{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
705 visninger | Oprettet:

Det der hø... {{forumTopicSubject}}






God aften smiley

Jeg ved godt det har været oppe mange gange..

Jeg synes bare det er utrolig forskelligt hvor meget hø folk giver deres heste.

Jeg er ved at blive stresset af hele tiden at tænke på hvor meget de skal have, for ikke at få mavesår i tiden mellem fodring.

Så mine får alt det de kan spise ude på fold og den store får mellem 7-10 kg kl 18 når de kommer ind og igen ved 23 tiden. Tror de tager hende 2 timer at konfirmere sådan en bunke for hun er et kæmpe mad svin. Intet går til spilde. Og hun er smældfed for at sige det pænt, så vil egentlig gerne skære ned på hø.
Men så kommer angsten snigende for det mavesår. Der er jo den 4 timers regel som der snakkes så meget om.
De kommer ud kl 8 om morgenen.

Hvordan ville i fodre en så "sulten" hest der gerne må tabe sig?

Det er udelukkende kun det jeg er i tvivl om, ikke hvorvidt hun også skal have motion, for det skal hun snart igang med smiley

Skal da lige nævne at hun ikke såvidt jeg ved har haft mavesår.

Og jo de andre får også hø inde smiley

Både inde og ude er der special lavede hø holdere så det tager længere tid at spise.

Karina


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det der hø...
  • #1   21. feb 2012 Hvad får den udover hø?

    Nu siger du "4 timers regel" Jeg siger selv 2 timer...

    Hvis bare der er lidt græs de kan gå og nippe af mener jeg ikke de behøver stråfoder på folden.
    Du kan evt. have frøgræs på folden i stedet for hø, der er lige så lidt "krudt" i som i halm, men det er meget sundere for den at spise end halm.

    For at forhindre mavesår kan man evt give lucerne, det har en forebyggende effekt.
    Men det kan fede en smule da der er meget protein i.




  • #2   21. feb 2012 Hun får kun vitaminer intet andet. Så der er ingen kraftfoder at skære ned på.

    Der er intet på folden der kan spises andet end det hø de får med ud.


  • #3   21. feb 2012 Tildel hende lidt halm imellem høet (gør jeg med succe)

  • #4   21. feb 2012 Du skal få fat på noget godt frøgræshalm du kan give ude på marken i stedet for høet. Det feder ikke. Når hesten får sine vitaminer/mineraler, så giv det sammen med en god håndfuld lucerne og så hø til nat.

  • #5   22. feb 2012 Hø-net med små huller. Så kan du skære ned i hømængden, hun har hø til længere tid og fordi hun er længere om at spise det, har hun stråfoder til hele natten uden at blive "sulten" og få mavesår.

  • #6   22. feb 2012 Køb evt. noget groft hø fra 2 slet, det er der ikke helt så mange FE i . Der kan være svampespore i frøgræs, da det er dødt når det bliver høstet, og tit er slået for tæt ved jorden også.

  • #7   22. feb 2012 Jeg har, ligesom dig, et par hopper der meget nemt bliver for tykke.
    Jeg kan ikke bare give dem fri adgang til hø, da de ellers bliver alt for fede, så deres hø kommer i et SMÅmasket hønet, så det hø, de får, holder længere. Mine damer får ca. 6 kg. hø til om natten.
    For at sikre, at de føler sig mætte og dermed ikke kaster sig over høet, giver jeg dem roepiller sammen med deres vitaminer. Roepillerne mætter rigtig godt, og feder ikke (alt kan selvfølgelig fede, hvis man overfodre hestene med det). De får 300 gram dagligt i tørvægt.

    Det er min opskrift, og på den måde har jeg mætte, glade og næsten slanke heste smiley


  • #8   22. feb 2012 adgang til godt halm og så kun den anbefalede mængde hø

  • #9   22. feb 2012 Jeg ville aldrig fodre med frøgræs, netop af denne grund:
    (link fjernet)
    Så hellere få fat i noget godt vårbyghalm, og bruge det. :o)
    Som en anden også nævner så Roepiller, da det giver en rigtig god mætheds fornemmelse. :o) Og derfor er godt til sultne muler. :o)


Kommentér på:
Det der hø...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce