20. feb 2011 Følger: 105 Følgere: 101 Heste: 3 Emner: 30 Svar: 160
Avls-emne? {{forumTopicSubject}}
Hej, jeg er lidt i tvivel om hvad jeg skulle skrive som emne, men... "Avls-emne".
Jeg har en 12-årig blandings-hoppe.
Kunne hun få føl, hvis hun kunne, hva' for nogle måneder er så bedst?
Og hvad gør man med en modvillig far som ikke vil have at mine heste skal få føl?
Min anden pony er for gammel, 21 år, så.
Men Tulle kunne jo måske prøve.
Hun har ikke prøvet det før, og det har vi heller ikke, så jeg ved ikke om det ville være en god idé at prøve at få føl. Men det ville godt nok være dejligt at have en lille følle tumle rundt i folden derhjemme.
Jeg har os' en gammel 3'er pony gående, hun er meget føl-venlig og er meget moderlig, hver eneste gang hun har gået med et føl har hun passet på det og har opfostret det og leget med det, og fuldt efter det, hele dagen x)
Hvad synes i?
Synes i man skulle lade værre og lade det ligge som en lille tanke i fremtiden?
jul 2007
Følger: 42 Følgere: 41 Heste: 14 Emner: 9 Svar: 106
Jeg ville personligt ikke avle på en blandingshoppe, selvom de kan være nok så dejlige. Måske det ville være bedre at købe et dejligt føl? Der er rigtig mange føl og plage tilsalg, som er langt billigere end det koster at producere dem.
Men hvis du vælger at ifole din hoppe, skal du tænke på at der bliver nogle måneder hvor du enten ikke kan ride på hende, eller også kun stille og rolige skridtture. Ved du om hoppen har fået føl inden du har fået hende?
Der er aldrig nogen garantier for at det går godt, det kan være din hoppe kan blive den sødeste mor, men det kan også ske at hun ikke vil tage sig af føllet, og kan man ikke finde en ammehoppe, så skal føllet flaskes op, har selv et flaskeføl fra i år, det var også en førstegangs mor, hun ville ikke acceptere hendes føl. ¨Så det har været nogle hårde måneder i starten.
Men det kan også være at hoppen er rigtig glad for føllet, og så er der ingen problemer der.
Hvis du vælger at ifole, så skal hoppen også have mere mad de sidste måneder, specielt til hopper i fol.
Jeg foretrækker at føllene fødes Marts/April måned, de sætter pels efter årstiden, og jeg vil helst have de bliver født indenfor, og har altid overvågning på, så jeg kan følge med i fødslen, i tilfælde af, at noget går galt + man ved hvornår føllet er født, så du ved hvor længe der er gået inden den har fået noget at drikke, er oppe at stå eller om hoppen ikke har smidt efterbyrden.
Er føllet et du vil beholde eller til videresalg?
Håber ikke jeg har afskrækket dig, det er bare lige de ting jeg lige kan komme i tanke om, man skal tænke over
Held og lykke med det hele, hvad end du vælger
jul 2007
Følger: 42 Følgere: 41 Heste: 14 Emner: 9 Svar: 106
Avls-emne?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside