Trailer-tilvænning {{forumTopicSubject}}
Jeg har det problem, at min hest ikke kan gå i trailer. Jeg ved ikke helt hvad det er hun ikke kan lide ved det, men jeg kan prøve at beskrive 'scenariet' for jer.
Hun siger ikke noget til at blive trukket hen til rampen, kan tage et par skridt op, men går så i panik og bakker ned. Efter det er hun umulig at få i nærheden af traileren. Når først man før hende op (sidste gang brugte vi et tov bagom hende, og det er ikke noget jeg vil gøre igen), står hun og tramper og vil bakke ud igen. Når først man har lukket bag hende, er der ikke noget med hende, udover at hun vrinsker og virker meget nervøs. Men står stille. Når hun skal ud trække ud hårdt for at komme ud, men løber ikke væk, og er til at styre.
Hun lider af seperationsangst, så min tanke er self. at hun ikke vil derop, fordi hun er alene deroppe. En anden tanke er self. at hun ikke bryder sig om at være lukket inde.
MEN, nu vil jeg altså have det trænet væk, ved at skabe den 'situation' som hun er utryg ved - dette er fordi jeg ikke har mulighed for at låne en trailer lige pt.
Det jeg har tænkt mig at gøre, er at jeg først vil sætte to spring op overfor hinanden, og så trække Jolly igennem dem, stoppe hende op, bakke hende ud osv. Så vil jeg senere 'bygge på' så jeg hænger noget for siderne, ovenover og foran, så det minder om at være i en trailer. Jeg går self. ikke et skridt frem før hun er tryg ved situationen.
Samtidig er jeg igang med at vænne hende til rampen, ved altid at trække hende hen til trailerne og et par skridt op af rampen, rose og ned igen, hver gang der står en åben trailer på gårdspladsen.
Hvad synes I om den fremgangsmåde? Er den holdbar? Hvad skal ændres? Alle idéer godtages, hun skal have lært det ordentligt nu.
nov 2008
Følger: 152 Følgere: 145 Heste: 5 Emner: 355 Svar: 1.950
Men jeg har en palle, som står ved væggen, på den andenside et spring med et dækken over, som er højt.
Det siger min ikke længere noget til, men det med pallen er en rigtig god ting, da de også skal op på noget så
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
nov 2008
Tror vi har 50 +
Måske liiiidt langt!?
okt 2004
nov 2008
Ellers må vi sende en med posten..
okt 2004
nov 2008
Så tager vi bare en brevdue!
Nu tror jeg lige jeg tager mig sammen og finder noget at lave!
Held og lykke med træningen!
feb 2006
Følger: 111 Følgere: 116 Heste: 6 Emner: 65 Svar: 1.077
Synes det lyder som en udemærket fremgangsmåde, er ikke just ekspert i trailer træning, men har selv haft gode erfaringer med at træne situationer hestene var bange for, for på den måde at gøre hesten fortrolig med det jeg vil have den til..
Ang at få fat på en palle, kan du kontakte foderforhandlere der får deres foder leveret på europapaller, eller i supermarked, der også får varer hjem på europapaller... Kan være du kan få en gennem sådan et sted
Held og lykke med træningen
Trailer-tilvænning
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside