{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.055 visninger | Oprettet:

Matematik hjælp :D {{forumTopicSubject}}

Ja, fedt at bruge sin ferie på matematik. Men tja...
Håber en af jer, kan hjælpe mig, for jeg er kjämpe blank nu smiley

Hvis nogen af jer måske har Gyldendals Gymnasiematematik, Arbejdsbog B1, 2. Udgave, så er det opgave 2010 på side 79, spørgsmål d.

Hvis I ikke har, så har jeg sådan en tabel, mellem alderen i uger(x) hos nogle grise, og vægten i kg(y).
Har så regnet mig frem til en sammenhæng. Den er lineær, så lad os bare kalde den f(x)=ax+b
Nu lyder spørgsmål d således: "Hvor mange kg tager grisen på pr. måned?"
Kald mig bare dum, men jeg kan simpelthen ikke lige tænke mig til, hvordan det skal udregnes? Det kommer vel an på, om det er fra fødsel og så en måned frem, eller fra 10 uger og så en måned frem?
Ved at resultatet skal gi' ca 18(Har kigget i facit bag i bogen, men vil jo gerne finde ud af, hvordan jeg kommer frem til det?)
Antager at der går 4 uger på en måned.

Hvis nogen af jer skulle have kenskab til TI-nSpire CX CAS ville det også være ret rart, da det er den jeg laver min opgave på smiley

Håber det var til at forstå, ellers må i lige spørge, hvis I synes i mangler oplysninger for at kunne hjælpe smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Matematik hjælp :D
  • #2   29. dec 2011 Ja, det er jeg klar over, som jeg også skriver smiley

Men spørgsmålet er, hvordan jeg finder ud af, hvor mange kg grisen tager på pr. måned, hvis jeg antager, at der går 4 uger på en måned.
    smiley

Hvis der mangler data for at I kan hjælpe, så sig til, så må jeg skrive det ind smiley

• #4   29. dec 2011 Guuuuuuuuuuuud! Er det bare delta y over delta x?! Ej, det er sgu da klart!
    Hældningskoefficienten, det er jo klart altså! smiley
    TAK! smiley

Men lige endnu et spørgsmål smiley
    Hvis jeg har x-værdierne(ugerne) 3, 4, 6, 8 og 10, kan jeg så fx tage 4 og så den tilhørende y-værdi(vægt) og så 8 og tilhørende y-værdi? smiley
    For der er jo 4 mellem 4 og 8, og "en måned er 4 uger"? smiley
    Eller kan jeg i princippet bare bruge 3 og 4, og så bare sige, at det tager den på på én uge, og så gange med 4 og få for 4 uger? smiley

• #5   29. dec 2011 Men altså, har jo ligningen på sammenhængen, for den var min søde lommeregner så sød at udregne ganske simpelt smiley Men den skal slet ikke bruges, eller hvad? smiley Så kender jo a og b smiley

• #7   29. dec 2011 Altså, jeg har jo en tabel, men nogle x-værdier(uger) og nogle y-værdier(vægt).
    Spørgsmålet lyder på, hvor meget en gris tager på i vægt, på en måned. Jeg har så antaget, at en måned har 4 uger.
    Jeg har følgende x-værdier: 3 - 4 - 6 - 8 - 10, hvor der til alle hører nogle y-værdier til. De står i tabellen i min bog. På min lommeregner/programmet til lommeregneren, har jeg fået fremstillet en graf og fundet den lineære funktion f(x)=ax+b.

Du skriver så, at jeg skal bruge delta y og delta x, og så finder jeg hældningen. Så spørger jeg: <i>Kan jeg godt tage x-værdien 4, og den y-værdi, der hører til(Den hedder 10,6) som værende hhv x1 og y1, og så x-værdien 8 med den tilhørende y-værdi(27,2) som værende hhv x2 og y2, til brug i (y2-y1)/(x2-x1)? For fra 4 til 8, går der jo 4. <b>ELLER:</b> Kan jeg bare bruge 3 som x1 med dens y-værdi og 4 som x2 og så dens y-værdi, og så få vægtstigningen for 1 uge, og så gange med 4, for at få for 4 uger?</i> smiley

• #8   29. dec 2011 Hey vent, nu sidder jeg og tænker lidt.
    For man bruger jo delta y over delta x for at udregne a og b, og dem kender jeg jo allerede?
    Men hvis a er hældningen/vægtstigningen for 1 uge, så skal a vel egentlig bare ganges med 4? smiley

• #10   29. dec 2011 Okay, men tak for din hjælp i hvert fald, har fået en idé om, hvad jeg skal, så det går nok smiley

• #11   29. dec 2011 Eller okay nej, fandt ikke ud af det, for det jeg får giver 16,58...
    Må skrive, at jeg ikke kan finde ud af den smiley

Kommentér på:
Matematik hjælp :D

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce