Kan det være rigtigt? {{forumTopicSubject}}
Jeg sad i går og kom til at tænke tilbage på en episode hvor en af de gamle beriderelever på vores klub virkeligt gik over stregen.
Min søster red springundervisning på sin 6 årige pony. Min søster havde lidt mistet selvtilliden også på grund af hende beridereleven. Men i hvert fald så stopper hendes pony gang på gang, og til sidst bliver beridereleven godt tosset og siger til min søster at hun skal stige af, for nu skal hun fandeme vise den pony at den skal over. min søster siger højt og tydeligt "Jeg vil ikke have du røre min pony, for jeg ved godt hvor det ender!", men må til sidst overgive sig. Beridereleven springer så op og rider mod springet, og da han stoppe begynder hun rent ud sagt at tæske løs på min søsters stakkels pony med pisken. Min søster går mod hegnet med hovedet væk og græder, og pludseligt har min søsters pony vidst fået nok og stejler lodret op. Desværre er bederidereleven ret god til at blive sidende så det hjælper ikke meget. Til sidst får hun ham dog af og hopper af og beder min søster om at skridte af.
Hvad der er værre er at det(undskyld sprog) fandeme kun er en 9 årig pige, samt min søsters veninde der kan se det er forkert, og det siger hun da også, men så kommer de voksne og forklare at min søsters pony bare er i trodsalderen, så han skal bare have af vide hvem der bestemmer, og hun kunne jo også se det hjalp til sidst. Dér kunne jeg ikke lade være med at blande mig og spurgte så "Ja, hun fik ham over, men tror I også han vil over næste gang? For det tror jeg ikke", og så gik jeg over og snakkede med min søster.
Og det her er langt fra første gang hvor hun har gjort sådan mod ponyer og heste. Hun har også behandlet min søsters gamle pony sådan. Jeg ved godt i tænker at vi skulle have skiftet underviser første gang, men problemet er bare at vi ikke havde mulighed for det. Vores forældre ville ikke tro på os i første omgang.
Men efter den episode skiftede vi også omgående, og beridereleven dumpede da også sin trænereksamen i sommers og måtte tage hjem til sine forældre igen.
Jeg forstår det bare ikke. De voksne burde da kunne se at der er noget galt, når en pony som ellers aldrig gør noget stejler lodret i vejret med ørerne lagt ned. Ikke engang de andre piger på springholdet kunne se det var forkert. De mente bare at ponyen havde godt af det!.
aug 2010
Følger: 131 Følgere: 116 Heste: 4 Emner: 45 Svar: 482
mar 2007
Følger: 136 Følgere: 125 Heste: 1 Emner: 126 Svar: 2.975
De skulle selv have samme omgang!!
På den efterskole jeg gik, slog hende læren i stalden, min pony 20 - 30 gange med en longepisk i røven, fordi han var bange for vandspiltovet, og ikke ville vaskes (trænede det med ham, og vi var kommet rigtig langt).
På den rideskole jeg gik på, da jeg begyndte til ridning, var det også helt normalt, at hvis hesten blev ved at stoppe før springet, så fik den da en i røven med longepisken.
Man kan se hvor skrækkeligt det er, de unge piger, synes det er helt i orden sådan en behandling, FORDI den der underviser, er ældre, og mere erfaren end dem...
jan 2009
Følger: 82 Følgere: 78 Heste: 3 Emner: 80 Svar: 222
Det er heller ikke underligt at sporten udvikler sig i den retning som den gør, når en pige, som ellers synes det er syndat behandle hesten sådan, får af vide at det helt i orden at tæske en hest på den måde fordi den stopper foran en forhindring på grund af rytterens manglende selvtillid.
Havde også forfærdeligt meget lyst til at gå over til hende og sige "Hvad ehm, du siger Zafir bare er fræk og dum når han ikke vil springe. Har du nogensinde hørt den der hedder "hesten er en genspejling af dig. Det er dig der fejler ikke den".
Jeg vil så sige at den berider vi har ude på vores klub er fantastisk dygtig. Jeg har sjældent se ham ride med pisk, og når han gøre bruger han den ikke som afstrffelsesværktøj, men som en forstærkende hjælper, præcist som det er meningen pisken skal bruges til. Hans tøjleføring er let, og jeg har aldrig set ham hive en hest i munden fordi den ikke gjorde som han sagde. Så har han sat sig ned og tænkt "hmm.. der er noget galt her, hvad kan jeg gøre for at løse problemet?" Og er så kommet frem til en løsning og har redet videre.
Det er sådanne ryttere jeg har respekt for. Det er dem jeg ser op til, og ikke dem der rider grand prix og bruger roll kur metoden.
sep 2009
Følger: 129 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 485 Svar: 2.001
Næste gang, så ville jeg optage det. Og det er din pony eller ej. Og så vis det til hestenes værn, eller sådan noget. For det kan ikke passe, at man skal behandle en hest sådan der, pga. at den ikke har lyst til det spring.
mar 2007
Følger: 136 Følgere: 125 Heste: 1 Emner: 126 Svar: 2.975
Det lyder dejligt, dem burde der være flere af. Min træners far og onkel, er nu også nogle dygtige beridere, har dog kun set dem ride på video. Men min træner har metoden efter dem.
nov 2008
Følger: 28 Følgere: 28 Heste: 4 Emner: 27 Svar: 179
Vil bare sige at der findes altså gode beriddere! Jeg er selv i gang med at tilride en og har gjort og jeg bruger ikke pisk eller bid eller noget. Og vi tager stille og roligt og efter hvad vi ved at hesten kan overskue. _ Der findes altså gode beriddere
nov 2008
Følger: 28 Følgere: 28 Heste: 4 Emner: 27 Svar: 179
Kan det være rigtigt?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside