Observationer fra Bents "Åben Træningsaften" {{forumTopicSubject}}
Jeg var i går til "åben træningsaften" hos Bent Branderup med to tøser, og jeg tænkte lige jeg ville dele mine observationer lidt
For jeg er delt og splittet.....
Han er fandeme dygtig med hans indlæring, hold kæft de har mange "knapper", som han kan veksle og hoppe rundt i uden at hesten virker forvirret. Hvor fantastisk han kan bede hesten tage 4 versade trin, 6 traversade trin og vende rundt i hjørnet i en renver - UDEN nogen mellemtrin og meget elegant hos en hest der har været i hånde i... var det 1 år?! Woooow !!! Han har nogle fede teorier/filosofier og virkede åben for alle ridearter, så længe man gjorde det en kunst (defineret som at forbedre og udbygge hvad dyrene har talent for uden at skade dyrene). Han nævnte en rytter han synes gjorde stilarterne til kunst både indenfor western, spring og islændere, FEDT han ikke virkede som en gammel ensporet gnavpot. Han brugte godbidder, hvor hestene var interesseret i ham, men var ikke stresset over det, som man tit ser. Han lærte dem kun én ny ting pr dag og gav mange pauser, hvor hestene så dejlig glade og opmærksomme ud...
.... MEN, hvor så jeg mange stress tegn når han red (hvilket foregik i kandar eller en kombi af kandar og kapsun). Halepisken, snerpning af mule så tænderne kom frem og små-åben mund(jeg nåede aldrig til øjnene, for der var mange andre ting at kigge på, men tror ikk de udviste glæde og afslappethed.. ). Takten var ligeså uheldig i piaff som hos traditionelle topryttere. Jeg synes næsten hele tiden at hestene var overbøjet/tabte skulderen udaf (unge som gamle)
Vi kunne heller ikke lade være med at bemærke at brystkassen ikke virkede til at være hævet, ligesom hestene faktisk var meget svajrygget, når vi kiggede ude i stalden. En af tøsernes kommentar til hestene uden sadel/rytter var "de ligner jo næsten rideskoleheste!"......
Jeg ved ikke helt hvad jeg ville med det ... Dele? Undlade at sætte Bent på en kongestol? Høre om andre har "tænkt sådan"? Spørge om den teoretiske tilgang aldrig helt er mulig? eller ...? Pas
Men jeg kunne ikke helt rumme det i mit hoved, og hvis I kan komme med kommetarer til det, eller finde ud af hvad jeg vil med det - så besvar endelig
jun 2007
Følger: 143 Følgere: 139 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 2.182
Inde på DIH var der en som spurgte Bent til en træningsaften hvorfor hestene så stresset ud når de blev reddet, hans svar var at han bliver nervøs og kan ikke koncentrere sig når der er publikum på hvilket er fair nok.
Men som sagt, Bent er jo ikke guden til det hele. Man må tage det man kan bruge og det som fungerer, så selvfølgelig fungerer det ikke at overbøje hesten og miste brystkassen, så undlader man det så passer det ellers fint sammen med hans teori mm.
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 1.008
Jeg synes især Hugin er nået til et punkt hvor man skal til at sige det må være godt nok og enten lade ham gå eller lade ham aflive. Da det jeg så sammen med 52 andre fra det jyske var stive bevægelser og bagbenene ikke var så aktive som man har set det tidligere. Men fair nok når man tænker på hans alder og det den hest har været udsat for.
Om han bliver nervøs når der er publikum på kan godt tænkes. Folk kommer med en eller anden forventning og han vil jo sikkert nødig skuffe sit publikum.
Men uanset så er Bent bestemt dygtig og jeg synes det er fedt at han har formået at få sit budskab igennem med hvordan man i sin tid uddannede og trænede sine heste.
Men vi er ikke perfekte nogen af os og vi gør tingene på hver vores måde som det nu passer bedst til os og vores hest.
Det vigtigste er jo man har det godt med sin hest og hesten har det godt i de omgivelser vi har valgt til den samt den måde vi træner på.
Så længe min hest er glad, er jeg glad.
aug 2006
Følger: 53 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 88 Svar: 405
jul 2008
Følger: 43 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 75 Svar: 1.679
Jeg vil dog også starte med at sige at ingen er perfekt, og ridning vil jo altid være en belastning for hesten.
Men tit er det desværre sådan at folk har super gode teorier, men rent faktisk har svært ved at omsætte det. Specielt når de bliver "kendte". Problemet er jo at de pludselig skal VISE at teorierne virker, og ofte inden for en tid og på et niveau som igen kræver kompromisser. Det samme gælder for jo fx for Klaus F. Hempfling som hvis du ser på de film fra hans ungdom er GENIAL, men som ligesom har mistet fokus.
men synes at man ofte kan tage teorien med og se om man kan omsætte dem i praksis
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
Før pausen snakkede han og ja, self kunne det forvirre hestene og skabe lidt irritation. Efter pausen red han til musik uden kommunikation til os, og kommenterede først bagefter. Så umiddelbart synes jeg, at han havde mulighed for at "fordybe" sig mere i hestene i anden halvdel, så havde håbet at se noget rigtig samling der....
Kathie, du har ret, men det er bare så ærgerligt ! Jeg vil viiiirkelig gerne se et hestemenneske, som få hesten til at gå rigtig (med en alm hestetype) og se en ægte samling "in real life" så jeg føler jeg kan forholde mig til noget
Og i har alle ret, self er Bent bare et menneske og alle fejler Jeg er selv en klovn xD
...... men jeg vil bare gerne have noget "håndgribeligt", hvor jeg kan se en hest rigtig sætte sig og løfte brystkassen
jul 2008
Følger: 43 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 75 Svar: 1.679
Jeg har det helt på samme måde. Men så tror jeg at man bliver nød til at komme bag kulisserne og observere dem i deres hverdagstræning. For det er helt fantastisk hvor meget stress og performans angst kan påvirke i det øjeblik. Plus at man jo bare ser en dags arbejde, men kan godt forstå hvad du mener. Da jeg var i tyskland i praktik på et stutteri fulgte jeg ofte med i den daglige træning af hestene, og der var nogle dage hvor jeg var meget imponeret over træningen og jeg så noget der kom meget tæt på korrekt samling. Andre dage var det så mindre godt Men sådan er det vel altid.
Observationer fra Bents "Åben Træningsaften"
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside