{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.135 visninger | Oprettet:

Simpelthen bare SÅ stolt!!! ;D {{forumTopicSubject}}

Synes lige jeg vil dele min glæde med jer. smiley

ALDRIG har Blanca været så dygtig i lange liner som hun var idag.

Hun har stået stille i 4 måneder pga af sygdom, og begyndte genoptræning i longe i sidste uge. I dag synes jeg så at vi skulle tage en lille tur i lange liner, da der er 2-3 måneder siden vi sidst har trænet det.

Jeg havde regnet med det sævanlige "bøvl", som jo egentlig ikke er bøvl, hun er bare ikke så trænet endnu, nå anyway, hun plejer at gå de veje hun vil, og ikke rigtig dreje helt som jeg vil have det.

Men NØJ hun var dygtig idag. ;D
Hun skulle stadig lige overtales til parade, men ikke nær så slemt som det plejer. Volter gjorde hun som om vi ikke lavede andet (både 10 og 20 meter), at de ikke var helt runde er så hva det er, ligger jeg ikke så meget vægt på lige pt, men hun prøvede så godt hun kunne. smiley
OG, så gjorde vi noget som aldrig er lykkedes før, skråt igennem, og ned af midter linien, det forgik lidt i sik sak, men hva dælen, hun er først lige ved at lære at "støtte sig selv", altså at hun ikke har barrieren at støtte sig til, men det skal som nok komme, ligesom volterne nok skal ende med at blive runde. smiley

Og så bliver jeg også lige nød til at rose mig selv, men har man vil også lov til ind i mellem. smiley
Jeg har det meget med at komme til at gå helt oppe på siden af hende, hvor jeg skal gå næsten paralelt med hendes bagben, og så kommer jeg også til at gå for langt fra hende (ca en persons brede), og jeg skal faktisk gå næsten klods op af hende, og synes faktisk jeg var ret god til at holde mig "på plads" idag. smiley

Lige et billede så i kan se hvordan lange liner forgår hos os. smiley
http://hestegalleri.dk/uploads_xl_wm/2538046.jpg

Som sagt vil lige dele min glæde med jer, er simpelthen bare SÅ stolt af min lille mulle. ;'D

Hva med jer, har jeres muller lavet noget dygtigt idag? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Simpelthen bare SÅ stolt!!! ;D
  • #1   13. nov 2011 Årh hvor dejligt !:D
    Lær gerne mig det ! altså at lære hesten at gå i lange liner dx jeg har prøvet men det er mig der kikser i det ;S

    Hehe du bruger samme kælenavn til din som jeg gør til min pony:)
    Min mulle er i genoptræning og i dag red vi med vores nye dressursadel for 2. gang og det gik bare SÅ godt!:)


  • #2   13. nov 2011 Det er bare lækkert ja. smiley
    Hehe, jamen hvis du har mulighed for at komme til Grindsted en gang efter nytår, skal jeg da gerne give dig et lille kursus. smiley

    Ai hvor dejligt. smiley Som skrevet er Blanca også i genoptræning. Og til foråret skulle vi forhåbeligt gerne begynde at ride lidt. smiley Men nu er hun blevet AAAALT for fed til hendes sadel, håber VIRKELIG hun for smidt det igen inden foråret, så jeg ikke skal ud og købe ny sadel, igen. Den sadel vi købte til hende for, hmm, 6-7 år siden må det være, voksede hun hurtigt fra da hun var lidt undervægtig da vi købte hende, så købte ny dressur sadel til hende for 2 år siden, som er brugt knap 30 gange, da hun mere eller mindre blev kasseret som ridehest (hvilket også er grunden til jeg begyndte med liner), og nu er hun også blevet for fed til den sadel, og nu har dyrlægen ellers lige sagt go for at vi må begynde at ride igen... -.-' Dumme Blanca... smiley


  • #3   13. nov 2011 Ja:)!
    EJ øv, det kan jeg nok ikke;S

    Ja:) har lige været inde og set billederne og læst alt tekst i hendes profil - i er da fantastiske !:D hvad er Alta Escuela?:)

    Nå jeg vil smutte i seng, godnat:)


  • #4   13. nov 2011 Hehe, bare i orden, men du må sige til hvis det kan lade sig gøre engang (evt hvis du alligevel skal på disse kanter). Nu ved jeg ikke om du tager til hingste kåringen i Herning, men ellers kunne man jo måske finde ud af noget i den forbindelse. smiley

    Hehe, mange tak. smiley Synes simpelthen også at dig og Fænrik er sådan et sødt par. smiley

    I det album der hedder Alta Escuela træning, var der en der spurgte om det samme, så der er skrevet en forklaring til det der. smiley Men kort fortalt er det er disiplin i Spanien (som engelsk dressur, spring osv), hvor der er 2 prøver, en ride prøve, og en In-Hand prøve, altså lange liner. Der er 3 niveauer i ride prøven, og 2 i In-Hand prøven. smiley


  • #5   13. nov 2011 Ej hvor skønt! smiley Og super godt billede ;D

    - Ja jeg er også ret stolt af min mule :* Han har seperationsangst, men var ude og ride en lille tur i dag - bidløst endda smiley Så ja. jeg er også stolt smiley


  • #6   13. nov 2011 Okay:) jeg kommer nok til Herning Hingstekåring:) var jeg også sidste år:)

    Tak!:)<3

    Aha okay smiley


  • #7   13. nov 2011 DDDAstrid: Hehe, mange tak, er så heldig at Blanca har privat fotograf der kommer et par gange om året og tager billeder af hende. ;P

    Hvor lyder det dog bare lækkert. smiley Det er altid dejligt når de gør så store fremskridt. smiley

    Fænrik: Okay. smiley Men du må sige til hvis du finder ud af noget, du kan jo altid PB'e mig. smiley


  • #8   13. nov 2011 Ja skal jeg nok smiley

  • #11   15. nov 2011 Kate: Det er virkeligt også bare fedt, jeg ELSKER at arbejde med liner, og Blanca elsker det også, så det er uden tvivl vores kald. smiley
    Men nu må vi se til foråret med ridningen, hvordan det går. Men liner (både korte og lange), vil uden tvivl forsat være en stor del af vores træning. smiley


  • #13   16. nov 2011 Kender desværre ikke nogle links, eller bøger (søger selv med lys og lygte), alt er 100% selv lært. smiley

    Men jeg gjorde det til at starte med, at jeg tog 2 longetove, og brugte som tøjler, da jeg ikke havde andet, men vil også anbefale "nybegyndere" at starte ud med det (eller evt et par LANGE køretøjler), og så gik jeg ca en hests længde bag ved, i tilfælde af at hesten skulle sparke bag ud. I starten havde Blanca meget med, lige pludselig at dreje rundt, da tøjler på bagparten jo er en uvant ting, og hun blev derfor usikker.
    Her er et billede af min niece på (dengang) 9, som fik lov til at gå en tur med Blanca, selvfølgelig efter hun var holdt op med at dreje rundt, men i samme tøjle længe som jeg startede med, da det var første gang hun prøvede det.
    http://i41.tinypic.com/2yn5ri9.jpg

    Når hesten så har vænet sig til tøjlerne, kan man så begynde at korte dem op, til man ender på en lille meter bag hesten. Gennem hele forløbet med de (meget) lange liner, er det utrolig vigtigt at forberede hesten på, det lidt hårdere arbejde, i de alm lange liner. Og her er det en god ting at have sine stemme komandoer på plads, især stop signalet. Der udover er det en rigtig god ting at lave massere af volter, skråt i gennem, og ned af midter linien.
    Her kan du se længden på de "korte" lange (longe)tøjler som vi arbejdede med:
    http://i43.tinypic.com/332s8bm.jpg

    Når hesten så er blevet nogenlunde styrbar, kan man så begynde med de alm lange liner, og her vil jeg anbefale at bruge en longe/køre gjord (som på billedet i første indlæg). Den jeg bruger er fra Hööks, og den er simpelthen bare kanon til det. Omvendt, vil jeg fraråde at bruge longe gjord, til longetovene, da den faktisk bare er i vejen her, og den gør det næsten umuligt at have ordenlig kontakt med hesten.
    Nå, men til de alm lange liner, bruger jeg et par glidetøjler, og de er faktisk ganske udemærket til det, dog lidt lange til korte Blanca. smiley Men det er desværre ikke lykkedes mig at finde de egentlige tøjler beregnet til det.
    Nå, men til det praktiske. smiley Nu er det så at du skal op på siden af hesten og gå, gerne parallel med hestens bagben, evt lidt foran, og så tæt på bagparten med skulderen som man nu tør i starten (selv havde jeg en god afstand, de første par gange). Når jeg træner lange liner har jeg ALTID en pisk med, da du jo ikke har sæde og ben til at støtte hesten med, er pisken god til at hjælpe med det, eller hvis hesten er ved at gå i stå, kan man lige markere med pisken, at man skal forsætte, eller hvis man vil have lidt mere tempo.
    Når hesten så skal dreje, bruger jeg også altid hænderne. Hvis vi siger at du går på venstre side, og skal dreje til højre, tager du lidt i højre tøjle, samtidig med at du presser lidt med venstre hånd, der hvor schenklen ville have været. Og skal du dreje til venstre, tager du selvfølgelig i venstre tøjle, men, her kan du jo ikke give tryk på hestens højre side, så jeg gør det, at jeg med pisken lægger et vedvarende tryk på hestens bagpart. Dette fungere faktisk rigtig godt, og hesten finder hurtigt ud af det. smiley Og her er det selvfølgelig også vigtigt at blive ved med at træne volter, slangegang, osv. Når hesten så er mere eller mindre fuldt styrbar, kan man begynde og tænke på at lave noget trav arbejde. smiley

    En anden ting, inden man begynder at gå med hesten i alm lange liner, er det er god idé lige at stille sig med tøjlerne, og gå bag om hesten nogle gange, da du vil komme til dette, ved volte skift. Jeg aede og snakkede samtidig de første gange, så hesten via berørrelse ved at man "skifter volte", og blev ved med at sige, dyygtig, det var godt, dygtig mulle, osv osv. smiley
    Og dette skal man selvfølgelig gøre mens hesten står stille de første par gange. ;P

    Jeg har på et tidspunkt lavet nogle programmer, altså lige som dressur programmer, til at træne efter. Kan evt sende nogle stykker af dem til dig hvis det har interesse, så du har lidt at træne efter? smiley


  • #15   17. nov 2011 Okay, kunne da være man skulle tage et kig. smiley

    Hehe, det var da så lidt. smiley
    Super, skal prøve at se om jeg kan huske at sende dem til dig her inden for et par dage, de ligger nemlig på en anden computer. smiley


Kommentér på:
Simpelthen bare SÅ stolt!!! ;D

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce