{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.377 visninger | Oprettet:

Hvornår smed? Og løfte hove træning {{forumTopicSubject}}

Fik et lille lækkert hingsteføl i julegave - og kan efterhånden børste/røre ham overalt.
Men har da lige et spørgsmål eller 2:

Hvornår skal sådan en lille fis have smed? Han er 6 mdr og 2 dage smiley

Hvordan træner man løfte hove? For Cinero løfter faktisk forbenene, når jeg lader hånden glide ned, og så siger jeg fuss - så han lærer den mundtlige kommando - men han tager jo hoven til sig igen - lidt som om han bliver forskrækket over at han løftede den. - Hvad skal jeg gøre der?
For lige for tiden roser jeg ham til skyerne, bare han løfter hoven..
(Er ikke gået igang med bagbenene endnu)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår smed? Og løfte hove træning
  • #1   10. jan 2012 Så tidligt som muligt smiley
    For det er nu det kan nå og rettes hvis der er noget der skal rettes..

• #2   10. jan 2012 Så tideligt som muligt:)
    Vores føl plejer at få smed når de er omkring 1 måned gammel vi er så nogle stykker til at hjælpe med balancen idet de er så unge.
    Men ben løft bliver trænet tidligt og gerne hver dag.

• #3   10. jan 2012 Ja, men det kræver vel at benene kan løftes smiley
    Men dvs når han kan løfte alle 4 hove, er det bare og ringe til smeden, og bede om beskæring? For så er det jo bare igang med træningen smiley

• #4   10. jan 2012 Min mand, som er smed, vil rigtigt gerne se føllerne, når de er ca en måned gamle.. Det er ikke sikkert, at det er nødvendigt for ham at gøre noget ved den, men HVIS nu der er en skævhed, så er det bedst at få det rettet så tidligt som muligt for at få det bedste resultat..

• #5   10. jan 2012 i det første leve år er det anbefalet de bliver beskåret 6-8 uge.

hold fast når den trækker benet til sig. få evt en tl at støtte hesten på den modsatte side, da de typisk er bange for at vælte..
    når den står stille, så sæt benet ned igen og ros da der

• #6   10. jan 2012 puuh har den ik haft smed endnu og den er 6mdr??? Så ville jeg ringe imorgen og få tid hurtigst muligt - smeden skal nok finde ud af at få løftet fusserne, og de fleste skal nok også være søde ved den så det ska du ikke bekymre dig om:-) De har massere erfaring:-)

• #8   10. jan 2012 Vores fik smed lige efter han blev født, tror kun der gik 1 uge, men det var også fordi han havde meget slemme hove. Han lærte automatisk at løfte dem fordi han fik kigget dem hver uge.
    Men hurtigst muligt ang smed.

• #9   10. jan 2012 Ingen anelse om han har haft smed før..
    Men kan fortælle jer, at han får smed i morgen smiley Så må jeg se, hvad smeden siger til hans hove smiley

• #10   10. jan 2012 Som de andre skriver, så bare gå i gang med det samme smiley Det er altså en del lettere at lære et føl på 6 måneder det, end en stor og stærk plag som måske har sine egne meninger om tingene, hehe.

Når du skal træne er det meget vigtigt at du giver slip på de rigtige tidspunkter. Så føllet får belønningen (belønningen er mundtligt ros og at den får lov til at sætte hoven ned) når han står stille med benet og ikke når det står uroligt. Men i starten kan det være svært, så der behøver han ikke stå stille i mere end et sekund eller to. Efterhånden som det begynder at gå godt, sætter du kravene lidt højere så han skal holde benet stille i lidt længere tid, Og sådan øger du gradvist tiden han skal stå stille og i løbet af nogle måneder skulle det ikke være noget problem længere smiley Bagbenene kan godt være lidt skræmmende at tage fordi man står så udsat der ved bagenden, men det er altså bare om at holde fast, så han finder ud af at det ikke hjælper at hive og rykke men derimod hvis han står stille er det hurtigt ovre. Hvis du kan mærke at han går helt i panik eller er ved at vælte, så er det selvfølgelig bare med at give slip.
    Jeg synes ikke du behøver træne vildt meget inden du bestiller smed, for som de andre skriver er det på tide at få rettet hvis der er skævheder. Desuden er smede som regel bomstærke og vant til at ikke alle heste står lige pænt smiley

Held og lykke med projektet smiley

• #11   10. jan 2012 det er vigtigt at komme igang med at løfte ben - rense hove osv. så tidligt som muligt, jeg står med en på 1½ år som aldrig har lært det rigtigt og så er det meget hårdt arbejde at komme igang, det går efterhånden meget godt, men hun er ikke helt sikker endnu.. hun havde smed for første gang sidst i december jeg har så været heldig at hun ikke har nogen skævheder... men kom hurtigst muligt igang med hov løft, da det bliver et knokkel arbejde hvis du venter.

• #12   11. jan 2012 Mange tak smiley
    Er igang med at løfte hove træning ved forhovene indtil videre (han er ikke tryg ved at jeg rører bagbenene 100% endnu)
    Mange tak Carina - det var lige det jeg manglede at høre - og det er heldigvis også hvad jeg gør ved forbenene, vi kan dog ikke rigtig holde den oppe i mere end et sekund. Men vi er i fuld sving.
    - Og som skrevet så får han smed i dag

• #13   11. jan 2012 Velbekomme smiley Er glac for at kunne hjælpe.

• #14   11. jan 2012 Hvordan gik det med smeden i dag?

• #15   11. jan 2012 Det gik rigtig fint med smeden.
    Der var dog ikke som sådan behov for beskæring - og han stod fint på hans hove. Han var en anelse hævet i ballen på højre bagben, men det skulle nok rette sig ud med alderen.

• #16   12. jan 2012 Godt at højer smiley

• #17   12. jan 2012 Hører

Kommentér på:
Hvornår smed? Og løfte hove træning

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce