{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
644 visninger | Oprettet:

ifol {{forumTopicSubject}}

hej jeg hedder katja og jeg er i gang med at undersøge hvad man skal gøre hvis man vil have sin hest i ifol hvor gammel en hest må være inden den er for gammel, hvad det koster med opstaldning osv.....så ville høre om der er nogle derude der ved noget mere om det end jeg gør som kan hjælpe mig smiley venlig hilsen katja


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ifol
  • #2   24. nov 2011 okey mange tak smiley

  • #3   24. nov 2011 Min fik et sundt og rask føl som 17 årig uden nogen problemer. Hun havde kun været sat i fol en gang inden da.

  • #4   24. nov 2011 Hej Katja

    Det er bedst hvis din hoppe ikke er for gammel inden den bliver ifolet første gang. Normalt siger man ikke over ti, men jeg har tit set hopper blive ifolet som 14-15 års og fole uden problemer. Har hoppen været ifolet tidliger er der ikke nogen øvre grænse, dog skal man jo sikre sig at hoppen er sund og rask og rimeligt godt gående. Du kan få hoppen ifolet mange steder og ved enten insemenering eller naturlig bedækning, og det er op til dig hvad du syntes bedst om. Vælg et sted du som du føler dig tryg ved for din hoppe skal jo nok være der nogle dage. Prisen svinger også meget alt efter om du vælger en kåret hingst eller en pirat. Den ene er lige så god som den anden, men en kåret hingst åbner lidt flere døre for vidre kåring af føllet, og det er fint specielt hvis hoppen også er kåret. Hvis du vælger en pirat skal du sikre dig at ejeren kender afstamning på hingsten, så du ved hvad du nogenlunde kan regne med af størrelse på føllet. Priser på opstaldning kan jeg ikke hjælpe dig med da jeg har mine herhjemme, men skulle jeg leje en foleboks ud ville jeg nok tage omkring 1000.- til 1500,- pr mdr alt incl.
    Håber du kan bruge den lange smøre til noget ellers bare slet den.
    Pøj pøj med det


  • #5   28. nov 2011 Hvis hoppen aldrig har haft føl, fraråder flere at gøre det hvis hoppen er over 12-13 år. Kommer dog også lidt an på dens kondi/stand m.m.

    Hingste findes der et væld af. Vælg dog med omtanke. Hvilke krav stiller du til følle? Vil du af med det? Føl med papirer er "nemmere" at sælge. Pas også for meget på at mikse racer, da der kan komme meget sjove blandinger ud af det, med uheldige træk og fysik.

    Der er altid en risiko forbundet ved at sætte sin hoppe i fol. Føllet kan gå tabt, der kan komme komblikationer undervejs, begge kan miste livet, føllet kan være sygt m.m.

    Opstaldning er som regel det samme, så længe den står med sin mor. Nogle steder har specielle folbokse, som ofte koster lidt mere, da de er størrere.

    Husk at når følle er 6-7 mrd. skal det vænnes fra, og derfra er prisen som for to heste. Også selv om den er lille.

    Når du ifoler en hoppe, skal du altid også huske at tænke fremad til når følle vænnes fra. Hvad så?

    Det er sjovt og sødt at have føl, men de bliver også større. Og de første 3-4 år er kun til hygge og jordtræning. Imens skal følle plejes, have smed, dyrlæge m.m. som en voksen.

    Jeg vil ikke fraråde at få føl. Der er bare mange der ikke tænker på hvad de egentlig vil med føllet, at der kan være en risiko forbundet med avl, og så på tiden efter at følle er kommet til verden og skal vænnes fra. smiley

    Når alt det er sagt, at det skam også rigtig spændende. Kontakt evt. nogle avlsforbund og få mere info. Der ligger rigtig meget info om hesteavl derude. smiley


  • #6   28. nov 2011 hun har ik folet før og hun bliver 17 næste gang så har besluttet at det først bliver med en anden hest der er yngre når den tid kommer smiley

  • #7   30. nov 2011 Hej Katja

    Når hun er så gammel syntes jeg det er meget fornuftigt valg. Hvis det er fordi du ønsker dig et føl til lige så stille at tage over, er der mange gode til salg for få penge. For det er desværre som Bine skriver. Der er for mange der glemmer at der også skal en del tid (og penge)til sådan et lille kræ for at det bliver et fornuftigt dyr når den bliver stor.


  • #8   1. dec 2011 det er da helt sikkert noget jeg vil overveje smiley at købe et føl når den tid kommer så tak for alle jeres gode råd det er virkelig nogle jeg godt kan bruge til noget smiley

Kommentér på:
ifol

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce