{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
988 visninger | Oprettet:

syge må ikke smile ? {{forumTopicSubject}}

er det en uskreven regel eller er der bare noget i samfundfag jeg ikke lige helt hørte efter i ?

Jeg har flere gange oplevet at folk bliver overrasket og disideret mistroiske når jeg fortæller dem at jeg lider og faktisk går under betegnelsen kronisk syg.
For 4 år siden blev jeg løbet ned af en hest, som fik brækket 4 hvirvel i nakken på mig og skubbet de to hvirvler omkring den brækkede hvirvel, en skade som efter lægernes ord, jeg ikke burde have overlevet eller fro den sags skyld have kunne rejse mig fra igen, men det gjorde jeg.
selvom jeg tog på skadestuen efter ulykken pga smerterne troede lægeren ikke på at der var noget galt og slog det hen med at det var en hjernerystelse, det tog mig et års stædig kamp og mange læge og ekspert besøg, før brudet blev opdaget, men da det var så gammelt var der ikke rigtig noget at gøre, jeg må desværre leve med de smerte jeg har pga arvværv og skæve nakkehvirveler.
Jeg kan samtidig ikke modtage smertestillende til at tage smerterne da jeg er allergisk overfor morfin og alle morfin ligne preperater.
Tiltrods for min smerte og komunens velholdne mening om at jeg skal på førtidspension har jeg valgt at vende tilbage på arbejdsmarkedet.
Men det er som om når jeg fortæller mine kollegaer eller bekendte eller folk jeg lige har mødt, har de utrolig vært ved at tro mig og indse at det gør ondt, for jeg kan jo finde på at smile og endda have det godt i mine gode perioder. Det virker nogle gange som om at de helt glemmer alle de dårlige perioder med konstant smerte i nakken og hovedpine hvis jeg smiler en gang.
Jeg har især svært ved at forklarer folk at selvom jeg ikke viser mine smerter hele tiden så kan det faktisk godt stadig gør ondt og det ikke er alle ting jeg kan tåle.
Jeg ligger ikke skjul på min lidelser og fortæller gerne hvordan jeg har det når folk spørger, men jeg bliver rigtig tit mødt med det spørgsmål "hvorfor kan du så smile hvis du har så ondt ?"
Så nu er mit spørgsmål, må man virkelig ikke være i stand til at smile eller nyde livet når man lider kronisk ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  syge må ikke smile ?
  • #1   21. dec 2011 Nogen har meget svært ved at forstå andres lidelser medmindre de kan se, at man har et ben i gips eller lign.

    Det er rigtig træls !


  • #2   21. dec 2011 Det er desværre et almindeligt problem, at mange mennesker ikke vil tro på, at et andet menneske er sygt, hvis det ikke kan ses. smiley

    Og det er synd for de mennesker, som faktisk HAR en lidelse, men hele tiden skal opleve at blive mistroet for at være samfundssnyltere... øv øv! smiley


  • #3   21. dec 2011 Kender godt til det med at nogen mennesker ikke mener man fejler noget bare fordi man smiler.
    Er selv førtidspensionist, den har jeg pga. en psykisklidelse/længervarende depression, der er mange der siger at jeg kan ikke være syg når jeg kan gå rundt og smile og være glad, "og nej det kan jeg heller ikke" for jeg ligger jo ikke i sengen så kan jeg ikke være syg.

    Mit råd ved det til tider kan være svære men træk du bare på skulderne og sig nå.

    en dag vil de forstå du er syg.


  • #5   22. dec 2011 Uh, det kender jeg kun ALT for godt!
    Har selv sklerose - og lever da et fuldstændigt normalt liv - går i skole - og på arbejde - og ja, selvom jeg har ondt i benene, kan man sjældent se det på mig. Har ligesom lært at leve med smerten og føleforstyrrelserne. Så jeg smiler da - og griner - og har oplevet flere gange, at folk spørger, hvordan jeg kan det, når jeg har fået sådan en sygdom.. Tsk..


  • #6   22. dec 2011 Selvfølgelig må man smile, man lever jo... smiley
    Og hvad kan være bedre og mere livsbekræftende end at få et dejligt smil retur???
    Har selv været der og bruger ridning til at undgå smerter, og på en dårlig dag er det de smil man kan få retur der gør det hele til at holde ud.. ,-)
    Så fortsæt du endelig med at smile.. Det giver tifold retur..


  • #7   22. dec 2011 Er enig med alle.

    Et gammelt ordsprog.

    "Smil så meget du vel. og verden smiler igen."


  • #8   22. dec 2011 Kære Fæhest
    Jo selvfølgelig må du smile. Jeg arbejder på Gigthospitalet i Gråsten, og er der nogen som kan have smerter, så er det konisk gigtpatienter med ledegigt. Men til forskel fra "almindelig syge" folk som man ved kommer over deres sygdom efter en periode, så er gigtpatienter noget af det mest taknemmelige og glade mennesker, man kan forestille sig at have med at gøre. Så smil du bare alt det du vil, det er bestem helende i sig selv, og får andre til at tænke lidt mere over, det at være såkaldt rask.
    Venlig hilsen Charlotte


  • #9   25. dec 2011 Jeg er også kronisk smertepatient efter et voldsom fald fra en hest for 2 år siden. Mit sidder i ryg og hofte.
    Jeg har valgt at fortsætte på universitetet i stedet for, at stoppe op og gå i stå. Her knokler jeg langt mere end alle andre, og folk har svært ved at forstå, at smerter virkelig dræner en og tager koncentration. Men nu har jeg besluttet at jeg vil igennem.
    Jeg både smiler og griner, nægter at se mig selv som handicappet..påtirods af jeg knap kan gå..


Kommentér på:
syge må ikke smile ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce