Uopfordret ansøgning - e-mail? {{forumTopicSubject}}
Hejsa, vil gerne høre jeres meninger/erfaringer omkring dette emne
Jeg har lavet en ansøgning, og har allerede sendt 5 stk. ud, på gammeldags maner i a4 kuverter med post DK.
Jeg søger ret langt væk fra min bopæl, da jeg ikke kan tillade mig at være kræsen mht. de godkendte praktikpladser grundet faget.
Mit spørgsmål er så nu:
I vores efterhånden så moderne og papirløse samfund, kan man så ligeså godt sende sin ansøgning pr. mail?
Det ville for mig være en hel del lettere, og billigere, eftersom jeg hverken selv har printer eller kopimaskine, skal have taget mine pasfotos ved en fotograf og selvfølgelig købe konvolutterne og betale porto ved afsendelse.
(Ting jeg selvfølgelig er villig til at gøre, for at få mig en elevstilling, så det skal ikke lyde som brok som sådan)
Men er en e-mail ikke lettere bare at slette?
Vil de fleste virksomheder hellere have noget "håndgribeligt", altså en flot opstillet ansøgning i papirsform?
Jeg har før oplevet indenfor andre fag, at virksomheden direkte har skrevet ved stillingsopslaget, at ansøgninger kun modtages pr. mail...
Men nu er min ansøgning jo uopfordret.
Hvad siger i?? For/imod, erfaringer eller gode råd modtages gerne!!
(Undskyld det blev lidt langt, men det er meget vigtigt for mig )
sep 2005
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 166 Svar: 646
Så kommer man nemlig forbi gatekeeperen(sekretæren) og hen til evt. beslutningstager.
Hvis man sender pr brev så ryger den igennem denne gatekeeper uanset om den er stilet direkte til en anden i virksomheden(i hvert fald ofte) hvor man så risikere at ryge i skraldespanden fordi vedkommen tænker "nå, det var ikke relevant, ud med det" når posten bliver sorteret.
sep 2010
Følger: 79 Følgere: 89 Heste: 7 Emner: 63 Svar: 756
De fleste steder, er det en veterinærsygeplejerske der sidder som "sekretær" i klinikkens åbningstid
Så jeg har sendt mine breve direkte til klinikkens adresse, uden nogen "att".
Den eneste email jeg har, er en hotmail. Vil en sådan mail, ikke gå i deres "junk" mail?
Jeg ved ikke, hvordan jeg skal fremskaffe mig en ny, bedre mail.
Når en klinik på deres hjemmeside skriver, at man akn sende dem spørgsmål via deres mail som de opgiver, er det vel også ok at sende en mail med ens cv?
Jeg har bare et par spørgsmål, til en sådan mail:
Hvad skal jeg skrive, i selve e-mailen?
Vil jo komme til at vedhæfte mit cv og min ansøgning, da det er skrevet i word. (Eller skal jeg kopiere ansøgningsdelen ind, i selve mailen? den fylder en lille side i word)
Og til jer der har sendt ansøgninger pr. mail før, hvad gør i med alle jeres skolepapirer osv? Dem kan jeg jo ikke sende på mail, har dem kun i papirform.
Tusind tak for den gode respons til nu, hvor er det rart med folk der gider hjælpe
sep 2005
hvis de enten har en gammel eller slet ingen hjemmeside, så vil jeg sende pr brev. Det er med at undersøge hvad det er for en type klinik du søger ved og tilpasse ansøgningsformen til hvad du får af indtryk når du søger informationer om stedet. Er det ældre dyrlæger, så ser de nok helst pr brev. er det yngre så er de nok lige så glade for mail som brev.
Grunden til at jeg "trækker i land" nu er at denne type klinikker ikke er så afhængige af den nye teknologi som mange andre private virksomheder hvor det er et must for at overleve konkurrencen. De har jo en fast geografisk kundegruppe som jo alligevel skal møde op hos dem.
sep 2010
Men var bare stadig i tvivl, om man i dag generelt "må" sende ansøgninger pr. mail, også uopfordrede
Feks. familiedyrlægerne i Aars, deres hjemmeside er super go og up-to-date, det er en klinik som denne jeg havde overvejet at sende en mail
Selvom jeg stadig ikke helt ved, hvordan jeg skal få det formuleret, og hvordan jeg skal kringle det med skolepapirerne...
jul 2007
Følger: 189 Følgere: 192 Heste: 13 Emner: 20 Svar: 770
Ring og tal med den ansvarlige i den virksomhed du søger job hos, og få personens direkte email.
Hos os foretrækker vi, at ansøgning er sat direkte ind i mailen og CV + skolepapirer er vedhæftet mailen.
Skolepapirene kan du evt. scanne ind og konvertere til PDF så de ikke fylder så meget. Du kan også vælge at skrive de vigtigste ting ind i dit CV, og medbringe de relevante papirer hvis du kommer til samtale.
Vær obs på, at der er en del som ikke kan læse docx filer...
okt 2006
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 6 Emner: 75 Svar: 3.137
www.gmail.com
sep 2010
feb 2005
Følger: 59 Følgere: 57 Heste: 1 Emner: 16 Svar: 143
det opfordrede bliver sendt på den måde virksomheden opfordrer til
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 313
/sanne
sep 2010
apr 2008
har så vedhæftet dem sammen med ansøgningen i mail.
maj 2007
Følger: 18 Følgere: 16 Heste: 4 Emner: 8 Svar: 148
Held og lykke med det
sep 2010
Tror bare jeg kopiere selve min ansøgningsdel ind i mailen.
Jeg har dog et problem mht. at få scannet mine skolepapirer ind, for kender ingen med en scanner :S
Og pdf har jeg aldrig prøvet at konvertere til, så tror ikke jeg har et program til det på min computer. Nogle der kan hjælpe der?
sep 2005
Jeg bor i Rødkærsbro som ligger lidt uden for Viborg(midtjylland)
sep 2005
sep 2010
okt 2006
maj 2007
Følger: 18 Følgere: 16 Heste: 4 Emner: 8 Svar: 148
Mailen tror jeg skal være et salgsoplæg til, hvorfor de simpelthen ikke skal smide denne mail væk, men læse vedhæftede fil. Problemet med at sætte ansøgningen i en mail, er at nogen mailprogrammer, roder fuldstendig rundt i opsætningen på en mail, det sker aldrig i PDF.
okt 2006
apr 2008
i word går du ind under "gem som" og der er længere nede "gem som pdf fil" derefter siger du ok til udgiv som pdf
Det er ikke alle steder at de spørger efter skolepapirer, men hvis det er, så har føtex printere med scanner til 300kr
sep 2010
Min mor er førtidspensionist, taler ikke med min far og skolen har desværre ingen scanner. Aner ikke om biblioteket har, har jeg aldrig hørt om at de skulle have.
Men tror jeg spørger lidt rundt, om der er nogen i min omgangskreds skulle vide om der er en et sted der har en scanner, det er jo trods alt kun én gang hvert stykke papir skal scannes ind.
Ja jeg tænker også lidt, at en mail hurtigt kan give problemer, mht. åbningen og opsætningen, junkmail osv :S?
Uopfordret ansøgning - e-mail?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside