeg kan lige love dig for at der er noget galt i et longetorv. Hestens flugtveje er zigzag, og det vil sige at hesten faktisk bedst kan gå op i en trailer eller hvilket som helst andet sted hen fra siden. Det at den går ligeud er noget vi har lært den. Så det at den får et longetorv bag sig og skal gå lige op i en trailer vil aldrig gavne. Og hvis du altså virkelig var der da de professionelle var ude ved den svedige hest, så burde du også have hørt at de ALDRIG foretrækker longetorv eller nogen form for tvang.

  • #35   22. feb 2012 Jamen hvilken metode ville du så bruge, du har jo hverken tid eller mulighed til andre metoder end den?

    At I ikke har de ting er da en skam, men det er ikke min skyld, så lad være med at tale nedladende til mig over det. smiley så er det heldigt at der findes trailere, så dine forældre kan transportere tingene der ud og tilbage igen, når I skal bruge det.


  • #36   22. feb 2012 Men så tænk på den dag din hest står og er virkelig syg og skal LÆSSES for at komme til et dyrehospital, og i ikke kan læsse den ;o).. Så har i et problem..

  • #41   23. feb 2012 Lisa og Fiola.
    Hmm.. Altså de fleste heste der har trailerproblemer er jo faktisk fordi de ikke har lært det fra starten. At en hest bare går med i starten (som ung feks.) er jo bare held eller fordi den stoler på dig, men så bliver den måske mere selvsikker/selvstændig, og begynder at gå sine egne veje, og idet at den aldrig har lært at blive læsset siger den så fra fordi den måske finder ud af at det kan den, eller så forstår den ikke hvad den skal smiley Men ja der er helt klart også en del heste der har problemer pga. de har haft dårlige oplevelser. Men en dårlig oplevelse kan også være at den er blevet tvunget, som i jo er så meget inde for at gøre ;-)..

    Synes i skulle læse lidt på denne hjemmeside:
    (link fjernet)

    Han ved hvordan det skal gøres! Han kommer ud til min pony om 14 dage ;o)


  • #42   23. feb 2012 Se evt. hans video under 'trailertræning, nederest i hans beskrivelse står der 'se video med Cecilie og Nelly' Se den! Den hest bruger de normalt 45 minutter på at få op, men efter et besøg fra ham, går den op med og uden rampe!

  • #43   23. feb 2012 og de bruger de beskidte metoder med at tvinge den op, men se hvor harmonisk det bliver når han har været ude ved dem !

  • #44   23. feb 2012 her er den video jeg synes i skal se:
    (link fjernet)


  • #46   23. feb 2012 Luna - Så I ejer ikke et kosteskaft eller en stige i jeres hus?
    Tror sgu ikke på, at I ikke kender en, I kan låne en helt ganske almindelig trailer, til at transportere høje ting derud, så det kan trænes.

    Jeg forstår godt at du siger, du ikke har mulighed. Men jeg er af den overbevisning, at hvis man virkelig vil, så finder man en løsning på det, og det kan lade sig gøre, hvis man tænker kreativt.

    Jeg siger ikke at du KUN skal bruge pressening? Læs hvad jeg skriver. Jeg siger det er FORBEREDELSE til det, ikke den eneste træning. Når hesten er 100 % sikker ved det, får den også nemmere ved at gå op.
    At din hest kan gå op nu, ved at du presser den op, er ikke ensbetydende med at den altid vil. For det meste ender den slags lappeløsninger med et problem der er langt værre end udgangspunktet.

    Hvis din hest stejler med et tov om røven, og du vil bruge en anden metode - hvilken ville du så bruge, nu hvor du ikke har tid eller råd til andet?


  • #47   23. feb 2012 Og som sagt, lad være med at tale nedladende til mig, bare fordi du ikke har samme muligheder som mig. Det er ikke min skyld, så lad være med det, tak.

  • #50   23. feb 2012 Jeg forstår ikke helt? Trådstarter ber om nogle idéer, og vi giver dem. Men alligevel bliver vi hakket ned? Det synes jeg faktisk ikke er helt okay.. smiley

  • #51   23. feb 2012 Jeg forstår ikke helt? Trådstarter ber om nogle idéer, og vi giver dem. Men alligevel bliver vi hakket ned? Det synes jeg faktisk ikke er helt okay.. smiley

  • #53   23. feb 2012 Luna
    Tak smiley
    Synes bare det er ret irriterende..


  • #55   23. feb 2012 Luna - Fordi det er det du giver udtryk for. Du siger jo netop at du kun har tid til at træne det 5 minutter, så du siger SELV at du ikke har mere tid. Du har så ikke svaret på, at når du alligevel har traileren, så kan du ligeså godt udnytte tiden, og træne det liiidt mere tid end 5 minutter. Men som sagt, hvis du har det fint med at skulle presse din hest ud i ting, istedet for at finde en løsning hvor du kan træne det, så er det jo kun dit eget problem. Jeg er som sagt glad for at det ikke er min hest der bliver trænet sådan.

    Der findes stiger der kan slåes ud så de står stabilt.

    Sjovt at du siger, at du som Lisa ikke vil bruge en metode, med at bygge en trailer, når du tidligere har sagt, at du synes det er den bedste metode at bruge. Kan du blive enig med dig selv, eller?

    Lisa - Hvis du lige vil læse det jeg skriver, så skriver jeg ikke, at en bygget trailer kan erstatte en rigtig trailer. Det tror jeg ikke der er nogen der siger, så kan ikke se hvorfor det skal med ind over. Jeg siger det er en god FORBEREDELSE, fordi man FORBEREDER den på at gå ind i et trangt og mørkt rum, hvor den ikke kan gå hele vejen igennem. Det betyder ikke at hesten er 100% sikker ved at gå i en rigtig trailer, men det betyder at den ikke bliver ligeså stresset, hvis man vel at mærke laver forberedelsen ordentligt. Jeg synes personligt det er problematisk, at man kun kan få sin hest op, hvis man skal presse/skubbe den op. Sorry, men det burde ikke være nødvendigt, og det er tegn på, at det ikke er trænet ordentligt. Snakker ikke kun om Luna, for hun er fast besluttet på at det ikke kan lade sig gøre for hende, at træne - men mener også alle andre.


  • #56   23. feb 2012 Luna - Nu er det jo dig selv der opfører dig som en 11-årig, der ikke kan tåle kritik, og som hårdnakket holder på en mening, der for længst er modargumenteret. Ikke i dette emne, men mange andre. smiley

  • #57   23. feb 2012 Anne - Hvem hakker dig ned? Fordi jeg ikke er enig med dig, og giver dig argument hvorfor, er ike ensbetydende med at du bliver hakket ned. Du får det skrevet pænt, så køl af, og lad være med at føle dig trådt på. Hvis man ikke kan tåle at få lidt modstand - ja, så burde man nok finde noget andet at lave, indtil man kan tåle det. smiley

    Luna - Helt enig, det ville være godt med opdeling af HG. Jeg og mange andre, er ved at være træt at den unge del af HG, der ikke kan finde ud af at argumentere ordentligt, og ikke kan føre en ordentlig samtale. smiley Så ja, jeg er helt enig, de yngre på HG er ofte meget umodne, og dybt irriterende. smiley


  • #58   23. feb 2012 CTS
    Jeg skrev faktisk bare en idé, som var med til at hjælpe min hest og mange andre jeg kender, hvor du så, ja som du selv siger, kommer med modstand. Som jeg faktisk ikke synes du havde behøvet da det var en idé.

    Det var nu også lige så meget luna jeg tænkte i hakkede ned, hun har sin metode i har jeres.
    Og nej, en "bygget trailer" virker ikke altid. smiley


  • #60   23. feb 2012 Luna - Min hest stresser ikke i flere timer, inden den skal op, hvis du lige vil læse hvad jeg skriver. smiley
    Det er som om du tror, at enten bruger man din metode, eller også stresser den op. Sådan er det ikke.

    Så LÅNER man det. Tror ikke I lever helt alene uden venner, så mon ikke I kender nogen der har noget I kan låne.
    Ellers kan man bruge en parasol der ikke er slået ud fx.
    Ellers er der måske en hæk, der kan gøre det ud for den ene side osv. Der er altså masser af muligheder, men kan høre du har besluttet at det ikke kan lade sig gøre, og så er det jo bare sådan det er. smiley

    Jeg kører ikke på dig af personlige grunde, men fordi det ikke altid giver mening det du siger, og fordi jeg synes dine holdninger ikke altid holder. Desuden er dte jo voldsomt irriterende at man holder på sit, bare for at gøre det, fordi man er for stædig til at indrømme at man tager fejl. Hvis man ikke kan argumentere ordentligt, må man indrømme at man har taget fejl, eller ikke kan finde ud af at argumentere længere, istedet for bare at blive barnlig og latterlig i sine udtalelser.

    Øh, ja, det har du ikke sagt? Og det har jeg heller ikke sagt, at du har sagt.... Men du har tidligere sagt, at den metode med at bygge en trailer var god.

    Måske er der en grund til at folk kommer med dumme kommentarer, måske skal du lade være med at opføre dig som en på 11 og tage tingene personligt. Så når folk kommer med dumme kommentarer, så bliver du tøsesur, og sætter dem på filter? Ja, det er sgu ikke sjovt når man ikke kan få sin vilje.

    Anne H - Ja, du skrev en idé, hvilket er fint. Men du skriver i et åbent forum, så du må forvente at få modstand, og ikke altid skulderklap. Jeg er ikke enig i din idé, fordi det ikke er rampen der er et problem, men det trange rum. Hvis hesten ikke kan gå op ad en rampe, så må man have meget store problemer i det daglige.

    Hvis hesten er bange for at gå i trange rum - jo, så vil en bygget trailer i 9 ud af 10 tilfælde virke, netop fordi hesten vænner sig til et smalt rum, hvor den ikke kan flygte fra. Det er ikke en rigtig trailer nej, og det betyder ikke at hesten går op uden problemer, så snart den ser en trailer. Men den FORBEREDER. Ligesom man vænner hesten til sadel og hovedtøj før man sætter sig op. det betyder jo ikke, at den ikke siger noget til at få rytter på, men den FORBEREDES til det.


  • #61   23. feb 2012 CTS
    I visse tilfælde er det rampen der er problemet. Og det er OGSÅ forberedelse. smiley


  • #62   23. feb 2012 Anne H - Dit tilfælde må være enkeltstående, for har aldrig mødt en hest, der ikke vil gå i trailer pga. rampen. smiley Og har trodsalt trænet og hjulpet en del med det.

    Men bruger dét at gå op på noget rigtig tit - fx ind/ud af stald, ind/ud af ridehal, ind/ud af ridebane, når hesten går over bomme osv.
    Så hvis man ikke kan få sin hest til at gå over noget - ja, så må det være svært at gå med den hest, og ja, så skal man da self. få det trænet.


  • #65   23. feb 2012 Anne
    HVIS der er en hest der er vildt bange for rampen og du er sikker på at det er derfor den ikke går i trailer. Så FJERN dog rampen. Ved ikke og du så den video jeg linkede til men der ser man en pony der går op med og UDEN rampe ;o)

    Hmm.. Du skriver også som om det er lidt unfair at Luna bliver hakket ned på, når hun 'bare' kommer med nogle idéer. Hm.. Mig og feks. CTS bliver da også hakket ned på af hende feks. Så den er vi vidst alle om. Og ja jeg bad om idéer, men nu er det her som sagt HG og jeg ved som du måske også burde vide, at man kan sjældent oprette en tråd om sådan noget her, uden at få en diskussion. Da det er et ømt emne, fordi alle mener jo at deres metode er den rigtige. Og så starter diskussionen da man gerne vil forsvare sin egen metode fordi man godt vil have at andre også foretrækker den. '

    Luna
    Altså hvis du virkelig foretrækker den metode, bruger du godt nok ikke et longetorv eller andre hjælpemidler, så gør du da som der bliver gjort til sidst i videoen. Og der står også ved siden af videoen: "Hvad der ses i starten af filmen er noget jeg tager MEGET afstand fra, det er ikke noget der skal prøves der hjemme." Så hvis du som sagt foretrækker den metode som bliver vist TIL SIDST i videoen, bruger du IKKE de metoder som Torben Andersen er så meget imod. Det ville da være dumt. Så nej jeg tror ikke på at det er den metode du foretrækker. Du ville måske ønske at det var den metode du brugte, men det er ikke det samme. For du gør det ikke.


  • #67   23. feb 2012 Lisa og Fiola
    Jeg elsker også hans metoder altså Torben Andersen, det er ham der står bag det i videoen ;o) Han kommer også ud til min pony om 2 uger, så det glæder jeg mig utrolig meget til, og ved jeg lærer en masse.
    Men jeg har heller aldrig sagt at Lunas hest har det skidt med den måde, det er da fint, altså bare den går op uden vold. Men jeg beskriver blot hvordan jeg synes at det BURDE være. Og ja det er da fint at i kun bruger 15 minutter på at læsse. Men feks. Torben Andersen siger at bruger man mere end 10 sekunder på at læsse, har man problemer. Så ud fra det har i problemer. Derfor skriver jeg hvordan i kunne gøre, og hvordan det ifølge mig skulle gøres. Men det er helt op til Luna hvordan hun vil læsse hendes pony. Det er ikke min hovedpine når den pony en dag ikke vil læsses ;o)..
    Jeg ved ikke hvem det var, men der var også en i denne tråd der skrev noget om Ute Lehmanns videoer på Youtube.
    http://www.youtube.com/watch?v=bI_wGvDX04Y

    Hun har godt nok også fat i noget. Prøv at se den! I kommer måske til at fortryde hvordan i plejer at læsse, det ville jeg i hvert fald gøre hvis jeg var jer ;o)

    Måske er det bare mig, men det du skriver til CTS kommer måske også lidt ud på et sidespor. Det er lidt fejt at begynde og tage op hvordan hun rider, da det på ingen måder har noget med dette at gøre. Da emnet er TRAILERLÆSNING ;o) Men fortsæt bare, hvis du stadig har samvittighed til det..


  • #69   23. feb 2012 Lisa
    Jeg synes ikke at det er dømmede det jeg skrev. For selv fortryder jeg, hvordan jeg før i tiden læssede for det var på den måde Ute Lehmann beskrev. Så jeg tænkte at i også ville komme til at fortyde det ;o) Men åbenbart ikke..

    Men ja jeg vudére udfra det i skriver? kan jeg andet? Jeg overhører bestemt ikke den sidste gang i læssede, jeg tog den endda med i det jeg skrev gør, hvor jeg skrev at i har et problem hvis i bruger mere en 10 sekunder, hvor i brugte 15 minutter, ved ikke om jeg har oversæt noget så. Men det var sådan jeg forstod det.

    Men jo jeg synes du dømte CTS's ridning ret meget, men det er måske bare mig ;o)..


  • #74   23. feb 2012 Lisa og Fiola
    Det er sjovt som du bliver ved med at gentage det du skriver ;o)


  • #76   23. feb 2012 Gider ikke engang og svare på det der, for nu handler det jo ikke engang om trailerlæsning mere...

  • #78   23. feb 2012 Du behøver skam ikke gentage dig selv mere, for guds skyld da.. Jeg har hørt dig! Og jeg har fattet dit budskab. Men det er fint i har det sådan, jeg har det bare anderledes lige når det kommer til trailerlæsning. Men der er vi jo heldigvis bare så forskellige. Så jeg tror jeg lader den lægge her, og slutter med at sige: I har jeres meninger, jeg har mine. Lad os da beholde dem, for lige meget hvad vi siger til hinanden eller gør, bliver vi vidst aldrig helt overbevist, hva? ;o)



  • #80   23. feb 2012 Lisa - Kan ikke lige se, hvorfor min ridning skal ind over det her, det var da noget mærkeligt noget. smiley men siden du spørger, så er de nyeste billeder fra i sommers, og de andre er snart 2 år gamle. Ved ikke hvilket du har kigget på, men synes da det er dumt af dig, at vurdere det ud fra et billede der er så gammelt. Der er kommet meget vand i søen siden da, så det kan du ikke vurdere noget på. Hvad min ridning har med Lunas trailerlæsning at gøre, kan jeg ikke lige se.

    Jeg kender ikke Luna, men jeg har ret til at fortælle hende, hvis jeg ikke synes hendes metode er særlig god. Hvis hun ikke kan tåle den slags kritik (ikke kun her, men i efterhånden en del andre emner, hvor hun bliver sur over kritik) så skal man altså ikke færdes sådan et sted, hvor folk kan sige hvad de vil. Det ville være noget andet hvis jeg svinede hende til, men det gør jeg jo ikke. Jeg kritiserer hendes metode, ikke hendes person, jeg giver hende endda konstruktive svar, og muligheder til andre metoder - men hun er jo låst i sine holdninger, og når hun ikke kan argumentere.. ja, hvad er der så at gøre? smiley Jeg er som regel åben overfor nye ting, hvis folk kan finde ud af at argumentere for det. Hvis man ikke kan argumentere, er der jo nok en grund, men det ser jeg ingen grund til at komme nærmere ind omkring.

    Luna - Hvis man ikke kan finde ud af at argumentere, er det jo dumt at kaste sig ud i en diskussion, hvor man så bliver sur, fordi folk ikke vil give en ret. Sjovt du selv nævner det med alderen, og siger 'det vi unge bruger'. Og jo, men kan sige tøsesur - det gør vi her hvor jeg kommer fra. Måske skal man heller ikke lige begynde at rette folks sprog, hvis man ikke selv er helt skrap i det. smiley

    Jeg siger ikke du ikke må bruge filterliste. Jeg spørger dig, om du bare sætter folk på listen, når de ikke vil give dig ret. Når man poster noget på nettet, må man forvente ikke kun at få skulderklap. Sådan er livet jo. Hvis du ikke vil have kritik, må du fortælle tingene til nogen du ved kun vil rose dig for det.

    Efter jeg har skrevet min metode, skriver du: "jeg syntes det er vildt fedt de folk der har mulighed for dette og jeg syntes det er genialt at du har fået det trænet, men som sagt jeg har ikke pengene = ikke mulighederne for at træne det." og hver gang jeg har givet dig forslag til hvordan du også kan bygge en trailer, skriver du at du gerne ville, men ikke har muligheden for det. Så jo, det har du skrevet. smiley

    Læs hvad jeg skriver - jeg siger det godt kan være, men at det vil være sjældent. Jeg siger ikke, hun ikke har ret, jeg siger bare at det ikke er det problem størstedelen har, og at det derfor somregel ikke vil være den mest brugbare metode.


  • #83   23. feb 2012 Luna - Nu gider jeg så ikke sidde og fiske en masse indlæg frem, da jeg for det første ikke kan huske hvad de hedder eller hvad de handler om, og for det andet ikke kan huske om det er i grupper (og hvilke) eller i forum.
    Men fx den for nylig med cordeo.

    Som sagt har man altid mulighederne, hvis man tænker kreativt. Men du har tydeligvis besluttet at det ikke kan lade sig gøre, og så er det jo bare sådan det er. smiley

    Hvis du vil have folk skal skrive ordentligt til dig, kan du også selv skrive ordentligt til folk.

    Hvis det er den rigtige trailer du taler om, så skal du nok forklare dig lidt bedre. Når jeg fortæller min metode, du siger det er godt at jeg træner det, må man gå ud fra, at du synes det er godt, at jeg bruger metoden. Ellers må du forklare det lidt bedre.

    Lisa - Du har slet ikke forklaret mig det, så du har ikke gentaget noget. Jeg dømmer ikke nogen? Så kan ikke se hvorfor du skal dømme mig. For det gjorde du sådan set, i det med min ridning. smiley
    Med Luna har jeg tilfældigvis før oplevet, at hun går i modangreb, uanset hvordan man skriver det. Så der kan det jo være ligemeget. smiley Hun har en tendens til at blive ret personlig, desværre.

    Luna er i nogle tilfælde låst i sine holdninger. Når man får sin mening modargumenteret meget tydeligt, så folk ikke kan være i tvivl, og man så alligevel hårdnakket holder på sit 'fordi det gør man bare' uden at have flere argumenter, så tyder det altså på, at man ved man tager fejl, men ikke vil indrømme det. Så kan det godt være hun er dårlig til at formulere sig, men hun ved vel hvad hun tror på, så hun burde da kunne fortælle det. Når hun ikke kan/gør det, tyder det vel på, at hun ved hun ikke har ret. Jeg har ikke sagt til Luna "du gør det forkert". Jeg har sagt hvordan hun kunne gøre det bedre, med MEGET konstruktiv kritik, RIGTIG mange muligheder til andre metoder. At hun så hårdnakket siger "det kan jeg ikke, det her fungerer fint, det andet virker ikke" - så er man låst i sin holdning. Jeg har ikke dunket hende i hovedet, jeg har skrevet pænt, hvordan hun kunne gøre det bedre. At hun så, så snart jeg skriver, går i forsvar, er hendes egen skyld, ikke min. Så faktisk gør jeg som du siger man skal gøre, det virker bare ikke på Luna. Problemet med det er, at hun ikke kan se når andre har ret, hun holder stadig på sit eget, uden at kunne forklare det. smiley Det er der problemet ligger. Hvis hun kunne forklare hvorfor hun gør det, andet end 'det virker', så ville jeg lytte. Men det gør hun ikke. smiley


  • #86   24. feb 2012 Hihi Lisa.
    Det er også lidt sjovt at du ikke har gjort dig tanken at CTS måske, og jeg siger kun, måske. Men at hun ikke liiiiiige har gidet at læse aaaalt det vi har skrevet, hmm??? For så ville hun finde ud af hvor sygt meget du eller I (luna og dig) gentager jer selv.


  • #87   24. feb 2012 Men Lisa hvad var det jeg skrev lige før??? Jeg citerer lige: " Men det er fint i har det sådan, jeg har det bare anderledes lige når det kommer til trailerlæsning. Men der er vi jo heldigvis bare så forskellige. Så jeg tror jeg lader den lægge her, og slutter med at sige: I har jeres meninger, jeg har mine. Lad os da beholde dem, for lige meget hvad vi siger til hinanden eller gør, bliver vi vidst aldrig helt overbevist, hva? ;o)"

    Så ja, alle har vidst haft muligheden for at gøre det som der ovenstående står. Men er da glad for at det for en gangs skyld er mig du gentager og ikke dig selv ;o) ....smiler....


  • #89   24. feb 2012 Luna - Som sagt, er den med cordeo en af dem. Du ved sikkert godt selv hvilke de andre er. Helt ærligt, så gider jeg ikke sidde og kigge flere tusinde emner igennem, for at finde det du skriver, når du sikkert godt selv ved det.

    Lisa - Helt ærligt, jeg sidder sgu ikke og læser alle andres indlæg igennem, så det du har skrevet til hende, har ikke noget med mig at gøre. Så hold det adskildt. smiley
    Med det du sagde - jo, så dømte du mig. Som du selv siger, gjorde du det for at vise hvor let man kan gøre det - men det ville ikke have virket, hvis det ikke var fordi du rent faktisk dømte mig på det.

    Jeg har som sagt ikke dunket hende i hovedet, kun fra starten givet hende konstruktiv kritik. Det er hende der bliver sur og ikke vil have det, jeg har ikke givet nedladende kritik. Mht. at man er sådan overfor folk man ikke kan lide, så kan jeg fortælle at i emnet med cordeo (tror du selv var med?), blev hun sur og nedladende overfor en, hun vidst ikke før har diskuteret ret meget med. Så der var et eksempel på, at Luna åbenbart bare generelt ikke kan lide kritik. I cordeo emnet begyndte hun at tale nedladende om personens ridning, og ja, jeg vil mene at hun faktisk svinede hende til, mere eller mindre uden grund - kun fordi hun ikke ville siges imod (tilsyneladende). Så ja, i de fleste tilfælde er det når man ikke kan lide en anden person, at man ikke vil indrømme det - men i dette tilfælde er det åbenbart sådan hendes person er.


  • #91   24. feb 2012 Luna - Tja, det er dit problem (fornægtelse) ikke mit.

    Føler du dig dunket i hovedet? Sorry, men altså.. Det er skrevet pænt, har givet konstruktivt svar osv.
    Ja, jeg spørger om det er sådan det forholder sig. Ingen dunken, ingen kritik, blot et spørgsmål.
    Jamen hvis du kan det, så må du da godt det. smiley


  • #93   24. feb 2012 Man skal vel ikke bedømme noget ud fra noget man tror? smiley

    Jeg har den opfattelse at hun bliver sur over kritik, og sætter folk på filter over det. smiley

    "Og kom til at se en af dine billleder, hvor du rider, hvor du har låst hånden, og bidet stikker flere centimeter ud. Det er den slags jeg syntes giver overlast af en hest." der dømmer du mig. Du skriver du synes det er forkert = du dømmer. smiley Ja, naturligvis føler jeg mig da ramt? Du påpeger min ridning uden grund. Ville du ikke føle dig ramt, hvis jeg uden grund trak din ridning med ind i det?


  • #96   24. feb 2012 Lisa - Jeg dømmer heller ikke Luna som person, men hendes udtalelser, så kan ikke se hvorfor min ridning skulle med ind over.

    Luna - Det er godt du, så tænk du lidt over det. smiley


  • #98   24. feb 2012 Ja, her til sidst gjorde jeg. Men helt i starten, da vi stadig skrev om det emnet egentlig handler om, var det kun hendes holdning jeg kritiserede. Det var sådanset Luna selv der kom ind på det med at blive personlig, ikke mig.

    nej, det er da klart jeg ikke vil det, når hun er mindst ligeså nedladende overfor mig? Når hun starter med at blive personlig, skal hun da ikke bagefter komme og sige, at hun føler sig trådt på, når hun nu selv trådte først. Jeg kører ikke mere på hende, end hun kører på mig. smiley Om som sagt, hvis hun ikke kan klare det, kan hun da lade være med at starte det.


  • #100   24. feb 2012 Jeg har ikke dømt hende mere, end hun dømmer mig.

    Inden du begynder at fortælle mig hvordan jeg skal opføre mig, og inden du begynder at tage Luna i forsvar, og fortælle hvor godt hun gør det og hvor skidt jeg gør det - så husk lige på at hun selv startede den, selv er skyld i den måde det har udviklet sig på, og selv er skyld i at hun føler sig dunket i hovedet. Det er fint du er af en anden mening, men faktum er, at kan man ikke klare at få igen, skal man slet ikke starte. Og sådan er Luna åbenbart. Hun startede selv med personlige beskyldninger, så kan ikke forstå du synes det er så forkert af mig at give hende igen. Hvad med at forklare Luna, at man må tage konsekvensen af sine handlinger, og hvis man vil tale nedladende til folk, så må man forvente at få igen. Det er sjovt som du hele tiden beskytter hende, når hun sådan set ikke er meget bedre end mig. Men jeg kan da godt se det ikke er sjovt at skulle fortælle en ven, at hun gør noget forkert og at hun selv er skyld i det.

    Men okay - hun har ret til at tale nedladende til mig og dømme MIG, men jeg har ikke lov til at gøre det samme mod hende? Jeg startede også ud med at skrive pænt hvordan hun kunne træne det anderledes, men det vil HUN ikke tage til sig, og begynder istedet med personlige beskyldninger. Men jeg kan høre på dig, at hvad Luna gør er fint, hvad jeg gør er forkert - også selvom det vi gør, i bund og grund er ens. smiley

    Nu har du ikke læst de andre emner, så du kan ikke vide om det rent faktisk er Luna selv, der har startet de andre diskussioner, men du går med det samme ud fra at det er mig. smiley Okay, så er du vidst heller ikke værd at skrive med, når du ikke tænker længere end det..

    Og siden I er så fintfølende, så vil jeg gerne sige UNDSKYLD, rigtig, rigtig mange gange. Luna, jeg er da ked af, hvis du ikke kan lide at få igen af hvad du giver andre. Hvis du ikke kan tåle det, så må du da mange gange undskylde. Lisa - jamen du må da undskylde hvis du føler jeg har trådt din veninde over tæerne, også selvom hun egentlig var den første. Synes det er en skam, at du ikke har mere indsigt end det. Undskyld.


  • #102   24. feb 2012 Er der nogle der har mere at sige, som rentfaktisk har med emnet at gøre????

  • #103   24. feb 2012 Hejsa.
    Jeg vil ikke begynde at forklarer dig hvordan du skal læsse din hest, og hvordan du skal få den til at bliver deroppe, da jeg mener at man kun kan hjælpe ved at se hvad signaler hesten giver under læsningen.
    Så jeg vil meget gerne hjælpe dig, hvis du lyster kan du kontakte mig pr. mail HeksenUva@yahoo.dk
    Mvh Uva


  • #104   24. feb 2012 Hej Cristina.
    Tak for tilbudet, men jeg får en professionel ud her om 2 uger :o)


  • #105   24. feb 2012 Har ikke læst alle indlæg, der var simpelthen for mange og jeg var for doven smiley

    Men da jeg havde problemer med Cody, havde jeg prøve ALT!! Jeg havde alle mulige forskellige teknikker for at finde ud af hvad der virkede og jeg havde haft diverse horsemanship mennesker, men ud over at de ikke kunne styre Cody, så kunne de overhovedet IKKE få ham i trailer, og da jeg jo gerne ville til stævner osv, krævede det en hest der meget gerne gik op i trailer stort set af sig selv uden problemer, så vi ringede til Torben Andersen ( www.nhtr.dk) og vi synes i starten det var mange penge, men efter at han havde løst Codys kæmpe problem efter 1½ time, så var det alle pengene værd og jeg kan til hver en tid anbefale Torben smiley


  • #106   24. feb 2012 Luna - Jamen værsgo da, her kommer dit første 'personlig' angreb, hvor du er nedladende overfor andre metoder end din egen:

    "men hvis i ønsker at presse jeres heste i 5 timer for at få dem op i en trailer fordi i ikke vil give dem et skub i rumpen så er det op til jer, men det vil jeg ikke udsætte min pony for ;)"
    Hvor du hentyder til, at hvis man ikke gør som dig, så stresser man hesten. smiley Du hentyder til, at vi presser vores heste, og at din metode er den bedste, fordi du ikke presser den. Første angreb, inden jeg har angrebet dig.

    Få indlæg senere skriver du: "da i åbenbart ikke har forstået det endnu" og taler nedladende til os, som om vi er dumme. Her har der heller ikke være personlige angreb eller nedladende kommentarer om dig, fra mig af.

    Og her er du igen nedladende, inden jeg har været det: "og jeg ved presis hvordan man lære en hest at blive læsset så det behøvr du ikke belære mig om tak.
    men som sagt hvilket i nok har svært evd at forstå kan jeg fornemme så har jeg ikke mulighed for at træne trailer med hende." og "sorry, ikke alle er så heldige som du er" - to nedladende kommentarer, inden jeg har skrevet nedladende til dig.
    og herefter skriver jeg: "At I ikke har de ting er da en skam, men det er ikke min skyld, så lad være med at tale nedladende til mig over det. :-)"

    Ja, jeg kan faktisk ikke se at jeg taler nedladende til dig, før langt, langt ned i teksten. Jeg bliver ved med at bede dig lade være med at skrive sådan til mig. I lang tid taler du egentlig kun nedladende til mig, og gentager mange gange at alle ikke er så heldige som mig, at jeg ikke forstår det osv. og først efter noget tid giver jeg dig igen - da du begynder at nævne min alder (personlig angreb) osv.


  • #107   24. feb 2012 Camilla Hjort Dyssekilde

    Ej hvor pudsigt, for det er faktisk ham der kommer ud til mig om 2 uger, ham har vi bestilt her den anden dag.. Men jeg glæder mig rigtig meget. Min veninde fik også hjælp af ham :o)


  • #108   24. feb 2012 Du skal virkelig glæde dig, han er skide god til det der med trailerproblemer smiley
    Du kan jo hilse ham fra mig, han kender mig godt, jeg træner Kashmir for ham indtil han bliver solgt smiley


  • #110   24. feb 2012 Hvor dunker jeg dig i hovedet der? Du mangler faktisk noget, for jeg slutter af med ", vel?" altså er det et spørgsmål til dig. Jeg spøger om du gør sådan, jeg dunker dig ikke i hovedet og siger at du gør det. Je spørger.

    Hvorfor tog du det så ikke til eftertanke første gang det blev skrevet til dig? Hvis jeg skriver til dig "Hvis du stadig ikke har fattet det" ville du så opfatte det positivt eller negativt? Når man taler sådan til folk, er det vel fordi man finder dem dumme/uintelligente - altså er nedladende. Du indrømme selv at du gør det for at være nedladende - eller du modsiger det ihvertfald ikke, da jeg beder dig lade være.

    Når man skriver "sorry, ikke alle er så heldige som du er ;)" er det med en sarkastisk/ironisk nedladende tone, hvilket jeg er sikker på du godt selv ved. Jeg kan altså ikke lige se hvor jeg har talt nedladende til dig. Jeg siger at jeg ikke synes din metode er så god, men jeg siger det ikke på en grim måde, og kommer med endda MANGE idéer til hvordan det ellers kunne gøres. Så det er ikke fordi jeg bare siger "din metoder duer ikke, og sådan er det bare" jeg kommer med konstruktivt svar, og giver andre muligheder, hvilket altså ikke er nedladende, men hjælpende.

    Du påpeger min alder, da Anne skriver at hun bliver hakket ned af os (mig), hvor du så siger at man på HG ikke kan se forskel på en 11 årig og en 20 årig, altså at du finder mig barnlig. Du nævner mig ikke direkte, men tror vidst godt vi begge ved, at det er mig (og andre) du hentyder til - da du så senere siger at du har folk over 18 på din filter, bekræfter du det bare. Og ja, jeg ved at jeg er en af dem.


  • #112   24. feb 2012 Ja, siden du ikke kan forklare eller argumentere for det. smiley

  • #113   24. feb 2012 Lisa-Maria.
    selv tak, hvis det ikke hjælper eller til noget andet så ved du hvor du kan kontakte mig.
    Held og lykke med det hele:-)


  • #115   24. feb 2012 Jeg kan jo godt forklare dig hvor du skriver nedladende ting og hvorfor det er nedladende. Jeg kan tilmed forklare hvorfor mit ikke er nedladende. Det er mere end hvad du har gjort - når du citerer får du ikke engang hele citatet med. Så er der jo ikke meget at arbejde med, hvis det er sådan det foregår. smiley

  • #117   24. feb 2012 Det var på tide ;o)

  • #118   27. feb 2012 Luna - Hvad blev der forresten af de masser af andre emner, du ville finde, om hvor jeg har 'dunket dig i hovedet'?

Kommentér på:
trailerlæsning

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce