Vejen til en hests hjerte? {{forumTopicSubject}}
Jeg har altid fået af vide af min ridelære (som også er hestevisker) at vejen til en hests hjerte går igennem maden Det tror jeg da self. på og har nu gjort det i lang tid
Liiiiiiige indtil jeg læste en bog som jeg fik i adventsgave af mine forældre som handler om pleje af hesten. Der står bl.a. at man ikke skal tro på det der med at vejen til en hests hjerte går gennem maden...
Der blev jeg så lidt i tvivl ;-s fordi selvom jeg giver min hest godbidder hver dag jeg trækker ham ind og en enkelt gang når han skal ud igen, nyder han da stadig og blive brugt og kommer ganske forenøjeligt hen til mig... Han udviser tillid og beskytter mig, men er DET nu også kun fordi han gør det for lækkerierne som de skriver i bogen eller er det bare ren kærlighed ;-b
Skriv hvad i syntes og tror
okt 2010
Følger: 38 Følgere: 37 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 798
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
Har set heste som virkelig ville göre alt og de fik ikke godbidder...
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
Den eneste grund til han sikkert kommer hen til dig og vil ud og lave noget er fordi han ved han får godbidder for det.
- Vejen er nusseri, en masse gåture, bruge tid på andet end ridning og ordne hest.
jun 2009
Følger: 75 Følgere: 80 Heste: 3 Emner: 95 Svar: 804
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
Vejen til Avanti er gennem hans mave, mens man viser ham den tillid og respekt han fortjener : ).
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Vejen til hestes hjerte går igennem belønning/ros og forstærkning
Dvs. ros kan være i form af godbidder for nogle, men også i form af klap, nus og mundtlige ting som nogle heste opfatter som ros - begge ting virker på samme måde, hesten gør det pga. der er noget i enden.
Forstærkning er negativ og positiv forstærkning som vi bruger hele tiden igennem hestene.
Personligt så er ordet tillid ikke noget jeg bruger om heste - dvs. siger ikke de har tillid til mig, hvis nogen har tillid så er det mig der har til dem
jul 2006
Følger: 54 Følgere: 53 Heste: 5 Svar: 104
jul 2007
Følger: 135 Følgere: 160 Heste: 2 Emner: 280 Svar: 2.374
Det er jo også sådan at tilliden og respekten kommer.
Jeg tror på en måde stadig at maden også har en del af sammenholdet.
Når man får mad bliver man tryg og falder til ro.
Så begge dele hænger sammen, vil jeg sige.
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Heste er flok dyr og har brug for at være en del af noget, knytte socialle bånd, altså nusse, klø osv for at overleve - derfor kan man også bruge dette som et redskab til at træne og som belønningsmiddel...
Man kan sagtens bruge en blanding..
Nogle fortrækker bare den ene frem for den anden (altså dog mest feks ren social frem for godbid)
Så er det bare op til DIG hvad du synes om
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.887
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Og har IKKE stoppet hende med godbidder, ikke engang selv fodret hende, før nu (har haft hende i snart 10 år).
Hendes plag har jeg trænet med godbidder i ½ år , fordi jeg fik det som råd af en HMS underviser. Og har håndfodret hende som føl...! Om hun elsker mig? Det ved jeg ski ikke, hun kan godt lide mig, kommer løbende på folden, og der er ikke andre, der må snakke med mig (hun bosser endda med sin mor, som er fører-hoppe), men om hun elsker mig, ved jeg ikke.
Jeg tror, man kan mærke det på sin hest. Hvis man kan høre et lettelsens suk, når man kommer hen til den, og man kan mærke, det var meget bedre, at man kom, end alle andre. Sådan føles det med Mallen.
Ved Mira føles det som om, jeg er et plus, men hun kan også lide andre mennesker, hvor Mallen er mere kræsen. Har dog haft et par passere, hvor jeg har mærket det samme på hende - hvor hun har trukket vejret dybt, og strålet langt væk, når de red hende. Det er SÅ fedt at se, at ens hest sætter et lys i andre også.
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Mallen som er kræsen har nemlig svært ved at knytte sig til folk, hun var sky og vild, da jeg mødte hende, det tog nogle måneder at komme ind på hende.
Hvor Mira har jeg haft fra føl, har brugt mange timer hos hende hver dag som føl, og hun stoler 100% på mig, hvis jeg siger, hun skal gå hen og snuse til en traktor, så gør hun det. Og hun stoler også på andre. Så hun er mere nem, fordi alle kan håndtere hende.
Men måske fordi hun er så tillidsfuld, knytter hun sig ikke så voldsomt til en bestemt? Fordi i hendes verden er alt trygt, ingen vil hende ondt. Det røg lige over i psykologi.
sep 2007
Følger: 124 Følgere: 125 Heste: 2 Emner: 190 Svar: 609
Sådan er det med Picasso. Han har altid haft det godt og vært i trygge hænder, og han er altid glad, men knytter sig ikke rigtig til nogen..
Vejen til en hests hjerte?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside