{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.177 visninger | Oprettet:

Kørsel med araber (2 PERSONER) muligt? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen,

Nu er jeg ny i denne gruppe, så jeg skal prøve at gøre det så "rigtigt" som muligt. Kritik modtages gerne!

Jeg har en dejlig frisk OX araber på snart 20år, hun har stadigvæk krudt i røven og elsker at løbe. Hun er 1.53 høj, spinkel i bygning, i flot foderstand (må ikke være tyndere), bruger samme størrelse som en Kat II pony (125 i dækken og 110 i gjord).

Mit ønske er at tilkøre hende og så hente min kusine ved kirken d. 6 maj i år.

Somarrah er 110% trafiksikker og kigger ikke i naturen.

Jeg har en jumpe, den virker meget stor. Det er en vogn som har gået fra generation til generation, den er dog ikke blevet kørt med de sidst 30år.

Er det muligt at min araber vil kunne trække denne vogn?

Hvilket udstyr bør jeg få skaffet mig? (kun det mest nødvendige).

Er det muligt at tilkøre hende? (er ikke bange for at jeg går bag hende, vi har tillid til hinanden).

Hvordan vil en træningsplan se ud?

Håber at der er nogen der ude som vil besvare alle mine spørgsmål smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kørsel med araber (2 PERSONER) muligt?
  • #1   4. jan 2012 jeg ville ikke gå i gang med at tilkører en 20års hest det er noget man normalt gør når de er helt unge. og at du har planer om at skulle kører konfimationskørsel kun 5mdr efter hesten er helt urealistisk hesten skal jo have en masse erfaring før man begynder på sådan noget. bare min mening.

  • #2   4. jan 2012 Jamen man kan da vel tilkøre hende selvom hendes alder er 20?

    (min veninde tilkørte sin pony på 23(dengang), men det er 3år siden. Hun mistede desværre ponyen grundet kolik og forstoppelse, så hun vil ikke have noget med heste at gøre, desværre.)


  • #3   4. jan 2012 Det skulle jeg nok mene var muligt.. Dog skal du nok passe på med at love at allerede nu at du kan køre om 5 måneder, men jeg mener på ingen måde det er urealistisk hvis hesten er vant til at blive rørt..
    Om vognen er i stand til at køre er en helt anden snak.. Det må du hellere få en fagmand til at kigge på..


  • #5   4. jan 2012 Super!
    Lige de råd jeg godt kunne bruge ;)!

    Jeg takker jer mange gange!

    Jeg kan oplyse at hesten bliver "rørt" hver dag, hun er stadigvæk min konkurrencehest i både spring, dressur og distance - så der er knald på træningen hver dag smiley


  • #6   4. jan 2012 Personligt har jeg rigtig dårlige erfaringer med at spænde paller osv bag hesten.. Jeg vil i stedet foreslå at i trækker vognen efter hende og så til sidst spænder vognen efter og lader en trække hende og en der sidder i vognen (løber den, bliver den træt på et tidspunkt, men det er vigtigt at have en der sidder i vognen og styrer.. (spænd ALDRIG ALDRIG hesten for vogn uden at der sidder nogen i den.. )

  • #7   5. jan 2012 Når jeg læset dit indlæg tænker jeg HVORFOR fordi du vil køre din kusine ???? så find en som kan det tager flere år at uddanne en kørehest så den er stabil
    er det fordi du vil til at kører med hest ???? så ville jeg helt klart finde en hvor arbejdet kan svare sig tidsmessigt´, når du er færdig med at uddanne den du har så er den ved at være for gammel

    med hensyn til at tilkører den så har Cawani helt ret

    med hensyn til jumben den har ikke kørt i 30 år hvad med hjul og ikke mindst vognstænger, er de ikke fulde af ormehuller
    mine vognstænger er i orden hvis jeg kan hoppe på dem når de ligger på noget/ sidder på vognen i den ene ende og på jorden i den anden uden at de knækker


  • #8   5. jan 2012 Jumpen har været til tjek ved en fagmand, han bedømte at hverken hjul eller stænger fejler noget. Hvis der havde været det mindste galt med vognen kunne jeg ikke drømme om at bruge den, før den var i orden igen.

    Jeg kan godt lide at udfordre min hest, så altid ikke bliver en rutine. Jeg ønsker at min hest skal prøve en masse ting, for at se om det kunne være noget for hende.

    For mig lyder kørsel rigtig spændende, nu hvor jeg er begyndt at synes det er lidt halv-kedeligt at springe og ride dressur.
    Når man har hesten opstaldet lige op og ned ad en stor skov, kan man nemt drømme om hvor dejligt det kunne være at køre sig en tur med hesten i den grønne lyse skov.

    Jeg har ikke tænkt mig at uddanne min hest i flere år, hvilket det kun vil tage hvis jeg ønskede at gøre hende til en professionel kørehest. Jeg ønsker at gøre det for hyggens skyld og ikke på grund af andre!

    Jeg finder dit indlæg ret så fornærmende, men det kan godt være at jeg er lidt nærtagende lige nu.
    Derfor;

    Hvorfor finde sig en professionel kusk med egen vogn og heste - og ikke selv køre, når man nu kan?
    - Jeg elsker min kusine og vil gerne gøre hendes dag speciel, jeg ønsker at gøre hende glad og det ved jeg at hun ville blive hvis hun så min hest og jeg står der ude foran kirken med vogn og det hele.

    Hvorfor skal jeg bruge penge på en kusk? Hvorfor er det nødvendigt? Hvad godt skulle det gøre? Hvorfor kan/ må man ikke selv gøre det?
    Hvad er der i vejen med selv at køre?


  • #9   5. jan 2012 jeg kan virkelig ikke forstå at folk spørger når de ikke vil have svar med mindre at der bliver sagt "super gør du det" man at køre med vogn er noget helt andet end at ride

  • #10   5. jan 2012 gir tona j helt ret, du skriver jo selv at du gerne modtager kritik og nej det er slet ikke det samme som at ride, men ja som tina siger gør som du selv synes..

  • #11   5. jan 2012 Jeg modtager gerne kritik, men den skal jo være konstruktiv, før den drager nogen nytte.

    Dette burde I da også kunne se.

    Jeg vil gerne have at vide om jeg overbelaster min hest eller ej, jeg ønsker ikke at skade min hest og ville bare lige have at vide om der var nogen som kunne rådgive mig i noget udstyr og træningsmetoder.

    Jeg har ikke brug for at folk fortæller mig at jeg lige så godt kan opgive den ide/ drøm om at tilkøre min "gamle" hest. Jeg skifter ikke indstilling til mine holdninger, blot på grund af at der er nogen som modsiger mig. Jeg tager dog din modsigelse til eftertanke.

    Jim E; Undskyld, men er det virkelig nødvendigt at du istemmer TIna J's mening? Jeg kan jo godt forstå det første gang, behøver ikke at blive påmindet om det anden eller tredje gang?


  • #12   5. jan 2012 må man nu ikke have samme mening som andre??
    hvis du intet har forstand har på kørsel eller tilkørsel så vil jeg fraråde dig at påbegynde dette uden en erfaren kusk!! men det er jo op til dig hvad du gør..


  • #13   5. jan 2012 Jeg har kontaktet en kusk, da en virkelig sød person højere oppe foreslog mig det. Han kommer på mandag og ser på hesten, hvilket jeg ser frem til. Han skal afgøre om jeg kan komme i gang med det.

    Jeg ville gerne være for ud med tingene til han kom, så kan du måske foreslå mig nogle hjemmesider/ hits til viden om kørsel, Jim E?


Kommentér på:
Kørsel med araber (2 PERSONER) muligt?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce